Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Czy mogę zamontować nieoryginalną baterię do roweru?

qbaketchup 27 Oct 2021 21:36 1290 8
  • #1
    qbaketchup
    Level 2  
    Witam,
    czy można zamontować nieoryginalną baterię do roweru? Nowa jest strasznie droga. A mojej nie mogę naprawić. Chciałbym zamontować baterię o takich samych parametrach, ale gniazdo się różni.
  • #2
    78db78
    Level 40  
    Jeśli rower to jakiś firmowy elektryk, to po zmianie baterii nie wystartuje elektronika w sterowniku, kodowana bateria. Jaki rower jaka bateria?
  • #3
    qbaketchup
    Level 2  
    Rower prophete MTB 29 ZOLL z bateria AEG 48V rower drogi koło 7500 zł silnik Aeg w tylnym kole

    Dodano po 7 [minuty]:

    Czy mogę zamontować nieoryginalną baterię do roweru? Czy mogę zamontować nieoryginalną baterię do roweru?

    Dodano po 1 [minuty]:

    Może jakiś zamiennik można dobrać tanszy
  • #4
    slawko_k
    Level 34  
    Quote:
    Nowa jest strasznie droga. A mojej nie mogę naprawić.

    Dlaczego?

    Nie znam tego roweru i nie widziałem nigdzie żadnych opisów ale ja bym to rozebrał i zobaczył czy da się zregenerować lub zastąpić inną.
  • #5
    automobilklub
    Level 17  
    Dokładnie - może tylko jakaś sekcja spadła poniżej progu i wystarczy ją zewnętrznie podnieść zasilaczem warsztatowym. Wtedy fabryczna ładowarka ma szansę ruszyć.
  • #6
    wnoto
    Level 34  
    I jak temat się zakończył ?
  • #7
    tomek701
    Level 12  
    Rozkręć stary akumulator i jak do wtyku łączącego akumulator z gniazdem w rowerze dochądzą tylko dwa przewody czyli plus i minus to z cała pewnością ci się uda. Są akumulatory które maja gniazda z wieloma złączami ale jak rozkręcisz w środku to tylko plus i minus jest podłączony. Jeśli idzie więcej przewodów do gniazda, to dużo gorzej a może się to okazać niemożliwe. Możesz wtedy spróbować wymienić same ogniwa ale po takiej operacji orginalny BMS może ich nie przyjąć i nic nie zrobisz.
  • #8
    wibi
    Level 21  
    Baterię można naprawić chociaż nie wiadomo z jakim skutkiem (gdy ogniwa w baterii już "padły" czyli straciły pojemność,rozlały się i to w większości). Przede wszystkim należy rozebrać obudowę i miernikiem zmierzyć napięcie na każdej z 13-tu celach .Cela to równolegle połączone ogniwa typu (jak sądzę) 18650- takie większe "paluszki" i w celi może być 4 lub 5 względnie 6 ogniw. Takich cel,dla napięcia 48V jest 13 i połączone są ze sobą szeregowo tzn. pierwsza cela jest ta której minus (-) jest podłączony jako główny minus baterii.Do plusa (+) tej pierwszej jest podłączony minus (-) drugiej celi.Do plusa drugiej podłączony jest minus trzeciej itd. aż do 13 celi której plus (+) jest jako główny,plusowy (+) baterii.Z każdego połączenia cel wyprowadzone są cieńkie przewody do BMSa (Battery Managment System) których dla tego napiecia jest w sumie 14 (12 połączeń cel oraz plus i minus główny baterii). Miernikiem musisz zmierzyć napięcie na każdej celi,zapisać pomiary i porównać.Napięcia z pomiaru cel nie powinny się różnić o więcej niż 0.3V, gdy różnice napięć są większe można taką celę podładować na tyle żeby ta różnica o której wyżej była zachowana. Gdy na wszystkich 13 celach napięcia będą mniej wiecej równe i będą wynosić od ok.2.8V do 4.2V możesz podłączyć ładowarkę fabryczną (gdy taką masz) względnie inną o napięciu na wyjściu w stanie "jałowym" 54.6V i ładować.Gdy ma wskaźnik diodowy (ładowarka-dioda czerwona,zielona) ładujesz aż zapali się dioda zielona.
  • #9
    wibi
    Level 21  
    Ponieważ zadano mi pytanie (chyba autor tematu) czy bms nie wyrówna napięć na celach to odpowiem, NIE,NIE wyrówna . BMS może ( i wyrównuje) wyrównać jedynie gdy różnice pomiędzy celami są mniejsze niż 0.3V (to ze względów bezpieczeństwa-zapłonu,spalenia baterii). Gdy są większe lub napięcie całej baterii spadnie poniżej 28-30V (to dotyczy baterii 48V) to BMS zablokuje baterię,nie da się ani ładować ani pobierać z niej energii chociaż dotyczy to głównie baterii firmowych które posiadają aktywne BMSy. Gdy jest to bateria z pasywnym BMSem (generalnie wszystkie tanie i chińskie) to nie jest to aż tak bardzo krytyczne.
    Ponieważ pisałem wyżej o rozbieraniu baterii to chciałbym uprzedzić, że jest to bardzo NIEBEZPIECZNE gdyż łatwo można zrobić jakieś zwarcie,zupełnie przypadkowo i nieświadomie a skutki tego mogą być katastrofalne gdyż płonący Lit jest nie do ugaszenia, woda ani piana nie pomaga stłumić ognia tak, że można łatwo spalić cały dom. Gdy mimo to się do tego zabieramy to z okolicy miejsca rozbiórki najlepiej usunąć wszystko co metalowe gdyż energia jaka jest w nawet uszkodzonej i rozładowanej baterii, jest ogromna.