Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Prostownik samochodowy z układem AVT3166

13 Oct 2021 20:57 774 28
  • #1
    User removed account
    Level 1  
  • #2
    sisko
    Level 22  
    Aby układ prawidłowo działał należy uruchomić układ według instrukcji z linku który podałeś.

    "Na koniec układ wymaga prostej regulacji – należy ustawić napięcie zakończenia ładowania. W tym celu trzeba odłączyć sterowanie tranzystora wykonawczego
    – najprościej można to zrobić, wyjmując mikrokontroler z podstawki i odginając wyprowadzenie nr 5 tak, by po włożeniu mikrokontrolera w podstawkę nóżka ˝wisiała w powietrzu˝ – fotografia 3. Teraz należy dołączyć zasilanie z transformatora przez mostek prostowniczy (rysunek 3) lub prostownika, a do wyjścia dołączyć zasilacz regulowany z ustawionym napięciem 14,4V. Regulacja polega na ustawieniu takiego stanu, aby dioda LED świeciła światłem ciągłym, ale była
    jednocześnie na granicy migania. Po zakończeniu regulacji odłączamy wszystko i montujemy standardowo mikrokontroler w podstawce. "
  • #3
    User removed account
    Level 1  
  • #4
    sisko
    Level 22  
    Układ właśnie wymaga regulacji. Wszystko jest opisane w instrukcji ( włącznie z obrazkami ) pt. "Montaż i uruchomienie. Koniec ładowania regulujemy tym małym niebieskim potencjometrem ustawiając napięcie 14,4V.
    Aby to ustawić musisz mieć dodatkowy zasilacz regulowany.
  • #5
    User removed account
    Level 1  
  • #6
    sisko
    Level 22  
    Multimetr, zasilacz regulowany masz? Jak nie masz to nie ustawisz według instrukcji. Końcowe napięcie ładowania 14V jest za niskie.
  • #7
    User removed account
    Level 1  
  • #8
    sisko
    Level 22  
    Dlaczego za niskie? - Akumulator będzie nie doładowany.
    Ustawanie końca ładowania.
    1. Odłączamy pin nr.5 ATTINY25 od rezystora R8, R9 poprzez wygięcie nóżki - patrz fot. nr.3 instrukcji.
    2. W miejsce akumulatora ( Rys. 3. Przykład podłączenia w instrukcji) podłączamy zasilacz regulowany ustawiając na wyjściu zasilacza napięcie 14,4V.
    3. Włączamy prostownik i regulujemy niebieskim potencjometrem PR1 tak aby dioda LED1 świeciła światłem ciągłym, ale była jednocześnie na granicy migania.
    4. Podłączamy pin nr.5 ATTINY25 do rezystora R8, R9.

    Koniec ładowania następuje gdy dioda LED1 przestaje migać.
    Prąd ładowania regulujemy potencjometrem REG ( ten z czarną gałką ) .
    Aby wiedzieć jaki jest prąd ładowania prostownik należy wyposażyć w amperomierz z odpowiednim zakresem pomiarowym.
    Prostownik samochodowy z układem AVT3166
  • #9
    User removed account
    Level 1  
  • #10
    sisko
    Level 22  
    Będzie świecić ciągle. Wszystko jest napisane w instrukcji.
  • #11
    User removed account
    Level 1  
  • #12
    sisko
    Level 22  
    Woltomierz zainstalowany w prostowniku może błędnie wskazywać napięcie (błąd pomiarowy, nieprawidłowy montaż).
    Przy prądzie ustawionym potencjometrem na maksymalny amperaż układ prostownika nie pozwala na wzrost napięcia ładowanego akumulatora ponad ustawiony koniec ładowania tj.14,4V.
    Ad.1. Układ "puszcza" maksymalne napięcie jakie występuje na mostku prostowniczym.
    Ad.2 Nie wiem w którym miejscu jest wpięty woltomierz. Jeśli jest podłączony na wyjściu prostownika - wskazuje napięcie ładowanego akumulatora.
    Ad.3 Początkowy prąd ładowania ustawiamy w zależności o pojemności akumulatora (1/10). Jeżeli akumulator ma pojemność np. 64Ah to prąd ładowania ustawiamy 6,4A.
    Prąd ładowania jest zależny od stopnia naładowania akumulatora i jego kondycji ( zasiarczenie ). Będzie malał z czasem do prawie do zera A.

    Wg. instrukcji kontrolka powinna świecić światłem ciągłym.

    Uwaga!

    Jeżeli na zdjęciu z postu nr.9 biały przewód z lewej strony prostownika jest przewodem zasilającym 230V to:
    - należy w obudowie na przewodzie zamontować przelotkę lub dławik .
    Może nastąpić uszkodzenie izolacji = porażenie prądem, w najgorszym wypadku śmierć!
  • #13
    User removed account
    Level 1  
  • #15
    User removed account
    Level 1  
  • #16
    sisko
    Level 22  
    Jak już wspomniałem wcześniej.W instrukcji dokładnie i przystępny sposób opisany jest montaż, uruchomienie i działanie układu. Wg. Twojego opisu prostownik działa tak jak został zaprojektowany.

    Jeżeli chcesz poznać dokładnie działanie układu i wszystkie zależności jakie występują podczas ładowania akumulatora tym prostownikiem musisz:

    Zadać sobie trud, aby pogłębić swoją wiedzę z zakresu elektroniki oraz budowy i eksploatacji akumulatorów kwasowo ołowiowych.
    Wiedza ta jest w dzisiejszych czasach ogólnodostępna w internecie.
    Nawet tu na elektrodzie przeszukując archiwalne tematy.
  • #17
    User removed account
    Level 1  
  • #18
    sisko
    Level 22  
    Zobacz na budowę tranzystora T3 IRF5305. To Ci da odpowiedź dlaczego dioda świeci jak wyłączysz zasilanie i gaśnie dopiero wtedy gdy odłączysz akumulator.
  • #19
    User removed account
    Level 1  
  • #20
    sisko
    Level 22  
    Patrzyłeś i zrozumiałeś budowę tego tranzystora?
  • #21
    User removed account
    Level 1  
  • #22
    sisko
    Level 22  
    Tak samo jak Ty zajmuję się amatorsko elektroniką. Podstawy trzeba znać.

    rww13 wrote:
    A 2 sprawa dlaczego na początku ładuje porodem ciągłym?

    sisko wrote:
    Jak już wspomniałem wcześniej.W instrukcji dokładnie i przystępny sposób opisany jest montaż, uruchomienie i działanie układu.

    Cytat z instrukcji:
    " Regulacja wykonywana jest metodą podobną do regulacji fazowej. Takie rozwiązanie zapewnia dużo mniejsze straty mocy oraz łatwiejsze i elastyczniejsze sterowanie. Przebieg sinusoidalny, wyprostowany, doprowadzony jest do
    tranzystora wykonawczego, tranzystor jest otwierany w momencie przejścia przebiegu napięcia przez zero, dzięki temu prąd narasta łagodnie – wraz z przebiegiem sinusoidy. Moment zamknięcia tranzystora jest regulowany, im później to nastąpi, tym większa część przebiegu zostanie przepuszczona i w efekcie będzie płynął większy prąd. Opisywany układ nie jest stabilizatorem prądu, nie utrzymuje wartości prądu na stałym poziomie. Pozwala za to ograniczyć początkową wartość prądu, która jest w istocie wartością maksymalną, ponieważ w trakcie ładowania wartość prądu maleje wraz ze wzrostem stopnia naładowania akumulatora. W końcowym etapie prąd ładowania może być dużo mniejszy niż na początku. Wydłuża to czas potrzebny do pełnego naładowania, ale pozwala dokładniej określić moment zakończenia."
  • #23
    User removed account
    Level 1  
  • #24
    sisko
    Level 22  
    Czytałeś, czytałeś i ...? Dalej kłania brak wiedzy z podstaw elektroniki i przede wszystkim metod ładowania akumulatorów.
    Proszę, pierwszy lepszy link ze setek wątków elektrody na temat ładowania akumulatorów.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3770208.html
    Wystarczy tylko trochę chęci aby tę wiedzę przyswoić.
    Teraz odniosę się tylko do:
    rww13 wrote:
    Czyli jak mam teraz ustawione na 14,4 i jak teraz np dobija do 17 podczas ładowania

    1. Pomiar napięcia ładowanego akumulatora, a zatem napięcie końcowego ładowania jest wykonywany przez mikrokontroler w czasie "przerwy" w ładowaniu.
    2. Akumulator jest już naładowany, lub w dużej części naładowany, albo zasiarczony i chcesz wymusić większy prąd ładowania, to mogą pojawić się piki prądowe powodujące skok napięcia na akumulatorze.
    Jest to normalne zjawisko dla tego typu układu sterowania.
    Początkowy prąd ładowania rozładowanego akumulatora należy ustawić na 1/10 jego pojemności wyrażoną w Ah.
    Wszystko co tu napisałem jest także napisane w instrukcji.
    Amen!
  • #25
    arekb81
    Level 27  
    Składałem ten układ i finalnie wylądował w śmietniku, bo brakło mi cierpliwości na uruchomienie.
    Jak dla mnie coś z nim jest nie tak, a znalezienie błędu przekracza moją wiedzę, bo na pewno nie był to błąd montażu, ani błąd przy uruchomieniu.
    Jeśli nie ma błędu na schemacie, zostaje bład w zaprogramowanym układzie.

    Przez wiele lat złożyłem kilkadziesiąt różnych zestawów i to nie raz trudniejszych do złożenia i ten mnie pokonał.
  • #26
    sisko
    Level 22  
    Układ działa dokładnie tak ( według opisu działania Autora wątku) jak został zaprojektowany.
  • #27
    User removed account
    Level 1  
  • #28
    User removed account
    Level 1  
  • #29
    User removed account
    Level 1