
Witajcie moi drodzy.
Pokażę i przeanalizuję tu wnętrze typowego zdalnego kluczyka do auta. Temat wziął się stąd, że akurat taki kluczyk naprawiałem (nie reagował na przycisk, skończyło się wymianą tego przycisku), więc uznałem, że przy okazji zrobię kilka ciekawych zdjęć ze środka.
Wnętrze kluczyka
Temat zaczynamy niestety już po wyjęciu nadajnika, ale kluczyk wyglądał zupełnie tak jak ten:

Ten nadajnik posiada dwa przyciski - Lock i Unlock.

Nadajnik zasila bateria CR2016 3V, czyli "taka bardziej cienka CR2032".
(CR2032 ma średnicę 20mm i wysokość 3.2mm, a CR2016... można się domyśleć).




Koszyczek na baterie się podważa i wyciąga, potem można wyjąć też płytkę.

Widać testowe pady/do programowania układu.
Nie wiem kto do takiego złego stanu w środku doprowadził ten kluczyk.



To zasadniczo wszystko. Teraz możemy przeanalizować budowę.
Zacznijmy od tyłu - od antenki. To ta ścieżka z nadmiarem przelotek:

Podłączona ona jest (przez dodatkowy kondensator) do kolektora tranzystora RF. Znajduje się tam jednostopniowy wzmacniacz, tutaj zrealizowany na elemencie o kodzie REs, czyli pewnie BFR280 (SOT23):


Tranzystor ten jest na dużą częstotliwość, gdyż takie kluczyki z reguły działają na częstotliwościach typu 300-400MHz.
W nocie katalogowej tego tranzystora pokazany jest jego 'rzeczywisty model' z uwzględnieniem wszystkim pojemności i indukcyjności pasożytniczych, które przy dużych częstotliwościach mają znaczenie:

Na bazie tego tranzystora jest rezonator odpowiedzialny za częstotliwość nadawania, natomiast sam nadawany komunikat determinuje programowalny układ scalony japan 76196 do którego podłączone są dwa przyciski oraz element który wygląda mi na jego rezonator 4MHz.
Schematy podobnych nadajników:

Schemat powyżej zawiera element "trace inductor", jest to ścieżka na PCB która pełni rolę dławika. Przy tych częstotliwościach nawet pasożytnicze pojemności/indukcyjności mogą mieć znaczenie.

Nie omówiłem jeszcze diody LED, ale ona tylko informuje o tym, że nadajemy (jak nie działa jeden z przycisków to po diodzie LED to widać), oraz elementu SMD o kodzie ORJN/0RJN. Nie znalazłem o nim informacji.
Naprawa/wymiana przycisków
Kluczyk był tak zaniedbany i zużyty, że jeden przycisk pracował ciężko, a drugi wcale.
To dość popularna usterka, jak wciskamy przycisk (i jest nowa bateria) i nie miga dioda nadawania, to można się domyśleć, że przycisk nie łączy. Wtedy po prostu można go wymienić na nowy.
Wylutowane oba przyciski (topnik + najtańsza lutownica grotowa, odlutowuję z jednej strony pin i unoszę delikatnie jego stronę, potem odlutowuję drugą), płytka przeczyszczona alkoholem izopropylowym IPA:

Nowe przyciski.
Znajduje się je w sieci pod hasłem "Tactile Switch 6 x 3.5 x 2.5mm 2pin", ja miałem już je na stanie.

Gotowe. Bardzo przyjemna naprawa, a ktoś pewnie by już chciał wyrzucać i wymieniać kluczyk...
Wnętrze innego kluczyka
Jeszcze tylko poglądowo zdjęcie z innego kluczyka. Ten kluczyk też komuś "naprawiałem", ale w jego przypadku wystarczyło przeczyszczenie w środku oraz zamiana bateryjki CR2032 na CR2016 (bo ktoś tam wsadził CR2032, która jest za gruba i przez to też słabo przyciski chodziły.... niby taki banalny temat jak wymiana bateryjki a i tak widać, że użytkownik sobie może to popsuć).



Tak jak wcześniej, układ scalony, przyciski, rezonator 4339B (433MHz?), jeden tranzystor RF o kodzie R25. Czyżby 2SC3356S?
Ten element co zdaje się mieć 8 nóżek to po prostu drabinka rezystorowa SMD, 4 rezystory w jednej obudowie, oszczędza to miejsce na płytce, ułatwia montaż, redukuje koszt.
Podsumowanie
Kluczyk zdalny do auta to taki przedmiot codziennego użytku, na który mało kto zwraca uwagę, a jednak jak się zacznie psuć to człowiek czuje się jak bez ręki. Na szczęście w wielu przypadkach można sobie samemu z nim poradzić, tak jak to pokazałem tutaj (przypadek 1: wymiana przycisku, przypadek 2: zasadniczo przeczyszczenie + wymiana bateryjki na pasującą wymiarem....). Niby oczywistości, a jak widać nie każdy o tym wie...
W sumie można by się też rozpisywać na temat parowania nowego kluczyk z autem lub na temat samego protokołu radiowego (może jakieś podsłuchy na SDR?), ale to już nie w tym temacie.
Jeśli ktoś ma coś do dodania bądź jakieś wrażenie związane z kluczykami to zapraszam do wypowiedzi, z chęcią bym też zobaczył notę katalogową któregoś z dwóch układów ze środka tu wspomnianych, bo sam nie byłem w stanie żadnej znaleźć.
Cool? Ranking DIY