Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak zrobić prostownik do ładowania akumulatorów +/- 10 A? Potrzebny schemat.

bogdanstasinski0 28 Oct 2021 17:38 1974 71
Tespol
  • #31
    bogdanstasinski0
    Level 3  
    Prostownika potrzebuję do ładowania akumulatorów w ciągniku, który nie posiada żadnej elektroniki. Ale jeśli zdarzyła by się potrzeba naładowania akumulatora w samochodzie to nie ma większego problemu aby go wyjąć. Mam jeszcze prośbę czy może ktoś wysłać link (najlepiej z allegro) z, którego będzie można kupić mostek prostowniczy lub diody prostownicze pasujące do tego prostownika najlepiej z dość sporą nadwyżką, tak na wszelki wypadek:)
  • Tespol
  • #32
    ADB-6
    Level 28  
    A jakiego rzędu chcesz nadwyżkę? ;)
    Nie lepiej wpisać sobie w szukajkę frazę "mostek prostowniczy"? ;)
  • Helpful post
    #33
    zybex
    Helpful for users
    Pierwszy mostek, który się podstawia. https://allegro.pl/oferta/mostek-prostowniczy..._unit_id=58286f98-7800-4d25-81e4-86cc109b19eb
    Jest on na napięcie 1000V i prąd 50A. Należy go umocować na aluminiowym radiatorze lub ostatecznie na zamocować do metalowej obudowy prostownika.
    Mostki podobne można kupić nieco taniej lub nieco drożej u innych sprzedawców. Można też kupić mostek np. na 25A czy 35A (za 2,98zł) też powinien ci wystarczyć. Więcej amper nie zaszkodzi ale prąd popłynie tylko taki jaką wydajność ma transformator.
  • #34
    MocnyAmper
    Level 25  
    Jeszcze apropos samego mostka - przy odrobinie umiejętności czytania not katalogowych możnaby szukać mostka o jak najniższym napięciu przewodzenia diód w nim zawartych. To wpłynie realnie na moc wydzielaną na mostku, co z kolei przełoży się na większą sprawność całości i mniejszy wymagany radiator.
  • #35
    eurotips
    Level 38  
    zybex wrote:
    Jest on na napięcie 1000V i prąd 50A

    To akurat jest kiepski wybór przy takim trafie, szukałbym na 100V, bo te z linku mają po dwie diody w szeregu przez co mają też duży spadek napięcia na mostku. Te na 100V/200V mają jeszcze pojedyncze diody i o połowę mniejszy spadek,
    tak jak kolega napisał:
    MocnyAmper wrote:
    Jeszcze apropos samego mostka - przy odrobinie umiejętności czytania not katalogowych możnaby szukać mostka o jak najniższym napięciu przewodzenia diód w nim zawartych. To wpłynie realnie na moc wydzielaną na mostku, co z kolei przełoży się na większą sprawność całości i mniejszy wymagany radiator.
  • Tespol
  • #36
    vodiczka
    Level 43  
    eurotips wrote:
    Przy 14.4V skutecznego przy 10A to wyjdzie pewno z 19V szczytowego a to już wystarczy ubić parę sterowników w aucie.
    Kolega chyba nie wie co pisze. Prostownik podłączamy do akumulatora w aucie a nie do auta bez akumulatora ;)
    Proszę nie mylić wartości napięcia szczytowego w prostowniku nieobciążonym z napięciem szczytowym na klemach.

    Dodano po 9 [minuty]:

    bogdanstasinski0 wrote:
    Prostownika potrzebuję do ładowania akumulatorów w ciągniku,
    Kolega nadal nie podał jaką moc ma transformator, którego użyje do budowy prostownika, napisał tylko
    bogdanstasinski0 wrote:
    Ale przykładowo mam transformator o mocy 150 W
    a w rzeczywistości jakiej jest mocy :?:
  • #37
    CYRUS2
    Level 43  
    bogdanstasinski0 wrote:
    link (najlepiej z allegro) z, którego będzie można kupić mostek prostowniczy lub diody prostownicze pasujące do tego prostownika
    bogdanstasinski0 !
    Prostownik do ładowania to wyrażenie potoczne.
    Potrzebujesz urządzenie do ładowania akumulatorów -nie mostek graetza+ trafo
    Mostek graetza+ trafo to nie jest urządzenie do ładowania akumulatora

    Stosując diody i transformator uszkodzisz akumulatory.

    Urządzenie do ładownia musi posiadać :
    - regulator prądu ładowania
    - miernik pokazujący wartość prądu ładowania
    - woltomierz pokazujący napięcie ładowania.

    Kup gotowe urządzenie w sklepie.
    Akumulatora nie ładuje się byle jak i byle czym - bo ulegnie uszkodzeniu.
  • #38
    MocnyAmper
    Level 25  
    Tu też zaraz zrobi się ciekawie :D

    CYRUS2 wrote:
    Mostek graetza+ trafo to nie jest urządzenie do ładowania akumulatora

    Miałem kilkukrotnie okazję rozbierać takowe "urządzenie" i, nie zgadniesz; oprócz obudowy i kilku przewodów nic więcej tam nie było. A akumulatory ładowało, jak słowo daję!
  • #39
    zybex
    Helpful for users
    Zawsze można dać w szereg żarówkę samochodową o odpowiedniej mocy, która zmniejszy wartość prądu i przy okazji będzie wskaźnikiem ładowania.

    Przy okazji schemat prostownika bez żadnej regulacji.

    Jak zrobić prostownik do ładowania akumulatorów +/- 10 A? Potrzebny schemat.
  • #40
    ADB-6
    Level 28  
    MocnyAmper wrote:
    zaraz zrobi się ciekawie

    Ja z takich tematów odbijam, bo kończą się techniczne metody na rzecz ambicji współrozmówców. ;)

    Dodano po 1 [minuty]:

    zybex wrote:
    Zawsze można dać w szereg żarówkę samochodową o odpowiedniej mocy, która zmniejszy wartość prądu i przy okazji będzie wskaźnikiem ładowania.

    Było o tym trzydzieści kilka postów temu. ;)
  • #41
    MocnyAmper
    Level 25  
    ADB-6 wrote:
    zybex wrote:
    Zawsze można dać w szereg żarówkę samochodową o odpowiedniej mocy, która zmniejszy wartość prądu i przy okazji będzie wskaźnikiem ładowania.

    Było o tym trzydzieści kilka postów temu. ;)

    Przecież kolega CYRUS2 stwierdził, że to to nie jest urządzenie do ładowania akumulatorów :D
  • #42
    ADB-6
    Level 28  
    No może na stare lata zgłupiałem i nie wiem jak działa prostownik...
    Rety - to co ja dzisiaj naprawiałem nie było falownikiem NORDAC tylko frytkownicą CADRON? Wyjdzie afera... :D
    Tylko po co w frytkownicy trójfazowy prostownik?
  • #43
    MocnyAmper
    Level 25  
    Nie no, ale już tak całkiem na poważnie: @CYRUS2 pewnie miał na myśli, że dziś taki prostownik można niedużym kosztem wzbogacić o pewną automatykę, jak choćby właśnie regulator prądu ładowania czy miernik napięcia akumulatora co wpływa na jego niezawodność i chroni akumulator przed pewnymi błędami, które można popełnić.
    Niemniej, stwierdzenie że sam mostek i trafo to nie prostownik jest, najzwyczajniej w świecie - błędne. Wszak kiedyś tylko takie były i jakoś ładowały akumulatory przez dziesięciolecia.
  • #44
    ADB-6
    Level 28  
    MocnyAmper wrote:
    Wszak kiedyś tylko takie były i jakoś ładowały akumulatory przez dziesięciolecia.

    I wewnątrz były selenowe mostki prostownicze. Widocznie teraz akumulatory kwasowe zostały obdarzone sztuczną inteligencją. Jeśli urządzenie doładowujące nie zawiera mikrokontrolera i dwudziestu programów kontrolujących jego pracę, nie może się nazywać ładowarką (czyli potocznie - prostownikiem). :D
  • #45
    CYRUS2
    Level 43  
    zybex wrote:
    Przy okazji schemat prostownika bez żadnej regulacji.
    Żarówka ogranicza prąd ładowania.
    Nie jest to tylko trafo i graetz.
    ADB-6 wrote:
    I wewnątrz były selenowe mostki prostownicze.
  • #46
    MocnyAmper
    Level 25  
    Są działające konstrukcje bez żarówki czy innego ogranicznika. Jak? A no wydajność samego transformatora też ogranicza prąd, prawda? A im bardziej akumulator naładowany, tym mniejszy prąd pobiera.
  • #47
    ADB-6
    Level 28  
    Które były tak mało wydajne (proporcje rozmiaru do możliwości prądowych) w porównaniu z dzisiejszymi krzemowymi diodami prostowniczymi (nie wspominając o diodach Shottkyego).
    Gretz to potocznie układ prostownika dwu połówkowego w terminologii elektroników. ;)
  • #48
    CYRUS2
    Level 43  
    MocnyAmper wrote:
    A no wydajność samego transformatora też ogranicza prąd, prawda?
    Ile A ???
    MocnyAmper wrote:
    A im bardziej akumulator naładowany, tym mniejszy prąd pobiera.
    Rozładowany do 10,5V dostane prąd aż się masa czynna posypie.
    Kilka takich ładowań i aku do śmietnika.
  • #49
    gimak
    Level 40  
    CYRUS2 wrote:
    Rozładowany do 10,5V dostane prąd aż się masa czynna posypie.
    Kilka takich ładowań i aku do śmietnika.

    Nie chcę tego bardziej dosadnie, ale to nieprawda. Parę dni temu ładowałem kilkakrotnie akumulator 55 Ah, celowo rozładowywany do 10.5 V. Ładowałem go właśnie takim prostownikiem (trafo + mostek) i prąd na początku nie przekroczył ani raz wartości 5.5 A, czyli wartości 0.1Q zalecanej przez wszystkich jako poprawnej, przy której nie ma możliwości posypania się masy czynnej. Masa czynna posypałaby się gdyby moc trafa była rzędu kVA, a nie 200-300 VA.
  • #50
    MocnyAmper
    Level 25  
    No to już zależy od mocy transformatora, czyż nie? Możnaby więc przypuszczać, że producent tak dobrał transformator (z reguły zaniżył bo oszczędności) aby nic złego się nie stało.
  • #51
    CYRUS2
    Level 43  
    MocnyAmper wrote:
    No to już zależy od mocy transformatora, czyż nie?
    Wiec nie każde trafo się do tego nadaje.
    MocnyAmper - udzielasz rad, tak aby autor tematu uszkodził akumulator.
  • Helpful post
    #52
    User removed account
    Level 1  
  • #53
    ^ToM^
    Level 40  
    CYRUS2 wrote:

    Prostownik do ładowania to wyrażenie potoczne.
    Potrzebujesz urządzenie do ładowania akumulatorów -nie mostek graetza+ trafo
    Mostek graetza+ trafo to nie jest urządzenie do ładowania akumulatora

    Stosując diody i transformator uszkodzisz akumulatory.

    Urządzenie do ładownia musi posiadać :
    - regulator prądu ładowania
    - miernik pokazujący wartość prądu ładowania
    - woltomierz pokazujący napięcie ładowania.


    Są fabryczne prostowniki, które nie spełniają ww. i zawierają w zasadzie tylko trafo, mostek, rezystor ograniczający prąd a jednak są popularne i działają do dziś.:

    Jak zrobić prostownik do ładowania akumulatorów +/- 10 A? Potrzebny schemat. Jak zrobić prostownik do ładowania akumulatorów +/- 10 A? Potrzebny schemat. Jak zrobić prostownik do ładowania akumulatorów +/- 10 A? Potrzebny schemat.

    Dodano po 2 [minuty]:

    MocnyAmper wrote:
    Tu też zaraz zrobi się ciekawie :D

    CYRUS2 wrote:
    Mostek graetza+ trafo to nie jest urządzenie do ładowania akumulatora

    Miałem kilkukrotnie okazję rozbierać takowe "urządzenie" i, nie zgadniesz; oprócz obudowy i kilku przewodów nic więcej tam nie było. A akumulatory ładowało, jak słowo daję!



    Bo CYRUS2 ma taki zwyczaj, że będzie zaprzeczał oczywistym faktom i robił z nich antyfakty. Kto czytał jego inne wypowiedzi, to dobrze o tym wie. Zatem nie przejmuj się - masz racyję, taki prostowniki nawet dziś są powszechnie produkowane.
  • #54
    CYRUS2
    Level 43  
    trymer01 wrote:
    Kolego Bronek22 - upss przepraszam, CYRUS2 - skończ Waść z tymi rewelacjami, wstydu oszczędź!

    trymer01 wrote:
    (Potwierdzam, najprostszy prostownik samochodowy to transformator sieciowy 12V i prostownik Graetz'a. Ma działać!
    Byle co i byle jak.
    Bez pomiaru napięcia prądu.
    Tak "na oko "
    Wyjątkowo wysoki poziom fachowości moderatora.


    Moderated By gulson:

    3.1.9. Nie ironizuj i nie bądź złośliwy w stosunku do drugiej strony dyskusji. Uszanuj odmienne zdanie oraz inne opinie na forum.

  • #55
    ^ToM^
    Level 40  
    CYRUS2 wrote:
    MocnyAmper wrote:
    A no wydajność samego transformatora też ogranicza prąd, prawda?
    Ile A ???
    MocnyAmper wrote:
    A im bardziej akumulator naładowany, tym mniejszy prąd pobiera.
    Rozładowany do 10,5V dostane prąd aż się masa czynna posypie.
    Kilka takich ładowań i aku do śmietnika.


    To zobacz co się stanie, jak uruchomisz samochód z rozładowanym akumulatorem za pomocą tzw. rozruchu. Prądy tedy sięgają dziesiątków amperów i jakoś nic się nie sypie. A przecież rozruch za pomocą odpowiedniego urządzenia zewnętrznego przy całkowicie wyładowanym akumulatorze jest powszechną praktyką zarówno wśród kierowców amatorów jak i zawodowych - co najwyżej urządzenia rozruchowe są innej mocy. :)
    Nic się nie sypie, a to dlatego, że duży prąd płynie przez niedługi czas i w miarę jak napięcie na baterii się podnosi to prąd stosunkowo szybko maleje do wartości bezpiecznej - zwykle około Q5-10.
  • #56
    MocnyAmper
    Level 25  
    CYRUS2 wrote:
    MocnyAmper wrote:
    No to już zależy od mocy transformatora, czyż nie?
    Wiec nie każde trafo się do tego nadaje.

    MocnyAmper wrote:
    Możnaby więc przypuszczać, że producent tak dobrał transformator (z reguły zaniżył bo oszczędności) aby nic złego się nie stało.


    Coraz bardziej odnoszę wrażenie, że kolega ma problem z czytaniem ze zrozumieniem.
  • #57
    zybex
    Helpful for users
    Odnośnie prostowników z rozruchem, to z tego co się orientuję, to gdy napięcie wzrośnie (samochód odpali) następuje automatycznie odłączenie tego prądu rozruchowego. Po prostu jest kontrola napięcia, która to steruje bramkami tyrystorów. Przy niskim są one załączone a przy wyższym (np. 12,5V) zostają odłączone.
  • #58
    ^ToM^
    Level 40  
    zybex wrote:
    Odnośnie prostowników z rozruchem, to z tego co się orientuję, to gdy napięcie wzrośnie (samochód odpali) następuje automatycznie odłączenie tego prądu rozruchowego. Po prostu jest kontrola napięcia, która to steruje bramkami tyrystorów. Przy niskim są one załączone a przy wyższym (np. 12,5V) zostają odłączone.


    Nie zmienia to faktu, że po rozruchu, gdy napięcie na rozładowanym akumulatorze wzrośnie do 14,4 V to prąd płynie ogromny. Prąd jest ten limitowany jedynie rezystancją uzwojeń alternatora i przy współczesnych generatorach o mocy rzędu 1 kW wynosi zwykle kilkadziesiąt amperów. Natomiast my tu mówimy o prostowniku o prądzie najwyżej 10 A. Taki, skuteczny prostownik naprawdę da się złożyć z transformatora i jednej lub kilku diod prostowniczych.
  • #59
    zybex
    Helpful for users
    Masz tu fragment instrukcji prostownika z funkcją rozruchu na tyrystorach, gdzie jest mowa o odłączeniu prądu rozruchowego z chwilą wzrostu napięcia.

    Jak zrobić prostownik do ładowania akumulatorów +/- 10 A? Potrzebny schemat.
  • #60
    CYRUS2
    Level 43  
    Jak zrobić prostownik do ładowania akumulatorów +/- 10 A? Potrzebny schemat.
    Tekst ze strony firmy WARTA.

    Dokładnie wszystko co napisał trymer01 w poście # 52 jest zaprzeczeniem zaleceń producenta.

    trymer01 wrote:
    Tak to przewidział i zrobił producent, tak działa bez szkody dla akumulatora - ku zdziwieniu kolegi ?
    Tak tego producent aku nie przewidział.
    Pisze co innego.
    Trymer 01 nie ma pojęcia jak pracuje aku w samochodzie.