Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Metalwork
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak podłączyć WEBASTO Thermo Top C? Laguna II

pablotaxi 30 Oct 2005 13:11 470056 1362
  • #1
    pablotaxi
    Level 11  
    Witam.
    Czy ktoś mi napisze jak powinno być podłączone Webasto Thermo Top C żeby działało? Wcześniej zamontowałem Thermo Top Z/C i połączenie było banalnie proste: napięcie podłączone na stałe 12V i jeden przewód uruchamiający +12V i tyle. Ale po 2 latach mi "padło" i kupiłem Thermo Top C przepiąłem tylko z tamtego dwie kostki (2 pin i 6 pin) i nic... Cisza. Słyszałem, że w Thermo Top C jest jakieś inne cyfrowe sterowanie. Czy to prawda a jeżeli tak, to co robić żeby nowe działało jak poprzednie, czyli uruchamiało się po podaniu +12V???

    Za wszelkie wskazówki Wielkie Dzięki.
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Metalwork
  • #2
    Gerri
    Mercedes specialist
    Zarówno "Z" jak i "C" ma dwie wersje sterowania: impulsem napięcia lub poprzez "CAN". Jednak są to dwa różne sterowniki, niestety drogie. Przerabiałem temat osobiście: bez wymiany sterownika "nie razbieriosz".
    Sterownik do "Z" na Allegro kupisz za 500 złotych, pewnie do "C" będzie podobnie.
    Pzdr.
  • #3
    kondek2008
    Level 11  
    witam
    a jak poznac czy sterowanie jest cyfrowe czy analogowe
    u mnie w alfie 166 do kostki 6 pinowej 1 pin nie jest podlaczony
    a thermo top dziala bo slychac piec jak sie wietrzy w momecie wylaczenia auta
    wiec jak sie wlancza ten dogrzewacz przez zlacze diagnostyczne
  • Metalwork
  • #4
    WoŹnY
    Level 28  
    Moge kupić Thermo Top C. W zestawie dostanę sam piec, pompke paliwa i sterownik. Czy którys z kolegów dysponuje schematem jak to połączyc bo wiązki niestety nie ma. Co prócz węży gumowych i pompki cieczy potrzebowałbym jeszcze? Proszę o precyzyjne odpowiedzi bo narazie tylko ROZWAŻAM możliwość zakupu
  • #5
    gpql
    Level 17  
    Koncze plytke do piecyka termo top C, Wyrzycilem oryginalan a i robie od poczatku swoja. Dokladnie sterowanie polega na regulacji obrotow wentylatora i regulacji pompy dozujacej paliwo, kontrola temperatury wody.
    Rozbudowalem o sterowanie dmuchawa w algorytmie ze po osiagnieciu w kabinie 12 stopni wylacza dmuchawe i podgrzewa silnik do 50 st. Wszystko upakowuje na plytke oryginalnych wymiarow. Jezeli ktos ma duza wiedze o dzialaniu wego urzadzenia i cos pominolem to prosze o pomoc. Swiece chce sterowac rowniez impulsami nie na stale.
    Pozdrawiam Grzegorz
  • #6
    sp9svn
    Level 20  
    Witam, przedsięwzięcie godne podziwu, życzę sukcesów.
    Czy wziąłeś pod uwagę pracę czujnika płomienia?
    Próba drugiego startu jeżeli za pierwszym razem nie zapali?
    Wybieg po wyłączeniu pieca?
    Jeżeli nie jest tajemnicą, to proszę powiedz na czym to robisz??
    Pozdrawiam
  • #7
    WoŹnY
    Level 28  
    Jak chcesz tę świecę sterować? Na początku musiałbyś grzać ciągle potem regulacją PWM możnaby ograniczać jej prąd, jednak trzebaby potestować kiedy i jak szybko wyłączać świeczkę. Jak już robisz sterownik od poczatku to czy będziesz miał możliwość zmiany nastaw ? Jeśli tak to super bo możnaby doregulować w trakcie użytkowania
  • #8
    gpql
    Level 17  
    Tak robie od poczatku ijest mozliwosc dobranie proporcji paliwa do dmuchawy tak robilem w duzym palniku tylko tam byl wtryskiwacz i iskrownik.
    Zamierzam rozbudowac uklad i wszelkie uwagi mile widziane
    Pozdrawiam Grzegorz
  • #9
    gpql
    Level 17  
    Dziala juz ok
    jak pokazalo doswiadczenie nie potrzeba kontroli plomienia w tych modelach zreszta fabrycznie nie ma Cala sprawa opiera sie o proporcje powietrze i dawka paliwa na pompie dozujacej.
    Zebralem charakterystyke w oparciu o pomiar CO w spalinach i jest juz ok
    Pozdrawiam Grzegorz
  • #10
    sp9svn
    Level 20  
    Witam, gratuluję jest to jednorazowy "wybryk" czy też masz jakieś szersze plany co do możliwości wytworzenia większej ilości? Proszę o dodatkowe nformacje m.in:
    - czy płytka jest zabudowana na oryginalnej ramce?
    Jeszcze raz gratuluję.
    Pozdrawiam
  • #11
    gpql
    Level 17  
    Plytka jest w trakcie realizacji w orginalnych wymiarach. Zmodyfikowalem wyjscia 6 pin.
    Jak narazie wyprowadzone jest wejscie modulacji mocy dziala sprawnie od okolo 40% do 100% mierzone cieplomierzem Kamstrup. Ponizej 40 % niestety jest nie stabilny. Wprowadzilem dodatkowy pomiar temperatury spalin duzo mowi o procesie spalania. Wyprowadzilem wyjscie na telefon GSM i na wyswietlacz na rs232 ale to dopiero w planach.
    Jak przyjdzie zamowiona plytka to opublikuje zdjecia jak to wyszlo. Co do mozliwosci to kwestia zlecenia plytek. Zmusilo mnie do zrobienia takiego rozwiazania ceny sterownika i piecyka z sterowaniem sygnalem +12V. (horror). ?Na szczescie z sterowaniem CAN jest duzo i są "skomplikowane" dlatego ich cena jest dobra i zazwyczaj produkowane od niedawna.
    Pozdrawiam Grzegorz
  • #13
    kondek2008
    Level 11  
    witam serdecznie
    tez chetnie zerknalbym na taki sterownik.
    pozdrawiam
  • #14
    gpql
    Level 17  
    OK dokoncze schemat w formie elektronicznej i zamieszcze na forum
  • #15
    WoŹnY
    Level 28  
    odnawiam temat, bo powoli zima się zbliża, a fajnie było by mieć wkońcu te ogrzewanie :D

    Jak tym badziewiem po CANie sterować, ewentualnie czy sterownik już gotowy? Niejeden z chęcią kupiłby sobie THERMO TOP C i się dogrzewał .
  • #17
    kostner
    Level 11  
    No no pogratulowac :) I jak dalszy postep prac ?? Dziala to cudenko ??
  • #18
    MacG
    Level 11  
    Witam!
    czy kolega gpql może pochwalić się wynikami testów i podać informację kiedy możemy liczyć na udostępnienie wsadu?
    Ten sterownik jest robiony pod Thermo Topa zasilanego benzyną czy olejem napędowym? Bo zapewne dobierane dawki dawki paliwa i powietrza w zależności od parametrów spalania są inne i program tylko do jednego typu paliwa będzie pasował.
    Pozdrawiam
  • #19
    gpql
    Level 17  
    Obecnie testuje nowa płytkę zmieniłem pomiar temperatur na DS18B20 i tranzystory na SMD. Dopasowana jest do obudowy webasto, dokładnie taka sama jak oryginał. Co do benzyny to nie wiem uruchomiłem 12 szt ale na Diesel.
    Dołożyłem SMS-y i pilota na 433MHz. Testy kończę w połowie grudnia i zamawiam partię druków w firmie.
    Sporo zmienił się soft od poprzedniej wersji.
    Z doświadczeń z poprzedniego roku dodatkowo ma zrobiony układ utrzymania startu, gdy temperatura spada ponizej -15 st odpala sie bez obiegu i nagrzewa do +20 co pomogło przy dużych mrozach.
    Ponizej -25 byly problemy z odpaleniem, algorytm tez załatwił sprawę. Z rejestracji zużycia kosztuje to przy silnych mrozach około 50-70 ml na dobę przy temperaturze poniżej -25 st. Korzystając z auta np. Basen napisałem program utrzymania temperatury kabiny na poziomie 15 st. Opcja 30-60-90 minut po jakim czasie wracam do auta. Oraz zegar z programem o której się odpala. Dodatkowo przydało się ostrzeżenie o napięciu z akumulatora dostałem SMS-a o 2 w nocy ze jest za małe i po wizycie w aucie okazało się ze zostawiłem światełko w kabinie.
    Akumulator do ładowania ale nie było zagadki z rana.
    Jak na razie po okresie zimy działa dobrze. Jedyny problem jaki był to nie odpaliło przy dużych mrozach.

    GPQL
  • #20
    roboc0p
    Level 1  
    GPQL, brzmisz jak wybawienie ze swoim sterownikiem - ten nieskomplikowany przejrzysty układ, gdy coś pójdzie z dymem można go sobie złożyć jeszcze raz od nowa, żadnego blokowania się sterownika przy błędach jak w Eberspacherach. Tu zima idzie wielkimi krokami i też postanowiłem się zacząć dogrzewać!

    Skąd mogę ściągnąć Twój program do mikrokontrolera do tego układu?

    Z pozdrowieniami, jak założę termotopa będą gorące :D
    Rychu
  • #21
    freegass
    Level 14  
    gpql, nie napisałeś w końcu, czy Twój algorytm zawiera fazę pomiaru i kontroli płomienia? Jest to o tyle istotna kwestia, ponieważ Thermo Topy są himeryczne ze względu na budowę palnika i płomień często nie kształtuje się a najczęściej fabryczny sterownik nie radzi sobie z pomiarem i regulacją w tej fazie. Wszystko bierze się z tego, że palnik nie zawiera osobnego czujnika płomienia, a tą funkcję spełnia sztyft żarowy przełączany na pomiar temperatury. Jest to skopane rozwiązanie, ale jakikolwiek substytut oryginalnego sterownika musi na tym bazowac. Pomiaru płomienia na dłuższą metę nie da się pominąć ze względu na różnorakie dysfunkcje w pracy ogrzewania w szczególności przerwy w zasilaniu paliwem lub niedomagań dmuchawy powietrza. Pomijam już fakt braku w tym autorskim rozwiązaniu diagnostyki podzespołów. Generalnie wszystko jest dobrze jak podzespoły sa sprawne,a wszystkie luki wyjdą i tak w eksploatacji ;)
    Pomijając to wszystko - RESPECT.
  • #22
    gpql
    Level 17  
    Kontrola płomienia za pomocą świecy żarowej uznałem po badaniach za chory pomysł. z prostego powodu, że zmiana rezystancji przy zmianie temperatury o 200 st jest 0,7 Om. Zabawa w pomiar jest bez sensu. Bezwładność przy pomiarze korpusu jest na poziomie delta T 36st / 1s. Stosując pomiar z rozdzielczością 0,065 st jestem wstanie wykryć zanik płomienia w czasie krótszym niż 2 sek.
    Całą kontrolę robi wyliczenie nachylenia gradientu temperatury. Dlaczego mam wykrywać że płomień już zgasł skoro mogę sprawdzić czy palnik obniża swą moc. Trochę nieskomplikowanej matematyki.
    Co do niedomagań dmuchawy to masz w pełni rację, rozwiązałem to pomiarem prądu dmuchawy w funkcji napięcia akumulatora. W oryginale jest błąd który nie uwzględnia tego, że podczas pracy świecy prąd płynie przez wspólny bezpiecznik na poziomie 16 A i napięcie na dmuchawie nie wynosi 12V tylko 11,6.
    Diagnostyka:
    1. świeca
    2. wentylator
    3. pompa paliwa
    4. pompa obiegowa wodna
    5. wentylator w kabinie
    6. napięcie akumulatora
    7. temperatura cieczy
    8. temperatura zewnętrzna
    9. temperatura wewnętrzna
    10. temperatura wlotu powietrza nagrzewnicy

    Obecnie testuje nowy sterownik i czekam na poważniejsze mrozy jak na razie -10 nie zrobiło nic ciekawego. Na stanowisku testowym wyszło ze na naszym paliwie 5kW to wartość trochę nie realna max co wyszło z pieca to 4,2kW przy rozsądnej emisji CO. Max można wyciągnąć 5,6kW ale temp spalin jest 400 st.
    Z doświadczeń poprzedniej zimy jest trochę nowych "patentów". Mam już wykonana profesjonalnie płytkę , jeszcze kilka testów i o opublikuje całość.
    Publikacja bubla nie robi dobrego wrażenia.

    GP
  • #23
    Kaszpir77
    Level 21  
    gpql wrote:
    jeszcze kilka testów i o opublikuje całość.
    GP

    Jak tam postęp prac i obiecana publikacja :) ? Jestem bardzo zainteresowany tematem.
    Pozdrawiam
  • #24
    rafgol
    Level 10  
    gpql i jak tam z tym sterownikiem pisałem do ciebie na meila ale nie odpisałeś a miałbym dla ciebie spory rynek zbytu na ten sterowniczek do TT Z/C
  • #25
    gpql
    Level 17  
    Delegacja i przerwa w działaniu.
    Jak żona opisuje jest super.
    Ona obecnie używa auto. Nie wiele zostało do finiszu ale brak czasu robi swoje.
    Nie chcę publikować niedokończonego bo widzę później te komentarze.
    Pozdrawiam
  • #27
    enjoy83
    Level 10  
    Wiem, że Webasto dawało schematy montażowe Termo Top C do różnych pojazdów, czy ma ktoś może do Opla Vectry B 2.2DTi, jeżeli tak to poproszę na op.pl(malpa)op.pl i z góry dziękuję.
  • #28
    Shot
    Level 12  
    A może ktoś orientuje się jaki czujnik temperatury zewnętrznej zastosować żeby Thermo Top z/c działał także jako dogrzewacz silnika?
    Jak go podłączyć bo w złączu mamy tylko jeden pin na czujnik, co z drugim końcem termistora (na stałe do masy czy może do masy pojawiającej się po uruchomieniu silnika)?
  • #29
    gpql
    Level 17  
    Zimno się robi ruszam z praca nad finalną wersją sterownika