Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Opel Meriva A - Problem z zasilaniem w sterowniku wspomagania

Kuurak 06 Oct 2021 11:01 912 14
Texa Poland
  • #1
    Kuurak
    Level 3  
    Witam
    Mam Merivę A w którym jest problem z EPS czyli elektrycznym wspomaganiem kierownicy. Sytuacja jest taka że coraz częściej zapala się kontrolka EPS i odłącza wspomaganie. Jednak wystarczy w aucie włączyć coś co pobiera dużo prądu np ogrzewanie szyby albo nagrzewnicę na maksa i wspomaganie wraca. Pomierzyłem alternator i ładuje on poprawnie ok 14V, jednak co ciekawe na wtyczcę zasilającej sterownik EPS napięcie jest dużo wyższe i wynosi około 16V na zapalonym silniku. Jak włączę np to ogrzewanie szyby to napięcie na tej wtyczce spada o jakieś 0.5V i wspomaganie wraca (pewnie sterownik odłącza układ gdy zasilanie przekracza 15.5V) Wniosek z tego taki że coś się dzieje z zasilaniem samego sterownika. Domyślam się że jest tam jakiś zasilacz lub przetwornica która wysiadła i pojawia się zbyt duże napięcie na zasilaniu. Rozebrałem dziada i wygląda to jak na fotkach poniżej. Możecie mi powiedzieć, który element może odpowiadać za taką usterkę? Czy możliwe że to któryś z tych dwóch dużych kondensatorów jest wyschnięty ? Jeżeli to jakiś element typu kondensator, czy dioda to jestem w stanie to wymienić.
    Opel Meriva A - Problem z zasilaniem w sterowniku wspomagania
    Opel Meriva A - Problem z zasilaniem w sterowniku wspomagania Opel Meriva A - Problem z zasilaniem w sterowniku wspomagania Opel Meriva A - Problem z zasilaniem w sterowniku wspomagania
  • Texa Poland
  • Texa Poland
  • #3
    Kuurak
    Level 3  
    Na pewno nic po fabryce nie było rozbierane. Sam rozkręcałem ten sterownik i wszystkie detale, plomby itp był fabryczne. Ten różówy wężyk to nie kabelek tylko pasta termoprzewodząca, która wyprysnęła w ten sposób przez malutki otwór jak dociskali radiator do płytki.
  • #4
    Kuurak
    Level 3  
    Cz możliwe że to tylko wyschnięte te duże kondensatory?
  • #6
    ociz
    Moderator of Cars
    Gdzie to napięcie mierzysz?
  • #7
    Kuurak
    Level 3  
    Napięcie mierzone na dużej wtyczce zasilającej całość - X 60 patrząc na schemat, o ile to schemat Meriva A, bo wygląda mi to na Corse C bo taki sam posiadam.
    Napięcie mierzone na Aku pokazuje np 13.9V podczas ładowania więc ładowanie z alternatora jest ok (oczywiscie jesli odłącze tą wtyczkę z EPS)
    Tester diagnostyczny pokazuje w programie tak samo zawyżone napięcie zasilania prawie 16V.
    Meriva A - roczniki 2003-2010 - tam jest jeden model wspomagania elektrycznego.
    Dlatego mi się wydaje że to sieje coś na wejściu płytki sterownika.
  • #8
    ociz
    Moderator of Cars
    A na tej "dużej wtyczce zasilającej całość" jest masa z karoserii i plus z akumulatora, więc jak sobie wyobrażasz że mogło by być tam inne napięcie?
  • #9
    KacperJ
    Level 12  
    Sprawdzic napięcie na wtyczce po jej odpięciu.
  • #10
    Kuurak
    Level 3  
    Pisałem z komórki ale mi się skasowało więc jeszcze raz.
    Napięcie na wtyczce wynosi prawie 16V jak jest wpięte w sterownik, jak się ją wypnie to jest 13.9V czyli tyle ile ładowanie z alternatora. Szczerze to nie sprawdzałem napięcia dalej w instalacji czy przenosi się te 16V ale chyba tak, skoro włączenie np ogrzewania powoduje zbicie tego napięcia do 15.5V i odżycie wspomagania.

    Dodam że włożenie na próbę innego sprawnego sterownika załatwia sprawę i wspomaganie działa prawidłowo a napięcie na wtyczce jest 13.9V. Więc problem ewidentnie jest w sterowniku.
  • #12
    Kuurak
    Level 3  
    Zmierze ale musze podmienić sterownik a chwilowo mam to poskładane i wolałbym zamienić jak już coś spróbuje naprawić w tym uszkodzonym. Pytanie główne jest jak naprawić sterownik a nie czy napięcie z niego podnosi napięcie w całym aucie.
  • #13
    Hydrant70
    Level 2  
    ..podobny problem rozwiązał jeden maluch.
    Oprócz skrzypienia, które usunął smarem, wymienił przekaźnik wspomagania kierownicy.
    Przekaźnik typu VKP-31E52-Z02 firmy Tyco.
  • #14
    Kuurak
    Level 3  
    Jakoś trudno mi sobie wyobrazić żeby przekaznik podnosił napięcie...
  • #15
    Hydrant70
    Level 2  
    Opel Meriva A - Problem z zasilaniem w sterowniku wspomagania
    .. ja też był zaskoczon, ale można spróbować.
    Jest kod diagnostyczny
    C1509 Controller Relay Sticking
    The control unit recognises the malfunction of the circuit via an internal evaluation logic.


    Opisaną usterkę najczęściej powoduje czujnik obrotu kierownicy, a zwłaszcza jego część, która służy jako czujnik momentu obrotowego.
    Ale głównym warunkiem jest dobra bateria.
    W złym stanie po włączeniu kolejnego urządzenia odłącza się jako pierwszy wzmacniacz.
    Ale napisałeś, że z innym wzmacniaczem działa OK.
    Przepraszam za mój polski.