Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia.

p.kaczmarek2 27 Oct 2021 02:15 2355 17
  • Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia.
    Witajcie moi drodzy.
    Usterka w postaci pękającego plastikowego ramienia extrudera jest raczej znana każdemu długoterminowemu użytkownikowi drukarki Ender 3. Praktycznie każde plastikowe ramię extrudera pęka i szybko przestaje nadawać się do użytku. Z reguły wtedy extruder wymieniany jest na jego aluminiowy odpowiednik, ale tutaj chciałbym przedstawić alternatywę do tego wyboru, czyli 'dual gear extruder' - extruder z dwoma trybikami (podwójne radełko), zapewniający bardziej precyzyjne i solidniejsze prowadzenie filamentu. Przedstawię tu jego instalację oraz opiszę moje wrażenia po kilku miesiącach od wymiany.

    Wstęp
    Mój pierwszy, oryginalny extruder marnie skończył po niecałym pół roku użytkowania:
    Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia.
    Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia.
    Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia.
    Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia.
    Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia.
    Wymieniłem go wtedy na klasyczny jego aluminiowy odpowiednik:
    Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia.
    Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia.
    Generalnie nie było z nim źle, chociaż po dłuższym użytkowaniu odczułem, że są pewne trudności z odpowiednim skalibrowaniem naprężenia sprężyny dociskającej ruchome ramię z łożyskiem.
    Po jakimś czasie usłyszałem pozytywne opinie o dual gear extruder i postanowiłem go wypróbować:
    Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia.
    Ostatecznie jednak kupiłem go w naszym kraju. Pora opisać jego instalację.

    Instalacja dual gear extruder
    Instalacja tego extrudera wymaga odkręcenia silnika krokowego (przy odkręcaniu należy trzymać go by nie upadł), jak również zdjęcia koła zębatego z wału silnika (trzyma się ono na małej śrubce), jak i (oczywiście) zdjęcia rurki bowdenowej.
    Poniżej kilka fotek z montażu.
    Zestaw:
    Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia. Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia.
    Zawartość zestawu:
    Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia.
    Złożenie łożyska i ramiona:
    Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia. Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia.
    Przed demontażem starego extrudera oczywiście rozgrzewamy hot end by usunąć filament (nie usuwamy filamentu "na zimno" poprzez wyciąganie go na siłę, mam nadzieję, że wiemy że tak nie należy robić):
    Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia.
    Demontaż poprzedniego extrudera. Przy okazji można wyczyścić wszystko:
    Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia. Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia. Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia. Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia.
    Jak odkręcimy te śrubki to silnik spadnie. Trzeba go trzymać.
    Odłączenia przewodów:
    Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia. Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia.
    Do nasmarowania łożysk (dwa czarne elementy widoczne na zdjęciu) użyłem śladowej ilości WD40 gdyż nie miałem niczego lepszego pod ręką, choć wiem, że nie jest to dobre rozwiązanie (lepszy by był np. smar litowy):
    Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia.
    Demontaż trybika z wału silnika krokowego extrudera. Trzeba wykręcić tę małą czarną śrubkę:
    Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia. Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia.
    Należy pamiętać, by używać śrubek z płaską główką (inaczej ramię extrudera o nie zahaczy):
    Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia.
    Podstawa dual gear extruder wstępnie skręcona już z silnikiem:
    Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia.
    Przygotowany trybik na wał silnika (mała śrubka widoczna na końcu śrubokrętu):
    Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia.
    Ustawianie wysokości trybika. Musi być zgodnie z linią filamentu (na próbę włożyłem biały do bowdenowej rurki):
    Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia. Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia.
    Dopiero po wypoziomowaniu dociskamy trybik do wału silnika śrubką.
    Montaż ruchomego ramienia. Drugi trybik musi być na wysokości pierwszego:
    Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia. Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia.
    Dokręcenie śrubki (najpierw musimy tą ze zdjęcia trzymającą do bazy silnika):
    Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia.
    Gotowe:
    Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia.

    Niezbędny krok - kalibracja e-steps
    Kalibracja e-steps jest bardzo prostym procesem.
    Początkowo nie planowałem jej tu opisywać, ale skoro jest niezbędna, to jednak spróbuję ją tu szczegółowo przedstawić.
    Kalibracja e-steps polega na "nauczeniu drukarki" ile kroków silnik extrudera musi wykonać by wyextrudować 1mm filamentu.
    Wartość ta zmienia się w zależności od wielu czynników, ustawień extrudera, itp.
    Niektórzy kalibrują to przez software na komputer i komunikują się z drukarką poprzez UART, do tego korzystają z gotowych arkuszy Excella do wykonania obliczeń, itd, ja tu pokażę najprostszy, tradycyjny sposób.
    Potrzebujemy:
    - fragment filamentu
    - suwmiarkę (by zmierzyć długość filamentu; ważna jest precyzja)
    - marker (by zaznaczyć miejsce na filamencie)
    - kalkulator



    1. Odmierzamy od wejścia filamentu extrudera odległość 100mm i zaznaczamy ją na filamencie. Potem odmierzamy dodatkowo 120mm od wejścia filamentu i też zaznaczamy. To na wypadek gdyby extruder wciągnął całe 100mm.
    Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia.
    2. Nagrzewamy drukarkę do odpowiedniej temperatury dla filamentu
    3. Wykonujemy extruzje 100mm (a przynajmniej w teorii 100mm, bo w praktyce ile wyjdzie to zaraz sprawdzimy i potem skalibrujemy).
    Przygotuj->Ruch osi->Ekstruzja (os E)->Przesuń co 1mm
    Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia. Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia.
    Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia. Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia.
    Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia.
    4. Sprawdzamy ile rzeczywiście zostało wyextrudowane (mierzymy nowy dystans od wejścia extrudera). Ten dystans oczywiście mówi nam ile zostało filamentu na zewnątrz, a nie ile wyszło, więc jeśli zostanie np. 25mm do punktu 120mm, to wiemy, że wciągnęło 95mm.

    5. Sprawdzamy bieżącą wartość e-steps.
    Ustawienia->Ruch->kroki->kroki E.
    U mnie to było domyślne 95:
    Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia. Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia. Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia. Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia.
    6. Obliczamy nową wartość e-steps wedle wzorów:
    100 * BieżącaWartośćESteps = X (ilość kroków potrzebna by dokonać extruzji 100mm filamentu)
    Nowe_ESteps = X / ZmierzonaDługośćWyekstrudowanegoFilamentu

    Przykładowo:
    BieżącaWartośćESteps = 95
    100 * 95 = 9500 (ilość kroków potrzebna by dokonać extruzji 100mm filamentu)
    ZmierzonaDługośćWyekstrudowanegoFilamentu = 64.5mm (rzeczywiście 64.5mm filamentu tylko przeszło)
    Nowe_ESteps = 9500 / 64.5
    Nowe_ESteps = 147.3

    (możemy zostawić wartości po przecinku, z tego co wiem firmware je wspiera)
    7. Ustawiamy nowe E-steps
    Ustawienia->Ruch->kroki->kroki E.
    Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia.

    8. Zapisujemy zmiany w EEPROM
    Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia.
    Zapisujemy obliczoną wartość też poza drukarką, na karteczce, na wypadek gdybyśmy sobie zresetowali EEPROM.
    9. Powtarzamy proces, punkty 1-8 (co najmniej raz, też dla weryfikacji czy poprawnie ustawiliśmy)

    UWAGA: Jeśli mamy zdjętą rurkę bowdenową to nie musimy nawet robić metodą "z pisakiem", zasadniczo można uciąć filament tuż przy wyjściu z extrudera, wykonać ekstruzję 100mm i zmierzyć ile tego filamentu wyszło. To jest równoznaczne z tym co opisałem.
    UWAGA: Warto wiedzieć, że komendę ustawiającą esteps można też dodać do naszego gcode eksportowanego ze slicera, wtedy nadpisuje ona ustawienie drukarki.
    UWAGA: Drukarka może mieć zabezpieczenie blokujące sterowanie extruderem gdy hot end nie jest nagrzany. W razie czego wystarczy po prostu go rozgrzać.

    Podsumowanie
    Po założeniu dual gear extruder specjalnie czekałem dobre 4 miesiące drukowania (a drukarka pracuje u mnie dużo) by ostatecznie wydać werdykt. Nie chciałem oceniać z góry, a dodatkowo czekałem aż pojawi się te słynne "wycieranie się" trybika o ramię, jednakże u mnie ono wcale nie wystąpiło, mimo iż wziąłem względnie tani (najtańszy?) dual gear extruder.
    Być może to dlatego, że odpowiednio uniosłem oba trybiki i dopasowałem ich wysokość do linki filamentu.
    W każdym razie - rewelacja. Jakość i wygoda wydruków na stałe się polepszyła. Wcześniej miałem sporadycznie problemy z bowdenem, czasem z hot endem, co kilka tygodni musiałem go odtykać, albo widziałem np. że silnik od extrudera "tyka" (gubi kroki, 'extruder skipping'), albo wręcz ślizga się filament, ekstruzja bądź retrakcja nie wysuwa/wsuwa filamentu o tyle ile oczekiwałaby drukarka (a miałem kalibrowane e-steps)...
    A teraz problemów praktycznie wcale nie ma - ten nowy extruder solidnie trzyma i podaje filament, nie straszne są mu ewentualne zabrudzenia czy tam starsze szpule plastiku. Aż żałuje, że go wcześniej nie kupiłem.
    Nie wiem czy Wasze doświadczenia są podobne, ale jednak muszę jeszcze na koniec coś dodać - UWAGA - zamiana na dual gear extruder oczywiście nie powinna być stosowana jako alternatywa do usunięcia heat creep, poziomowania stołu czy tam czyszczenia nozzle. Stół i tak musi być wypoziomowany, jak również bowden powinien być odpowiednio zamocowany, itp. itd. O drukarkę trzeba dbać.

    Cool? Ranking DIY
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
    About Author
    p.kaczmarek2
    Level 26  
    Offline 
  • #2
    Jarzabek666
    Level 35  
    Na dzisiejsze czasy to extrudery z bezpośrednim napędem odchodzą do lamusa... Bo taki clon BMG cenowo źle nie wychodzi a przebija go....
  • #3
    szymon122
    Level 38  
    Kompletnie nielogiczne jest używanie ekstrudera z bezpośrednim napędem, gdyż wymusza to stosowanie bardzo mocnego silnika, który swoje waży.

    W przypadku układu podawania filamentu typu bowden, czyli ekstruder nieruchomo na ramie ma średnie znaczenie, lecz w przypadku ekstrudera jako części głowicy drukującej (czyli direct) to masa ruchoma ma OGROMNE znaczenie.
    A nie okłamujmy się, 99% "szanujących się drukarek" posiada napęd typu direct.
    Im większa masa ruchoma tym większe siły działają na maszynę co powoduje większe oscylacje skutkujące "falowaniem" płaskich powierzchni na wydruku.

    Zastosowanie ekstrudera z przekładnią (np 3:1 jak w przypadku BMG lub nawet 7.2:1 jak w przypadku The Orbiter) pozwala na redukcję masy silnika.
    Sam osobiście zrezygnowałem z silnika NEMA17 widocznego na zdjęciu autora na rzecz NEMA14 co pozwoliło zredukować masę z 300g do 80g.
  • #4
    Jarzabek666
    Level 35  
    szymon122 wrote:
    A nie okłamujmy się, 99% "szanujących się drukarek" posiada napęd typu direct.


    Z tym się nie zgodzę bo przoduje bodwen. Szczególnie w tanich drukarkach... Edery Anety itd podobnych konstrukcjach.. Mało kto używa direct bo wymaga solidnej ramy...
  • #5
    szymon122
    Level 38  
    Jarzabek666 wrote:
    Z tym się nie zgodzę bo przoduje bodwen. Szczególnie w tanich drukarkach... Edery Anety itd podobnych konstrukcjach.. Mało kto używa direct bo wymaga solidnej ramy...


    Nie zgadzasz się z tym czego NIE NAPISAŁEM ;)

    Ja mówię o szanujących się maszynach a ty jako przykład podałeś Anetę lub Endera...

    Poza tym solidna rama to podstawa tego typu maszyn.
  • #6
    Fimek
    Level 14  
    Standardowy ekstruder przed przeróbkami, jaki tu przedstawiłeś to po prostu badziewie. Opatrznie kupiłem go kiedyś, pocierpiałem, zmodyfikowałem (z jako takim sukcesem) i podziękowałem mu na rzecz klona BMG, który za 120 zł rozwiązuje praktycznie wszystkie problemy. Przełożenie na tak wielkim radełku, jakie tu miałeś pierwotnie, wymusza przepływ sporego prądu nawet domyślny (duży) silnik. Silnik się nagrzewa, ciepło przez wał przechodzi na radełko a potem na filament. Przy dłużych wydrukach pojawia się problem gubienia kroków, albo ślizgania się filamentu (zależy czy wcześniej podda się silnik, czy filament). Nie mówię nawet o drukarkach z zamkniętą komorą, bo taki podstawowy ekstruder bez przełożenia po prostu się do nich nie nadaje (silnik nie ma jak się chłodzić i problemy pojawiają się jeszcze szybciej). Ekstruder z przełożeniem (wspomniany przeze mnie BMG) powodują, że nie dość, że silnik może być mniejszy i lżejszy, to jeszcze można dodatkowo nieco obniżyć jego prąd pracy i zmniejszyć nagrzewanie (to ma niebagatelne znaczenie, bo ilość ciepła traconego na silnikach proporcjonalna jest do kwadratu prądu). Dodatkowo wał nie ma kontaktu z radełkiem, przez co ciepło nie jest przekazywane na filament. Zmniejszenie radełka praktykowałem i owszem pomaga, bo poprawia się przełożenie o około 30 %, ale na potrzeby długotrwałego i pewnego drukowania margines jaki się uzyskałem był według mnie za mały. Po wielu mniej i bardziej udanych przeróbkach mojej drukarki, wydrukowałem na przykład obudowy do głośników w zamkniętej komorze, gdzie jedna powstawała przez 24 godziny, i nie zauważyłem kompletnie żadnych artefaktów. W czasach wczesno-covidowych przedrukowałem kilogramy filamentu na przyłbice, w zakmniętej komorze żeby było ciszej, i również super. Podsumowując: direct z klonem BMG oraz silnikiem pancake i po problemie - po co wyważać otwarte drzwi?
  • #7
    adversus
    Level 32  
    @pkaczmarek2 ten ekstruder co kolega zaprezentował to totalny szmelc, no może nie szmelc ale tandeta, no i jest trochę lepszy niż stockowy. Zaleta bo jest dualdrive i tak nie przeskakuje. Ale jakość i dokładność wykonania słaba. Luzy na mocowaniu ramienia docisku są koszmarne a łożysko igiełkowe drugiego radełka jest mocowane na gwincie a nie na walcu śruby. Ten ekstruder przepracował u mnie z godzinę uznałem go za porażkę, został wymieniony na rzecz taniego klona BMG. Różnica kosmiczna w pracy (w cenie niewielka, za czerwony dualdrive dałem około 20 pln a taniego klona BMG ze 32 pln.) jakbyś przesiadł się z Poloneza na Mercedesa. Tyle że BMG ma małą wadę, za głośno chodził przy dużej wartości retrakcji, ale widać i tak dużą różnice w kulturze pracy i na wydrukach na korzyść BMG.
    Dlatego zgadzam się w 100% z wypowiedzią kolegi @Fimek...
    Po moich testach taniego klona BMG uważam że to dobra alternatywa w stosunku jakość cena, tyle że przy szybkiej retrakcji za głośno chodzi (nawet sąsiadka zwróciła mi na to uwagę i zapytała czy to u mnie coś cały czas dziurkaczem ktoś klika :) ). Teraz mam wydrukowanego z Vorona ekstruder M4 na pasku i powiem tak, jest luxus, serio serio. Zero hałasu, tylko delikatny szum. Myślę teraz o kolejnym ekstruderze Vorona na pasku aby zrobić directa. Ale jak na razie jest ok więc pewnie temat poczeka.
    Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia. Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia.
  • #8
    p.kaczmarek2
    Level 26  
    @fimek @adversus dziękuję za sugestię, być może go wypróbuję, choć do tej pory nie narzekam na ten z tematu (jeszcze względem stockowego)

    Fimek wrote:
    na rzecz klona BMG, który za 120 zł rozwiązuje praktycznie wszystkie problemy?

    Przedstawiony ekstruder z tematu chodzi po 40-45zł więc jednak to troszkę inna półka cenowa

    Fimek wrote:
    Nie mówię nawet o drukarkach z zamkniętą komorą, bo taki podstawowy ekstruder bez przełożenia po prostu się do nich nie nadaje (silnik nie ma jak się chłodzić i problemy pojawiają się jeszcze szybciej).


    Akurat u mnie drukarka jest w chłodnym pomieszczeniu i nie obudowywałem jej do drukowania PLA, więc całkiem możliwe że te problemy występują u mnie ale w niezauważalnym stopniu. Sprawdzę te grzanie, na które zwróciłeś uwagę.

    adversus wrote:
    (w cenie niewielka, za czerwony dualdrive dałem około 20 pln a taniego klona BMG ze 32 pln.)

    Gdzie za 32 pln? Znajduję oferty niby po 32 zł ale z zablokowaną przesyłką (niektórzy tak zbijają ranking a naprawdę nie da się za tą cene kupić):
    Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia.
  • #9
    Jarzabek666
    Level 35  
    Głupi Titan w Polsce kupisz za 50zł... A też jest lepszy, tylko jest gorszy od BMG...
  • #10
    Fimek
    Level 14  
    p.kaczmarek2 wrote:
    Przedstawiony ekstruder z tematu chodzi po 40-45zł więc jednak to troszkę inna półka cenowa


    Powiem tak: kiedy byłem zmuszony drukować maszynowo i drukarka pracowała non stop przez okrągły tydzień, to plus/minus 50 złotych w cenie ekstrudera kompletnie nie robi różnicy. Podobnie jak to, czy filament kosztuje 60 zł, czy 80. Liczy się natomiast pewność przywierania do stołu, brak artefaktów w wydruku i brak przyblokowań filamentu. BMG możesz kupić taniej na 100%. Zdaje się, że nawet ostatnio kupowałem takiego klona BMG na Allegro w cenie poniżej 100 zł do drukarki, którą właśnie konstruuję.

    Ale spoko, z mojej strony to nie jest jakaś wielka krytyka czy znaczące uwagi. Po prostu, moim zdaniem, przedstawiłeś rozwiązanie nieoptymalne.
  • #11
    blue_17
    Level 32  
    Używam endera 3 V2 i założyłem również ten ekstruder co autor postu.
    Bardziej problematyczne nie jest uszkodzenie mechaniczne ramienia co ślizganie się filamentu na łożysku i jakość sprężyny dociskającej.
    Po zmianie nawet przy długich wydrukach filament się nie ślizga. Działa dobrze przy najmniejszym progu inwestycji i niemożna temu zaprzeczyć.
    Niestety nieunikniona jest zmiana na ekstruder z przekładnią, mam w drugiej drukarce klona Titana i różnica w podawaniu filamentu jest znacząca. Dzięki przełożeniu i większej ilości kroków bardziej dokładnie jest dozowany filament i większą siłą pchania i docisku maszyna działa niezawodnie.

    W erze klipera gdzie możemy dynamicznie reagować na rezonansu dynamiką osi coraz mniej ma znaczenie czy extruder to bowden czy Direct. Największą zaletą bowdena jest szybkość zmiany filamentu oraz w razie awarii mało rzeczy do rozkręcania.

    Niemożna dać się ponieść marketingowi bo każde rozwiązanie techniczne ma wady i zalety ;)
  • #12
    adversus
    Level 32  
    p.kaczmarek2 wrote:
    Gdzie za 32 pln? Znajduję oferty niby po 32 zł ale z zablokowaną przesyłką (niektórzy tak zbijają ranking a naprawdę nie da się za tą cene kupić)

    @pkaczmarek2 nie napisałem kiedy kupiłem, a faktem jest że kupowałem przed wprowadzeniem VAT, ale tak naprawdę szybkie poszukiwania na Ali z dziś pokazują że da się trafić na okazje (czarny klon BMG jest dużo tańszy). Inna sprawa że wyszukać na Ali tanie oferty to jest zabawa bo ichna wyszukiwarka mam wrażenie że nie do końca działa tak jak byśmy się spodziewali.
    0czywiście trzeba też trochę poczekać na dostawę jak to z zakupami na Aliexpress bywa, ale da się kupić tanio:
    Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia. Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia.
  • #13
    p.kaczmarek2
    Level 26  
    blue_17 wrote:
    Używam endera 3 V2 i założyłem również ten ekstruder co autor postu.
    Bardziej problematyczne nie jest uszkodzenie mechaniczne ramienia co ślizganie się filamentu na łożysku i jakość sprężyny dociskającej.

    Właśnie tego typu problemy miałem z tym:

    Dobry extruder dla Ender 3 Pro? Dual gear extruder. Moje wrażenia.
    od momentu przesiadki na ten z tematu jest znacznie lepiej. Może różne wersje klonów też różnią się między sobą jakością itp

    blue_17 wrote:

    Po zmianie nawet przy długich wydrukach filament się nie ślizga. Działa dobrze przy najmniejszym progu inwestycji i niemożna temu zaprzeczyć.

    No i ogólnie to chciałem przekazać. A dodatkowo jeszcze chciałem przekazać, że ten zwykły najtańszy "aluminiowy" extruder (ale nie dual gear) to ślepa uliczka (ew: bardziej ślepa niż ten tutaj)

    adversus wrote:

    bo ichna wyszukiwarka mam wrażenie że nie do końca działa tak jak byśmy się spodziewali.

    Ich wyszukiwarka sortuje oferty po najmniejszej dostępnej cenie z grupy produktów w ofercie, więc sprzedawcy dają do grupy jakiś super-tani produkt który nie jest dostępny lub nie jest kompletny i tak nabijają ranking

    Niemniej, sprawdzę te BMG też zgodnie z Waszymi sugestiami
  • #14
    gemiel
    Level 24  
    Mam taki sam ekstruder, który założyłem do Endera 3. Przed złożeniem od razu wyrzuciłem śrubkę, która miała być osią do wałka zdawczego. Wykorzystałem kawałek osi o średnicy 3 mm wyjętej z jakiegoś starego napędu dyskietek czy CD.
  • #15
    snow
    Level 29  
    Ja wymieniam na BMG od razu. Początkowo opis mnie zachęcił ale po głębszym zbadaniu tematu doszedłem do wniosku że zaryzykuję z BMG

    adversus wrote:
    Teraz mam wydrukowanego z Vorona ekstruder M4 na pasku i powiem tak, jest luxus, serio serio. Zero hałasu, tylko delikatny szum


    Jest gdzieś STL do tego? Jeśli tak, to co potrzebne do poskładania go?
  • #17
    adversus
    Level 32  
    snow wrote:
    Jest gdzieś STL do tego? Jeśli tak, to co potrzebne do poskładania go?

    Tak, jest na stronie projektu Voron, dostępne są wszystkie pliki, dokumentacja itd. Na Youtubie masz tutoriale jak to poskładać do kupy. Generalnie jestem z tego voronowego M4 bardzo zadowolony, bije o głowę BMG i jego klony.
    dokumentacja:
    https://www.vorondesign.com/voron_m4
    tutorial:
    https://www.youtube.com/watch?v=oTCxGellCQk
    oraz wszelkiej maści remixy oryginału dostępne na Thingivers'ie jak pokazał kolega @gemiel.
  • #18
    snow
    Level 29  
    Dzięki. Trzeba będzie spróbować go poskładać :-)

    A może któryś z was pomógłby w temacie wyboru wentylatorów do Endera? Założyłem temat: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3841610.html#19678553

    Dziś założyłem cichą płytę główną do Endera od Creality v4.2.7 i jest niebo a ziemia :) Pozostało coś pomyśleć z nadmuchem.