Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Zbyt duży prąd ładowania dodatkowego akumulatora w kamperze.

wprost123 05 Nov 2021 20:59 1008 25
Suntrack
  • #1
    wprost123
    Level 9  
    Witam.
    Pomagam znajomemu przerobić dostawczka na kampera. Mamy taki problem. Chcemy żeby akumulaor w części kamperowej mógł być ładowany z alternatora (gdy jest pochmurno i solary nie ładują). Z klem akumulatora samochodowego (Iveco Daily, alternator ponoć 90A) podłączyłem równolegle akumulatory kamperowe 2x110Ah. Na przewodzie dodatnim (16mm2 lub 25mm2 nie pamiętam w tej chwili) dałem bezpiecznik 40A i separator akumulatorów taki jak w linku poniżej.
    https://allegro.pl/oferta/separator-ladowania-izolator-akumulatora-12v-140a-10698922639?utm_feed=aa34192d-eee2-4419-9a9a-de66b9dfae24

    Problem polega na tym, że gdy akumulatory kamperowe zostaną zużyte do np. 12,3V to gdy zapalamy silnik żeby podładować je z alternatora to bezpiecznik 40A wyrzuca po 2-5s.

    Pytanie, jak ograniczyć prąd którym są ładowane akumulatory?
    Czytałem, że powinny być ładowane prądem ok 1/10 pojemności a tutaj wali prąd ponad 40 A.

    Dodam, że przewód dodatni między akumulatorami ma ok 2-2,5m długości.
  • Suntrack
  • #4
    vodiczka
    Level 43  
    wprost123 wrote:
    Pytanie, jak ograniczyć prąd którym są ładowane akumulatory?
    Czytałem, że powinny być ładowane prądem ok 1/10 pojemności a tutaj wali prąd ponad 40 A.

    0,1C dotyczy ładowania prostownikiem. Przy ładowaniu alternatorem, początkowy prąd ładowania częściowo rozładowanego akumulatora 60Ah spokojnie przekracza 25A. Przy pojemności 2x110Ah może przekroczyć 40A i taki stan może utrzymywać się przez kilkanaście/kilkadziesiąt sekund.
    Najprostszy ogranicznik prądu to rezystancja przewodu łączącego oba akumulatory. Należy zwiększyć jego długość i /lub zmniejszyć przekrój ewentualnie wpiąć w szereg rezystor o rezystancji ok. 0,01Ω i mocy 50W. np. https://www.rgbautomatyka.pl/pl/rh-50-50w-0-01-ohm-dale-rezystor-0-01ohm-id84502.html?gclid=Cj0KCQjwrJOMBhCZARIsAGEd4VE0d5F_2i0NV4qhzkCWT3kXGUPDXv4FPx6d9sNDQF0Ouq4L7QnDI4waAkl7EALw_wcB

    Pytanie - jakim maksymalnym prądem są obciążone te akumulatory gdy zasilają odbiorniki w czasie postoju :?:
  • Suntrack
  • #5
    Grzegorz_madera
    Level 37  
    wprost123 wrote:
    a tutaj wali prąd ponad 40 A
    No i zachowuje się prawidłowo. 220 Ah rozładowane do 12,3V mogą pobierać znacznie większy prąd. W tej sytuacji możesz pokombinować z regulatorem napięcia alternatora żeby mieć kontrolę jego napięcia wyjściowego. Jak akumulatory są mocno rozładowane to ładować obniżonym napięciem żeby utrzymać prąd na sensownym poziomie.
  • #6
    wprost123
    Level 9  
    gbksiazczak wrote:
    Może zrobić jakiś ogranicznik prądu na MOSFET?
    Tranzystory polowe mają duże prądy...


    Czy mógłby Kolega podać jakiś schemat?
    Jeśli będzie to tylko kilka prostych elementów, to jest szansa że sobie poradzę.


    Co myślicie o tym żeby w szereg w przewodzie dodatnim włączyć dwie/ trzy żarówki np 60W DC. One pobrałyby kilkanaście amperów.

    Dodano po 6 [minuty]:

    vodiczka wrote:
    wprost123 wrote:
    Pytanie, jak ograniczyć prąd którym są ładowane akumulatory?
    Czytałem, że powinny być ładowane prądem ok 1/10 pojemności a tutaj wali prąd ponad 40 A.

    0,1C dotyczy ładowania prostownikiem. Przy ładowaniu alternatorem, początkowy prąd ładowania częściowo rozładowanego akumulatora 60Ah spokojnie przekracza 25A. Przy pojemności 2x110Ah może przekroczyć 40A i taki stan może utrzymywać się przez kilkanaście/kilkadziesiąt sekund.
    Najprostszy ogranicznik prądu to rezystancja przewodu łączącego oba akumulatory. Należy zwiększyć jego długość i /lub zmniejszyć przekrój ewentualnie wpiąć w szereg rezystor o rezystancji ok. 0,01Ω i mocy 50W. np. https://www.rgbautomatyka.pl/pl/rh-50-50w-0-01-ohm-dale-rezystor-0-01ohm-id84502.html?gclid=Cj0KCQjwrJOMBhCZARIsAGEd4VE0d5F_2i0NV4qhzkCWT3kXGUPDXv4FPx6d9sNDQF0Ouq4L7QnDI4waAkl7EALw_wcB

    Pytanie - jakim maksymalnym prądem są obciążone te akumulatory gdy zasilają odbiorniki w czasie postoju :?:


    Myślałem o żarówkach 3x60W zamiast rezystora. Podczas odbioru pobór jest różny. Jest lodówka na przetwornicy (nie wiem ile bierze, może 50W) czasami od 1 do 3 lampek led 3W, czasami ładowarka telefonu, głośniczek

    Dodano po 5 [minuty]:

    Dodam, że nie chciałbym zmniejszać przekroju przewodu, żeby nie okazało się że zamiast 14,1 V z alternatora na aku kamperowym dostaje ładowanie na poziomie 13,0V.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Grzegorz_madera wrote:
    W tej sytuacji możesz pokombinować z regulatorem napięcia alternatora żeby mieć kontrolę jego napięcia wyjściowego.

    A jak to się robi? Chciałbym np na 5 minut ustawić 13,00 V a potem zwiększyć do ok 14,00
  • #7
    fiodor
    Level 13  
    wprost123 wrote:

    Na schemacie w ww. ofercie napisali że bezpiecznik 50÷80 A. Przewód 25mm2 powinien to wytrzymać. Tym bardziej że po kilkunastu sekundach prąd ładowania powinien maleć.
    To taki eksperyment, więc trzeba uważać.

    Z żarówkami to dobry pomysł. Trzeba je zabezpieczyć żeby gdy się nagrzeją czegoś nie stopiły/spaliły. I żarówki ze sobą równolegle a tak połączone, dopiero z akumulatorem szeregowo.
  • #8
    vodiczka
    Level 43  
    wprost123 wrote:
    Dodam, że nie chciałbym zmniejszać przekroju przewodu, żeby nie okazało się że zamiast 14,1 V z alternatora na aku kamperowym dostaje ładowanie na poziomie 13,0V.

    To działa nieco inaczej. Spadek napięcia na przewodzie (zgodnie z prawem Ohma) jest tym większy im większy prąd przez niego płynie.
    Jeżeli rezystancja przewodu wynosi 0,02Ω to przy prądzie 50A spadek napięcia na przewodzie wynosi 1V a przy prądzie 8A tylko 0,16V.
  • #9
    CYRUS2
    Level 43  
    wprost123 wrote:
    Co myślicie o tym żeby w szereg w przewodzie dodatnim włączyć dwie/ trzy żarówki np 60W DC. One pobrałyby kilkanaście amperów.
    Zanim kolega zacznie "kombinować, proszę sobie przypomnieć prawo Ohma
    Grzegorz_madera wrote:
    W tej sytuacji możesz pokombinować z regulatorem napięcia alternatora żeby mieć kontrolę jego napięcia wyjściowego.
    Nie może - nie ma dojścia do regulatora.
    Regulator jest wewnątrz alternatora.
    vodiczka wrote:
    Jeżeli rezystancja przewodu wynosi 0,02Ω to przy prądzie 50A spadek napięcia na przewodzie wynosi 1V a przy prądzie 8A tylko 0,16V.
    Prawidłowa metoda.
    Ten przewód się nagrzeje.
    50A *1V = 50W.(jeżeli 1V spadku wystarczy)
    0,02Ω to 3m przewodu 2,5mm2.
  • #10
    vodiczka
    Level 43  
    CYRUS2 wrote:
    0,02Ω to 3m przewodu 2,5mm2.
    Dlatego pytałem jaki prąd jest pobierany z akumulatora. Przy prądzie do 20A przewód o tym przekroju przekroju powinien wystarczyć ale nie dawałbym mniejszego niż 10mm² ze względu na zastosowany bezpiecznik a rezystancję wyrównał zwiększeniem jego długości lub rezystorem wpiętym w szereg. Można też pozostawić istniejący przewód i dać odpowiedni rezystor jak pisałem wyżej lub elektroniczny ogranicznik prądu, jak proponował jeden z kolegów.
    fiodor wrote:
    Z żarówkami to dobry pomysł. Trzeba je zabezpieczyć żeby gdy się nagrzeją czegoś nie stopiły/spaliły. I żarówki ze sobą równolegle a tak połączone, dopiero z akumulatorem szeregowo.

    Dobry pod dwoma warunkami.
    1/ jeżeli rezystancja tak połączonych żarówek nie przekroczy (dla zimnych włókien) 0,1Ω
    2/ te żarówki przewodziłyby prąd tylko w początkowym okresie ładowania, powiedzmy przez kilka minut, dopóki napięcie akumulatora nie wzrośnie a następnie byłyby zwierane stycznikiem lub przekaźnikiem elektronicznym.
    W sumie za dużo komplikacji. Nie polecam takiego rozwiązania.
  • #11
    wprost123
    Level 9  
    vodiczka wrote:
    Należy zwiększyć jego długość i /lub zmniejszyć przekrój ewentualnie wpiąć w szereg rezystor o rezystancji ok. 0,01Ω i mocy 50W. np. https://www.rgbautomatyka.pl/pl/rh-50-50w-0-0...XGUPDXv4FPx6d9sNDQF0Ouq4L7QnDI4waAkl7EALw_wcB



    Proszę jeszcze o informację jak wyliczyć jaki będzie maksymalny prąd przy takim rezystorze 0,01 Ohm i 50W oraz jaka moc się na nim wydzieli. Niestety nie wiem jak to wyliczyć.
  • #12
    vodiczka
    Level 43  
    wprost123 wrote:
    Proszę jeszcze o informację jak wyliczyć jaki będzie maksymalny prąd przy takim rezystorze 0,01 Ohm i 50W oraz jaka moc się na nim wydzieli. Niestety nie wiem jak to wyliczyć.

    Prądu nie da się wyliczyć dokładnie bo nie wiemy a prori jaki będzie spadek napięcia na tym oporniku, można oszacować.
    Moc traconą obliczamy ze wzoru P=I²R. Dla prądu 50A wyniesie 25W, dla prądu 70A - 49W.
    Powinieneś zacząć od sprawdzenia np. amperomierzem cęgowym jaki masz obecnie maksymalny początkowy prąd ładowania akumulatorów i jak długo utrzymuje się powyżej 40A.
    Może okazać się, że wystarczy wymienić bezpiecznik na mocniejszy (post#7) i będzie OK.
  • #14
    wprost123
    Level 9  
    vodiczka wrote:
    Powinieneś zacząć od sprawdzenia np. amperomierzem cęgowym jaki masz obecnie maksymalny początkowy prąd ładowania akumulatorów i jak długo utrzymuje się powyżej 40A.
    Może okazać się, że wystarczy wymienić bezpiecznik na mocniejszy (post#7) i będzie OK

    Niestety amperomierz cęgowy mam tylko na AC.
    Myślę, że mogę zewrzeć ten bezpiecznik 40 A i np po 3 minutach odłączyć mostek i w ten sposób sprawdzić czy nadal prąd jest powyżej 40A . Jak Kolega ocenia taki pomysł? Jeśli po takim niedługim czasie prąd będzie mniejszy to dam tam bezpiecznik np. 80A
  • #15
    vodiczka
    Level 43  
    wprost123 wrote:
    Myślę, że mogę zewrzeć ten bezpiecznik 40 A i np po 3 minutach odłączyć mostek i w ten sposób sprawdzić czy nadal prąd jest powyżej 40A . Jak Kolega ocenia taki pomysł?
    Co prawda przy pomiarze amperomierzem i tak by trzeba zmostkować bezpiecznik aby nie zadziałał po kilku sekundach ale bez pomiaru prądu a dokładnie jak maleje w miarę upływu czasu nadal niewiele będziemy wiedzieć.
    Prościej opierając się na wyliczeniu
    CYRUS2 wrote:
    ,02Ω to 3m przewodu 2,5mm2.
    dołożyć na próbę 1,5 mb przewodu o tym przekroju i zobaczyć jak zachowa się bezpiecznik.
  • #16
    wprost123
    Level 9  
    vodiczka wrote:
    dołożyć na próbę 1,5 mb przewodu o tym przekroju i zobaczyć jak zachowa się bezpiecznik
    vodiczka wrote:
    dołożyć na próbę 1,5 mb przewodu o tym przekroju i zobaczyć jak zachowa się bezpiecznik


    Więc jeśli zamiast bezpiecznika 40A wstawię po 1 m przewodu 2,5mm z każdej strony (czyli w sumie 2 m) a w środku między tymi odcinkami cienkiego przewodu dam bezpiecznik 16A to jest szansa że będzie lądowało mniejszym prądem np 10A i spadek napięcia od alternatora do akumulatorów kamperowych będzie niewielki?
    2,5mm na 1m ma chyba 0,007 Ohma oporu. Na 3m będzie ok 0,021przy 10A spadek byłby wtedy 0,2V czyli jak z 14,1 zrobi się 13,9 to też byłoby ok. Tylko obawiam się jaki prąd popłynie.
    Czy źle coś myślę?
  • #17
    gbksiazczak
    Level 28  
    Są bezpieczniki z większą zwłoką czasową,
    trzeba byłoby popatrzeć w parametry.
    Takie wytrzymują przeciążenie przez jakiś czas
    (niestety nie znam szczegółów)
    A - natychmiastowe
    B - mała zwłoka
    C - dłuższa zwłoka (np. do rozruchu silników)
    ...
  • #18
    vodiczka
    Level 43  
    wprost123 wrote:
    Czy źle coś myślę?
    Cienki przewód możesz wstawić tylko do prób bo ten przewód będzie się mocno grzał w początkowym okresie ładowania.
    Nie ma pewności czy izolacja wytrzyma wielokrotne ładowanie. Nie ma potrzeby dzielić przewodu na dwa odcinki, wystarczy wstawić tylko z jednej strony (przed lub za bezpiecznikiem).
    Jeżeli bezpiecznik nie wybije to skracasz przewód o połowę i przy ponownym ładowaniu akumulatorów sprawdzasz czy ponownie nie wybije. Metodą prób i błędów dojdziesz do określenia wymaganej rezystancji.

    Pomysłu wstawienia na stałe przewodu 2,5 mm² i zamiany bezpiecznika 40A na 16A nie rozumiem.
    W jakim celu chcesz ograniczyć prąd ładowania do 16A skoro prąd równy liczbowo 1/10 z 220 Ah wynosi 22A, czy po to by niepotrzebnie ładować dłużej :?:
    Wróć do propozycji z postu #7 czyli mocniejszego bezpiecznika. Podaj dokładny model tego co wstawiłeś.

    Spróbuj pożyczyć gdzieś amperomierz DC o zakresie pomiarowym minimum 100A, cęgowy lub zwykły i wykonaj pomiar.
    To naprawdę ułatwi rozwiązanie problemu. Będziesz wiedział na czym stoisz.

    Dodano po 20 [minuty]:

    Jeszcze jedna sprawa, napisałeś:
    wprost123 wrote:
    Problem polega na tym, że gdy akumulatory kamperowe zostaną zużyte do np. 12,3V
    Czy masz układ zabezpieczający by nie rozładowały się do jeszcze niższego napięcia, np. do 11,8V :?:
    Wtedy początkowy prąd ładowania (powyżej 40A) będzie jeszcze większy i będzie trwał dłużej niż gdy rozpoczynasz ładowanie od 12,3V.
  • #19
    CYRUS2
    Level 43  
    gbksiazczak wrote:
    Są bezpieczniki z większą zwłoką czasową,
    B - mała zwłoka
    C - dłuższa zwłoka (np. do rozruchu silników)
    ...
    Żaden z nich nie ma zwłoki

    Dodano po 7 [minuty]:

    wprost123 wrote:
    Niestety amperomierz cęgowy mam tylko na AC.
    Należy kupić bocznik 50 150A i i mierzyć napięcie na zaciskach pomiarowych bocznika.
    Ps.Odradzam eksperymenty z rezystorami i prądami 50-100A. Można spalić kamper.
  • #20
    gbksiazczak
    Level 28  
    CYRUS2 wrote:
    Żaden z nich nie ma zwłoki

    Faktycznie, przepraszam za wprowadzenie w błąd
    - pomyliłem przeciążalność z opóźnionym zadziałaniem
  • Helpful post
    #21
    vodiczka
    Level 43  
    CYRUS2 wrote:
    Ps.Odradzam eksperymenty z rezystorami i prądami 50-100A. Można spalić kamper.
    Nie można przy prawidłowym montażu rezystorów.
  • #22
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Nie liczcie na to, że po kilkunastu czy kilkudziesięciu sekundach zmaleje prąd ładowania. Owszem, po rozładowaniu samym rozruchem silnika tak ale mocno rozładowany, nie zasiarczony akumulator będzie bardzo długo pobierał bardzo duży prąd i wcześniej ubije diody alternatora niż ten prąd zmaleje.
    Obniżenie napięcia na alternatorze mało realne, łatwiej by było go podwyższyć niż obniżyć.
    Pomysł z przewodem 2,5 kw mało bezpieczny, wolałbym próbować nawinąć odpowiednią długość samym drutem, nawet większym przekrojem, na jakimś elemencie ceramicznym i odpowiednio zabudować i ewentualnie dodatkowo chłodzić.

    Kojarzy mi się, że kilka lat temu podobny problem był na forum poruszany ale nie pamiętam szczegółów.
  • #23
    wprost123
    Level 9  
    Dziękuję za wszystkie odpowiedzi.
    Koniec końców po testach okazało się, że bezpiecznik wybija gdy napięcie na akumulatorach spadnie poniżej ok 12,2-12,3V Kolega nie chciał już w to za bardzo wkładać czasu, nie chcę się z nim spierać.
    Gdy nie doprowadzi do niższego napięcia, to bezpiecznik tak jaki pisałem wytrzymuje. Gdy napięcie spadnie jeszcze o jakieś max 0,2V to jeśli uruchomi silnik na luzie (bez jazdy) to wtedy ma niższe napięcie ładowania i bezpiecznik też nie wyrzuca. Wiem że stanie z włączonym silnikiem powyżej 1 min jest niezgodne z przepisami i mówiłem mu o tym. Jednak postanowił to zostawić w takim stanie.
  • Helpful post
    #24
    sisko
    Level 31  
    W początkowej fazie ładowania zastosować przetwornice step-up z ograniczeniem prądowym CC, do momentu gdy napięcie na akumulatorach dodatkowych osiągnie ustaloną wartość np. 13,5V.

    Albo kupić dedykowaną do tego celu przetwornicę np. "Układ ładowania dodatkowego akumulatora MR12".

    Jednak moim zdaniem do takiego akumulatora ( łączna pojemność 220Ah ) w celu zapewnienia szybkiego podładowania akumulatorów. Powinno brać pod uwagę montaż drugiego alternatora, który ładowałby tylko akumulatory dodatkowe.
    Tu temat z elektrody:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1568850.html
  • #25
    fiodor
    Level 13  
    vodiczka wrote:

    Spróbuj pożyczyć gdzieś amperomierz DC o zakresie pomiarowym minimum 100A, cęgowy lub zwykły i wykonaj pomiar.
    To naprawdę ułatwi rozwiązanie problemu. Będziesz wiedział na czym stoisz.

    Prąd możesz też zmierzyć metodą techniczną. Czyli przybliżoną, ale w tym przypadku dokładność powinna wystarczyć żeby ocenić jaki to prąd na początku płynie i jak szybko albo wolno się zmniejsza.
    Jak to zrobić?
    Mierzysz napięcie na znanej rezystancji- np na tym odcinku przewodu 25mm2 o znanej długości. Liczysz rezystancję przewodu.
    Jeżeli jego rezystancja będzie wynosić, dajmy na to - 2mohm, to jeżeli płynie prąd 50A, to napięcie będzie na nim....100mV. (U=I*R).
    Zakres napięciowy 200mV są nawet w tanich miernikach.

    Tak jak pisał vodiczka, dobrze byłoby żebyś ustalił jak szybko się zmniejsza ten prąd.
    Jeżeli prąd początkowy jest mniejszy od tych, powiedzmy, 80-90 A i w miarę szybko maleje do rozsądnych wartości to być może wystarczy zmiana bezpiecznika na trochę większy.
  • #26
    wprost123
    Level 9  
    Dziękuję za wszystkie odpowiedzi.
    Koniec końców po testach okazało się, że bezpiecznik wybija gdy napięcie na akumulatorach spadnie poniżej ok 12,2-12,3V Kolega nie chciał już w to za bardzo wkładać czasu bo w przyszłym tygodniu chce wyjechać. Nie chcę się z nim za bardzo spierać. Jak tak chce, to niech tak ma.
    Gdy nie doprowadzi do niższego napięcia, to bezpiecznik tak jaki pisałem wytrzymuje. Gdy napięcie spadnie jeszcze o jakieś max 0,2V to jeśli uruchomi silnik na luzie (bez jazdy) to wtedy ma niższe napięcie ładowania i bezpiecznik też nie wyrzuca. Wiem że stanie z włączonym silnikiem powyżej 1 min jest niezgodne z przepisami i mówiłem mu o tym. Jednak postanowił to zostawić w takim stanie.