Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Termet MiniMax Plus kocioł dwufunkcyjny komunikat kod L3 E2

cynamonik 01 Oct 2021 12:02 750 11
  • #1
    cynamonik
    Level 9  
    Od jakiegoś czasu kocioł przegrzewa wodę c.o. 2-3 stopnie powyżej zadanej wartości, pojawia się L3. Tym samym wyłącza się na 3 min i ponownie włącza do momentu kiedy zewn sterownik podaje sygnał "grzać". Zgodnie z instrukcją :) Wolałbym żeby pracował normalnie i przede wszystkim w dłuższych cyklach.

    Wczoraj po wymianie przetwornika ciśnienia i odpowietrznika:
    elektroda.pl/rtvforum/topic3833587.html
    w trakcie pracy c.o. uruchomiłem pobór c.w.u. Piec początkowo wskazał jakąś temp wody w c.w.u., następnie ta temp zaczęła spadać szybko jak dobrze pamiętam w sumie o ok 10 stopni i kocioł wyłączył się z komunikatem E2 oraz odgłosem jakby jakiś metalowy element obijał się wewnątrz kotła! Miało to miejsce 2x pod rząd, ale drugie uruchomienie było po ok 5 min, zatem woda może jeszcze nie ostygła? Trzecie uruchomienie bez problemu. Piec realizuje w pełni c.o. z komunikatem L3.

    Dziś rano dla c.w.u. (wyłączone c.o.) temp wody po odkręceniu punktu poboru spadła o kilka stopni, następnie wzrasta do zadanej wartości powiększonej o 2-3 stopnie. Po kilkudziesięciu sekundach pracy powraca do okolicy nastawionej temp c.w.u.

    Kolejne dzisiejsze uruchomienia:
    - tylko c.w.u. temp wody po odkręceniu punktu poboru już tylko wzrasta do zadanej wartości powiększonej o 3-4 stopnie. Po kilkudziesięciu sekundach wypływu wody powraca do okolicy nastawionej temp c.w.u. . Po zakręceniu wody temp na wyświetlaczu jest już nie ok 40 tylko ok 60 stopni
    - w trakcie pracy c.o. i odkręceniu kranu jak powyżej i po jakimś czasie zakręceniu wody od razu pojawia się L3 z dziwnymi odgłosami z wymiennika

    Zład w instalacji bardzo mały. Trzy grzejniki ok 65 cm wysokości o długościach ok: 50, 100 i 140. W sumie ok 27 m2; pokój 17 m2; kuchnia 7 m2 ; łazienka 3 m2 ; mały przedpokój. Samodzielny budynek, domek.

    Z tego co pamiętam po zamontowaniu tego komunikatu nie było.. ale nie jestem 100 % pewien. W końcu to nie błąd.

    Kryzowanie na grzejnikach nie pomogło. Filtry oczyszczone, ale były drożne w 95 %. Układ w pełni odpowietrzony na zimno i po wygrzaniu instalacji dodatkowo. Zamontowany nowy odpowietrznik.



    Pytania:

    1
    czy niewielki "zład" w połączeniu z 18 letnią instalacją i jakimś zanieczyszczeniem może być tego przyczyną ?

    2
    czy zgodnie z instrukcją mogę potencjometrem po prawej stronie od wybieraka temp c.w.u. zmniejszyć moc c.o. w kotle ? czy to może pomóc i nie wymaga dodatkowych przyrządów typu U-rurka ? Jest bezpieczne ??
    ustawiona minimalna moc znamionowa

    3
    czy podobnie jak w pkt 2 mogę obniżyć moc startową lewym potencjometrem pod wybierakiem temp c.w.u.? Aktualnie piec uruchamia się z bardzo niewielkim wybuchem, praktycznie takim jak w dwóch innych Ecocondens Gold tuż po uruchomieniu przez serwis. Tylko, że w zamkniętej komorze faktycznie wybuch może być większy, a wrażenia słuchowe nie obiektywne. Jak ustawić zalecaną wartość startową jako 40 % mocy znamionowej ?
    ustawiona minimalna moc startowa

    4
    czy można zmniejszyć prędkość obrotową pompy wodnej Wilo RST 15/6.7-1 opisanej w wątku:
    elektroda.pl/rtvforum/topic2866548.html#15186688
    na pokrywce są oznaczenia 1 i 2... ale na tabl znamionowej jest tylko jedna prędkość.
    Termet MiniMax Plus kocioł dwufunkcyjny komunikat kod L3 E2


    5
    Czujniki NTC temperatury kiedy woda w piecu miała temp rzędu 20-40 wykazują odpowiednio rezystancję: dolny 1826 Ohm i górny 1988 Ohm.. zbyt niską . O ile to Honeywell typ T7335C , winno być 12676 - 5406 Ohm.
    Natomiast po 2 h wystudzeniu rezystancja jest już zbliżona do prawidłowej i wynoi ok 13000 Ohm
    Wg katalogu ich nr to Z0560.91.00.00, a aktualnie nr 1423 w spoko cenie 51 pln
    Może to ich wina ?


    6
    Może zmienić czujnik przyklejony do nagrzewnicy z oryginalnego 95 stopni, na nr 892 działający od 105 stopni w cenie 30 pln ?

    7
    A może coś z elementem, który przekierowuje strumień wody za pompą ?? Jest to już nie dostępna część.
  • Helpful post
    #2
    bro2004
    Level 29  
    "Może zmienić czujnik przyklejony do nagrzewnicy z oryginalnego 95 stopni, na nr 892 działający od 105 stopni w cenie 30 pln ?"
    Przykro mi, ale jak masz takie pomysły to znaczy, że nie ma co Ci pomagać, bo możesz sobie i komuś krzywdę zrobić.
  • #3
    cynamonik
    Level 9  
    Spokojnie, dlatego pytam. Serwisanci tak niestety robią, ale niezbyt mi się to podoba. Sugestia od kogoś. Wróćmy jednak do rozwiązania problemu.
  • #5
    cynamonik
    Level 9  
    Mirrzo dzięki !
    Myślisz, że kocioł Ecocondens Gold 20 ustawiony na minimalną moc ok 3 kW (a przynajmniej od tylu moduluje) rozwiąże problem mikrej instalacji ? W aktualnym Minimax min moc dla c.o. to 7 kW
  • #6
    cynamonik
    Level 9  
    Dziś piec przestał realizować grzanie c.w.u i c.o.
    Jeśli chodzi o c.w.u to podobnie jak po wymianie odpowietrznika i czujnika ciśnienia, po odkręceniu ciepłej wody włącza się, temperatura powoli wzrasta o kilka stopni, następnie już bardzo szybko wraz z buchnięciem pary przez odpowietrznik, odgłosem z wewnątrz jakby obijania się metalowego przedmiotu, do tego szarpania całej obudowy !
    Widząc co się dzieje, pokrętło przestawiłem szybko na 0.

    Za drugim razem po ok 40 minutowym przestudzeniu podobnie. Osoba, która używa tego pieca na codzień powiedziała, że przez kilka dni podgrzewał wodę użytkową bez problemu, a jedynie co któryś raz były takie incydenty.
    Co do c.o. zachowanie zbliżone, temperatura też narasta szybciej niż dotychczas.. pojawia się syczenie z wewnątrz, którego wcześniej nie było. W obawie przed uszkodzeniem również w tej sytuacji przełączam pokrętło na 0.

    Zdemontowałem wymiennik c.o. Wygląda bardzo dobrze. W środku nie widać niepokojącego osadu. Daje się przedmuchać wodą i powietrzem - sprawia wrażęnie drożnego.

    Niestety nie udało mi się zdemontować mniejszego wymiennika c.w.u. - być może zapchany jest jakimś odłamkiem kamienia. To on przecież pracuje w gorszych warunkach oraz posiada zdecydowanie mniejszy przekrój kanałów.
    Tylko czy gdyby był przytkany to, objawiałoby się to zakłócaniem grzania c.o. i objawami jak powyżej ??

    Zauważyłem kamień i ślady po starym wycieku w okolicy przyłączy wymiennika c.w.u. oraz tuż ponad przetwornikiem przepływu wody użytkowej. Niestety nie udało się również sprawdzić drożności ogranicznika przepływu wody użytkowej, pomimo iż posiadam mały klucz nastawny... dostęp jest fatalny.

    Zdemontowałem pompę wody, wirnik obraca się. Nie jestem w stanie określić na ile prawidłowo.. wg mnie ze średnim oporem. Podobnie jak np nakrętka M13 z lekko sfatygowanym gwintem :) lub nieco ciężej niż zaworek do upuszczania wody w tymże piecu. Po kilku pełnych obrotach, przeskakuje łagodniej o pewien kąt.

    Mam już dwa Termety Ecocondens, ale mając na uwadze bezmyślną konstrukcję i wręcz błędy przy projektowaniu tak prostego kotła... zastanawiam się czy wymiana na Junkersa, Aristona, Berettę, Sylbera nie będzie lepszym rozwiązaniem niż brnięcie w Polską myśl techniczną.
    W dużym Vaillancie z zasobnikiem i milionem funkcji oraz Junkersie Ceraclass wyjmowałem wymienniki do czyszczenia 2x bez większych problemów. Choćby obudowa czy jej spasowanie było jak w klockach Lego. Krajowy produkt nie dość, że drogi to odstaje i to bardzo wyraźnie. Gdyby nie to, że moduluje od 3-5 kW to w ogóle produktów Termetu nie wziąłbym pod uwagę.

    Ale wróćmy do tematu, prośba o sugestie i pomoc gdyż coraz zimniej w mieszkaniu :(
    Na wszelki wypadek jestem umówiony z majstrem z autoryzowanego serwisu Termet.
  • Helpful post
    #7
    bro2004
    Level 29  
    Wyjęcie wymiennika płytowego w silverze lub goldzie to 5 min roboty. Jest bardzo dobry dostęp. Kup niemiecki. Na pewno nie zepsuje się 😂

    P.s. polecam założyć inny kondensator rozruchowy pompy lub sprawdzić czy prąd z elektroniki dochodzi -dlatego gotuje wodę. Sorki miałem nie pisać.... 🤭
  • #8
    cynamonik
    Level 9  
    Danke :)

    kondensaty założone niedawno. Jeden był wyjątkowo mało używany, a jeszcze w trakcie gwarancji miał wymieniany właśnie wymiennik c.w.u bo nie dogrzewał do zadanej temperatury.
    Dziwne bo w obu budynkach identyczna woda. Hmm jeszcze nie rozbierałem... a korci mnie. Pewnie trzeba będzie przeczyścić to i owo, ale to już założę stosowny temat.

    Mam do kupienia rocznego Golda za 50 % ceny.. na co zwrócić uwagę ??

    W jakim zakresie pojemności mogę podmieć kondensator ? Jakie wartości prądu są prawidłowe ? Podobno jeszcze stycznik na płycie może nie działać prawidłowo.
    Kurcze skoro pompa kręci zbyt wolno lub rusza za późno to może i dawać skutek w postaci L3 przy c.o.
  • Helpful post
    #9
    bro2004
    Level 29  
    Na kondensator taki sam. Pompa pracuje na 230v.
  • #10
    cynamonik
    Level 9  
    Wyjąłem jeszcze raz pompę wody.. okazało się, że wirnik z osią były delikatnie wepchnięte w kierunku korpusu pompy. Tak jakby w skrajne wzdłużne położenie.
    Po odpięciu wtyczki na płycie głównej i podaniu 220 V na styki pompy nie było reakcji. Dopiero jak lekko o ok 1-2 mm wysunąłem wałek i wirnik z korpusu, pompa ruszyła.

    Aktualnie piec działa bez problemów. Pozostał jedynie komunikat L3.

    Jak by nie było rozglądam się za jego następcą. Ale to już inny temat:
    elektroda.pl/rtvforum/topic3825867.html
    zapraszam do dyskusji.
  • #11
    cynamonik
    Level 9  
    Nowo zamontowany kocioł Termet Siver 20 kW na nastawach fabrycznych (moc tylko ok 2,8 kW, czyli minimum) nie wyświetla komunikatu L3.
  • #12
    cynamonik
    Level 9  
    Nowo zamontowany kocioł Termet Siver 20 kW na nastawach fabrycznych (moc tylko ok 2,8 kW, czyli minimum) nie wyświetla komunikatu L3.

    Dodano po 48 [sekundy]:

    Niestety zakup nowego pieca.