Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik benzynowy zasilany w 100% olejem roślinnym z biedry?

Rado2010 09 Oct 2021 09:18 942 19
Bosch
  • #1
    Rado2010
    Level 15  
    Witam, od roku zastanawiałem się czy da się jakoś prosto zasilać silnik benzynowy olejem roślinnym, mój ojciec lał olej roślinny do Toyoty Land Cruiser-a 3.0 L 2005r, i jeździł tak latem na oleju roślinnym, a zimą mieszał olej napędowy zimowy z olejem roślinnym.
    I dla tego mnie zastanawia to, czy silnik benzynowy (traktorek samojezdny Honda 2620 z silnikiem Honda gx620) w ogóle odpali na takim oto paliwie?
    Pozdrawiam.
  • Bosch
  • #2
    madamsz1
    Level 38  
    Ciekawe jak? Co do ojca to co innego silnik wysokoprężny, a co innego silnik benzynowy.
    No pewnie zawsze można powiedzieć, zrób rafinacje tego oleju i będzie benzyna, ale jednak nie tak szybko.
    Tak, kiedyś i sam miałem znajomego, który starym mercem z silnikiem diesla lał olej z Biedronki w bańkach 5 litrowych dolewał ON i jeździł, :) pomijając temat techniczny nowych diesli - w nich się tak nie da.
  • #3
    mczapski
    Level 39  
    madamsz1 wrote:
    pomijając temat techniczny nowych diesli - w nich się tak nie da.

    Wprawdzie nic nie wnoszę do tematu, ale zakomunikuję, że sprawdziłem to na całkiem nowym HDI 1,6 i owszem działa bezproblemowo. Silnik spalił pewno ze 100 l i zakończyłem eksperyment główne z powodu wzrostu cen oleju jadalnego.
    Paliwo dystrybuowane w stacjach paliwowych zawiera przecież dodatki mineralne i jest poprawne. Na samym oleju silnik benzynowy miałby problemy z dozowaniem z racji sporej różnicy gęstości. Ale stare modele silników mogą to pokonać. Popytaj na jakich paliwach jeżdżą w Ameryce Południowej.
  • #4
    madamsz1
    Level 38  
    mczapski wrote:
    i zakończyłem eksperyment

    A jak DPF? Czy katalizator - chociaż 100 litrów może być i dużo i mało.
    Widziałem pompę wtryskową wewnątrz po biopaliwie to była tragedia, wszystko zaklejone, zaworki poblokowane, aż przestała pracować. Tylko było wypalone na niej coś około 1500-2000 litrów.
  • Bosch
  • #5
    bambus94
    Level 28  
    Benzynowy na oleju roślinnym nie pojedzie, rafinacja niewiele pomoże, trzeba by zrobić cracking, czyli rozbicie długich łańcuchów węglowodorów na krótsze, chyba że przeprowadzić proces estryfikacji i benzyniak uruchomić na glicerynie która powstaje w tym procesie. Gliceryna to przecież alkohol więc powinno jakoś zadziałać.

    A co do jazdy na oleju roślinnym, też tak robiłem w Volvo 440 1.9TD, rośliny był tańszy niż ON.
  • #6
    Macosmail
    Level 34  
    Olej rozpylony w powietrzu w silniku diesla ulega zapłonowi przez wzrost temperatury wywołany szybkim i silnym sprężeniem, a benzyna od iskry elektrycznej z tym, że musi być ona dokładnie wymieszana z powietrzem w ściśle określonych proporcjach ok 1:14. Już nie duża zmiana proporcji tej mieszanki powoduje wyjście poza granice palności i brak zapłonu. W przypadku Diesla stosunek ilości paliwa do powietrza niema znaczenia dla zapłonu, a jedynie dla możliwej ilości spalonego paliwa. Po prostu tlenu musi wystarczyć na spalenie całego ładunku paliwa.
    Tak więc nie ma szans na zasilanie silnika benzynowego tylko lejem roślinnym.
  • #7
    Rado2010
    Level 15  
    Dziękuję za tak duże zainteresowanie tematem, a co Panowie myślicie na temat gazu wytworzonego z drewna do zasilania na działce generatora benzynowego 12 kW, jak skonstruować taki generator gazu z drewna, czego potrzebuję?
  • #8
    Tomasz.W
    Level 35  
    Rado2010 wrote:
    ....jak skonstruować taki generator gazu z drewna, czego potrzebuję?
    Oj... następny leniuch się znalazł. Opisów budowy takiego ustrojstwa jest ogromna ilość. Zaczynając od dokumentacji wykonania udostępnionej przez FEMA, a kończąc na całych podręcznikowych wręcz opracowaniach pochodzących zza naszej wschodniej granicy. Trzeba jedynie tylko troszkę chcieć poszukać i znajdzie się lektura na wiele tygodni. Dodam tylko że są generatory współprądowe i przeciwprądowe. A do zasilania silnika nadaje się tylko jeden z nich. :!: Wbrew pozorom temat nie jest aż tak prosty ja wygląda.
  • #9
    bambus94
    Level 28  
    Zamiast produkować HolzGas i potem go spalać w specjalnym silniku to nie lepiej zrobić kocioł parowy i silnik parowy? Sprawność układu będzie pewnie porównywalna a można opalać czymkolwiek a nie tylko drewnem.
  • #10
    Tomasz.W
    Level 35  
    bambus94 wrote:
    ...specjalnym silniku...
    Specjalnym, czyli jakim?
    bambus94 wrote:
    ....kocioł parowy...
    Tak tylko napomknę, że na kotły parowe wymagane są uprawnienia UDT. Pomijając już to, że para parze nie równa.
  • #11
    bambus94
    Level 28  
    Tomasz.W wrote:
    ]Specjalnym, czyli jakim?

    Specjalnym, czyli takim, który jest przystosowany do spalania mieszaniny CO, H, CH4 i wielu innych bardziej lub mniej złożonych związków.
    Nie znamy dokładnej liczby oktanowej takiego paliwa, więc trzeba by na bieżąco korygować kąt zapłonu, wartości opałowej jak i stosunku stechiometrycznego też nie znamy, więc trzeba by mieć sterownik z sondą lambda do korekty dawki.
    Temperatury spalania tych związków mogą być wyższe niż benzyny, a to może powodować przegrzewanie się głównie tłoków i zaworów.

    To się wydaje takie proste, ale nakłady pracy żeby osiągnąć sukces są ogromne.
    Ja jak bym chciał mieć agregat z zapasem paliwa na wypadek wojny/blackoutu to wybrałbym agregat zasilany etanolem, stosunkowo tanio można go kupić lub zrobić. Paliwo też dostępne lub w razie potrzeby można łatwo zrobić. I co ważne, paliwo można przechowywać latami bez utraty właściwości a może też mieć inne zastosowania.
  • #12
    Tommy82
    Level 41  
    Są silniki wielopaliwowe tam idea jest taka że podawana jest dawka pilotująca normalnego paliwa które zapala się od iskry która inicjuje spalanie reszty paliwa.
    Silniki diesla i turbinowe są wielopaliwowe z zasady. Rudolf Diesel pierwszy silnik odpalił na oleju z orzechów arachidowych. Silniki okrętowe natomiast pracują na mazutach ale to tez cykl diesla.
    Natomiast do diesli da się montować LPG.
  • #13
    Tomasz.W
    Level 35  
    bambus94 wrote:
    ...trzeba by mieć sterownik z sondą lambda do korekty dawki....
    .Teraz tylko jeszcze mnie przekonaj że w latach po wojennych ktokolwiek słyszał o sterowniku i sondzie lambda.
    bambus94 wrote:
    ...agregat zasilany etanolem, stosunkowo tanio można go kupić lub zrobić...
    Bajka. Jeżeli łatwo to dlaczego nikt tego nie robi ?
    bambus94 wrote:
    ...Paliwo też dostępne lub w razie potrzeby można łatwo zrobić. I co ważne, paliwo można przechowywać latami bez utraty właściwości...
    No...to już są opowieści z mchu i paproci. Potrzebny jest alkohol odwodniony. Nie mam pojęcia gdzie go kupić i ile może kosztować. Ale wiem że zrobienie go w domu to fikcja. Alkohol należy w procesie dehydratacji rozdzielić. W efekcie czego alkohol przechodzi w alken a odpadem jest woda. W np. Brazylii robione jest to przemysłowo, więc i tanio. Ale w domu... A tak po za tym to alkohol bezwodny jest higroskopijny więc przechowywać latami się go nie da.
  • #14
    User removed account
    Level 1  
  • #15
    Krzysztof Kamienski
    Level 43  
    mczapski wrote:
    Popytaj na jakich paliwach jeżdżą w Ameryce Południowej.
    Alkoholu etylowym z trzciny cukrowej.
    Tomasz.W wrote:
    Bajka. Jeżeli łatwo to dlaczego nikt tego nie robi ?
    Akurat robi. W kazdym brazylijskim wiekszym sklepie narzedziowym sa generatory pradotworcze przystosowane do zasilania alkoholem.
    wesolyyyy wrote:
    Niby po co? Do zasilenia silnika? Kilka procent wody nie ma tu najmniejszego znaczenia. Nawet kilkanaście.
    Taaak ? Koleżko, od brazylijskiego paliwa alkoholowego w ciągu pięciu lat ze zbiornika paliwa w chińskim motocyklu zrobiło się sito. A co się dzieje z silnikiem gazowym generatora prądotwórczego przystosowanego do CNG (popularne w niektorych stanach USA), po zasilaniu go LPG kiedys pisalem na Forum
  • #16
    User removed account
    Level 1  
  • #17
    ewoo
    Level 29  
    Na denaturacie maluchem dojechałem do stacji. Na ssaniu i bez dodawania gazu, bo po dodaniu zdychał. Denaturat to chyba 92% spir a reszta to woda.
  • #18
    zdenek_zdenek
    Level 20  
    Hondy serii gx, takie jak w zagęszczarkach, agregatach chodzą na alkoholu powyżej 70 procent. Im mniejsze stężenie alkoholu tym bardziej trzeba ograniczyć powietrze, tj załączać ssanie częściowo
  • #19
    Rado2010
    Level 15  
    A macie jakiś pomysł z czego zbudować taki generator gazu drewnianego?
    Zasadę działania takiego generatora znam, co by mi ktoś nie zarzucił że ''nie'' wiem jak to działa, problem tkwi w materiałach do wykonania, na które nie mam pomysłu...