Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Opel Zafira B 1.9CTDI 2008 - Kontrolka Check Engine i jazda tylko na 1 i 2 biegu

qasq 16 Oct 2021 17:48 1725 11
  • #1
    qasq
    Level 13  
    Witam, podaję VIN, ponieważ może to będzie pomocne : W0L0AHM7572086888 2008r, 1.9CDTI, automat.
    Autem jeździ żona, na krótkich trasach. Problem który opiszę występuje czasem rano, czasem po południu. Czasem przy mokrej pogodzie ale i kilka razy w największych upałach.

    Wygląda to następująco, po uruchomieniu silnika i wybraniu pozycji R lub D zapala się kontrolka Check Engine (auto z płaskim kluczem) i silnik zaczyna sztywno trzymać ok 1300obrotów (nie reaguje na pedał gazu) oraz pracuje tylko w trybie 1 i 2 do przodu. Kilka razy zdarzyło się to także w czasie jazdy, spokojnej. Żona nie szarżuje, jeździ spokojnie z dziećmi do przedszkola i do pracy. U mechanika który oglądał auto po podpięciu pod komputer był błąd czujnik położenia pedału gazu. Jednak kolejnego dnia u innego mechanika w czasie testów dobrze wskazywał wciskanie od 0 do 100%. Na dodatek wtedy samochód jeździł normalnie. Najgorsze aktualnie jest to, że gdy odbieram auto z miejsc gdzie żona je zostawia (bo nie jedzie) to samochód normalnie odpala i wraca pod dom.

    Może ktoś miał taki problem ?
    Może to jakaś wiązka przewodów albo jakiś czujnik, albo komputer?

    Gdy samochód działa - to jeździ bardzo dobrze. Nie szarpie, nie przeciąga biegów, dobrze się rozpędza, ma moc. Ale czasem ni z gruszki ni z pietruszki wchodzi w ten tryb i wtedy czasem pomaga zgaszenie i odpalenie. A czasem trzeba go zostawić na 2-3h i wtedy spróbować. Zwykle uda się dojechać do domu i nawet trasy 20-30km nie są problemem. Kolejnego dnia spod domu już nie rusza. Ręce opadają

    "komputer" silnika który znajduje się pod nogami kierowcy został sprawdzony 'na oko' oczyszczony, z kurzu, osuszony i zaizolowany, to nie rozwiązało trwale problemu.
    Chciałbym przed wyjęciem tego modułu i wysłaniem go do ekspertyzy sprawdzić jeszcze dokładnie połączenia przewodów (może gdzieś coś zwiera albo któryś przewód nie wytrzymał próby czasu) - ale potrzebuję schematu którego nie mam. Niby w sieci można coś znaleźć ale nie udało mi się dokładnie do mojego samochodu.

    Czy ten silnik z Astry np, będzie miał taki sam schemat?
    Myślałem też o tym, aby z allegro czy innego olx kupić taki zestaw "startowy" w którym jest inny sterownik, kluczyki, immobiliser, liczniki itd. Cena wydaje się niższa/lepsza od diagnozy i ewentualnej naprawy aktualnego sterownika.

    Będę wdzięczny za wszelkie rady.
  • #2
    piotrekwoj1
    Level 41  
    A po co kupować cały zestaw, wystarczy np. sterownik silnika jeśli już byłby potrzebny i zakodować do auta. Tak ogólnie to odcztyt błędów jak widzisz nic nie daje, trzeba podejrzeć wartości rzeczywiste w czasie występowania usterki ale to też nie daje 100% pewności bo np. pedał gazu może być sprawny a sterownik uszkodzony.
  • #3
    qasq
    Level 13  
    tylko dziwi mnie fakt, że to raz działa a raz nie. jeśli coś jest uszkodzone, np zerwany kabel zwiera gdzieś do metalowej obudowy - to czemu to się raz dzieje a raz nie. powinno być cały czas.
  • #4
    piotrekwoj1
    Level 41  
    qasq wrote:
    tylko dziwi mnie fakt, że to raz działa a raz nie. jeśli coś jest uszkodzone, np zerwany kabel zwiera gdzieś do metalowej obudowy - to czemu to się raz dzieje a raz nie. powinno być cały czas.

    Wydaje mi się że to nie będzie wina uszkodzonego kabla, winna będzie elektronika ale trzeba znaleść konkretnie co bo szkoda wydawać kasę. Skoro pojawia się błąd pedału gazu to jest punkt zaczepienia i od tego trzeba zacząć sprawdzanie.
  • #5
    qasq
    Level 13  
    Zgoda, ale on został już sprawdzony i jest w porządku. Na dodatek, na jednym z filmów na yt. dotyczącym sterownika silnika lektor wyraźnie mówi - że będzie błąd pedału gazu. Więc jestem prawie pewien że to ten sterownik. Chciałbym tylko znaleźć schemat żeby raz jeszcze sprawdzić wszystkie połączenia (co jest czym) i mieć pewność.
  • #6
    piotrekwoj1
    Level 41  
    Schemat połączenia pedału gazu do ECU?
  • #8
    piotrekwoj1
    Level 41  
    Ile masz KW w tym aucie?
  • Helpful post
    #9
    iommi23
    Level 17  
    Przerabiałem to samo w Zafirze B i po wymianie pedału gazu problem ustąpił. Oczywiście te do automatu są droższe niż inne :)

    Można też próbować rozbierać i czyścić ścieżki, bo to one są zabrudzone pewnie. O ile kojarzę (bo nie rozbierałem tego konkretnego) to są 2 potencjometry, które powinny zmieniać swoją wartość w ten sam sposób i to sprawdza ECU. Jeżeli jest rozbieżność (z powodu zabrudzenia jednej ze ścieżek) ECU zgłasza błąd.

    W oplach z tymi skrzyniami praktycznie każdy większy błąd ECU powoduje przejście skrzyni w tryb awaryjny. W przypadku wykrycia problemu z pedałem gazu ECU dodatkowo wchodzi w tryb powrotu do domu, czyli ustawia obroty na te 1300 i koniec.

    Problem był cięższy do wyłapania, bo ścieżka była przytarta/zabrudzona akurat w konkretnym położeniu i przy spokojnej jeździe błąd się pojawiał, a przy mocniejszym deptaniu gazu nigdy nie wystąpił. Było dokładnie jak w opisie - po przyjechaniu po auto nie miałem żadnego problemu nim jeździć. Wtedy też wskazania potencjometru na komputerze były ok.
  • #10
    qasq
    Level 13  
    Został wymieniony ECU, koszt 620zł. Po kilku dniach problem wystąpił ponownie. Zakupiłem pedał za 200zł, po wymianie zrobił jakieś 100km na razie bez błędu. Oby to było to. Wrócę z informacją czy problem się rozwiązał czy walczymy dalej. Dziękuję za pomoc kolegom z góry. Schemat i wskazanie pedała okazały się pomocne. Pozdrawiam.
  • #11
    locarnos
    Level 5  
    Może woda dostała się do sterownika? Częsty przypadek w oplach.
  • #12
    qasq
    Level 13  
    Wymiana pedału trwale usunęła problem. Dziękuję za pomoc i mam nadzieję że komuś temat pomoże.