Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Dostosowanie obrotomierza z Poloneza diesla do silnika Andorii 4CTi90

Bocian87 08 Oct 2021 12:16 300 6
  • #1
    Bocian87
    Level 9  
    Witam wszystkich,

    Długo szukałem ale nie mogę znaleźć rozwiązania mojego problemu a nie chcę testować tego metodą prób i błędów.

    Temat jest taki:
    Posiadam samochód z silnikiem Andoria 4CTi90-1BE, który fabrycznie nie był wyposażony w obrotomierz tylko zegarek.
    Instalacja jest natomiast położona, także wystarczy podmienić zegarek na obrotomierz i będzie działać.
    Obrotomierz bierze sygnał z wyjścia W alternatora.

    Problem jest taki, że do obudowy zegarów nie wchodzi dedykowany do tego silnika obrotomierz z Lublina gdyż jest za duża płytka z elektroniką (nie chce ciąć obudowy).
    Wchodzi natomiast obrotomierz z Poloneza diesla - Lumel MS14-002 zbudowany na układzie CS8190.

    Problem jest taki, że po podłączeniu i odpaleniu od razu wędruje na koniec skali.
    Dowiedziałem się, że aby dostosować go do mojego silnika wystarczy wymienić na nim rezystor R7 na odpowiedni (chyba 15,4kΩ)
    Tylko mnie ze wzoru wychodzi coś zupełnie innego... Może coś źle liczę?

    Korzystałem ze wzoru z tego tematu:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3336741.html

    Czyli:
    Θ = 970 x f x Ccp x Rt

    Θ = 270 stopni
    f = 100 (6000 obr./60s)
    Ccp = 4,7 nF

    także wychodziło by tak:
    Rt = 270 / (970 x 100 x 4,7) = 592 kΩ

    Załączam zdjęcia plytki z obrotmierza Poloneza diesla.

    Może ktoś coś doradzić?
  • #2
    User removed account
    Level 1  
  • #3
    carrot
    Moderator of Cars
    Myślę, że kluczowy jest tu parametr f, przyjąłeś, że ma on wartość 100 (6krpm/60s).
    Jak z tym, że alternator po uwzględnieniu przekładni pasowej pomiędzy wałem silnika, a jego kołem osiąga max 6000rpm mógłbym się jeszcze zgodzić, tak już z taką częstotliwością jaką przyjąłeś absolutnie nie !
    Zobacz jak zbudowany jest wirnik alternatora, ile mają "zębów" jego nabiegunniki. O ile masz dostęp do oscyloskopu, to po prostu zmierz ile jest Hz na wyjściu W alternatora, jak nie masz, to myślę, że można spokojnie przyjąć częstotliwość 8x większą niż obroty
  • #4
    Bocian87
    Level 9  
    Mam w pracy oscyloskop KR7010 ale ostatni raz używałem oscyloskopu w technikum z 20 lat temu także już nic nie pamiętam ;)

    Znalazłem chyba jeszcze inne wyjście by dowiedzieć się jaka jest częstotliwość.
    Wychodzi na to, że da się wyliczyć częstotliwość wyjściową alternatora korzystając ze wzoru:

    f = P*N / 120

    gdzie:
    P - liczba biegunów
    N - prędkość obrotowa wirnika

    Znalazłem wirniki do alternatora 75A, które również były stosowane w Lublinach (mój jest trochę nowszy i ma 105A) ale liczba biegunów musi być taka sama, skoro mogły być montowane zamiennie.
    Wirnik od 75A ma 12 biegunów.
    Mam jeszcze w zapasie alternator 105A także jeszcze go sobie rozbiorę i zweryfikuję liczbę biegunów.

    Stąd wychodziło by mi:
    f=12*6000/120
    f=600

    Tylko zastanawia mnie jeszcze czy dobrze podstawiam 6000 obr. do wzoru ale skoro obrotomierz jest wyskalowany do 6k rpm to myślę, że musze przyjąć tą wartość jako skrajne położenie wskazówki by w innych, niższych wartościach wskazywał poprawnie.
    Wiem, że silnik nie kręci się do takiej wartości i wirnik alternatora też nie jest 1 do 1 z prędkością obr. silnika chociażby przez uślizg paska ale zakładam warunki idealne czyli przełożenie 1 do 1.

    Wracając do równania do CS8190:
    Rt = 270 / (970 x 600 x 4,7) = 98,7kΩ
    Przy czym na płytce jest już potencjometr P1 - 50kΩ to mogę za rezystor R7 w okolicach 50kΩ i doregulować potencjometrem.

    Sprawdzając wychylenie wskazówki przy innych obrotach wychodziło by mi, że powinno być ok:
    Dla przypomnienia wzór na kąt wychylenia wskazówki:
    Θ = 970 x f x Ccp x Rt

    dla prędkości obr. 4000:
    f=12*4000/120 = 400Hz
    Θ = 970 x 400 x 4,7 x 98,7kΩ = 180 stopni

    dla prędkości obr. 2000:
    f=12*2000/120 = 200Hz
    Θ = 970 x 200 x 4,7 x 98,7kΩ = 90 stopni

    Myślicie, że dobrze to wykombinowałem, czy gdzieś popełniłem błąd?
  • Helpful post
    #5
    carrot
    Moderator of Cars
    Quote:
    silnik nie kręci się do takiej wartości i wirnik alternatora też nie jest 1 do 1 z prędkością obr. silnika chociażby przez uślizg paska ale zakładam warunki idealne czyli przełożenie 1 do 1.

    Nie, zmierz sobie średnicę koła pasowego wału korbowego silnika i koła pasowego alternatora, przekładnia wyjdzie Ci 1:2 lub nawet 1:3
    Po za tym szczegółem to dobrze kombinujesz
  • #6
    Bocian87
    Level 9  
    Racja... zapominałem o tym szczególe :please:
  • #7
    Bocian87
    Level 9  
    Chyba się udało ;)
    Dla pewności jeszcze spróbuję podpiąć równolegle obrotomierz od Lublina i porównać wskazania.

    Poniżej opiszę co i jak w jak najprostszy sposób, może komuś jeszcze się to przyda.

    Metodologia postępowania

    1. Obliczamy przełożenie przekładni pasowej:
    Średnica koła pasowego wału napędowego: 147mm
    Średnica koła pasowego alternatora: 56mm
    Przełożenie = 147/56 = 2,625

    2. Obliczamy prędkość obrotową wirnika alternatora.
    Prędkość obrotowa wirnika = 6000 rpm silnika (skrajne położenie na tarczy obrotomierza) x 2,625 = 15750 rpm

    3. Obliczamy częstotliwość wyjściową alternatora korzystając ze wzoru f = P*N / 120.
    P - liczba biegunów
    N - prędkość obrotowa wirnika

    W moim przypadku liczba biegunów to 12.
    Podstawiamy do wzoru f = 12 x 15750/120 = 1575Hz

    4. Możemy już przystąpić do obliczenia tego co tak naprawdę potrzeba czyli wartości rezystancji układu rezystora R7 + potencjometru P1.
    Rt = Θ / (970 x f x Ccp xRt)
    Θ - kąt na tarczy obrotomierza na którym znajduje się 6000 obr/min.
    Ccp - 4,7nF = 0,0000000047 F

    Rt = 270 / (970 x 1575 Hz x 0,0000000047 F) = 37,6kΩ

    Na koniec możemy jeszcze sprawdzić kąt wskazówki przy innych prędkościach obrotowych:
    Na tarczy obrotomierza 2000 obr. znajduje się przy kącie wychylenia 90 stopni
    4000 obr. = 180 stopni
    wzór: Θ = 970 x f x Ccp x Rt

    dla 2000 obr. f = 525Hz
    Θ = 970 x 525 x 0,0000000047 x 37600 = 89,99 stopni
    dla 4000 obr. f = 1050Hz
    Θ = 970 x 1050 x 0,0000000047 x 37600 = 179,99 stopni

    W moim przypadku fabrycznie wartości były takie:
    R7 249kΩ
    P1 ustawiony na 38kΩ

    Zamiast R7 wstawiłem 10kΩ i doregulowałem potencjometrem tak by było 37,6kΩ i wygląda na to, że obrotomierz wskazuje poprawnie.