Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ściemnialne sterowane zegarem stałoprądowe oświetlenie LED

pawelvod 06 Nov 2021 20:19 207 3
Tespol
  • #1
    pawelvod
    Level 18  
    Po kilku latach przerwy zakładam akwarium. Chciałem w nim zastosować oświetlenie LED z diod 350mA (1W). Ze względu na zachowanie ich żywotności chciałem je wysterować sterownikiem stałoprądowym. Akwarium ma być całkiem spore i oświetlenie będzie miało około 300W (czyli 300 diod 350mA, albo 150 diod 700mA - jeszcze do końca się nie zdecydowałem). Ze względu na napięcie na takim szeregu diod(3Vx300szt.=900V) pewnie podzielę całość na kilka sekcji, albo będę łączył po kilka diod równolegle i te zapinał w szereg i dobiorę źródło prądowe np: 1400mA (2x700mA albo 4x350mA diody). Chciałem jednak, by moje ryby miały płynne wschody i zachody słońca. Czy mógłby mi ktoś doradzić/dobrać źródła prądowe i jakiś sterownik czasowy do nich, żeby można było zaprogramować rozjaśnianie 0-100% powiedzmy w 1h, potem ciągłe świecenie 8h i obniżenie w godzinę do 10% jasności, a potem (wieczorem) pracę w takim zakresie 4-5h i powolne wygaszenie do 0%. Jest kilka rodzajów tych driverów (0-10V, PWM, DALI, sterowane na wejściu 230V triakiem). Problemem jest to, że mają stosunkowo małe moce względem nieściemnialnych. Dodatkowo nie bardzo mogę znaleźć programator, który dałby się zaprogramować według w.w. opisu.
    Znalazłem taki driver 80W Dali
    Zawsze coś, bo 4 sztuki załatwiło by temat. Prąd daje 2A, czyli trzeba by łączyć po 6 sztuk diod 350mA równolegle (pożyły by dłużej).
    Tutaj z kolei
    znalazłem programowalny ściemniacz który (chyba) dałby się zaprogramować do moich potrzeb. Jest niestety falling edge, i działa jak zwykły analogowy triakowy. Są kompatybilne drivery, ale mają po 20-30W czyli musiałbym całe stado przewodów od lampy ciągnąć.
    Może ktoś jest w temacie i poleci drivery i sterownik, bo 2 dni w google i ból głowy, a zestaw nie skompletowany?
  • Tespol
  • #2
    HD-VIDEO
    Level 42  
    Łącz LEDy normalnie tylko szeregowo a nie mieszanie równolegle i szeregowo.

    Prądy nie rozłożą się równo.

    Napięcie przewodzenie też coś niskie 3,4V trzeba liczyć lub znać dokładne parametry LED a najlepiej zmierzyć
  • Tespol
  • #3
    pawelvod
    Level 18  
    P=U*I -> 350mA, 1W więc nawet jeszcze mniej bo 2,85V. Co do łączenia w szereg czy równolegle to sprawa wtórna. Jaki będę miał sterownik, tak będę musiał połączyć... Zresztą sprawa nie jest oczywista, bo opór na diodzie wzrasta wraz z temperaturą, więc jak jedna z diod w układzie równoległym puszcza więcej prądu, grzeje się mocniej przez co prąd przez nią płynący ulega ograniczeniu i układ niejako sam się balansuje. Przy 350W i 2,85V na każdym punkcie, miałbym 1000V różnicy potencjału w akwarium, więc pomijając brak ściemnianego źródła prądowego 350mA, 1000V i tak rozsądniej zbudować układ pracujący do 100V czyli 10 obwodów (pajęczyna 11 przewodów z lampy), albo łączenie równoległe. Ew. didy 3W lub 5W. W drógą stronę też nie można przegiąć, bo puszczanie powyżej 2A w przewodzie wiąże się ze znacznymi stratami. Wolałbym 1050mA max.
    Przechodząc do meritum wczoraj natknąłem się na coś takiego:Link
    Mam problem ze znalezieniem software do programatora. Napisałem do myfriendów, ale mają chyba chiński nowy rok. Jutro zadzwonię do sklepu. Czasem mimo, że coś dystrybuują nie mają żadnego supportu. Jak pomogą mi to zaprogramować to jestem w domu.
  • #4
    HD-VIDEO
    Level 42  
    pawelvod wrote:
    P=U*I -> 350mA, 1W więc nawet jeszcze mniej bo 2,85V.

    Blednie to liczysz, to nie jest żarówka

    Dodano po 47 [sekundy]:

    pawelvod wrote:
    bo opór na diodzie wzrasta wraz z temperaturą,

    Sprawdź