Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ogar 900 nie ma iskry - przełożyłem ramę i nie pali ;/

mietekmietkowski1 21 Sep 2021 13:26 399 19
IGE-XAO
  • #1
    mietekmietkowski1
    Level 4  
    Dzień dobry,
    mam dość dziwny problem ;/ mój ogar 900 normalnie odpalał, jeździł itp. do kiedy nie postanowiłem przerzucić silnika i elektroniki na drugą ramę. Od tamtej pory brak iskry.... przeglądałem z 200 razy przewody, moduły, blokady(stopka i takie tam), cewki i różne statory i nadal brak iskry ;/ więc postanowiłem z powrotem przerzucić wszystko na poprzednią ramę i oczywiście to samo, jeszcze dodam że prąd wychodzi ze statora dość dobry i dochodzi do modułu z którego wychodzi na cewkę ale jak podłączę ją to prąd znika (już nie wychodzi z modułu) ale nadal jest z statora.
    Ktoś coś może doradzi ? bo mnie już krew zalewa ;/// 3 dni nad tym siedzę i nic, a i dodam że moduły/cewki/świeca 100% sprawne bo mam w czym przetestować.
  • IGE-XAO
  • IGE-XAO
  • #3
    mietekmietkowski1
    Level 4  
    jdubowski wrote:
    Moduł CDI był podmieniany na inny sprawny?

    Tak
  • #4
    LightOfWinter
    Level 33  
    mietekmietkowski1 wrote:
    dodam że moduły/cewki/świeca 100% sprawne bo mam w czym przetestować.


    Witam,
    Tu się nie zgodzę. Jak by było sprawne to by działało.
    Sprawdź na spokojnie przewody, złącza. Może coś zaśniedziało, złamało się.
    Może jest słaby styk. Mogłeś też gdzieś zabrudzić/ zamalować powierzchnie styku elektrycznego.

    Podziel obwód do sprawdzenia. Najlepiej niestety jak byś miał inny motor i w nim mógł weryfikować sprawność poszczególnych części.

    Posprawdzaj dokładnie wszystkie styki i złącza.
  • #5
    mietekmietkowski1
    Level 4  
    LightOfWinter wrote:
    mietekmietkowski1 wrote:
    dodam że moduły/cewki/świeca 100% sprawne bo mam w czym przetestować.


    Witam,
    Tu się nie zgodzę. Jak by było sprawne to by działało.
    Sprawdź na spokojnie przewody, złącza. Może coś zaśniedziało, złamało się.
    Może jest słaby styk. Mogłeś też gdzieś zabrudzić/ zamalować powierzchnie styku elektrycznego.

    Podziel obwód do sprawdzenia. Najlepiej niestety jak byś miał inny motor i w nim mógł weryfikować sprawność poszczególnych części.

    Posprawdzaj dokładnie wszystkie styki i złącza.


    No właśnie mam w czym sprawdzić moduł/cewkę/świece bo pasują do skutera i normalnie działają bez zarzutów, bardziej mnie interesuję dlaczego jak cewka nie jest podłączona to wychodzi prąd normalnie z modułu a po podłączeniu on znika ale wciąż stator daję prąd ;/ wszystko mam podłączone jak należy i ma przejścia, nie dawno wywaliłem cała elektronikę z motorka i puściłem kilka nowych kabli aby odpalić go tak jak się robi jak ma się sam silnik bez ramy i elektroniki i dalej nic, to jest jakieś porąbane przecież że nie działa
  • #7
    mietekmietkowski1
    Level 4  
    jdubowski wrote:
    mietekmietkowski1 wrote:
    bardziej mnie interesuję dlaczego jak cewka nie jest podłączona to wychodzi prąd normalnie z modułu a po podłączeniu on znika ale wciąż stator daję prąd


    Poczytaj jak działa CDI.

    a jak ma działać ? magneto obraca się i wytwarza prąd w cewkach i dalej idą sobie kabelkami do modułu/regulatora napięcia

    Dodano po 8 [minuty]:

    jdubowski wrote:
    mietekmietkowski1 wrote:
    bardziej mnie interesuję dlaczego jak cewka nie jest podłączona to wychodzi prąd normalnie z modułu a po podłączeniu on znika ale wciąż stator daję prąd


    Poczytaj jak działa CDI.

    a jak ma działać ? magneto obraca się i wytwarza prąd w cewkach i dalej idą sobie kabelkami do modułu/regulatora napięcia
  • #8
    web69
    Level 31  
    Brawo Ty... To jak tak wszystko wiesz, to po jaką cholerę zakładasz post na forum? Piszesz że prąd jest dość dobry, cóż... Jakie jest napięcie na cewce ładującej CDI? Jaką rezystancję ma czujnik wału? Jakie napięcie generuje czujnik wału? Kabel gaszenia odłączony dla pewności?
  • #9
    mietekmietkowski1
    Level 4  
    web69 wrote:
    Brawo Ty... To jak tak wszystko wiesz, to po jaką cholerę zakładasz post na forum? Piszesz że prąd jest dość dobry, cóż... Jakie jest napięcie na cewce ładującej CDI? Jaką rezystancję ma czujnik wału? Jakie napięcie generuje czujnik wału? Kabel gaszenia odłączony dla pewności?
    pomiary mogę jutro porobić i podać ale myślę że jest w porządku bo były porównywalne jak w skuterze a kabel odpiąłem od gaszenia bo wyglądało mi to jakby non stop stacyjka była wyłączona a temat założyłem bo to dziwna sprawa i nic nie ma sensu...
  • #10
    rafik54321
    Level 29  
    Jeśli na starej ramie wszystko grało, to niestety ale nie ma innej opcji, musiałeś coś skopać. Bo jakoś nie wierzę w zbieg okoliczności że coś padło akurat w momencie kiedy ty wykręciłeś silnik z ramy.

    Jednakże świece NGK z Francji potrafią odstawiać takie cyrki, że padały bezpośrednio po zgaszeniu. Co ciekawe na świecach ISKRA nigdy nie uświadczyłem takiej akcji.

    Pierwsze co mogło zdechnąć to masa. Weź kabel (lepiej taki troszkę grubszy, a nie taki cieniutki), owiń go na wysokości miejsca pod klucz na świecy, potem owiń o masę cewki i na koniec na - akumulatora. Jak zagada, to gdzieś masz lipę z masą.

    A oprócz tego, wiadomo, schemat w łapkę i krecia robota, po kolei sprawdzać kabelki :) .

    I jeszcze jedna sprawa, czy przełożyłeś WSZYSTKIE części? Czy np została stara stacyjka albo coś na podobę? Dodatkowo sprawdź bezpiecznik, może się przebił, jak coś podłączałeś to zrobiłeś jakieś zwarcie...
  • #11
    mietekmietkowski1
    Level 4  
    rafik54321 wrote:
    Jeśli na starej ramie wszystko grało, to niestety ale nie ma innej opcji, musiałeś coś skopać. Bo jakoś nie wierzę w zbieg okoliczności że coś padło akurat w momencie kiedy ty wykręciłeś silnik z ramy.

    Jednakże świece NGK z Francji potrafią odstawiać takie cyrki, że padały bezpośrednio po zgaszeniu. Co ciekawe na świecach ISKRA nigdy nie uświadczyłem takiej akcji.

    Pierwsze co mogło zdechnąć to masa. Weź kabel (lepiej taki troszkę grubszy, a nie taki cieniutki), owiń go na wysokości miejsca pod klucz na świecy, potem owiń o masę cewki i na koniec na - akumulatora. Jak zagada, to gdzieś masz lipę z masą.

    A oprócz tego, wiadomo, schemat w łapkę i krecia robota, po kolei sprawdzać kabelki :) .

    I jeszcze jedna sprawa, czy przełożyłeś WSZYSTKIE części? Czy np została stara stacyjka albo coś na podobę? Dodatkowo sprawdź bezpiecznik, może się przebił, jak coś podłączałeś to zrobiłeś jakieś zwarcie...

    no właśnie to dla mnie też jest dziwne ... postawiłem na kołku motorek i odkręciłem silnik a elektrykę razem z kierownicą dałem na bok i zaraz wsadziłem drugą ramę i przykręciłem silnik więc nawet żadnej kostki nie wypinałem ani nic tylko kable od masy i zacząłem składać plastiki itp. i na drugi dzień próbowałem go odpalić i lipa
  • #12
    LightOfWinter
    Level 33  
    web69 wrote:
    Brawo Ty... To jak tak wszystko wiesz, to po jaką cholerę zakładasz post na forum? Piszesz że prąd jest dość dobry, cóż... Jakie jest napięcie na cewce ładującej CDI? Jaką rezystancję ma czujnik wału? Jakie napięcie generuje czujnik wału? Kabel gaszenia odłączony dla pewności?


    Dokładnie tak jak pisze kolega powyżej. Gdyby było wszystko sprawne to by pracowało prawidłowo. Skoro nie pracuje, to jest niesprawne lub źle poskładane.
  • #13
    rafik54321
    Level 29  
    Więc sprawa jest dość prosta. Najpewniej masz problemy z masą. Względnie masz gdzieś po prostu przerwany kabel.
    W chińskich motorkach te kabelki są delikatne i potrafią się urwać od lekkiego naprężenia.
  • #14
    jdubowski
    Tube devices specialist
    mietekmietkowski1 wrote:
    a jak ma działać ? magneto obraca się i wytwarza prąd w cewkach i dalej idą sobie kabelkami do modułu/regulatora napięcia


    Czyli nie doczytałeś. Odłóż regulator napięcia na bok, zastanów się co się dzieje w module.

    rafik54321 wrote:
    Względnie masz gdzieś po prostu przerwany kabel.


    Albo pomyłkę w połączeniach, np. cewki ładującej z wyzwalającą CDI albo zamienione końcówki cewki wyzwalającej.
  • #15
    rafik54321
    Level 29  
    Skoro pisał że nie rozpinał instalacji, to zakładam że taka usterka nie mogła wystąpić, bo jak? Druga sprawa czy kolega powyżej nie mija się z prawdą :P .
  • #16
    mietekmietkowski1
    Level 4  
    Najpierw chcę podziękować wszystkim że próbują mi pomóc ale wróćmy do tego motorka... noi znów muszę napisać że wszystko jest odpowiednio podłączone i nie ma opcji że nie ma masy czy coś nie styka lub nie wiadomo co ... moduł i cewka też sprawne bo przekładałem do skutera i pali od strzała i jeździ jak żyleta ale nie o to chodzi więc napiszę objawy jeszcze raz i po prostu jak podłączę cewkę WN to przestaję wychodzić prąd z modułu a jak odłączę cewkę WN to prąd zaczyna znów wychodzić z modułu ale bardzo słaby jakieś 0.05v aż wraca po jakimś czasie do 15v+ mierzyłem też te natężenie czy co to jest te omegi statora i impulsator ma około 128Ωa a od kabla czerwono-czarnego ma około 500Ω (prąd ma 25v+ przy kręceniu) już zgłupiałem z tym.... hmmm to tak jakby impulsator przestawał dawać impuls do modułu aby ten podał prąd na cewkę WN
  • #17
    rafik54321
    Level 29  
    Skoro masz inny skuter na "podmiankę" to weź cewkę i moduł z tego skutera i zobacz w swoim motorku.
    Jednak nie sądzę aby coś to zmieniło.
    Podpinałeś instalację z SCHEMATEM w ręce? Bo serio wystarczy zamienić 2 kabelki i już masz lipę. Dodatkowo, pisałem ci o pociagnięciu przewodu od świecy, do cewki i - na akumulatorze. Zrobiłeś to? Bo ok, możesz mieć kabelki podłączone, ale nie sprawdzałeś czy któryś z przewodów nie jest po prostu uszkodzony lub nie zwiera właśnie do masy.

    Coś musisz przekręcać, bo z tego co opisujesz, to masz jakiś cud ufoludki, jakby ta instalacja miała SI i robiła cię w wała XD.
  • #18
    mietekmietkowski1
    Level 4  
    rafik54321 wrote:
    Skoro masz inny skuter na "podmiankę" to weź cewkę i moduł z tego skutera i zobacz w swoim motorku.
    Jednak nie sądzę aby coś to zmieniło.
    Podpinałeś instalację z SCHEMATEM w ręce? Bo serio wystarczy zamienić 2 kabelki i już masz lipę. Dodatkowo, pisałem ci o pociagnięciu przewodu od świecy, do cewki i - na akumulatorze. Zrobiłeś to? Bo ok, możesz mieć kabelki podłączone, ale nie sprawdzałeś czy któryś z przewodów nie jest po prostu uszkodzony lub nie zwiera właśnie do masy.

    Coś musisz przekręcać, bo z tego co opisujesz, to masz jakiś cud ufoludki, jakby ta instalacja miała SI i robiła cię w wała XD.


    tak robiłem to co pisałeś i też co inni pisali dla pewności chociaż wiedziałem że to nic nie da ;/ a schemat mi nie potrzebny bo to nie jest skomplikowane i już kilka razy od nowa kładłem elektrykę, coś mi się wydaje że to wina statora ;s trochę dziwne że 3 niby dobre w tym jeden nowy nagle się popsuły ale mogło tak być że nowy już był popsuty a ten co miałem po prostu padł... a ten trzeci no niby dobry mówił znajomy xd co 2-3 stator który zamawiałem okazywał się popsuty jak potrzebowałem do skuterków więc.... pamiętam jak kiedyś w skuterze tylko pierścienie wymieniałem i przed tym normalnie miał iskrę itp. a po remoncie zaczął palić moduły i okazało się że to stator a nic nie było nawet dotykane w elektryce w sumie dużo takich sytuacji miałem jak sobie przypomnę ;///
  • #19
    stachu_l
    Level 30  
    Opis sytuacji jest kompletnie chaotyczny - czy możesz określić jaki jest stan obecny?
    Z jednej strony:
    mietekmietkowski1 wrote:
    postawiłem na kołku motorek i odkręciłem silnik a elektrykę razem z kierownicą dałem na bok i zaraz wsadziłem drugą ramę i przykręciłem silnik więc nawet żadnej kostki nie wypinałem ani nic tylko kable od masy

    ale piszesz także:
    mietekmietkowski1 wrote:
    wszystko mam podłączone jak należy i ma przejścia, nie dawno wywaliłem cała elektronikę z motorka i puściłem kilka nowych kabli aby odpalić go tak jak się robi jak ma się sam silnik bez ramy i elektroniki i dalej nic,

    oraz
    mietekmietkowski1 wrote:
    trochę dziwne że 3 niby dobre w tym jeden nowy nagle się popsuły


    No więc jak jest obecnie? Oryginalna instalacja czy ta z modyfikacjami? Oryginalny stator czy jeden z trzech?

    Na wyjściach ze statora pojawia się napięcie zmienne i raczej wyniki typu +25V to jakiś bełkot - przypadkowo złapana przez miernik wartość.

    Neietety po opisie wyników pomiarów wnioskuje, że program fizyki szkoły podstawowej jest poza zasięgiem:
    -----------------
    posługuje się pojęciem natężenia prądu wraz z jego jednostką; stosuje do obliczeń związek między natężeniem prądu a ładunkiem i czasem jego przepływu przez przekrój poprzeczny przewodnika;
    posługuje się pojęciem napięcia elektrycznego jako wielkości określającej ilość energii potrzebnej do przeniesienia jednostkowego ładunku w obwodzie; stosuje jednostkę napięcia;
    posługuje się pojęciem pracy i mocy prądu elektrycznego wraz z ich jednostkami; stosuje do obliczeń związki między tymi wielkościami; przelicza energię elektryczną wyrażoną w kilowatogodzinach na dżule i odwrotnie;
    wyróżnia formy energii, na jakie jest zamieniana energia elektryczna; wskazuje źródła energii elektrycznej i odbiorniki;
    posługuje się pojęciem oporu elektrycznego jako własnością przewodnika; stosuje do obliczeń związek między napięciem a natężeniem prądu i oporem; posługuje się jednostką oporu;
    rysuje schematy obwodów elektrycznych składających się z jednego źródła energii, jednego odbiornika, mierników i wyłączników; posługuje się symbolami graficznymi tych elementów;
    ---------------

    Omega to litera alfabetu greckiego używana do oznaczenia jednostki oporu elektrycznego (rezystancji) - Om i jeżeli wykonałeś pomiary na statorze odłączonym od modułu to są to jedyne prawidłowe pomiary ale czy wartości są poprawne tego nie wiem.

    W instrukcji silnika od motorówki jest opis badania układu zapłonowego (też CDI) i tam rezystancja cewki zasilającej jest mniejsza niż cewki wyzwalającej.
    Cewka wyzwalająca (czujnik położenia wału korbowego) miał tam rezystancje 148 do 222Ω czyli podobnie do tego co zmierzyłeś ale cewki zasilania (tam była podwójna) miały 10 do 15Ω. Twoje 500Ω to strasznie dużo jak na cewki zasilające. Czy na pewno dobrze zmierzyłeś? Czy taka sama rezystancja jest w skuterze na którym testowałeś swój moduł?
    Czy inne statory które testowałeś tez maja taka rezystancję?
    Czy na pewno testowałeś je odłączone od reszty układu.

    Do pomiarów napięcia układów CDI instrukcja serwisowa od silnika zaburtowego poleca woltomierz z detektorem szczytowym. Sam detektor można dołożyć do zwykłego woltomierza - prosty układ z diodą, kondensatorem i rezystorem - jest wystarczająco dokładny do diagnozy układów CDI.
    Bez tego szczególnie dla ustawień pomiaru napięcia DC to nie wiemy co te pomiary wskazują.

    Quote:
    jak podłączę cewkę WN to przestaję wychodzić prąd z modułu a jak odłączę cewkę WN to prąd zaczyna znów wychodzić z modułu ale bardzo słaby jakieś 0.05v aż wraca po jakimś czasie do 15v+

    Co to znaczy prąd wychodzi? Ty mierzysz napięcie a nie prąd (dokładnie natężenie prądu). Cewka zapłonowa po stronie pierwotnej ma mała rezystancję (w cytowanym wcześniej silniku zaburtowym 0.17 do 0.23Ω) i drugi koniec jest podłączony do masy więc przez większość czasu jest tam napięcie 0V tylko w czasie generowania iskry pojawia się dość wysokie napięcie. Bez detektora szczytowego albo oscyloskopu tego nie zobaczysz.

    Jednak kompletnie nie wiesz jak działa CDI.
  • #20
    mietekmietkowski1
    Level 4  
    stachu_l wrote:
    Opis sytuacji jest kompletnie chaotyczny - czy możesz określić jaki jest stan obecny?
    Z jednej strony:
    mietekmietkowski1 wrote:
    postawiłem na kołku motorek i odkręciłem silnik a elektrykę razem z kierownicą dałem na bok i zaraz wsadziłem drugą ramę i przykręciłem silnik więc nawet żadnej kostki nie wypinałem ani nic tylko kable od masy

    ale piszesz także:
    mietekmietkowski1 wrote:
    wszystko mam podłączone jak należy i ma przejścia, nie dawno wywaliłem cała elektronikę z motorka i puściłem kilka nowych kabli aby odpalić go tak jak się robi jak ma się sam silnik bez ramy i elektroniki i dalej nic,

    oraz
    mietekmietkowski1 wrote:
    trochę dziwne że 3 niby dobre w tym jeden nowy nagle się popsuły


    No więc jak jest obecnie? Oryginalna instalacja czy ta z modyfikacjami? Oryginalny stator czy jeden z trzech?

    Na wyjściach ze statora pojawia się napięcie zmienne i raczej wyniki typu +25V to jakiś bełkot - przypadkowo złapana przez miernik wartość.

    Neietety po opisie wyników pomiarów wnioskuje, że program fizyki szkoły podstawowej jest poza zasięgiem:
    -----------------
    posługuje się pojęciem natężenia prądu wraz z jego jednostką; stosuje do obliczeń związek między natężeniem prądu a ładunkiem i czasem jego przepływu przez przekrój poprzeczny przewodnika;
    posługuje się pojęciem napięcia elektrycznego jako wielkości określającej ilość energii potrzebnej do przeniesienia jednostkowego ładunku w obwodzie; stosuje jednostkę napięcia;
    posługuje się pojęciem pracy i mocy prądu elektrycznego wraz z ich jednostkami; stosuje do obliczeń związki między tymi wielkościami; przelicza energię elektryczną wyrażoną w kilowatogodzinach na dżule i odwrotnie;
    wyróżnia formy energii, na jakie jest zamieniana energia elektryczna; wskazuje źródła energii elektrycznej i odbiorniki;
    posługuje się pojęciem oporu elektrycznego jako własnością przewodnika; stosuje do obliczeń związek między napięciem a natężeniem prądu i oporem; posługuje się jednostką oporu;
    rysuje schematy obwodów elektrycznych składających się z jednego źródła energii, jednego odbiornika, mierników i wyłączników; posługuje się symbolami graficznymi tych elementów;
    ---------------

    Omega to litera alfabetu greckiego używana do oznaczenia jednostki oporu elektrycznego (rezystancji) - Om i jeżeli wykonałeś pomiary na statorze odłączonym od modułu to są to jedyne prawidłowe pomiary ale czy wartości są poprawne tego nie wiem.

    W instrukcji silnika od motorówki jest opis badania układu zapłonowego (też CDI) i tam rezystancja cewki zasilającej jest mniejsza niż cewki wyzwalającej.
    Cewka wyzwalająca (czujnik położenia wału korbowego) miał tam rezystancje 148 do 222Ω czyli podobnie do tego co zmierzyłeś ale cewki zasilania (tam była podwójna) miały 10 do 15Ω. Twoje 500Ω to strasznie dużo jak na cewki zasilające. Czy na pewno dobrze zmierzyłeś? Czy taka sama rezystancja jest w skuterze na którym testowałeś swój moduł?
    Czy inne statory które testowałeś tez maja taka rezystancję?
    Czy na pewno testowałeś je odłączone od reszty układu.

    Do pomiarów napięcia układów CDI instrukcja serwisowa od silnika zaburtowego poleca woltomierz z detektorem szczytowym. Sam detektor można dołożyć do zwykłego woltomierza - prosty układ z diodą, kondensatorem i rezystorem - jest wystarczająco dokładny do diagnozy układów CDI.
    Bez tego szczególnie dla ustawień pomiaru napięcia DC to nie wiemy co te pomiary wskazują.

    Quote:
    jak podłączę cewkę WN to przestaję wychodzić prąd z modułu a jak odłączę cewkę WN to prąd zaczyna znów wychodzić z modułu ale bardzo słaby jakieś 0.05v aż wraca po jakimś czasie do 15v+

    Co to znaczy prąd wychodzi? Ty mierzysz napięcie a nie prąd (dokładnie natężenie prądu). Cewka zapłonowa po stronie pierwotnej ma mała rezystancję (w cytowanym wcześniej silniku zaburtowym 0.17 do 0.23Ω) i drugi koniec jest podłączony do masy więc przez większość czasu jest tam napięcie 0V tylko w czasie generowania iskry pojawia się dość wysokie napięcie. Bez detektora szczytowego albo oscyloskopu tego nie zobaczysz.

    Jednak kompletnie nie wiesz jak działa CDI.

    Co ty facet z choinki się urwałeś ? to co napisałeś to jest dopiero bełkot i przepisywanie połowy wikipedii i chwalenie się że znasz się nie wiadomo na czym i już widzę cię jak kładziesz na nowo instalacje czy coś innego kappa....
    Po pierwsze napisałem że była cała instalacja przełożona tak jak stał ale mogła być możliwość że jakiś kabel się ukruszył albo przerwał czy nie wiadomo co i dlatego położyłem na nowo kawałek instalacji aby tylko sprawdzić czy będzie iskra i kolejnym krokiem było sprawdzenie modułu i cewki które okazały się sprawne jak i wszelkie przejścia na kablach czy są dobre i wszystko było w porządku a co do pomiarów wykonałem je odpowiednio i twoje pieprzenie że pomiar 25v+ na wyjściu z cewki zasilającej moduł to bełkot ? losowa złapana wartość ? ty jakiś sprytny inaczej chyba jesteś albo nie wiem co... niby co mam napisać jak napięciem wychodziło na poziome 25-34v więc napisałem że powyżej 25v a co do pomiarów oporów statora to nie musi być odpięty moduł akurat przy takim silniku ... odpięty czy przypięty moduł to impulsator miał 140 a od zasilania 500 coś i to właściwy wynik dla tego statora i widzę że nic się nie znasz na tego typu elektronice poza swoimi cytatami z wikipedii i to tyle facet wgl dałbyś radę coś swoimi słowami albo doświadczeniem podzielić ?? czy dalej pół internetu będziesz przepisywać ? i z pewnością wiem jak działa CDI w przeciwieństwie do ciebie... bo najlepiej przeczytać na szybko jakieś głupoty i przepisywać że to tak a nie inaczej i mieć wszystko gdzieś ... idź się schowaj facet bo nic nowego nie wnosisz do tematu

    Dodano po 5 [minuty]:

    Ok problem rozwiązany, nowy stator ma jakiś problem mimo odpowiednich wyników wciąż brak iskry na nim, jutro popatrzę jeszcze go;/// stator od znajomego to nic innego jak gruz ehhh a stator który miałem w silniku... no co ? jakiś syf się zebrał przy cewkach nie wiem jak i nie wyglądało to jakoś aby miało zmienić jego właściwości może jak na kołek stawiałem to od uderzenia syf spadł ? umyłem go i wszystko działa