Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kocioł Niedźwiedź Condens i parametr d.71 - co macie ustawione ?

Trybo 22 Oct 2021 22:19 2148 41
  • #1
    Trybo
    Level 12  
    Witam.

    Ostatnio bawię się tym parametrem d.71 (maxymalna temperatura zagrzewania wody w układzie)
    Oryginalnie ustawiony był na 75 stopni.
    Jak na te temperatury to chyba o wiele za dużo.
    W piecu z podajnikiem o tym czasie miałem ustawione 55 stopni.
    No więc przestawiłem ten parametr na 60 stopni i poobserwuję co się będzie działo.
    Budynek piętrowy, 2 mieszkania, nieocieplony ale z grubymi ścianami. 50cm. Powieszchnia 153m2
    Temperatura na sterowniku ustawiona na 23 stopnie cała dobę.
    No i widzę że osiąga 23,5 a nawet 24. Kaloryfery nie do końca poodkręcane. Na razie ok. No ale mrozów też nie ma.

    Jak jest Wasza opinia na ten temat i czy przestawialiście ten parametr? I na ile?
  • Helpful post
    #2
    tob53
    Level 22  
    Od kilku tygodni też eksploatuję taki kocioł. ale tego parametru nie zmieniałem, temp. wody CO kotła wyznacza krzywa grzewcza w regulatorze multiMatic VRC 700, póki co ustawiona na 1.
    W nieocieplonym budynku w większości żeliwne grzejniki ( + 2szt, aluminiowe ), ogrzewana powierzchnia ok 120 m2, ustawiona temp. 20,5 C całą dobę.
    Zmieniłem tylko d.55 z 6 na 2, kiedy jeszcze nie miałem regulatora i ręcznie ustawiałem temp. wody CO, niestety podwyższenie ww. temp do Twoich wartości skończyłoby się moim bankructwem :D , przy aktualnych temp. zewnętrznych dla utrzymanie tych 20, 5 C kocioł pożera 4 -7m 3 gazu, więc mnie pozostaje jeden kierunek, tylko w dół :cry: .
  • #3
    sylba
    Level 19  
    Trybo wrote:
    Ostatnio bawię się tym parametrem d.71 (maxymalna temperatura zagrzewania wody w układzie)
    Oryginalnie ustawiony był na 75 stopni.
    Jak na te temperatury to chyba o wiele za dużo.

    To się nie baw i poczytaj instrukcję obsługi kotła oraz popatrz na swoją instalację grzewczą. Dopiero gdy już będziesz wiedział co i dlaczego zacznij kręcić gałkami i zmieniać ustawienia.
  • #4
    Trybo
    Level 12  
    Grzejniki mam wszystkie aluminiowe a instalacja miedziana. Na razie sprawdzam dobowe zużycie gazu. Nie grzęję ciepłej wody do kranu. Piec tylko grzeje kaloryfery. Jak na razie zużycie w poprzednich dniach wachało się między 7 a 11 m3 na dobę. A co do tej krzywej grzewczej to bawiłem się nią w zeszłym roku. W automatyce wydaje mi się że tą krzywą dobiera jakoś za dużo do grzania, dlatego postanowiłem ręcznie poustawiać. Sterownik ExaControl E7C. I przy ustawieniu d.71 na 60 stopni w domu dobija mi do 24! Przy ustawieniu na sterowniku 23,5. (w nocy 23) A nie mogę ustawić mniej bo w mieszkaniu na dole mam lokatorów z małymi dziećmi. Więc te 23 stopnie to minimum. W sumie krzywa grzewcza 1.0 też odpowiada za temp wody w układzie na poziomie 60 stopni. Zobaczę za tydzień jak będzie ze zużyciem gazu i dam znać czy to coś dało dla oszczędności.

    Dodano po 4 [minuty]:

    Aha.... w zeszłym roku całkowity koszt ogrzewania mojego domu to to 4866zł. Największy rachunek za styczeń - 902zł. Ale wiadomo... przywaliło mrozami.
    Ale... węgiel (eko groszek) wychodził mnie zawsze 5000 - 5500zł za sezon, więc oszczędności na wymianie kotła są, Ale... w zeszłym roku nie było lokatorów więc w mieszkaniu na dole utrzymywałem ok. 17 stopni.
    a w tym roku zabawa zaczyna się od nowa:)
  • #5
    sylba
    Level 19  
    Trybo wrote:
    A co do tej krzywej grzewczej to bawiłem się nią w zeszłym roku. W automatyce wydaje mi się że tą krzywą dobiera jakoś za dużo do grzania, dlatego postanowiłem ręcznie poustawiać. Sterownik ExaControl E7C. I przy ustawieniu d.71 na 60 stopni w domu dobija mi do 24! Przy ustawieniu na sterowniku 23,5. (w nocy 23)

    Krzywa grzewcza to zależność temperatury wody zasilającej od temperatury zewnętrznej. Im chłodniej na zewnątrz tym temperatura wody opuszczającej kocioł wyższa. Funkcjonalność działa jeśli jest podłączony czujnik temperatury zewnętrznej. W przeciwnym razie jest to tylko ograniczenie maksymalnej temperatury nie mające związku z temperaturą zewnętrzną.
    Przykład jak to powinno funkcjonować.
    Kocioł Niedźwiedź Condens i parametr d.71 - co macie ustawione ?
    Jeśli kocioł pracuje na krzywej grzewczej 04, to znaczy, że przy temperaturze zewnętrznej -15C regulator kotła będzie utrzymywał temperaturę wody zasilającej +40C (temperatura odpowiednia np. dla ogrzewania podłogowego). Jeśli kocioł będzie pracował z krzywą grzewczą 1.5, to dla temperatury zewnętrznej -15C temperatura wody zasilającej będzie około 75C.
    Gdy ustawisz D.71=60 przy temperaturze zewnętrznej 0C to tak, jakbyś pracował na krzywej grzewczej 1.8.
  • #6
    Trybo
    Level 12  
    Bo chodzi mi o to by kocioł nie podgrzewał wody w układzie do 75 stopni skoro 60 czy 65 w zupełności wystarczy do zagrzania mieszkania do 23 stopni. Więc zastanawiam się po co ma zużywać gaz grzejąc do 75 ???
    No ale jak pisałem.... eksperymentuję.
    I nie twierdzę że nie wrócę do oryginalnych nastaw:)
    Ale musze się sam o tym przekonać.
  • Helpful post
    #7
    gersik
    Level 33  
    Mam u siebie różne źródła ogrzewania i wiem że ograniczenie Twoje do 60oC wpływa tylko na max temp. czynnika grzewczego i jeżeli temp. czynnika wynikająca z ustawienia krzywej grzewczej będzie wyższa to kocioł i tak jej nie podniesie wyżej niż 60oC.
  • #8
    Trybo
    Level 12  
    i o to mi własnie chodzi!
    sugerowałem się też jak ustawiałem piec węglowy. Przy ustawieniu wtedy 65 na piecu w domu było ciepło nawet przy -15tu.
    zobaczymy jakie będzie zyżycie dobowe gazu. Monitoruje to.
    dużo czytałem że przy mojej powierzchni 12 - 16 m3 na dobę to norma, więc zobaczymy jak z tym będzie jak się jeszcze ochłodzi na zewnątrz.
    na razie zużycie jest na poziomie 7 - 10 m3 na dobę.

    Dodano po 38 [minuty]:

    a w zeszłym roku bawiąc się krzywą grzewczą wyglądało to ogólnie tak....
    Kocioł Niedźwiedź Condens i parametr d.71 - co macie ustawione ?
  • #9
    sylba
    Level 19  
    Trybo wrote:
    jak ustawiałem piec węglowy. Przy ustawieniu wtedy 65 na piecu w domu było ciepło nawet przy -15tu.

    Masz kocioł kondensacyjny, to zupełnie inna bajka niż kocioł węglowy. Sprawność kotła kondensacyjnego jest największa gdy występuje w nim kondensacja pary wodnej zawartej w spalinach. Zjawisko to ma miejsce na elementach kotła, których temperatura nie przekracza 55C. Aby to nastąpiło temperatura powrotu wody z instalacji powinna być niższa od 55C. Wówczas sprawność kotła znacząco wzrośnie (patrz tabela) i zmaleje zużycie gazu.
    Kocioł Niedźwiedź Condens i parametr d.71 - co macie ustawione ?
    Im dłużej kocioł będzie pracował w zakresie kondensacji, tym większe będą oszczędności. Moim zdaniem, powinieneś zakończyć bawienie się parametrem D.71. Zainstalować czujnik i sterownik pogodowy. Dobrać odpowiednią dla twojego budynku krzywą grzewczą zapewniającą z jednej strony właściwą temperaturę wewnętrzną i niską temperaturę powrotu - kondensację z drugiej strony.
    Teraz zamiast zmieniać D.71 ustawiaj temperaturę wody zasilającej instalację na panelu sterującym kotła.
    Kocioł Niedźwiedź Condens i parametr d.71 - co macie ustawione ?
  • #10
    Trybo
    Level 12  
    ooo! w ten sposób do tego nie podchodziłem.
    Tak! Mam czujnik zewnętrzny temperatury.
    Z tym że jak wybieram ręcznie krzywą grzewczą to muszę go wyłączyć. Nie da sie inaczej. Sterownik mam ExaControl E7C i na nim ustalam tę krzywą.

    Mój tok myślenia jest taki.... im więcej ciepłej wody krąży w układzie tym piec rzadziej się włancza, i tym samym mniej gazu spala a na kaloryferach mam poprzykrecane by właśnie więcej ciepłej wody krążyło w układzie, a to co zawory na kaloryferach przepuszczają to i tak spokojnie starcza na zagrzanie pomieszczeń do 23 stopni.

    Czyli radzisz wrócić do orginalnych (d.71=75 stopni) ustawień i poodkręcać wszystkie kaloryfery na maxa???
    I piec mniej zeżre???
  • #11
    Trybo
    Level 12  
    Witam.
    Teraz mam tak......
    Kaloryfery odkręcona na maxa. Parametr d.71 ustawiony na 70 stopni. Na sterowniku ustawiona krzywa grzewcza 1.0/
    Kocioł Niedźwiedź Condens i parametr d.71 - co macie ustawione ?
    Kocioł Niedźwiedź Condens i parametr d.71 - co macie ustawione ?

    I jak na razie ok.....
    Kocioł Niedźwiedź Condens i parametr d.71 - co macie ustawione ?

    I poobserwuję teraz zużycie gazu.
  • Helpful post
    #12
    ls_77
    Level 36  
    Do ustawiania krzywej grzewczej najlepiej ustawić na dzień i na noc taką samą temperaturę. Wyłączyć wpływ temp. pokojowej by nie zaburzać procesu. Odczekać parę dni i sprawdzić czy mamy przegrzanie czy niedogrzane w stosunku do temp. zadanej. Jak mamy przegrzanie to znaczy że mamy za wysoką k.g. ,jak mamy nie dogrzanie to znaczy że k.g. jest za niska. Pokazdej korekcie k.g. trzeba odczekać parę dni żeby się temperatury ustabilizowały i znowu obserwacja.
    Im więcej czasu spędzimy na doborze k.g. tym mniejsze będą rachunki.
    Po znalezieniu k.g. możemy wrócić do wpływu temp. pokojowej i różnych temp. dla dnia i nocy.
  • #13
    Trybo
    Level 12  
    No ale.... jak wyłącze wpływ temp pokojowej to jak piec będzie wiedział że mam nagrzane tyle ile chcę???
    Bez Wpływ T. wew. sterownik pokazuje mi temp zewnętrzną.
    Chyba że wtedy nadal realizuje to co zaprogramowane.
    A różnica dzień/noc to 23/22, więc niewiele.
  • #14
    sylba
    Level 19  
    Trybo wrote:
    No ale.... jak wyłącze wpływ temp pokojowej to jak piec będzie wiedział że mam nagrzane tyle ile chcę???

    Nie będzie wiedział, ale będzie się domyślał i działał z wyprzedzeniem. Dobierając krzywą grzewczą ustalasz jaką ilość ciepła instalacja ma dostarczyć do odbiorników/pomieszczeń, aby panowała w nich założona z góry temperatura (dla różnych temperatur wewnętrznych zmienia się przebieg krzywych grzewczych).
    Nie jest to regulacja doskonała, bo nie uwzględnia wpływu wiatru i nasłonecznienia, bądź innych zysków i strat ciepła oraz rzeczywistej temperatury w pomieszczeniu. Zaletą jest to, że działa z wyprzedzeniem podnosi/obniża temperaturę wody grzewczej zanim zmiany temperatury zewnętrznej przełożą się na zmianę podniesienie/obniżenie temperatury wewnętrznej. Połączenie regulacji pogodowej z pomiarem temperatury wewnętrznej, daje możliwość bardziej precyzyjnej regulacji.
  • #15
    Trybo
    Level 12  
    Wszystko pięknie i ładnie, ale.....
    dobiorę sobie krzywą na obecne panujące warunki na zewnątrz i będzie ok. Powiedzmy że na dzień dzisiejszy będzie to krzywa 0.8
    a co jak temp na zewnątrz sie obniży???
    to znów będe musiał podnosić ja do np. 1.0 ???
    czy nie będę skazany na codzienne kontrolowanie temperatur w mieszkaniu???

    A jak już wspomniałem.... żeby ustawiac ręcznie krzywą grzewczą muszę wyłączyć automatykę pogodową. Przy włączonej mam komunikat "Odmowa dostępu".
    Może ktoś zna sposób jak to ominąć i ustawiac krzywą z włączoną automatyka pogodową w sterowniku Exacontrol E7C ???
  • #16
    sylba
    Level 19  
    Trybo wrote:
    dobiorę sobie krzywą na obecne panujące warunki na zewnątrz i będzie ok. Powiedzmy że na dzień dzisiejszy będzie to krzywa 0.8
    a co jak temp na zewnątrz sie obniży???
    to znów będe musiał podnosić ja do np. 1.0 ???

    Spójrz na obrazek z krzywymi grzewczymi powyżej, na krzywą grzewczą 1,0 lub 0,8 i zobacz jak się będzie zmieniała temperatura wody grzewczej gdy temperatura zewnętrzna spadnie lub wzrośnie. Temperatura wody grzewczej będzie odpowiednio wzrastać lub maleć. Krzywą dobierasz eksperymentalnie by w danym momencie nie było za chłodno lub za zimno, a potem już się tym nie interesujesz, ewentualnie korygujesz.
  • #17
    Trybo
    Level 12  
    czyli musze wyłączyć automatykę pogodową by móc dobierac krzywą grzewczą
    do tego wyłączyć wpływ temp wew.
    ustawic krzywą i obserwować temp na zwykłym termometrze?

    no to i pytanie..... czy piec nie będzie grzał wtedy bez przerwy?? (bo nie będzie wiedział że ma się wyłączyć przy 23 stopniach)
    czyli w przypadku ustawionej krzywej 1.0 będzie to temp. 60-65 stopni w układzie grzewczym.

    Piec na razie działa w pełnej automatyce i przez ostatnie 2 dni spalił równo po 7m3 na dobę. Przypomnę..... ogrzewając nieocieplony, piętrowy dom o powierzchni 153m2, i utrzymując temp dzień 23/noc 22 stopnie.
    Czytając inne fora to wynik mam super. Czy da radę uzyskać lepszy ustawiając krzywą ręcznie???
  • #18
    sylba
    Level 19  
    Trybo wrote:
    czyli musze wyłączyć automatykę pogodową by móc dobierac krzywą grzewczą
    do tego wyłączyć wpływ temp wew.

    Automatyka pogodowa powinna być włączona. Regulator kotła sam dobiera najbardziej optymalną krzywą grzewczą.
  • #19
    Trybo
    Level 12  
    Tak! To sie zgadza. I tak piec w tej chwili chodzi. Przez ostatnie 24 godziny spalił 9m3.
    Tylko jeśli chodzi o ręczny wybór krzywej grzewczej to musze automatyke pogodową wyłączyć.
    Zrobiłem o tym filmik:
    https://photos.app.goo.gl/qNBZcWw6KUCESnJB8

    Piec raczej zostanie w pełnej automatyce bo tylko chciałem sprawdzić/przetestować czy ręczne ustawienie da jakieś oszczędności.
    Niektórzy piszą że to coś daje. Z tąd i moja ciekawość.
  • #20
    sylba
    Level 19  
    Trybo wrote:
    Piec raczej zostanie w pełnej automatyce bo tylko chciałem sprawdzić/przetestować czy ręczne ustawienie da jakieś oszczędności.
    Niektórzy piszą że to coś daje. Z tąd i moja ciekawość.

    Napisz po zakończeniu tego cieczenia jakie wyniki osiągnąłeś.
  • #21
    Trybo
    Level 12  
    Napisze na pewno.
    Tylko pod koniec miesiąca, bo bede miał tydzień urlopu to sobie to sprzwdzę i przypilnuje przy okazji:)

    Tylko zastanawia mnie jedno....
    Dlaczego sterownik nie pokazuje mi krzywej którą aktualnie grzeje???
    za każdym razem kiedy wchodze w to menu to pokazuje mi 2.0
    Idzie jakoś sprawdzić z jaką krzywą aktualnie piec pracuje???
  • #22
    Trybo
    Level 12  
    Witam.
    Obiecałem się odezwać.
    No więc tak...... ustawiając krzywą grzewczą można nieznacznie zaoszczędzić gazu. Metr, może 2 na dobę.
    Przez ostatni tydzień piec pracował na krzywej 1.3 i spalał około 12 do 15m3 na dobę.
    Na piecu grzanie pokazywało ok 58, 59 stopni i moc palnika na 1 lub 2 kreski.
    Ustawione temperatury to 22,5 w dzień i 20 w nocy.
    Przedwczoraj włączyłem pełną automatykę! I piec grzał do 72 stopni i spalone 16 i dziś 17m3 gazu!
    Wróciłem do krzywej 1.2
    Jutro jak mi nie dogrzeje do 22,5 to mu włączę na powrót krzywą 1.3
    I tu pytanie.
    Na ustawionej krzywej piec ładnie trzymał zaprogramowane temperatury a na automatyce przegrzewał o pół stopnia. Zamiast 22,5 na sterowniku pokazywał 23 stopnie. Tradycyjny termometr stojący obok to samo.
    Jak włanczam pełną automatykę to pokazuje mi krzywą 2.0. A czy przypadkiem nie jest tak że ten sterownik (Exacontrol E7C) ma ją ustawioną na sztywno??? (gdzies to wyczytałem wertując forum)
    Czy to przegrzewanie zależy od temp na zewnątrz???
    Da się jakoś to skorygować by nie przegrzewał???
    Chciał bym by w momencie osiągnięcia zadanej temp palnik sie wyłanczał. Można to gdzieś ustawić???
    Przypuszczam że pewnie w menu pieca.
    Doradzi ktoś???
  • Helpful post
    #23
    anchilos
    Level 38  
    Trybo wrote:
    Chciał bym by w momencie osiągnięcia zadanej temp palnik sie wyłanczał.


    Błąd.

    Bardzo dobrze, że kocioł pracuje ciągle na ograniczonej mocy - wydajniejsza kondensacja.
    Trybo wrote:
    Na piecu grzanie pokazywało ok 58, 59
    Trybo wrote:
    włączyłem pełną automatykę! I piec grzał do 72 stopni

    Te dwie temperatury wyjaśniają przegrzewanie.

    Pompa pracuje, grzejniki oddają ciepło.

    "Pełna automatyka" zapewne wyłącza krzywą. i programator (sterownik pokojowy)
    pracuje jedynie włącz - wyłącz.

    Mam ExaControlE, zasada działania taka sama - jedynie ograniczone funkcje - zadanie temperatury i wybór krzywej.

    Krzywa 0,4, ale palnik taktuje, bo mam mniejsze zapotrzebowanie na ciepło, lub wydajniejsze (przewymiarowane grzejniki).
    Zużywam 8 kubików, czyli ok. 80 kWh.
    Moc minimalna palnika (bodajże) 5kW - czyli zbyt duża na takie zużycie.
    Pozdrawiam.
  • #24
    Trybo
    Level 12  
    Ja mam parter i piętro do ogrzania.
    Całość 153 m2. No to swoje piec też spalić musi.

    A teraz pytanko....
    Czasami widać biały "dymek" z komina. To pewnie para.
    Ale pytanie brzmi czy jak go widać to dobrze czy źle???
  • Helpful post
    #25
    jaromarkowski
    Level 9  
    anchilos wrote:
    Krzywa 0,4, ale palnik taktuje, bo mam mniejsze zapotrzebowanie na ciepło, lub wydajniejsze (przewymiarowane grzejniki).
    Zużywam 8 kubików, czyli ok. 80 kWh.
    Moc minimalna palnika (bodajże) 5kW - czyli zbyt duża na takie zużycie.

    ? Czyli chciałeś napisać, że kocioł obecnie nie pracuje z maksymalną sprawnością? A napisz co twoim zdaniem znaczy taktuje? Czy kocioł się włącza co jedną dwie minuty?
    Ja mam Niedźwiedzia 25kW i też chciałbym go okiełznać!

    Natomiast doczytałem w instrukcji, że mają ustawiona fabrycznie wartość blokady palnika na 20min, więc nie powinien się wcześniej włączyć jak nie odczeka takiej przerwy? No chyba że zmieniłeś ten parametr znacząco w dół? No i mi się wydaje, że taka krzywa to raczej dla pogodówki. U siebie próbowałem schodzić z krzywą do 0,6 ale miałem wrażenie, że temp na grzejnikach była zbyt niska i nie było efektu ciepła, a kocioł właśnie robił przerwy co 20 minut. Grzejniki ma przewymiarowane na maxa - płytowe CV33. Wtedy kocioł grzał wodę do 35C a powrót miał na poziomie 25. Przy obecnych temperaturach za oknem mam K=1, i woda wychodzi na poziomie 44C i wraca 35C, ale w domu jest bardzo fajnie między 21-22C. Kocioł po godzinie grzania (bo mam przedziały czasowe) dochodzi do stanu, że idzie na jednej kresce prawie ciągle. Od 02-11 do dzisiaj pochłoną 280m3 co wychodzi średnio 10m3 dziennie ale ogrzewam 200m2 na 21C a pozostałe 100m2 na 19C (piwnica, pralnia..) Po takich obserwacjach mam wrażenie, że jedynej rzeczy jakiej mi brakuje w Niedźwiedziu to lepszej modulacji, żeby z niej korzystać w takich warunkach przejściowych. Natomiast kondensacja zachodzi całkiem sprawnie bo w ciągu doby nałapałem 18l kondensatu.
  • #26
    anchilos
    Level 38  
    jaromarkowski wrote:
    Czyli chciałeś napisać, że kocioł obecnie nie pracuje z maksymalną sprawnością?


    Raczej odwrotnie.
    Palenie na full jest korzystne dla kotłów "węglowych", dla kondensacyjnych odwrotnie.
    jaromarkowski wrote:
    napisz co twoim zdaniem znaczy taktuje?


    Dochodzi do temperatury zadanej przez krzywą wyłącza się i czeka na spadek temp. na regulatorze pokojowym (na załączenie).

    Na grzeinikach mam teraz max. 40 stopni.
  • #27
    Trybo
    Level 12  
    Tez mam tego niedźwiedzia 25kW.
    a co tym "dymkiem"
    widać u Was takie białawe coś z komina???
    a ile wody mi odpływa to tego nie wiem bo mam rurke prowadzoną od razu do odpływu pod zlewem.
  • #28
    anchilos
    Level 38  
    Trybo wrote:
    widać u Was takie białawe coś z komina

    To jest para.

    Mam wyrzut boczny i para jest ciągle w czasie pracy pieca.
    Podobnie u sąsiadów.

    U Ciebie pewnie jest odpływ skroplin z komina, a para pojawia się gdy hajcuje na maxa.
  • Helpful post
    #29
    jaromarkowski
    Level 9  
    anchilos wrote:
    i czeka na spadek temp. na regulatorze pokojowym

    No ale to nie jest taktowanie, tylko normalna praca kotła według "termostatu" tzn nagrzał pomieszczenie i wyłączył. A jakie są przerwy między kolejnymi po sobie uruchomieniami palnika?

    U mnie przy zbyt niskiej krzywej np. K=0,6 temperatura zasilania była około 35C ale pomieszczenia się jeszcze nie nagrzały i termostat kazał Niedźwiedziowi grzać, ale on stosował tę przerwę 20 minutową, bo na zasilaniu już była osiągnięta temperatura zadana (z odchyłką histerezy) wg krzywej grzewczej zależnej od temperatury zewnętrznej. Teraz przy k=1 i 44C na zasilaniu tego zjawiska "taktowania" nie ma. Dlatego ja za taktowanie uważałabym ciągłe starty palnika co np 2 do 3 minut. Producent uznał przerwę 20 minutową jako czas bezpieczny aby nagromadzone ciepło w kotle w tym czasie było rozprowadzone przez pompę w obiegową.
  • Helpful post
    #30
    tob53
    Level 22  
    Mój z precyzją godną lepszej sprawy pilnował temp. w pomieszczeniu referencyjnym ustawionej na 20, 5 C, pracując przez 1-2 h, 4 razy na dobę, a na piętrze w tym czasie 14-15 C.
    Dom bez ocieplenia, zawory na parterze skręcone, temp. ok. 18-19 C, a on trzymał się tej nastawy jak pijany płotu :D , dopiero radykalne przymknięcie w tym pokoju zaworu na grzejniku, aż do ΔT=15C, wprowadziła kocioł w pracę ciągłą, co pozwoliło podwyższyć temp. w pomieszczeniach na piętrze do 16,5 - 18 C.
    KG=1, teraz zasilanie ok. 47-48 C i jedzie tak przez 24 h, a jak przyświeci mocniej Słońce robi sobie 2-3 h przerwy, średnie zużycie za listopad 8 m3/doba, ale już teraz zdecydowanie wzrasta.