Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Elektryczny grzejnik olejowy śmierdzi

czesterw 20 Oct 2021 19:45 636 5
Wago
  • #1
    czesterw
    Level 9  
    Co mogło się uszkodzić w elektrycznym grzejniku olejowym, że po włączeniu wyraźnie czuć jak spalony silnik elektryczny. Grzejnik BIONAIRE model BOH 2000-1 wieloletni (ok. 20 lat), ale nie używany każdej zimy. Brak jakichkolwiek uszkodzeń, żadnych przecieków oleju. Wlączany na noc z ustawionym termostatem na ok 22 o C. Całe szczęście, że dziś ok 18oo poczułem wyraźny zapach spalenizny, przegrzania, jak przeciążonego silnika elektrycznego. Nie było dymu. Grzejnik grzał, ale zapach pochodził z grzejnika. Nie wysadziło też bezpiecznika w instalacji domowej. Przewód elektryczny był zimny. Grzejnik pójdzie na złom, ale przedtem go rozbiorę.
    Reklamy sprzedawców podają, że elektryczne grzejniki olejowe są całkowicie bezpieczne.
    Gdyby taka awaria zdarzyła w nocy podczas snu to w najlepszym przypadku (nie chcę pisać dalej).
    Czy ktoś miał takie zdarzenie? Pozdrawiam Czesław
  • Wago
  • #2
    4jerry
    Level 27  
    Być może nie zadziałał termostat i grzałka robiła ile mogła. Powinien zadziałać termik(bezpiecznik termiczny). Chyba że nie doszło jeszcze do temperatury zadziałania. A zapach? To może przegrzanego lakieru.
  • Wago
  • #3
    Witold5
    Level 32  
    Jeżeli był mało używany to może dopiero wypala się (wygrzewa) z smarów konserwacyjnych. Ja bym zalecał wygrzanie go w dzień w czasie Waszej obecności i obserwację jego zachowania. Wyrzucić jeszcze zdążysz.
  • Helpful post
    #4
    Adam-T
    Level 39  
    Zanim zaczniesz wygrzewać jak kol wyżej napisał rozkręć go i zobacz w jakim stanie są przewody idące na grzałkę i na termostat. Podajrzewam, że izolacja na nich będzie kruszyła Ci się w rękach. 20 lat to szmat czasu - połączenia elektryczne w grzejniku już są słabe a przy stosunkowo dużym prądzie będzie się grzało (i śmierdziało).
  • #5
    czesterw
    Level 9  
    Sprawa się wyjaśniła. Jak pisałem następnego dnia zdjąłem boczna pokrywę grzejnika. Przewody i łączenia z grzałką było jak nowe. Izolacja bez szwanku. Problem leżał w stopionym i spalonym plastykowym konektorze
    łączącym trzy pary przewodów. Konektor tylko w środkowej części był stopiony i zwęglony. To tak śmierdziało.
    Zewnetrzne części konektora były jak nowe. Podejrzewam, że środkowe przewody były fabrycznie słabiej dokręcone i w tym miejscu połączenie przegrzewało się. Dziwne, że taki błąd wystąpił po 20 latach eksploatacji. Znalazłem w swoich tz." przydasiach" konektor porcelanowy, który jest niezniszczalny. Sądzę, że grzejnik wytrzyma następne 20 lat. Tylko nauczony doświadczeniem przed każdym sezonem będę zaglądał pod boczną pokrywę
    grzejnika.
    Dziękuję Kolegom za udział w dyskusji, chociaż niektóre podpowiedzi były tylko by zaliczyć punkty.
    Pozdrawiam Czeslaw
  • #6
    czesterw
    Level 9  
    Sprawa się wyjaśniła. Jak pisałem następnego dnia zdjąłem boczna pokrywę grzejnika. Przewody i łączenia z grzałką było jak nowe. Izolacja bez szwanku. Problem leżał w stopionym i spalonym plastykowym konektorze
    łączącym trzy pary przewodów. Konektor tylko w środkowej części był stopiony i zwęglony. To tak śmierdziało.
    Zewnetrzne części konektora były jak nowe. Podejrzewam, że środkowe przewody były fabrycznie słabiej dokręcone i w tym miejscu połączenie przegrzewało się. Dziwne, że taki błąd wystąpił po 20 latach eksploatacji. Znalazłem w swoich tz." przydasiach" konektor porcelanowy, który jest niezniszczalny. Sądzę, że grzejnik wytrzyma następne 20 lat. Tylko nauczony doświadczeniem przed każdym sezonem będę zaglądał pod boczną pokrywę
    grzejnika.
    Dziękuję Kolegom za udział w dyskusji, chociaż niektóre podpowiedzi były tylko by zaliczyć punkty.
    Pozdrawiam Czeslaw

    Dodano po 3 [minuty]:

    Temat rozwiązany. Sposób opisałem w powyższym poście. Czeslaw