Nie wiem, czy potrafię dobrze opisać co potrzebuję, ale się postaram Chciałbym uzyskać do samochodu układ, który pozwoli mi wykorzystać zmianę napięcia w zakresie 3,5V - 5V do sterowania napięciem 12V najlepiej w zakresie 9-12V. Układ znajdowałby się już po stabilizatorze napięcia, więc (mam taką nadzieję) wahania napięcia w aucie nie będą miały na niego wpływu.
Układ ten zasilany będzie prądem 12V. Docelowo układ ma ściemniać diody led. Nie mam w aucie oryginalnego podświetlenia klamek i drzwi, chciałbym je dołożyć i sterować przy wykorzystaniu do tego celu podświetlenia paneli sterowania szybami. Zasilanie paneli załącza się po włączeniu świateł i generuje napięcie w zakresie 3,5 do 5V. Zakres ten zależy od ustawionego poziomu jasności podświetlenia paneli. Dlatego wpadłem na pomysł, że w ten sam sposób mógłbym zmieniać jasność zamontowanych diod led. Układ miałby działać podobnie do regulatora obrotów wentylatora w komputerze, tylko zamiast sterowania opartego na pomiarze temperatury, tu sterowanie oparte byłoby na pomiarze napięcia podświetlenia paneli szyb. Mam nadzieję, że wystarczająco to opisałem. Przeszukałem przez ostatnie kilka dni forum w zakresie schematu który mógłbym zaadoptować do moich potrzeb, ale nie udało mi się takiego znaleźć. Może dlatego, że moja znajomość elektroniki wywodzi się z namiętnego wykonywania zestawów znajdujących się w sprzedaży w latach 80-tych bodajże pod nazwą "Mały Elektronik" Czy mógłby mnie któryś z kolegów poratować dobrą radą?
Cześć,
pierwsze, co mi przychodzi do głowy, to zastosowanie tu Arduino.
Na wejście ADC procesora dajesz napięcie sterujące z zakresu 3,5 - 5 V, najlepiej poprzez dzielnik napięcia. Jako wyjście do sterowania wykorzystujesz pin procesora, który generuje sygnał PWM. Sterujesz nim, poprzez tranzystor, te dodatkowe diody LED. Jeśli nie miałeś do czynienia z tymi procesorami, to w Google wpisz sobie "Arduino ADC" oraz "Arduino PWM".
Wzmacniacz operacyjny nieodwracający (sprawdź w google), rezystory R1 i R2 dobierasz tak, by R2=1.4*R1. 3,5V na wejściu da 8.4V na wyjściu, 5V na wejściu to 12V na wyjściu.
Teraz pytanie ile diod i jakiej mocy chcesz zastosować, bo goły wzmacniacz ma prąd około 25mA. Trzebaby dołożyć tranzystor na wyjściu, nieco zmienić rezystory i można mieć dużo większy prąd, przy zakresie napięcia wyjściowego 7.8V-11.4V.
Dziękuję za odpowiedź, ale nie chodzi mi o wzmacniacz. Zasilanie na podświetlenie paneli jest niskoprądowe i nie chcę uszkodzić przez przypadek elektroniki w aucie. Dlatego zasilanie diod chciałbym zachować jako osobne 12V z możliwością jego regulacji w zakresie 9V - 12V. Najprościej byłoby wykorzystać prosty regulator napięcia z potencjometrem (ściemniacz), ale zachciało mi się "automatyki" i zamiast analogowego sterowania chciałbym, aby jego funkcję przejął układ który będzie zmniejszał/zwiększał napięcie na linii 12V pobierając sygnał sterujący z linii 3,5 - 5V. Czyli jak na podświetleniu panelu pojawi mi się 5V - zasilanie na diody przechodzi bez ograniczenia linii 12V. Jak obniżę jasność paneli i przez to napięcie spadnie do 3,5V, to wówczas napięcie na linii 12V miałoby być ograniczone do 9V (mniej więcej).
Czyli jak na podświetleniu panelu pojawi mi się 5V - zasilanie na diody przechodzi bez ograniczenia linii 12V. Jak obniżę jasność paneli i przez to napięcie spadnie do 3,5V, to wówczas napięcie na linii 12V miałoby być ograniczone do 9V (mniej więcej).
Dokładnie tak będzie działał wzmacniacz operacyjny.
Ja bym poszukał drivera LED (buck albo boost, w zależności od tego jak są połączone diody) z funkcją ściemniania za pomocą zewnętrznego napięcia sterującego. Możliwe, że za pomocą wzmacniacza operacyjnego trzeba będzie przeskalować napięcie sterujące
Ja bym poszukał drivera LED (buck albo boost, w zależności od tego jak są połączone diody)
To też jest dobry pomysł, ale moim zdaniem przekombinowany. Podświetlenie klamek i drzwi raczej nie może być zbyt jasne, więc zapewne będzie ciągnęło jakiś minimalny prąd by je tylko podświetlało. Wystarczający byłby tu nawet tranzystor liniowo regulujący prąd diod. Można do tego wykorzystać tranzystor oraz wzmacniacz operacyjny, i stworzyć sobie regulowane liniowe źródło prądowe specjalnie pod diody LED.
Teraz pytanie ile diod i jakiej mocy chcesz zastosować
Wydaje mi się, że od odpowiedzi na to pytanie powinno się zacząć projektowanie tego układu.
Jeśli łączna moc tych diod ma być duża, to z ekonomicznego punktu widzenia dobrze byłby zastosować sterowanie tranzystora mocy poprzez PWM.
... Teraz pytanie ile diod i jakiej mocy chcesz zastosować...
PRzepraszam, że nie podałem tej informacji wcześniej. Układ potrzebny będzie do zasilenia 6 diod niebieskich.
Dane techniczne: Dioda niebieska
Długość fali: 450nm
Jasność: 7 000 mcd
Max. prąd pracy: 20mA.
Przede wszystkim - jesteś pewien, że to napięcie 3,5V - 5V to napięcie stałe, a nie np. przebieg PWM?
Jesteś pewien, że napięcie zasilania 12V będzie stabilizowane? - bo wymagałoby to stabilizatora super-LDO, a poza tym co bedzie gdy napięcie sieci pokładowej spadnie poniżej 12V (a to się może zdarzyć).
Zrezygnowałbym że stabilizatora 12V (po co on tu? - LED-y zasila się prądowo a nie napięciowo), to napięcie 3,5-5V zmniejszyć do np. 1-1,4V (ewent. użyć wzm. różnicowy na WO z użyciem napięcia referencyjnego tak, aby napięcie wyjściowe zmieniało się w odpowiednim zakresie) i tym napięciem sterować proste źródło prądowe stabilizujące prąd - tu np. 10-14mA (napięcie 0,5-2V da prąd 5-20mA, albo 3-12mA, itd).
Sześć diod niebieskich trzeba będzie rozbić na 3 zespoły po 2 szt połączone szeregowo. Każdy taki zespół 2 szt. zasilać z osobnego źródła jak rys. w poście nr7, wystarczy jeden WO (ze sprz. zwrotnym obejmującym tylko jeden tranzystor) oraz trzy identyczne tranzystory, wystarczą BC548.
Układ potrzebny będzie do zasilenia 6 diod niebieskich.
Czyli całkowity prąd wynosi 120 mA. To niewiele. Można by się zatem zastanowić czy aby to napięcie sterujące 3,5 - 5 V nie wystarczy do bezpośredniego sterowania tych diod, bez żadnej pośredniczącej elektroniki. Zatem potrzebne byłyby kolejne informacje, dotyczące układu podświetlenia paneli sterowania szybami, który jest już zamontowany w aucie. Ściślej rzecz ujmując należałoby podać wydajność prądową zasilacza i jego obecne obciążenie diodami led.
Przede wszystkim - jesteś pewien, że to napięcie 3,5V - 5V to napięcie stałe, a nie np. przebieg PWM?
Niestety nie wiem. Mój prosty multimetr wskazuje, że to napięcie stałe, ale nie ma funkcji rozpoznawania PWM.
trymer01 wrote:
Jesteś pewien, że napięcie zasilania 12V będzie stabilizowane?
Tak. Gdy napięcie sieci pokładowej spadnie poniżej 12V to będę miał większe problemy, niż podświetlanie diod
trymer01 wrote:
Zrezygnowałbym że stabilizatora 12V (po co on tu? - LED-y zasila się prądowo a nie napięciowo) ...
Wahania napięć i utrzymywanie się napięcia >12V mocno wpływają na żywotność diod.
Bardzo dziękuję za odpowiedź. Będę coś kombinował - mam od czego zacząć :)
Dodano po 5 [minuty]:
robertar wrote:
Czyli całkowity prąd wynosi 120 mA. To niewiele. Można by się zatem zastanowić czy aby to napięcie sterujące 3,5 - 5 V nie wystarczy do bezpośredniego sterowania tych diod, bez żadnej pośredniczącej elektroniki.
Na początku tak, ale mam pomysł, żeby w przyszłości dołożyć dekoracyjną listwę światłowodową. Wówczas zasilanie może nie starczyć, stąd moje początkowe założenia.
robertar wrote:
Zatem potrzebne byłyby kolejne informacje, dotyczące układu podświetlenia paneli sterowania szybami, który jest już zamontowany w aucie. Ściślej rzecz ujmując należałoby podać wydajność prądową zasilacza i jego obecne obciążenie diodami led.
Przepraszam, ale nie dam rady podać tych informacji - za cienki jestem w elektronice i nawet nie wiem, jak pomierzyć te parametry
Bardzo Wam dziękuję za pomoc. Tak jak pisałem powyżej, mam już od czego zacząć i mogę powoli coś kombinować. Najlepiej się uczy, kiedy samemu dochodzi się do wyników. Jak pojawią się jakieś problemy mam nadzieję, że pomożecie
Wahania napięć i utrzymywanie się napięcia >12V mocno wpływają na żywotność diod.
Jesteś pewien?
Bo przyznajesz, że
djs74 wrote:
cienki jestem w elektronice
??
Pisałem, że LED-Om należy stabilizować prąd, nie napięcie, a Ty nie rozumiesz i mądrzysz się.
djs74 wrote:
Niestety nie wiem. Mój prosty multimetr wskazuje, że to napięcie stałe, ale nie ma funkcji rozpoznawania PWM
To się dowiedz jak to sprawdzić - hasło to: filtr RC. Bez tego ani rusz.
djs74 wrote:
Na początku tak, ale mam pomysł, żeby w przyszłości dołożyć dekoracyjną listwę światłowodową. Wówczas zasilanie może nie starczyć, stąd moje początkowe założenia.
Tak się nie robi. Jedno rozwiązanie zwykle utrudnia (uniemożliwia) drugie.
za cienki jestem w elektronice i nawet nie wiem, jak pomierzyć te parametry
Z tego względu radziłbym Ci abyś samodzielnie w tym aucie nie przerabiał elektryki/elektroniki, bo to się skończyć może nawet pożarem.
Widzę, że masz w swojej miejscowości (o ile to nie jest zbieżność nazw) na ul. Gen. Władysława Sikorskiego 55 zakład samochodowy o specjalności: Autoelektronika -diagnostyka komputerowa, elektronika, chiptuning. Jedź tam i pogadaj o tym, jaki chcesz zrobić tuning swojego świetlenia.
Wahania napięć i utrzymywanie się napięcia >12V mocno wpływają na żywotność diod.
Jesteś pewien? ...
To, że się nie znam nie znaczy, że nie umiem czytać, ale zapewne Ty wiesz lepiej. Tak na szybko: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=17033749#17033749.
Poza powyższym przykładem o takim wpływie napięcia na żywotność diod przeczytałem na formach samochodowych w tematach związanych z oświetleniem ambient. Może wszyscy się mylą. Jak pisałem wcześniej - za mało się na tym znam,
trymer01 wrote:
Pisałem, że LED-Om należy stabilizować prąd, nie napięcie, a Ty nie rozumiesz i mądrzysz się.
W którym miejscu moich wypowiedzi dałem odczuć, że się mądrzę? Jestem jak najdalej od tego. To dział dla początkujących i chyba normalne jest, że piszący w tym dziale nie są profesjonalistami i mogą się na czymś nie znać. Tylko to nie powód, aby komuś docinać. Chyba, że ktoś lubi.
Mimo wszystko dziękuję za odpowiedź.
Dodano po 3 [minuty]:
robertar wrote:
Widzę, że masz w swojej miejscowości (o ile to nie jest zbieżność nazw) na ul. Gen. Władysława Sikorskiego 55 zakład samochodowy o specjalności: Autoelektronika -diagnostyka komputerowa, elektronika, chiptuning. Jedź tam i pogadaj o tym, jaki chcesz zrobić tuning swojego świetlenia.
O tym nie pomyślałem Proste rozwiązania są najlepsze - dziękuję.
Myślę, że mój problem został rozwiązany - można zamknąć temat.
Popraw cytowanie, bo włożyłeś swoje słowa w moją wypowiedź.
Nie wiem czy wszyscy się mylą n/t zasilania LED-ów, ale ja jestem pewien tego co pisałem Albo nie zrozumiałeś tamtych wypowiedzi albo mojej.
Tym bardziej wychodzi na to abyś przy tym nie grzebał.
I nigdzie Ci nie "dojechałem", piszę tylko prawdę aby nie dyskutować o sprawach oczywistych dla mnie. Jeśli się nie znasz to słuchaj, ewent. pytaj gdy nie rozumiesz, ale nie neguj/dyskutuj.
Popraw cytowanie, bo włożyłeś swoje słowa w moją wypowiedź.
Nie wiem czy wszyscy się mylą n/t zasilania LED-ów, ale ja jestem pewien tego co pisałem Albo nie zrozumiałeś tamtych wypowiedzi albo mojej.
Tym bardziej wychodzi na to abyś przy tym nie grzebał.
Nie chciałem już odpisywać, bo podziękowałem ładnie za odpowiedzi i na tym chciałem zakończyć temat, ale jednak przekonałeś mnie do tego. Bardzo chciałbym, abyś odniósł się nie do moich słów tylko do przykładu, który podałem. Przyznałem już wcześniej, że się nie znam, ale kolega z przykładu też się nie zna?
Nakieruj mnie, co można nie zrozumieć w poście użytkownika Enterius_kraków https://www.elektroda.pl/rtvforum/uzytkownik2603173.html cytuję "Dosyć istotnym, a często pomijanym problemem z taśmami LED w samochodzie jest napięcie zasilania. Pamiętaj, że w samochodzie przy włączonym silniku masz około 14,4 V, a 12 V potrzebne do zasilania taśm LED jest tylko przy wyłączonym silniku. A dla taśm LED 2 V robi już wielką różnicę i przy wyższym napięciu będą one jaśniej świecić ale drastycznie skróci się ich żywotność". Więc jak to jest, Enterius_kraków napisał prawdę, czy się myli? To by było ciekawe, bo w swoim profilu w pozycji "Specjalizacja" ogłasza się jako "producent urządzeń do sterowania oświetleniem led, cięcie i grawerowanie laserowe".
trymer01 wrote:
I nigdzie Ci nie "dojechałem", piszę tylko prawdę aby nie dyskutować o sprawach oczywistych dla mnie. Jeśli się nie znasz to słuchaj, ewent. pytaj gdy nie rozumiesz, ale nie neguj/dyskutuj.
Chciałeś czy nie chciałeś jednak dojechałeś i (cytując Twoją wypowiedź) nie dyskutuj ze mną w tym temacie, bo się na tym znam i są to sprawy oczywiste dla mnie Jeszcze raz się zapytam - w którym momencie moich wypowiedzi się mądrzyłem? Podaj konkretne przykłady, bo ogólnikami każdy umie rzucać.
Moja prośba - zwróć większą uwagę na swój sposób pisania. Brak interpunkcji, nieprawidłowo utworzone zdania wielokrotne złożone. To da się poprawić. Być może z tego powodu mogłem nie zrozumieć mądrości, które próbowałeś mi przekazać. I nie, nie naśmiewam się, tylko piszę całkiem poważnie.
LED-y zasila się prądowo a nie napięciowo), to napięcie 3,5-5V zmniejszyć do np. 1-1,4V....... i tym napięciem sterować proste źródło prądowe stabilizujące prąd - tu np. 10-14mA (napięcie 0,5-2V da prąd 5-20mA, albo 3-12mA, itd).
gdyż nie wiesz co to jest źródło prądowe (a ja naiwny rozpisuję się o WO co jest dla Ciebie zapewne czarną magią) . Ale gdybyś odrobinę się postarał, to zauważyłbyś, że piszę "stabilizujące prąd". Wiesz co to jest stabilizator napięcia a nie wiesz co stabilizator prądu?
I nie zauważyłeś, że piszę to w kontekście "LED-y zasila się prądowo a nie napięciowo". Należy stabilizować prąd a nie napięcie. Jakkolwiek często można stabilizować napięcie, to lepszym sposobem jest stab. prądu - z kilku powodów. Mam je tu wyłuszczać (a Ty będziesz się nadal spierał) czy uwierzysz na słowo?
Czytaj co piszemy, nie spieraj się, dopytuj. Ja (i inni doradzający) nie wiemy co umiesz, więc nie odgrywaj eksperta, gdyż to prowadzi do nieporozumień.
To cała Twoja wina, bo pisales
djs74 wrote:
Tak. Gdy napięcie sieci pokładowej spadnie poniżej 12V to będę miał większe problemy, niż podświetlanie diod
Wahania napięć i utrzymywanie się napięcia >12V mocno wpływają na żywotność diod.
pouczajac mnie i spierając się. Nie rozumiesz, że stabilizator napięcia typowo potrzebuje sporo wyższego napięcia, np. LM7812 daje 12V pod warunkiem że dostarczysz mu 14V. Gdy napięcie sieci pokładowe spadnie poniżej 14V dostaniesz na wyjściu dziwne napięcie - poniżej 12V bez stabilizacji. Tak więc może poniżej 12V będziesz miał inne problemy, ale poniżej 14V będziesz miał brak stabilizacji prądu.
To śmieszne jest, takie odgrywanie znawcy, podczas gdy nie rozumiesz podstawowych pojęć i prostego tekstu.
djs74 wrote:
zwróć większą uwagę na swój sposób pisania. Brak interpunkcji, nieprawidłowo utworzone zdania wielokrotne złożone.
No to poproszę o przykłady (cytaty) moich błędów w pisowni , konkrety proszę.
Może tak być. Przecież nigdzie temu nie zaprzeczam
trymer01 wrote:
.... Należy stabilizować prąd a nie napięcie. Jakkolwiek często można stabilizować napięcie, to lepszym sposobem jest stab. prądu - z kilku powodów. Mam je tu wyłuszczać (a Ty będziesz się nadal spierał) czy uwierzysz na słowo?
Czyli mamy typowy problem ze zrozumieniem. Ja się nie spieram z Tobą, tylko podałem odpowiedź na Twoje pytanie, co podsumowałeś jako spieranie się. Bo to Ty zadałeś pytanie do mojej wypowiedzi:
trymer01 wrote:
djs74 wrote:
Wahania napięć i utrzymywanie się napięcia >12V mocno wpływają na żywotność diod.
Jesteś pewien? ...
Zresztą nadal nie odpowiedziałeś, czy podana przeze mnie wypowiedź użytkownika Enterius_kraków jest właściwa, czy nie.
trymer01 wrote:
Czytaj co piszemy, nie spieraj się, dopytuj.
Dopytuję po raz wtóry i nic (patrz powyżej). Naprawdę mnie to ciekawi, a odpowiedzi brak.
trymer01 wrote:
Ja (i inni doradzający) nie wiemy co umiesz, więc nie odgrywaj eksperta, gdyż to prowadzi do nieporozumień.
To cała Twoja wina, bo pisales
djs74 wrote:
Tak. Gdy napięcie sieci pokładowej spadnie poniżej 12V to będę miał większe problemy, niż podświetlanie diod
Wahania napięć i utrzymywanie się napięcia >12V mocno wpływają na żywotność diod.
pouczajac mnie i spierając się.
Pouczając? Spierając? Może zaraz wojnę rozpocząłem? Masakra. Podaję przeczytaną wiele razy informację - to według Ciebie spieram się i pouczam. Kiedy podaję jedno ze źródeł i to z elektroda.pl, to nawet nie raczysz odnieść się do niego. Czyli spieranie się i pouczanie według Ciebie polega na podaniu linka do źródła z inną "prawdą' niż Twoja.
trymer01 wrote:
Nie rozumiesz, że stabilizator napięcia typowo potrzebuje sporo wyższego napięcia, np. LM7812 daje 12V pod warunkiem że dostarczysz mu 14V. Gdy napięcie sieci pokładowe spadnie poniżej 14V dostaniesz na wyjściu dziwne napięcie - poniżej 12V bez stabilizacji. Tak więc może poniżej 12V będziesz miał inne problemy, ale poniżej 14V będziesz miał brak stabilizacji prądu.
Z tym, że ja nigdzie nie piszę, że chcę to zrozumieć. Czy ja gdzieś o tym wspomniałem, że potrzebuję pomocy w tym zakresie? Nie! Mam kupiony gotowy zestaw z układem stabilizacji napięcia (tak jest opisany) i wiem, że działa, bo go testowałem. Nie musze wiedzieć i rozumieć, jak działa wszystko dookoła mnie. Życia by mi nie starczyło na zrozumienie budowy i zasad działania tylko podstawowych rzeczy mnie otaczających. Czy korzystając z telefonu znasz konkretne wymagania i zasady działania wszystkich elementów z jakich się on składa? Na jakiej zasadzie działa powłoka Gorilla Glass? W jaki sposób obudowa niektórych telefonów potrafi "sama się naprawić" (po pewnym czasie zanikają na niej ryski)? Czy jadąc przez most poznajesz jego budowę, wiesz jak jest skonstruowany, z jakich materiałów i dlaczego? Nie musze tego znać - mam umieć z tego korzystać. Więc jak piszę, że gdy napięcie sieci pokładowej spadnie poniżej 12V to będę miał większe problemy, niż podświetlanie diod, to piszę to, na czym się znam. Bo jeżeli nie wiesz czego objawem jest spadek napięcia w sieci samochodu poniżej 12V to przykro mi to pisać, ale w zakresie elektryki samochodowej wcale nie jesteś takim ekspertem, za jakiego się uważasz. Na elektronice mogę się nie znać, ale z elektryką całkiem nieźle daję sobie radę.
trymer01 wrote:
To śmieszne jest, takie odgrywanie znawcy, podczas gdy nie rozumiesz podstawowych pojęć i prostego tekstu.
Parafrazując: to śmieszne jest, takie odgrywanie znawcy, podczas gdy nie rozumiesz prostego tekstu. Naucz się czytać ze zrozumieniem i bez nadinterpretacji. Twoje wypowiedzi przypominają mi wypowiedź premiera Morawieckiego zapytanego o cenę chleba
trymer01 wrote:
djs74 wrote:
zwróć większą uwagę na swój sposób pisania. Brak interpunkcji, nieprawidłowo utworzone zdania wielokrotne złożone.
No to poproszę o przykłady (cytaty) moich błędów w pisowni , konkrety proszę.
Proszę bardzo, jeden wystarczy:
trymer01 wrote:
... Jesteś pewien, że napięcie zasilania 12V będzie stabilizowane?(po znaku zapytania kolejne zdanie piszemy z dużej litery a nie zaczynamy je od "-")- bo wymagałoby to stabilizatora super-LDO,(nieprawidłowa składnia zdania złożonego, tu powinno być rozpoczęte kolejne zdanie)a poza tym co bedzie(błąd - powinno być bĘdzie)(przecinek)gdy napięcie sieci pokładowej spadnie poniżej 12V (a to się może zdarzyć).(ostatnie zdanie jest pytającym, więc powinien na jego końcu pojawić się znak "?")
Zrezygnowałbym że(błąd - powinno być Ze}stabilizatora 12V (po co on tu?(po znaku zapytania kolejne zdanie piszemy z dużej litery a nie zaczynamy je od "-")- LED-y zasila się prądowo a nie napięciowo), (tu powinno być rozpoczęte kolejne zdanie)to napięcie 3,5-5V zmniejszyć do np. 1-1,4V (ewent. użyć wzm. różnicowy na WO z użyciem napięcia referencyjnego tak, aby napięcie wyjściowe zmieniało się w odpowiednim zakresie)(dla większej przejrzystości wypowiedzi tu powinno być rozpoczęte kolejne zdanie)i tym napięciem sterować proste źródło prądowe stabilizujące prąd - tu np. 10-14mA (napięcie 0,5-2V da prąd 5-20mA, albo 3-12mA, itd). ....
To tylko jedna Twoja wypowiedź. Masz ogromną wiedzę i temu nie zaprzeczam, ale nie potrafisz czytelnie jej przekazać. Później denerwujesz się, że nie idzie zrozumieć sensu Twojej wypowiedzi. Do tego dochodzi problem ze zrozumieniem i nadinterpretacja wypowiedzi innej osoby. Wynik - niepotrzebna dyskusja. Naprawdę nie chcę rozpoczynać żadnych niepotrzebnych utarczek słownych, ale niestety nie potrafię przejść obojętnie obok chamskiego zachowania. Jeżeli staram się być kulturalny w stosunku do rozmówców, to oczekuję tego samego. Widzę po tym incydencie, że nie zawsze się to udaje.
Na tym EOT. Zapewne i tak nie odpowiesz mi konkretnie na zacytowaną wypowiedź użytkownika Enterius_kraków, więc nie ma sensu zaśmiecać forum kolejnymi postami.
Życzę Ci dużo zdrowia i miłości w życiu! Bo co by się nie działo, to te dwie rzeczy uważam za najważniejsze! Jako osoba, która w ciągu tego roku dwa razy pukała do bram Piotra, wiem o czym piszę.
Forum nie stworzono dla przekazywaniu wiedzy! Forum istnieje dla dyskusji, ale aby dyskutować, trzeba aby dyskutanci wiedzieli o czym mówią. A Ty udawałeś ze wiesz...
djs74 wrote:
Czy ja gdzieś o tym wspomniałem, że potrzebuję pomocy w tym zakresie? Nie! Mam kupiony gotowy zestaw z układem stabilizacji napięcia (tak jest opisany) i wiem, że działa, bo go testowałem. Nie musze wiedzieć i rozumieć, jak działa
Powyżej masz literówkę, którą uważasz za błąd!
Prostego tekstu o stabilizatorze i 14V też nie zrozumiałeś. Pozostań w błogiej nieświadomości - tylko po co pytasz jak coś zrobić skoro nie chcesz zrozumieć porad, nie chcesz się do nich zastosować tylko mędrkujesz?
djs74 wrote:
Zresztą nadal nie odpowiedziałeś, czy podana przeze mnie wypowiedź użytkownika Enterius_kraków jest właściwa, czy nie.
Po co mam Ci coś tłumaczyć skoro
djs74 wrote:
ja nigdzie nie piszę, że chcę to zrozumieć
Poza tym to nie należy do tematu - patrz Regulamin, pkt 3.1.11.
Hmmm... że co? Czytasz nieraz co piszesz? Tak zapytam - forum stworzono "dla przekazywaniu" czego?
trymer01 wrote:
Forum istnieje dla dyskusji, ale aby dyskutować trzeba, aby dyskutanci wiedzieli o czym mówią.
Tak, ale najważniejsze jest to, żeby odpowiadać na zadany problem a nie tworzyć własne i wkurzać się, że innych to nie interesuje. Inni potrafili odpowiadać na zadany przeze mnie problem, tylko Tobie jakoś nie wyszło...
trymer01 wrote:
A Ty udawałeś ze wiesz...
Nie nie udawałem, to tylko Twoja super moc.
djs74 wrote:
Prostego tekstu o stabilizatorze i 14V też nie zrozumiałeś. Pozostań w błogiej nieświadomości - tylko po co pytasz jak coś zrobić skoro nie chcesz zrozumieć porad, nie chcesz się do nich zastosować tylko mędrkujesz?
Naprawdę jesteś taki ograniczony czy to wpływ piątkowego zamroczenia alkoholowego? Mam nadzieję, że to drugie. Tylko oznacza to, że długo imprezujesz. Może dużymi literami zrozumiesz - NIE PYTAŁEM O STABILIZATOR NAPIĘCIA. Zrozumiałeś, czy napisać jeszcze raz? Wprost napisałem, że Twoja informacja była mi niepotrzebna, a Ty się na siłę starasz cały czas mnie nią uszczęśliwić.
Zapytałeś:
trymer01 wrote:
... Jesteś pewien, że napięcie zasilania 12V będzie stabilizowane? ...
Odpowiedziałem "tak", więc po jaką cholerę cały czas drążysz temat?
trymer01 wrote:
djs74 wrote:
Zresztą nadal nie odpowiedziałeś, czy podana przeze mnie wypowiedź użytkownika Enterius_kraków jest właściwa, czy nie.
Po co mam Ci coś tłumaczyć skoro
djs74 wrote:
ja nigdzie nie piszę, że chcę to zrozumieć
Niemal zaplułem ekran - dziękuję Ci za udany wieczór Nie dość, że cały czas nie odnosisz się do rzetelnej informacji niezgodnej z Twoją "wiedzą", to jeszcze cytujesz fragment mojej wypowiedzi oderwany całkiem z kontekstu. Czyli wyszło, że nie masz zielonego pojęcia na temat wpływu napięcia prądu na żywotność diod, ale się do tego nie przyznasz . Taki mały cytat jednej mądrej osoby: "Błąd jest przywilejem filozofów, tylko głupcy nie mylą się nigdy. Sokrates". Wyciągnij z tego wnioski.
trymer01 wrote:
A chamstwa szukaj sobie w rodzinie.
Wow, to pojechałeś. To teraz będziesz czepiał się mojej rodziny? Jak dziecko w piaskownicy, teraz jeszcze postrasz, że weźmiesz zabawki i pójdziesz do domu.
Dobra - wystarczy. Żal mi Ciebie. Serio. Musi Ci czegoś bardzo brakować w życiu offline, że jesteś taki zgorzkniały tutaj. Obyś w końcu znalazł to, czego Ci brakuje. Powodzenia. EOT
Moderated By gulson:
3.1.9. Nie ironizuj i nie bądź złośliwy w stosunku do drugiej strony dyskusji. Uszanuj odmienne zdanie oraz inne opinie na forum. Ostrzeżenie.
Układ ten zasilany będzie prądem 12V. Docelowo układ ma ściemniać diody led. Nie mam w aucie oryginalnego podświetlenia klamek i drzwi, chciałbym je dołożyć i sterować przy wykorzystaniu do tego celu podświetlenia paneli sterowania szybami. Zasilanie paneli załącza się po włączeniu świateł i generuje napięcie w zakresie 3,5 do 5V. Zakres ten zależy od ustawionego poziomu jasności podświetlenia paneli. Dlatego wpadłem na pomysł, że w ten sam sposób mógłbym zmieniać jasność zamontowanych diod led.
A ja Ci zaproponuję chyba najprostsze rozwiązanie pod warunkiem że odpowiesz na kilka pytań (ważne);
1. Regulacja jasności w panelach szyb działa na wszystkie panele? (to znaczy czy panel kierowcy steruje również panelami pasażerów)
2. To napięcie 3,5-5V mierzyłeś względem czego? (masy (-) czy plusa)
3. Co to za wehikuł próbujesz upiększyć? (od tego należałoby zacząć)
Jak już @trymer01 napisał;
trymer01 wrote:
jesteś pewien, że to napięcie 3,5V - 5V to napięcie stałe, a nie np. przebieg PWM?
Od tego zależy wiele rzeczy. A sterowanie PWM było i jest stosowane do takich celów w elektronice pojazdów i najprawdopodobniej tak samo jest to zrealizowane u Ciebie.
djs74 wrote:
Pamiętaj, że w samochodzie przy włączonym silniku masz około 14,4 V, a 12 V potrzebne do zasilania taśm LED jest tylko przy wyłączonym silniku. A dla taśm LED 2 V robi już wielką różnicę i przy wyższym napięciu będą one jaśniej świecić ale drastycznie skróci się ich żywotność".
Zbędne kombinacje, fabryczne sterowanie podświetleniem przycisków i innych "markerów" nie ma żadnych stabilizatorów ani driverów LED a jedynie odpowiednio dobrany/obliczony rezystor szeregowy dla każdej diody uwzględniający wahania napięcia zasilania tak aby nie przekroczyć maksymalnego prądu pracy tej diody.
No ale skoro już masz;
djs74 wrote:
Mam kupiony gotowy zestaw z układem stabilizacji napięcia (tak jest opisany) i wiem, że działa, bo go testowałem.
To również mógłbyś podać typ oraz ewentualne zdjęcie. Do sprawdzenia czy sterowanie jest PWM możesz użyć głośnika/słuchawek z szeregowym kondensatorem podłączając taki "tester" do wyjścia podświetlenia, jeśli usłyszysz pisk/buczenie zmieniające się w pewnym stopniu wraz ze zmianą jasności to masz PWM. Jeśli faktycznie Jest tam PWM a Twój moduł jest tylko stabilizatorem to poniższy układ jest najprostszym z możliwych;
I powstrzymaj się od złośliwości wobec innych bo w końcu dostaniesz odpowiedź "jak wiesz to po co pytasz?" i temat pójdzie do śmietnika.
.... pod warunkiem że odpowiesz na kilka pytań (ważne);
1. Regulacja jasności w panelach szyb działa na wszystkie panele? (to znaczy czy panel kierowcy steruje również panelami pasażerów)
Tak.
ArturAVS wrote:
2. To napięcie 3,5-5V mierzyłeś względem czego? (masy (-) czy plusa)
Masy.
ArturAVS wrote:
3. Co to za wehikuł próbujesz upiększyć? (od tego należałoby zacząć)
Mondeo MK5.
ArturAVS wrote:
Jak już @trymer01 napisał;
trymer01 wrote:
jesteś pewien, że to napięcie 3,5V - 5V to napięcie stałe, a nie np. przebieg PWM?
Od tego zależy wiele rzeczy. A sterowanie PWM było i jest stosowane do takich celów w elektronice pojazdów i najprawdopodobniej tak samo jest to zrealizowane u Ciebie.
Jak już napisałem powyżej nie mam jak tego zmierzyć. Najprawdopodobniej masz rację.
ArturAVS wrote:
No ale skoro już masz;
djs74 wrote:
Mam kupiony gotowy zestaw z układem stabilizacji napięcia (tak jest opisany) i wiem, że działa, bo go testowałem.
To również mógłbyś podać typ oraz ewentualne zdjęcie.
Na obudowie nie ma żadnych danych. Układ podobny do tego na zdjęciu.
ArturAVS wrote:
Do sprawdzenia czy sterowanie jest PWM możesz użyć głośnika/słuchawek z szeregowym kondensatorem podłączając taki "tester" do wyjścia podświetlenia, jeśli usłyszysz pisk/buczenie zmieniające się w pewnym stopniu wraz ze zmianą jasności to masz PWM. Jeśli faktycznie Jest tam PWM a Twój moduł jest tylko stabilizatorem to poniższy układ jest najprostszym z możliwych;
Sprawdzę przy najbliższej okazji.[/quote]
ArturAVS wrote:
I powstrzymaj się od złośliwości wobec innych bo w końcu dostaniesz odpowiedź "jak wiesz to po co pytasz?" i temat pójdzie do śmietnika.
OK - postaram się. Tylko to działa w obydwie strony i nie ja zacząłem złośliwości.
Dziękuję za pomoc.
Na obudowie nie ma żadnych danych. Układ podobny do tego na zdjęciu.
To już wiemy że nic nie wiemy. Nie podobny tylko konkretnie ten który posiadasz pokaż. Sprawdź też omomierzem przejścia między wejściem a wyjściem tego modułu i poinformuj o wynikach. Może być tak, że w tym małym czarnym pudełku jest zabudowany nie żaden stabilizator a dedykowany driver/przetwornica do LED i tu może być problem...