Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

AEG - Silnik jednofazowy bez kondensatora jak podłączyć ?

Martes 18 Oct 2021 16:00 525 15
  • #1
    Martes
    Level 12  
    Wpadła w moje ręce szlifierka jednofazowa AEG Typ DWS-200/630M. 630 W ; 3000 obr/min ; 50 Hz; 220 V . Szlifierka nie ma kondensatora . Włącznik jakiś dziwny jakby z rezystorami drutowymi na blaszkach bimetalowych . Z włącznika wychodzą 3 styki przyłączeniowe pod przewód zasilający . Z silnika wychodzi 6 przewodów . 3 przewody są zwarte blaszką na kostce ( X Y Z ). 3 następne przewody są podłączone każdy osobno do kostki (W V U ). Do styków W V U podłączony jest włącznik . Poradźcie proszę jak ten silnik podłączyć ? Może ktoś z was poratuje schematem tego silnika i wytłumaczy jak on działa ?
    AEG - Silnik jednofazowy bez kondensatora jak podłączyć ? AEG - Silnik jednofazowy bez kondensatora jak podłączyć ? AEG - Silnik jednofazowy bez kondensatora jak podłączyć ? AEG - Silnik jednofazowy bez kondensatora jak podłączyć ? AEG - Silnik jednofazowy bez kondensatora jak podłączyć ?
  • #2
    stachu_l
    Level 28  
    A na jakiej podstawie twierdzisz, że jest jednofazowy?
    Dla mnie wygląda jak trójfazowy połączony w gwiazdę (Y) i tak zwanym "termikiem" czyli przeciążeniowym zabezpieczeniem jest to bez obudowy, chyba, że ono mieściło się tam w tej skrzynce ze stykami i ma pokrywę.
    Te rezystory na blaszkach bimetalicznych to właśnie zabezpieczenie - jak silnik pobiera zbyt duży prąd to one się odchylają i wyłączają ten wyłącznik. Możesz nastawić prąd od 1,6 do 2,5 A
  • #3
    jozgo
    Level 40  
    Wszystko wskazuje na to że jest to silnik trójfazowy.
    X, Y, Z i U, V, W to wyprowadzenia uzwojeń silnika trójfazowego.
    Wyłącznik ze zdjęcia też jest trójfazowy.
    Tabliczka znamionowa jest szlifierki. Nie ma tabliczki na silniku?
  • #5
    Martes
    Level 12  
    Uważam, że silnik jest jednofazowy na podstawie tabliczki znamionowej. Przyjechało to z Niemiec.
    Korpus szlifierki jest zarazem korpusem silnika.
  • #6
    jozgo
    Level 40  
    Na tabliczce masz: Stromart 50 Hz, 220 V.
    Dlaczego twierdzisz że to znaczy jednofazowy?
    Pewnie 220 V kojarzy Ci się z jednofazowym, ale to błędnie.

    Dodano po 1 [minuty]:

    To jest silnik trójfazowy na napięcie 220/127 V.
  • Helpful post
    #7
    78db78
    Level 39  
    jozgo wrote:
    Na tabliczce masz: Stromart 50 Hz, 220 V.
    Dlaczego twierdzisz że to znaczy jednofazowy?
    Pewnie 220 V kojarzy Ci się z jednofazowym, ale to błędnie.

    Tak błędne bo znalazłem taka szlifierkę na necie i opisana jest D 380 V i posiada wtyczkę 3 fazowa dlatego stawiam że ta jest na zasilenie 3x220 V i oznaczenia wyprowadzeń silnika 6sztuk jak w układzie 3f.
  • Helpful post
    #8
    jozgo
    Level 40  
    Stromart D 50 Hz, 220 V.
    To po niemiecku: rodzaj pradu. "D" to Dreichstrom czyli trójfazowy, reszta wiadomo.
  • #9
    Martes
    Level 12  
    Czyli jak waszym zdaniem podłączyć ten silnik aby wszystko było zgodne z tabliczką znamionową? 3 przewody fazowe do włącznika a masa do tego bocznego styku we włączniku oraz korpusu metalowego (patrz zdjęcie)?
  • #10
    78db78
    Level 39  
    Martes wrote:
    Czyli jak waszym zdaniem podłączyć ten silnik aby wszystko było zgodne z tabliczką znamionową? 3 przewody fazowe do włącznika a masa do tego bocznego styku we włączniku (patrz zdjęcie)?

    Podłączyć trzeba 3 fazy, tylko w Polsce jest 3x400 V a na tabliczce 3x220 V, chyba że silnik przezwojony.
  • #11
    Martes
    Level 12  
    78db78 wrote:
    Martes wrote:
    Czyli jak waszym zdaniem podłączyć ten silnik aby wszystko było zgodne z tabliczką znamionową? 3 przewody fazowe do włącznika a masa do tego bocznego styku we włączniku (patrz zdjęcie)?

    Podłączyć trzeba 3 fazy tylko w Polsce jest 3x400 V a na tabliczce 3x220 V, chyba że silnik przezwojony.

    Niemiec wspominał coś, że silnik rusza, ale jest jakiś słaby i zaraz staje. Czyżby działało zabezpieczenie?
  • #12
    78db78
    Level 39  
    Martes wrote:
    Niemiec wspominał coś, że silnik rusza, ale jest jakiś słaby i zaraz staje. Czyżby działało zabezpieczenie?
    Pewnie termik wyłącza, za duży prąd płynie.
  • #13
    Martes
    Level 12  
    Czyli bez przezwojenia silnik nie będzie działał.
    Napiszcie proszę czy jest możliwość podłączenia tego silnika na jedną fazę. Przydał by się jakiś schemat jak to wykonać. Jaki kondensator dobrać?

    Dodano po 25 [minuty]:

    78db78 wrote:
    Martes wrote:
    Niemiec wspominał coś, że silnik rusza, ale jest jakiś słaby i zaraz staje. Czyżby działało zabezpieczenie?
    Pewnie termik wyłącza, za duży prąd płynie.

    Czy jest możliwość podłączenia tego silnika na jedną fazę?
  • #14
    jozgo
    Level 40  
    Martes wrote:
    Niemiec wspominał coś że silnik rusza, ale jest jakiś słaby i zaraz staje.

    A może ma jedno uzwojenie już spalone?
    Tak się zachowuje silnik przy braku jednej fazy.
    Rusza, jest słaby, ale duży prąd pozostałych faz wyłącza zabezpieczenie termiczne.
    Trzeba pomierzyć ciągłość i izolację uzwojeń.
    A w ogóle do naszej sieci się nie nadaje.
  • #15
    Adamcyn
    Level 38  
    jozgo wrote:
    Stromart D 50 Hz, 220 V.
    To po niemiecku: rodzaj pradu. "D" to Dreichstrom czyli trójfazowy, reszta wiadomo.

    Raczej Dreiphasenwechselstrom lub krótko Drehstrom.
  • #16
    Martes
    Level 12  
    Dziękuję wszystkim za rozwikłanie problemu . Szlifierka trafi na złom ze względu na wysoki koszt naprawy ponieważ oprócz nietypowego zasilania ma także wybity (skrzywiony) wał z lewej strony . Jeżeli komuś potrzebny by był korpus to proszę o kontakt . Temat można zamknąć .