Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wnętrze kluczyka zdalnego do Toyoty, naprawa braku reakcji na przycisk

p.kaczmarek2 06 Nov 2021 00:10 3966 8
Renex
  • Wnętrze kluczyka zdalnego do Toyoty, naprawa braku reakcji na przycisk
    Witajcie moi drodzy.
    Pokażę i przeanalizuję tu wnętrze typowego zdalnego kluczyka do auta. Temat wziął się stąd, że akurat taki kluczyk naprawiałem (nie reagował na przycisk, skończyło się wymianą tego przycisku), więc uznałem, że przy okazji zrobię kilka ciekawych zdjęć ze środka.

    Wnętrze kluczyka
    Temat zaczynamy niestety już po wyjęciu nadajnika, ale kluczyk wyglądał zupełnie tak jak ten:
    Wnętrze kluczyka zdalnego do Toyoty, naprawa braku reakcji na przycisk
    Ten nadajnik posiada dwa przyciski - Lock i Unlock.
    Wnętrze kluczyka zdalnego do Toyoty, naprawa braku reakcji na przycisk
    Nadajnik zasila bateria CR2016 3V, czyli "taka bardziej cienka CR2032".
    (CR2032 ma średnicę 20mm i wysokość 3.2mm, a CR2016... można się domyśleć).
    Wnętrze kluczyka zdalnego do Toyoty, naprawa braku reakcji na przycisk
    Wnętrze kluczyka zdalnego do Toyoty, naprawa braku reakcji na przycisk Wnętrze kluczyka zdalnego do Toyoty, naprawa braku reakcji na przycisk Wnętrze kluczyka zdalnego do Toyoty, naprawa braku reakcji na przycisk
    Koszyczek na baterie się podważa i wyciąga, potem można wyjąć też płytkę.
    Wnętrze kluczyka zdalnego do Toyoty, naprawa braku reakcji na przycisk
    Widać testowe pady/do programowania układu.
    Nie wiem kto do takiego złego stanu w środku doprowadził ten kluczyk.
    Wnętrze kluczyka zdalnego do Toyoty, naprawa braku reakcji na przycisk Wnętrze kluczyka zdalnego do Toyoty, naprawa braku reakcji na przycisk Wnętrze kluczyka zdalnego do Toyoty, naprawa braku reakcji na przycisk
    To zasadniczo wszystko. Teraz możemy przeanalizować budowę.
    Zacznijmy od tyłu - od antenki. To ta ścieżka z nadmiarem przelotek:
    Wnętrze kluczyka zdalnego do Toyoty, naprawa braku reakcji na przycisk
    Podłączona ona jest (przez dodatkowy kondensator) do kolektora tranzystora RF. Znajduje się tam jednostopniowy wzmacniacz, tutaj zrealizowany na elemencie o kodzie REs, czyli pewnie BFR280 (SOT23):
    Wnętrze kluczyka zdalnego do Toyoty, naprawa braku reakcji na przycisk
    Wnętrze kluczyka zdalnego do Toyoty, naprawa braku reakcji na przycisk
    Tranzystor ten jest na dużą częstotliwość, gdyż takie kluczyki z reguły działają na częstotliwościach typu 300-400MHz.
    W nocie katalogowej tego tranzystora pokazany jest jego 'rzeczywisty model' z uwzględnieniem wszystkim pojemności i indukcyjności pasożytniczych, które przy dużych częstotliwościach mają znaczenie:
    Wnętrze kluczyka zdalnego do Toyoty, naprawa braku reakcji na przycisk
    Na bazie tego tranzystora jest rezonator odpowiedzialny za częstotliwość nadawania, natomiast sam nadawany komunikat determinuje programowalny układ scalony japan 76196 do którego podłączone są dwa przyciski oraz element który wygląda mi na jego rezonator 4MHz.
    Schematy podobnych nadajników:
    Wnętrze kluczyka zdalnego do Toyoty, naprawa braku reakcji na przycisk
    Schemat powyżej zawiera element "trace inductor", jest to ścieżka na PCB która pełni rolę dławika. Przy tych częstotliwościach nawet pasożytnicze pojemności/indukcyjności mogą mieć znaczenie.
    Wnętrze kluczyka zdalnego do Toyoty, naprawa braku reakcji na przycisk
    Nie omówiłem jeszcze diody LED, ale ona tylko informuje o tym, że nadajemy (jak nie działa jeden z przycisków to po diodzie LED to widać), oraz elementu SMD o kodzie ORJN/0RJN. Nie znalazłem o nim informacji.

    Naprawa/wymiana przycisków
    Kluczyk był tak zaniedbany i zużyty, że jeden przycisk pracował ciężko, a drugi wcale.
    To dość popularna usterka, jak wciskamy przycisk (i jest nowa bateria) i nie miga dioda nadawania, to można się domyśleć, że przycisk nie łączy. Wtedy po prostu można go wymienić na nowy.
    Wylutowane oba przyciski (topnik + najtańsza lutownica grotowa, odlutowuję z jednej strony pin i unoszę delikatnie jego stronę, potem odlutowuję drugą), płytka przeczyszczona alkoholem izopropylowym IPA:
    Wnętrze kluczyka zdalnego do Toyoty, naprawa braku reakcji na przycisk
    Nowe przyciski.
    Znajduje się je w sieci pod hasłem "Tactile Switch 6 x 3.5 x 2.5mm 2pin", ja miałem już je na stanie.
    Wnętrze kluczyka zdalnego do Toyoty, naprawa braku reakcji na przycisk
    Gotowe. Bardzo przyjemna naprawa, a ktoś pewnie by już chciał wyrzucać i wymieniać kluczyk...

    Wnętrze innego kluczyka
    Jeszcze tylko poglądowo zdjęcie z innego kluczyka. Ten kluczyk też komuś "naprawiałem", ale w jego przypadku wystarczyło przeczyszczenie w środku oraz zamiana bateryjki CR2032 na CR2016 (bo ktoś tam wsadził CR2032, która jest za gruba i przez to też słabo przyciski chodziły.... niby taki banalny temat jak wymiana bateryjki a i tak widać, że użytkownik sobie może to popsuć).
    Wnętrze kluczyka zdalnego do Toyoty, naprawa braku reakcji na przycisk Wnętrze kluczyka zdalnego do Toyoty, naprawa braku reakcji na przycisk
    Wnętrze kluczyka zdalnego do Toyoty, naprawa braku reakcji na przycisk
    Tak jak wcześniej, układ scalony, przyciski, rezonator 4339B (433MHz?), jeden tranzystor RF o kodzie R25. Czyżby 2SC3356S?
    Ten element co zdaje się mieć 8 nóżek to po prostu drabinka rezystorowa SMD, 4 rezystory w jednej obudowie, oszczędza to miejsce na płytce, ułatwia montaż, redukuje koszt.

    Podsumowanie
    Kluczyk zdalny do auta to taki przedmiot codziennego użytku, na który mało kto zwraca uwagę, a jednak jak się zacznie psuć to człowiek czuje się jak bez ręki. Na szczęście w wielu przypadkach można sobie samemu z nim poradzić, tak jak to pokazałem tutaj (przypadek 1: wymiana przycisku, przypadek 2: zasadniczo przeczyszczenie + wymiana bateryjki na pasującą wymiarem....). Niby oczywistości, a jak widać nie każdy o tym wie...
    W sumie można by się też rozpisywać na temat parowania nowego kluczyk z autem lub na temat samego protokołu radiowego (może jakieś podsłuchy na SDR?), ale to już nie w tym temacie.
    Jeśli ktoś ma coś do dodania bądź jakieś wrażenie związane z kluczykami to zapraszam do wypowiedzi, z chęcią bym też zobaczył notę katalogową któregoś z dwóch układów ze środka tu wspomnianych, bo sam nie byłem w stanie żadnej znaleźć.

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    p.kaczmarek2
    Moderator Smart Home
    Offline 
  • Renex
  • #2
    tomybb
    Level 26  
    W tych pilotach od Toyoty często uszkadzają się same plastikowe popychacze switchy. Plastikowy klawisz wyrabia się i wypada z obudowy. Alternatywą jest ich wymiana na wersję gumową,.

    p.kaczmarek2 wrote:
    Kluczyk zdalny do auta to taki przedmiot codziennego użytku, na który mało kto zwraca uwagę, a jednak jak się zacznie psuć to człowiek czuje się jak bez ręki.


    Wtedy często dowiadujemy się że któryś z zamków otwierany z tradycyjnego klucza nie działa, nie był wykorzystywany przez x lat. :)
  • Renex
  • #3
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    tomybb wrote:
    często dowiadujemy się że któryś z zamków otwierany z tradycyjnego klucza nie działa, nie był wykorzystywany przez x lat.

    Wiele razy widziałem takie przypadki w ciężarówkach a później wybita szyba w drzwiach kierowcy :D.
  • #4
    tomekptk
    Level 17  
    tomybb wrote:
    Wtedy często dowiadujemy się że któryś z zamków otwierany z tradycyjnego klucza nie działa, nie był wykorzystywany przez x lat.


    Kiedyś byłem świadkiem sytuacji, gdy po awarii pilota właściciel próbował się dostać do samochodu, bo nie działał żaden zamek na kluczyk. Ostatecznie musiał poprosić "fachowca" i włamać się do tego auta. Dlatego w swoich autach regularnie - raz do roku - kontroluję działanie mechanicznych zamków i smaruję je. Sprawdzam też wtedy stan baterii w pilotach, co wszystkim polecam.
  • #5
    szeryf3
    Level 27  
    Zwróćmy też uwagę gdzie i jakiej firmy, oraz do kiedy są ważne baterie kupowane przez nas do pilotów.
    Parę razy naciąłem się na to, że pilot działał miesiąc, lub krócej tylko dla tego, że baterie były firmy krzak.
    Zimą za to staram się nosić kluczyk w takiej kieszeni od bluzy, aby miał ciepłej niż 0 stopni.
  • #6
    swojak3
    Level 9  
    p.kaczmarek2 wrote:
    .....

    Witaj. Mam uszkodzony, a właściwie brak przycisku w pilocie Toyota Prius 2. Czy to też da się naprawić? Wnętrze kluczyka zdalnego do Toyoty, naprawa braku reakcji na przycisk
  • #7
    p.kaczmarek2
    Moderator Smart Home
    Tak, tylko trzeba dobrać przycisk na wymianę i ktoś musi przelutować. To banalnie prosta naprawa
  • #8
    kosterakarol
    Level 1  
    Witam posiadam kluczyk od toyota avensis . Pilot wyglada identycznie jak ten naprawimy na początku postu . Objaw mam taki ze nie reaguje na przyciski . Przyciski są wymienione na nowe . Sprawdzone wszystko pod katem lutowania. Możliwe ze kontroler się popsuł ?? Możecie podpowiedzieć co jeszcze mogę sprawdzić ??
  • #9
    ArtXs
    Level 23  
    Miałem kiedyś problem z takim kluczykiem Toyoty (raz była to wersja z 3 przyciskami, a raz z 2). O ile mnie pamięć nie myli była to Avensis z 2003 oraz 2004.
    Po wymianie micro-switcha, bateria na czas wymiany była wyjęta, pilot przestał zamykać.
    Działało tylko otwieranie, jednak po każdorazowym naciśnięciu przycisku na kluczyku, jego dioda migała około 30 sekund.
    Czy ktoś się spotkał z takim zachowaniem. Ani z ASO, ani w internecie nie udało mi się zdobyć żadnych informacji na ten temat.