Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] jawa 350 ts zapłon cdi - słabe napięcie z iskrownika

Pyl 30 Sep 2021 00:31 2499 50
  • #1
    Pyl
    Level 6  
    Witam,mam problem z zapłonem cdi do jawa 350ts.Podczas pomiaru napięcia na iskrowniku kopiąc starterem nożnym wychodzi mi napięcie od 4v do 6v czy to wystarczająco aby była iskra na świecach.Bo póki co nie ma.
  • #2
    User removed account
    Level 1  
  • #4
    User removed account
    Level 1  
  • #5
    mczapski
    Level 39  
    Pyl wrote:
    Zapłon cdi magneto i cewki

    hamunamtrapit wrote:
    tam była instalacja el. chyba 6v

    Pewno nigdy nie dojdziecie do wspólnego punktu.
    Pyl wrote:
    wychodzi mi napięcie od 4v do 6v


    Ale jeśli iskry całkowicie brak to pozostaje sprawdzanie po kolei wszystkich elementów. Czy cewki zapłonowe są zasilone oraz transformator?
  • #6
    rafik54321
    Level 29  
    Podstawowe pytanie jest takie czy twój zapłon to AC CDI (czyli zasilane bezpośrednio z cewek) czy DC CDI (zasilane z akumulatora). Bo jeśli masz DC CDI, to napięcie z cewek nie ma znaczenia. Interesuje cię wtedy wyłącznie impulsator.

    Po drugie, musisz być pewny że na 100% wszystko dobrze jest podłączone. Bo przy takiej wymianie najprościej o pomyłkę.

    Zważywszy że to są chińskie części to jestem skłonny założeniu że jednak na wyjściu cewek zasilających powinno być 12V (lub coś w tych okolicach), bo widzę tu cewki WN bardziej zbliżone do współczesnych. Jednak to może być tylko kwestia obrotów silnika. Bo jeśli to faktycznie DC CDI, to takie niskie napięcie przy obrotach niższych niż jałowe, może być dopuszczalne.

    Sprawdź raczej czy napięcie idzie na cewkę WN (zrób pomiar między modułem zapłonowych a cewką WN).
  • #7
    Pyl
    Level 6  
    Nie jestem w stanie odpowiedzieć na pytanie jaki to zapłon.Kupiłem ze strony ,"Unimoto" Jest to jawa 350 ts i stara instalacja to 12v.Sprzedający mi mówi że napięcię min na iskrowniku to ok 5v.Po podłączeni modułu do cewek brak napięcia okazało się że masa wychodząca z modułu robi jakieś zwarcie.Sprzedający przysłał drugi moduł. jawa 350 ts zapłon cdi - słabe napięcie z iskrownika Pierwszy schemat jest z akumulatorem a drugi bez akumulatora.Próbowałem to podłączyć z 20 razy i napięcie z modułu do cewki jest też takie jak z iskrownika.Tyle że ja tam iskry nie widzę choćby słabiuteńkiej więc jam ma nastąpiś zapłon mieszanki.Bo nie umiem tego zrozumieć.Poniżej 2 schematy. jawa 350 ts zapłon cdi - słabe napięcie z iskrownika
  • #9
    rafik54321
    Level 29  
    Zapłon to AC CDI. Tak na prawdę dałeś jeden schemat. Tylko ten "bez akumulatora" to po prostu fragment tego "z akumulatorem".

    Chyba mam pomysł co tak na serio ci nie pasuje i gdzie robisz błąd.

    Bo z modułu zapłonowego wychodzą 4 przewody jak widzę. A na schemacie powinno wychodzić 5. Domyślam się że od strony niewidocznej na pierwszym zdjęciu w twoim 2gim poście, obudowa modułu jest masą (bo np z tyłu jest jakaś odsłonięta blaszka itp).

    Wtedy by wychodziło na to, że czarny przewód który wychodzi od modułu nie jest masą, a gaszeniem motocykla po przez właśnie zwieranie go do masy. Więc jeśli go zwarłeś do masy, to zapłon działa w stanie takim jakbyś próbował odpalić motocykl na zgaszonej stacyjce :P .
  • #10
    Pyl
    Level 6  
    Rafik54321 Nie jestem idiotą i wiem że szary kabel z modułu jest od gaszenia.I zwierając go z masą była by lipa.Nie mam go nigdzie podłączobego.Przecież to jest na schemacie.Schemat w sumie jest 1 ale podzielony na 1 z aku 2 bez aku.Mi to wygląda tak.Z iskrownika powinno wychodzić 12v min skoro instalacja może działać bez akumulatora.Bo niby co by miało wzmocnić napięcie z 4v do ponad 12v.Jeśli się myle to mnie poprawcie.Stary oryginalny zapłon jestem sobie w stanie sam podłączyć więc wczoraj się nie urodziłem.
  • #11
    rafik54321
    Level 29  
    Nie twierdzę że jesteś idiotą. Tylko na zdjęciu wgl nie widać żeby szary kabel od modułu wgl odchodził.
    Więc jeśli na module nie ma szarego przewodu, to od gaszenia byłby wtedy ten czarny.

    Nie. Przy zapłonie AC CDI, akumulator totalnie nie ma nic do rzeczy. Zapłon to jeden "układ", a akumulator oraz jego ładowanie to zupełnie inny "układ". Możesz sobie wywalić akumulator i w zapłonie AC CDI i tak powinno to działać :) .
    Co innego DC CDI.

    Więc może doprecyzujmy, ale kabli wychodzi z twojego modułu?
  • #12
    gimak
    Level 40  
    Nie wiem, czy w tym przypadku ma to znaczenie, podłączenie impulsatora do modułu, nie wiem jak w tym przypadku jest to realizowane. U mnie w agregacie prądotwórczym z zapłonem cdi, jak wystąpił brak iskry, okazało się, że padł tyrystor w module, ale sprawdziłem wszystkie elementy: cewkę zasilającą, moduł i samą cewkę zapłonową. I przy sprawdzaniu cewki zasilającej, napięcie jakie dawała na kondensatorze podłączonym poprzez diodę, przy kręceniu szarpakiem, zależało od tego jak była podłączona. Przy jednym podłączeniu na kondensatorze odkładało się ok. 6V, a przy zamianie przewodów cewki zasilającej, odkładało się ok. 30V
  • #13
    Pyl
    Level 6  
    Rafik54321 z mojego modułu wychodzi 5 kabli szary gaszenie,czarny masa,czrwono czarny,biało czerwony i 2x pomarańczowy.Skąd wiem że szary ma być nie podłączony.Tak mi powiedział sprzedający do którego dzwoniłem.Gdy odepniemy szary iskra jest cały czas nie zależnie od stacyjki czy też przełącznika przy rolgazie.Skoro instalacja może działać bez aku to powinno być 12v czy jak?
  • #14
    rafik54321
    Level 29  
    Skoro masz iskrę po odłączeniu szarego przewodu to z czym masz problem? Bo póki co narzekałeś o brak iskry.

    Skoro iskrę masz, a chcesz zrobić gaszenie to po prostu nic prostszego. Stacyjka w pozycji zgaszonej powinna zwierać ze sobą jakieś 2 styki (już nie chce mi się konkretnie sprawdzać które). I to właśnie będzie gaszenie, podpinasz szary przewód, do drugiego styku walisz masę i gotowe.

    Źle podchodzisz do pytania. To czy masz instalację 6 czy 12V zależy wyłącznie od tego jaki masz akumulator, żarówki itp.

    Napięcie na cewce zasilającej zapłon AC CDI jest przemienne i tam napięcia będą różne zależnie od prędkości obrotowej wału. Raz może być 4V a raz może to być kilkadziesiąt V. Tu nie ma żadnego regulatora, stabilizatora ani nic z tych rzeczy.
    To nie ma większego znaczenia, bo elementy w module, mają, tudzież powinny mieć, napięcie przebicia liczone w setkach V.

    Nie rozumiem dalszego sensu tego tematu. Bo miałeś problem z iskrą, już go nie masz. Więc o co jeszcze pytasz?
  • #15
    Pyl
    Level 6  
    Ja nie powiedziałem że mam iskrę tylko że po odłączeni szarego powinna być nie zależnie od stacyjki itp.Ja na fajkach od świecy ani na świecy iskry nie mam,albo jest magiczna i nie widzialna.Ja mam napięcie a nie iskrę.Jak mogę stwierdzić że jest iskra skoro nawet w ciemnym pomieszczeniu jej nie widać.

    Dodano po 1 [minuty]:

    Może ktoś montował taki lub podobny zapłon i jest w stanie wysłać jakieś zdjęcia,fakty a nie czysto teoretycznie twierdzić że problemu nie ma.
  • #16
    rafik54321
    Level 29  
    To pisz człowieku składnie.

    Ten schemat jest prosty, jeśli podłączyłeś go prawidłowo, to pisałem ci żebyś zmierzył napięcie ZA modułem zapłonowym, a PRZED cewką wysokiego napięcia!
    To na twoim schemacie będzie przewód pomarańczowy i masa.
    Jeśli tam nie masz napięcia, to moduł masz do bani, jak masz - cewka WN. Proste.
    A dla pewności, podczas pomiaru, odłącz szary przewód.

    No i skoro wszystko wiesz, to po co się pytasz? To nie jest zapłon z ferrari aby było nie wiadomo co.
  • #17
    jdubowski
    Tube devices specialist
    Pyl wrote:
    z mojego modułu wychodzi 5 kabli szary gaszenie,czarny masa,czrwono czarny,biało czerwony i 2x pomarańczowy


    5 czy 6?

    Pyl wrote:
    .Skoro instalacja może działać bez aku to powinno być 12v czy jak?


    Zasilanie AC z cewki magneta to przewód czarno-czerwony. Gdzie jest podłączony u ciebie?


    Pyl wrote:
    Podczas pomiaru napięcia na iskrowniku kopiąc starterem nożnym wychodzi mi napięcie od 4v do 6v czy to wystarczająco aby była iskra na świecach


    A piszesz o napięciu z cewki impulsatora czy z cewki zasilającej?
  • #18
    Pyl
    Level 6  
    Przecież pisałem wyżej że napięcie z modułu na kablach pomarańczowych jest takie samo jak z iskrownika.Kabel czarno-czerwony z iskrownika jest połączony z

    Dodano po 1 [minuty]:

    Coś mi wyszło.Czarno-czerwony z iskrownika jest połączony z czarno-czerwonym z modułu.Nie napisałeś mi do tej pory nic czego bym nie wiedział.
  • #19
    rafik54321
    Level 29  
    Pyl wrote:
    Przecież pisałem wyżej że napięcie z modułu na kablach pomarańczowych jest takie samo jak z iskrownika.Kabel czarno-czerwony z iskrownika jest połączony z

    Dodano po 1 [minuty]:

    Coś mi wyszło.Czarno-czerwony z iskrownika jest połączony z czarno-czerwonym z modułu.Nie napisałeś mi do tej pory nic czego bym nie wiedział.


    yy, a to nie było dla ciebie oczywiste że kabel z iskrownika idzie do modułu? Ten czarnoczerwony?

    Skoro masz napięcie na cewce WN, to masz tylko 2 opcje przez które nie masz iskry, albo cewka jest walnięta, albo świeca. Innych opcji nie ma.
  • #20
    Pyl
    Level 6  
    Jak napięcie z iskrownika wychodzi od 4 -6v to choćby nie wiem jak mocno kopnął starterem to 12v nie będzie.Pomijając to nawet te 6v które ja mam powinno dać jakąś iskrę na świece.Bo niby jak by to miało odpalić.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Osłabiasz mnie gościu,oczywiste jest że czerwono czarny z iskrownika idzie do czerwono czarnego z modułu.Nie rób ze mnie idioty.Jeżeli nie jesteś w stanie pomóc to nie pisz bzdur.Może ktoś kto ma pojęcie się wypowie.
  • #21
    mczapski
    Level 39  
    Bardzo dawno miałem do czynienia z Jawą a z dwucylindrową mało. Patrząc na załączone schematy nie potrafię zgadnąć jak steruje się iskrą dla dwóch cylindrów i gdzie podłączyć dwie cewki zapłonowe. Podłączenie do jednego zasilania i napędzanie jednocześnie dwóch obwodów to chyba niedorzeczne. Jak czytam schemat to akumulator jest tutaj marginalny (dla zapłonu). Natomiast dlaczego iskrownik nie połączony z masą to już nie pojmuję. Generalnie to mnie coś nie pasuje ale być może mam za mało wiadomości.
    Pyl wrote:
    Podczas pomiaru napięcia na iskrowniku kopiąc starterem nożnym wychodzi mi napięcie od 4v do 6v

    W którym miejscu (przewodzie) i względem czego?
  • #22
    Pyl
    Level 6  
    Iskrownik jest połączony z masą.
  • #23
    gimak
    Level 40  
    mczapski wrote:
    Patrząc na załączone schematy nie potrafię zgadnąć jak steruje się iskrą dla dwóch cylindrów i gdzie podłączyć dwie cewki zapłonowe.

    Prawdopodobnie są dwa niezależne układy zapłonowe.
    Autor pisze, że namierzał napięcie przed i po module. Może to napięcie jest zbyt niskie na to aby powstała iskra, albo sam moduł lub impulsator jest niesprawny, tylko zastanawia mnie to, że na obydwóch świecach nie ma iskry. Ja bym zrobił coś takiego. Na świecy zmniejszyłby odstęp na ciut więcej niż grubość kartki i w ciemności, żeby nie było wątpliwości sprawdziłbym czy na niej wystąpi iskra. Można to też sprawdzić organoleptycznie, jak ktoś lubi elektrowstrząsy. Jeżeli iskra wystąpi, to wskazywałoby, że generowane napięcie zasilania jest za niskie, a jeżeli iskry jest brak, to wg mnie może być padnięty moduł (prawdopodobnie tak jak w moim przypadku - tyrystor) lub impulsator, jeżeli taki jest - nie ma impulsu zamykającego tyrystor, a jego zamknięcie wywołuje powstanie iskry.
  • #24
    Pyl
    Level 6  
    Spróbuję z tą przerwą na świecy.Zastanawia mnie tylko czemu takie małe napięcie jest.I czy to wogóle ma prawo zapalić.Dzięki za sugestię.
  • #26
    Pyl
    Level 6  
    Nie wiem co zdjęcia miały by tu wnieść do sprawy.
  • #27
    rafik54321
    Level 29  
    mczapski wrote:
    Bardzo dawno miałem do czynienia z Jawą a z dwucylindrową mało. Patrząc na załączone schematy nie potrafię zgadnąć jak steruje się iskrą dla dwóch cylindrów i gdzie podłączyć dwie cewki zapłonowe. Podłączenie do jednego zasilania i napędzanie jednocześnie dwóch obwodów to chyba niedorzeczne. Jak czytam schemat to akumulator jest tutaj marginalny (dla zapłonu). Natomiast dlaczego iskrownik nie połączony z masą to już nie pojmuję. Generalnie to mnie coś nie pasuje ale być może mam za mało wiadomości.
    Pyl wrote:
    Podczas pomiaru napięcia na iskrowniku kopiąc starterem nożnym wychodzi mi napięcie od 4v do 6v

    W którym miejscu (przewodzie) i względem czego?


    Nie jestem pewny, ale wygląda na to, że jeden impulsator steruje na 2 cylindry. Bo po prostu na kole magnesowym są 2 wyzwalacze zapłonu (2 magnesy wywołujące zapłon). Moduł jest jeden i podaje iskrę co pół obrotu wału, ale na obie cewki na raz. Dlatego od modułu odchodzą 2 przewody pomarańczowe. Po jednym na każdy cylinder. Inaczej nie wiem jakby to miało działać.
  • #28
    Pyl
    Level 6  
    Tak właśnie jest jak piszesz.
  • #29
    rafik54321
    Level 29  
    Ale jeśli jest tak jak piszę, to cewka zasilająca musiałaby być na prawdę mocna, bo ma o połowę mniej czasu na naładowanie kondensatora wewnątrz modułu. Klasyczna cewka zasilająca nie dałaby rady. Tym bardziej że co pół obrotu wału musi zasilić aż 2 iskry. Czyli ta cewka musiałaby być aż 4 razy wydajniejsza.

    Podłączyłeś 2 cewki podczas sprawdzania iskry? Bo możliwe że jeśli podłączyłeś jedną, to napięcie było zbyt wysokie i po prostu spaliło cewkę.
  • #30
    Pyl
    Level 6  
    Jutro jeszcze popróbuje i dam znać.