Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Honda Accord VI - Kontrolka "zacina" prędkośćiomierz

Rozer 03 Oct 2021 01:32 243 5
e-mierniki
  • #1
    Rozer
    Level 8  
    Szanowni Użytkownicy

    Od długiego czasu mam problem z prędkościomierzem.
    W momencie gdy zapali się kontrolka ręcznego (aktualnie w parze z ABS co oznacza najprawdopodobniej uszkodzenie modulatora) prędkościomierz wariuje, tzn. przy pewnej prędkości (około 80 km/h, podane wartości są przybliżone) zacina się, zdarza się to również przy innych prędkościach. Wyhamowanie samochodu poniżej 60 km/h zazwyczaj przywraca wskazówkę do życia (aż do przekroczenia 80 km/h), tak samo przekroczenie prędkości 120 km/h (jednak to nie jest reguła, zdarzyła się też sytuacja, że wskazówka potrafiła zawiesić się przy 40 km/h i pozostać tak po wyłączeniu samochodu przez pewien czas. Stukanie w licznik chwilowo naprawia problem, wskazówka opada i zaczyna pracować prawidłowo.
    Co istotne problem nie występuję w momencie wyjęcia/przepalenia się żarówki i wszystko działa prawidłowo. Pozostałe wskaźniki również pracują wzorowo. Żadna inna kontrolka nie wpływa na pracę licznika.
    W liczniku prawie wszystkie kontrolki (podświetlenie jest na klasycznych żarówkach) zostały wymienione na LED. W miejsce tempomatu i właśnie ręcznego włożyłem żarówkę Bosma 2,3W, ponieważ przy LED delikatnie świeciły wtedy gdy powinny być wyłączone.
    Przemierzyłem płytkę pod kątem ustalenia jak prowadzą ścieżki i prędkościomierz jest podłączony praktycznie bezpośrednio do układu scalonego (po drodze każda linia ma kondensator). Kontrolka ręcznego ma wspólną masę z innymi kontrolkami na jednym z pinów od wtyczki (w sumie są 3 wtyczki), zaś +12V jest podłączony do dwóch pinów wtyczki przez diodę.
    Prawdopodobnie poza masą (tego nie potwierdziłem) nie ma styku pomiędzy prędkościomierzem i kontrolką.
    Jedyne co przychodzi mi na myśl, to znaczny spadek mocy w momencie zapalenia się żarówki, co wpływa na pracę prędkościomierza, jednak nie mam pomysłu jak to potwierdzić, co zmierzyć. Może któryś kolega miał podobny problem i znalazł rozwiązanie, poniżej wrzucam zdjęcia płytki z narysowanymi ścieżkami (te do scalaka są narysowane w sposób przybliżony) :
    Honda Accord VI - Kontrolka "zacina" prędkośćiomierz
    Honda Accord VI - Kontrolka "zacina" prędkośćiomierz
    Honda Accord VI - Kontrolka "zacina" prędkośćiomierz

    Pozdrawiam
  • e-mierniki
  • e-mierniki
  • #3
    BANANvanDYK
    Level 40  
    Brzydko wygląda płyta po lutowaniu na fali, przejrzyj wszystkie punkty lutownicze od jumperów na płycie pod kątem pęknięć, bo już widać początki – charakterystyczne kółeczka na cynie. To by wyjaśniało reset po puknięciu w licznik.
    Po drugie, na płycie masz oznaczenia BLUE – czyli żarówki z niebieską obudową oznaczające moc żarówki 1.2 W. Mocniejsza żarówka może być przyczyną kłopotów, jednocześnie dalsza eksploatacja może skończyć się stopieniem plastiku w obudowie licznika.
    Wydaje mi się że licznik jest wykonany po staremu, czyli mikrokontroler odpowiada wyłącznie za same zegary, natomiast kontrolki standardowo osobnymi sygnałami z instalacji elektrycznej, stąd tak rozbudowane złącza.
    Sprawdziłbym też kondensatory elektrolityczne w szczególności pod kątem ESR. Może po latach już wysiadły.
  • #4
    Rozer
    Level 8  
    NIXIE_123 wrote:
    Na początek to napraw modulator

    To kluczowa czynność, drugi już czeka na wymianę, z tym, że nie mam kiedy się tym zająć. Aktualnie korzystam z pozostałych samochodów, więc nie ryzykuję jazdą bez ABS.
    Kontrolka zapalała się również w przypadku ubytku płynu hamulcowego (awaria wyeliminowana) i efekty były identyczne.

    BANANvanDYK wrote:
    Brzydko wygląda płyta po lutowaniu na fali, przejrzyj wszystkie punkty lutownicze od jumperów na płycie pod kątem pęknięć, bo już widać początki – charakterystyczne kółeczka na cynie. To by wyjaśniało reset po puknięciu w licznik.
    Po drugie, na płycie masz oznaczenia BLUE – czyli żarówki z niebieską obudową oznaczające moc żarówki 1.2 W. Mocniejsza żarówka może być przyczyną kłopotów, jednocześnie dalsza eksploatacja może skończyć się stopieniem plastiku w obudowie licznika.
    Wydaje mi się że licznik jest wykonany po staremu, czyli mikrokontroler odpowiada wyłącznie za same zegary, natomiast kontrolki standardowo osobnymi sygnałami z instalacji elektrycznej, stąd tak rozbudowane złącza.
    Sprawdziłbym też kondensatory elektrolityczne w szczególności pod kątem ESR. Może po latach już wysiadły.


    Stan płyty to fabryka + kilka rys (nie wpływających na przewodzenie) spowodowanych odginaniem blaszek dociskających zegary. Pod mocnym światłem nie widziałem żadnych pęknięć, ale postąpię zgodnie z Twoją sugestią i poprawię luty. Większość filmów na YT dotyczących awarii liczników w starszych Hondach to właśnie poprawianie pękniętych lutów, z tym, że tam są doskonale widoczne pęknięcia. Co ciekawe na liczniku nie znalazłem żadnego układu eeprom (zapis przebiegu), za to jest scalak odpowiedzialny za pracę sprzęgła (mam skrzynie automatyczną, a zegary są pod nią przeprojektowane).
    Żarówki w oprawkach opisanych jako BLUE fabrycznie miały moc 3W i były bardzo specyficzne (taka spuchnięta T5). Ze względu na cenę (30zł sztuka w ASO) jak i brak jakichkolwiek różnic (pomiar światła) zastosowałem do podświetlenia takie o mocy 2,3W (metoda z forum HAKP sprawdzona i potwierdzona przez wielu użytkowników). Różnic nie widać żadnych. Oprawki zostały zmienione na czarne (inne nie są w pobliżu dostępne), ponieważ oryginalne były wytopione i kruche.
    Twoja rada z kondensatorami jest cenna, ponieważ bym to przeoczył. Nawet najlepsze kondensatory w sprzęcie audio zużywają się po latach i ich szeregowa pozorna oporność znacznie odbiega od nominału (chociaż pojemność mieści się w granicach tolerancji).
    Zastanawia mnie tylko dlaczego coś co teoretycznie nie powinno mieć wpływu zaburza jednak pracę prędkościomierz. Sprawdziłem większość nóżek kontrolera i nie znalazłem żadnego połączenia z kontrolką. Oczywiście po drodze może być jakaś dioda/element dyskretny, który daje fałszywie negatywny wynik, ale jak sam wspomniałeś są to dwa oddzielne układy na jednej płytce. Na razie w miejsce żarówki 2,3W włożyłem żarówkę 1,2W i zobaczę czy coś się zmieni.
  • #5
    BANANvanDYK
    Level 40  
    Pamięć masz 93C56 od strony cyferblatów.
    Może nie koniecznie licznik jest zrobiony po staremu, bo po płytce widzę że kontrolki są sterowane tranzystorami. Gdzieś musi być funkcja self-testu, czyli programowego włączania kontrolek w trybie diagnostycznym lub test wszystkiego zaraz po przełączeniu kluczyka.
    Żarówki europejskie B8.5 i B8.4 są właśnie kodowane kolorem wg mocy tak jak wcześniej podałem, mają one niewymienne żarówki (zgrzewane do styków w oprawkach). Nie wiem jak w Hondzie, to są żarówki z oprawkami (inny rozmiar) czy żarówki są całoszklane i wymienne jak w samochodach sprzed 1990 rokiem. Żarówki całoszklane 3W są stosowane w podświetleniu liczników motocykli japońskich — są dość trudno dostępne (rzadko kto o nich słyszał), wymiarowo mniejsze od 5W. Na Allegro idzie je znaleźć/kupić. Jeszcze są chyba 1.7W.
  • #6
    Rozer
    Level 8  
    Po dłuższych poszukiwaniach natrafiłem na zdjęcie żarówek podświetlenia zegarów o mocy 3W :
    Honda Accord VI - Kontrolka "zacina" prędkośćiomierz
    Można je bez najmniejszego problemu wyjąć z oprawki i są dostępne w ASO (zazwyczaj trzeba zamawiać, cena około 30zł).
    Mały update :
    Wczoraj rozebrałem licznik, porobiłem zdjęcia, wymieniłem spaloną żarówkę od ręcznego na zwykłą T5 1,2W, wszystkie styki od zegarów wyczyściłem IPA, a po założeniu zacisnąłem blaszki mocujące baaardzo mocno.
    Od tego momentu problem ustąpił, kontrolki ABS oraz ręczny świecą dalej, ale licznik i inne wskaźniki pracują wzorowo. Biorąc pod uwagę, że przeglądając płytę dotykałem wielu różnych elementów (uziemiony), być może "naprawiłem" tymczasowo któryś z lutów.