Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Czego potrzebuję żeby rozgrzać drut oporowy 1,5 mm do 1000 stopni C?

TomsonK22 13 Oct 2021 17:22 795 28
  • #1
    TomsonK22
    Level 3  
    Witam Państwa.
    Chciałbym zbudować urządzenie na wzór przecinarki do styropianu, tylko o wiele mocniejsze.
    Mam zamiar użyć drutu oporowego 1,5 mm (myślałem o 2 mm, ale chyba nie ma na rynku, nie sprawdzałem wnikliwie).
    Ogólnie moja wiedza z zakresu elektryki jest raczej uboga, ale jestem na tyle obrotny, że dałbym radę takie urządzenie zbudować.
    Bardzo proszę o listę potrzebnych rzeczy i instrukcję jak je połączyć do ramki z założonym drutem oporowym.
    Z góry dziękuję i uprzejmie pozdrawiam.
  • #2
    ADB-6
    Level 26  
    Zacznij może od drutu oporowego, który w krótkim czasie nie odparuje przy 1000°C. Będziesz znać jego parametry (wartość rezystancji w ?/m) to pomożemy. ;)
  • Helpful post
    #3
    vodiczka
    Level 43  
    .
    TomsonK22 wrote:
    (myślałem o 2 mm, ale chyba nie ma na rynku, nie sprawdzałem wnikliwie).
    O większej średnicy też są, odpowiednio droższe.
    http://www.izo.pl/drut-oporowy.html

    Powiedz co chcesz ciąć tym drutem, skoro wymagasz temperatury 1000°c czyli temperatury granicznej dla większości drutów oporowych.
    http://gutex.pl/rodzaje-drutow-oporowych-i-ich-zastosowanie/

    ADB-6 wrote:
    Zacznij może od drutu oporowego który w krótkim czasie nie odparuje przy 1000°C.
    Trochę kolega przesadził, większość drutów oporowych wytrzymuje temperaturę pracy 1000°C, ale w charakterze grzałki. W przypadku drutu do cięcia musi on mieć w tej temperaturze odpowiednią wytrzymałość mechaniczną aby nie uplastycznił się pod własnym ciężarem, ewentualnie lekkim naciskiem na przecinany materiał.
  • #4
    TomsonK22
    Level 3  
    Chce tym ciąć czyste aluminium i wybrałem taką temperaturę ponieważ wiem że ma dobrą przewodność cieplną i zabrałoby ciepło z drutu.
    Ale skoro to jest temperatura graniczna to faktycznie można by zrobić 800 stopni i ciąć trochę wolniej. I tak muszę trochę uciąć, wyjąć drucik, nagrzać go i ciąć znowu. Samo cięcie nie musi być estetyczne.
  • #5
    vodiczka
    Level 43  
    TomsonK22 wrote:
    Gdzie dostanę grubsze od 1,5 mm druty oporowe?
    W poście #3 dałem link. Mają grubości do 8 mm. Skontaktuj się i zapytaj czy sprzedadzą w ilości detalicznej ewentualnie wpisz w Google
    "drut oporowy o średnicy..." i szukaj.
    TomsonK22 wrote:
    Chce tym ciąć czyste aluminium i wybrałem taką temperaturę ponieważ wiem że ma dobrą przewodność cieplną i zabrałoby ciepło z drutu
    Moim zdaniem pomysł nierealny z powodu który tu wymieniłeś. Dodatkowo gdy wycofasz drut to stopiony metal zastygnie.
    Tu masz wykaz metod cięcia aluminium: https://www.ebmia.pl/wiedza/porady/narzedzia-porady/ciecie-aluminium/
  • #6
    TomsonK22
    Level 3  
    Ale kiedy cięty kawałek odegnę to mogę wrócić do miejsca w którym skończyłem.
    Dzięki za linki
  • Helpful post
    #7
    vodiczka
    Level 43  
    No to próbuj. Nie chcę zniechęcać (czasem warto się uczyć na własnych błędach), ale gdyby ta metoda była realna to jakaś wzmianka o niej by się pojawiła.
  • #8
    smd
    Welding machines specialist
    A może zamiast ciąć drutem, wystarczyłoby użyć przecinarki plazmowej. Nie napisałeś w jakim kształcie jest to aluminium.
  • #9
    TomsonK22
    Level 3  
    A ten poradnik jest taki sobie... Nie wymienili np. piły ramowej.
    Chodzi mi jeszcze po głowie stworzenie piły taśmowej. Taki trak do drewna tylko wolnoobrotowy. Myślicie że to lepszy pomysł niż cięcie takim prętem oporowym 5 mm?
    Mam do pocięcia aluminiowy bloczek 800 kg wymiary mniej więcej 700x700x700.
  • Helpful post
    #10
    vodiczka
    Level 43  
    smd wrote:
    A może zamiast ciąć drutem, wystarczyłoby użyć przecinarki plazmowej
    Trzeba mieć przecinarkę. ;) Autor tematu chce być Zosią Samosią, a nie zlecić usługę.
    Też jestem ciekawy czy to ma być cięcie grubych blach, wałków czy bloków aluminiowych.

    TomsonK22 wrote:
    A ten poradnik jest taki sobie... Nie wymienili np. piły ramowej.
    A czym się różni cięcie wyrzynarką od cięcia piłą ramowa? W obu przypadkach to mechaniczne cięcie brzeszczotem.
    TomsonK22 wrote:
    Mam do pocięcia aluminiowy bloczek 800 kg wymiary mniej więcej 700x700x700.
    Teraz przypominam sobie kolegę. Chcesz pociąć blok a potem wykonać odlewy. Czy znalazłeś już taniego odlewnika. :?:
    Jeżeli tak to teraz szukaj kogoś kto ci tanio potnie, zamiast budować urządzenie do cięcia. Wyjdzie taniej.
  • Helpful post
    #11
    Michelson
    Level 24  
    Mam do czynienia w pracy ze spawaniem aluminium i wiem mniej więcej, jak ten metal się zachowuje. Moim zdaniem, obojętnie jak gruby byś miał ten drut oporowy, to zadanie jest niewykonalne. Nawet jak byś jakimś cudem rozgrzał aluminium tak, aby je roztopić, ono natychmiast odbierze Ci ciepło od drutu i koniec zabawy. Musisz znaleźć inny sposób.
  • #12
    TomsonK22
    Level 3  
    Piła ramowa ma wolny posuw i powoli wyskrobuje sobie opiłki, działa wolniej niż wyrzynarka.
    Myślałem jak to pociąć i się interesowałem firmami w okolicy...
    Mam kilka opcji na odlew. Zastanawiam się czy własnymi metodami nie wyszłoby taniej.
    Czyli odradzacie ten pomysł z grzałką...
    To jedynie piła taśmowa. Taka której ostrze ma 1 m.

    Dodano po 12 [minuty]:

    Ale zdaje mi się, że gdybym ten bloczek ciał takim prętem, ale idąc od rogu w dół, pręt leży prostopadle do przekątnej i ścinam takie małe kawałeczki idąc do środka. I tak każdy róg po trochu. Zrobiłbym z tego taki słupek pod koniec.
    Gdybym miał 1m takiego pręta to odginałbym takie blaszki. Pytanie czy ten pręt by wszedł na tyle że byłoby co odgiąć, czy by tam nie utonął.
    Może dziwny pomysł, ale wziął się stąd, że słyszałem o takich pręcikach wolframowych którymi tnie się stal do kilkudziesięciu cm.
  • Helpful post
    #13
    Lisek64
    Level 26  
    TomsonK22 wrote:
    Piła ramowa ma wolny posuw i powoli wyskrobuje sobie opiłki,

    I tak właśnie powinno się ciąć alu
  • #14
    vodiczka
    Level 43  
    TomsonK22 wrote:
    Piła ramowa ma wolny posuw i powoli wyskrobuje sobie opiłki, działa wolniej niż wyrzynarka.
    Ale zasada cięcia jest ta sama - cięcie mechaniczne przy użyciu brzeszczotu.
    TomsonK22 wrote:
    słyszałem o takich pręcikach wolframowych którymi tnie się stal do kilkudziesięciu cm.
    Prawdopodobnie chodzi o cięcie łukiem elektrycznym przy użyciu elektrody wolframowej i raczej do kilkudziesięciu mm a nie cm.
    Jeżeli masz spawarkę to możesz spróbować z aluminium, elektrody kupisz np. w Castoramie.
  • #15
    ADB-6
    Level 26  
    Lisek64 wrote:
    I tak właśnie powinno się ciąć alu

    ... Albo elektrodrążarka dla skomplikowanych kształtów.
  • #16
    pawel1148
    Level 22  
    Tak pomijając już kwestię tego, jak aluminium się zachowuje przy topieniu, czy trudności znalezienia takiego druta, który byłby w stanie ciąć przy takiej temperaturze.
    To jest jeszcze jeden problem, ten drut musiałby być całkowicie pokryty izolatorem. Bo kontakt elektryczny gołego druta z blokiem aluminiowym, spowodowałby raczej przepływ prądu przez blok aluminium, a nie przez drut. Więc grzałyby tylko końce druta niewtopione w blok. Bo blok, jako lepszy (bądź porównywalny) przewodnik, ale o dużo większym przekroju, stanowiłby dużo łatwiejszą drogę dla prądu.
    Więc cięcie aluminium w ten sposób, to raczej Sci-Fi.
  • #17
    vodiczka
    Level 43  
    pawel1148 wrote:
    Bo kontakt elektryczny gołego druta z blokiem aluminiowym, spowodowałby raczej przepływ prądu przez blok aluminium, a nie przez drut.
    Autor tematu chyba to przewidział pisząc:
    TomsonK22 wrote:
    I tak muszę trochę uciąć, wyjąć drucik, nagrzać go i ciąć znowu.
  • #18
    zulugula
    Level 17  
    A może coś na wzór elektrodrążenia? Ale chyba wolniejsze od piły będzie ale możliwe że mniej strat będzie.
  • #19
    fiodor
    Level 12  
    pawel1148 wrote:
    Tak pomijając już kwestię tego, jak aluminium się zachowuje przy topieniu, czy trudności znalezienia takiego druta, który byłby w stanie ciąć przy takiej temperaturze.
    To jest jeszcze jeden problem, ten drut musiałby być całkowicie pokryty izolatorem. Bo kontakt elektryczny gołego druta z blokiem aluminiowym, spowodowałby raczej przepływ prądu przez blok aluminium, a nie przez drut. Więc grzałyby tylko końce druta niewtopione w blok. Bo blok, jako lepszy (bądź porównywalny) przewodnik, ale o dużo większym przekroju, stanowiłby dużo łatwiejszą drogę dla prądu.
    Więc cięcie aluminium w ten sposób, to raczej Sci-Fi.


    Ponadto glin ma ciepło właściwe 900 J/(Kg*K) a ten przykładowy drut oporowy rzędu 460- 600 J/(kg*K) i prawie na pewno aluminium ma znacznie lepszą przewodność cieplną niż ten stop oporowy to ten, jaki by nie był, gruby ale jednak drut to się w bloku aluminium od razu wystudzi.
  • #20
    ADB-6
    Level 26  
    fiodor wrote:
    jaki by nie był, gruby ale jednak drut to się w bloku aluminium od razu wystudzi.

    Dokładnie. Nawet przewijany w zamkniętej pętli wystygnie w kontakcie z aluminiowym blokiem.
  • #21
    ^ToM^
    Level 39  
    TomsonK22 wrote:
    Chce tym ciąć czyste aluminium i wybrałem taką temperaturę ponieważ wiem że ma dobrą przewodność cieplną i zabrałoby ciepło z drutu.
    Ale skoro to jest temperatura graniczna to faktycznie można by zrobić 800 stopni i ciąć trochę wolniej. I tak muszę trochę uciąć, wyjąć drucik, nagrzać go i ciąć znowu. Samo cięcie nie musi być estetyczne.


    Zapomnij o tym pomyśle. Alu ma tak dobrą przewodność, a drucik tak małą pojemność cieplną, że te dwa przeciwstawne ze sobą zjawiska uniemożliwią ucięcie nawet 1 mm bloku.

    Metody cięcia aluminium zostały już dawno opracowane i nic nowego (z całym szacunkiem dla ciebie i twojego pomysłowego charakteru, biorąc pod uwagę twoją obecną wiedzę) nie wymyślisz.
  • #23
    abart64
    Level 31  
    Ja bym to topił palnikiem żeby kapało od razu do podstawionych foremek.
  • #24
    ADB-6
    Level 26  
    kris8888 wrote:
    A może drut tnący,

    Myślę że bardziej wydajny i energooszczędny. Nie wiemy czy autor tematu zamierza swój pomysł stosować w skali przemysłowej, czy po prostu eksperymentuje w ramach fantazji i nadmiaru wolnego czasu. ;)
  • #25
    Chris_W

    Level 38  
    Taki drut to się raczej zapcha opiłkami. Ale warto próbować różne pomysły, jak choćby taki głupi jak cięcie piłą łańcuchową - jak AL jakieś miękkie, to powolutku może da radę - nigdy nie próbowałem, ale liczę że kolega jeśli spróbuje, to się podzieli wiedzą ;)
  • #27
    Lisek64
    Level 26  
    Przestańcie fantazjować . Ma kęsisko alu , które trzeba pociąć do topienia . Chce pociąć by zmieściło się w tyglu . Najtańszą i najbardziej efektywną metodą jest obróbka mechaniczna czyli odcinanie "po kawałku" i tyle w temacie
  • #28
    smd
    Welding machines specialist
    Za komuny, jak z powodu braku prądu "zamarzł" piec oporowy do topienia aluminium ( 15000A prądu ;) ), to go wykuwali przy pomocy siekier i przecinaków.
  • #29
    Lisek64
    Level 26  
    smd wrote:
    wykuwali przy pomocy siekier i przecinaków.

    Też dobra metoda :spoko: