Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Beko RCNA406I60XBN - w zamrażarce mamy +5°C, a w lodówce -18°C

lukpolz 08 Nov 2021 21:02 1056 32
  • #1
    lukpolz
    Level 7  
    Witam,
    Posiadam 8 szt. lodówek Beko, praktycznie nowe i w każdej jest ten sam problem, są to nowe lodówki np. RCNA406I60XBN i inne modele z tą samą elektroniką. Problem polega na tym, że chłodzi tak jakby na odwrót, w zamrażarce mamy +5°C, a w lodówce -18°C w każdym przypadku jest nieco inaczej, ale generalnie chodzi o tą samą awarie.

    Uzupełniałem czynnik w jednej z nich, mimo że był w układzie, podmieniałem elektronikę z sprawnej lodówki to samo. Sprawdziłem też kwestie elektrozaworu czy aby nie są zamienione bieguny też jest ok. Proszę o sugestie co jeszcze może być nie tak, bo moje pomysły pomału się kończą. Nie spotkałem się nigdy z takim przypadkiem aby w kilku sztukach był ten sam problem i nie bardzo wiem co może być przyczyną?

    Dziękuje za pomoc.
    :arrow: Poprawiłem TONI_2003
  • #2
    franmayer
    Level 19  
    A sprawdzałeś czujniki temperatury w komorach. Odwrotnie połączone do płyty sterującej, albo w produkcji ktoś przez przypadek zamienił miejscami.
  • #3
    lukpolz
    Level 7  
    Ten sam pomysł przyszedł mi do głowy w przed weekendem, jutro zamierzam właśnie sprawdzić czujniki NTC czy nie są przypadkiem pomylone i źle wpięte w płytę. Dam znać.
  • #4
    lukpolz
    Level 7  
    Niestety dalej walczę i nie mam już pomysłów:

    1. Mam sprawny moduł z innej podmieniłem nic nie dało
    2. NTC również podmieniałem nic nie dało
    3. Założyłem sprawny zawór dwudrożny, uzupełniłem czynnik nic nie dało
    4. Podmieniłem sprawny wyświetlacz nic nie dało

    Co jeszcze może być bo ja już nie wiem...
  • #5
    franmayer
    Level 19  
    lukpolz wrote:
    NTC również podmieniałem nic nie dało
    Ale czy podmieniłeś miejscami czujniki przez odwrotne wpięcie na płycie?
  • #6
    lukpolz
    Level 7  
    Tak podmieniłem, ale nic nie pomogło.
  • #7
    sorier
    Level 27  
    Tzn obojętnie jak podłączysz czujniki to masz w zamrażarce +5°C, a w lodówce -18°C?
  • #8
    franmayer
    Level 19  
    Jeszcze bym zmierzył napięcie na czujnikach. Czy na pewno + i - są podłączone do czujnika. Zasilanie czujnika to ok 5VDC. ze wzrostem temperatury to napięcie musi spadać. Nie wiem czy zasilacz masz w tej lodówce osobno, czy podaje prawidłowe napięcia stałe?
  • #9
    lukpolz
    Level 7  
    W dniu wczorajszym otrzymałem na serwis kolejne ale trochę inny model RCNA366E60ZXBN i heh, bardzo podobna sytuacja, oczywiście zrobiłem podmianki modułów, czujników, a w tym modelu sprawdziłem też zewnętrzny wyświetlacz czy aby wtyczki nie są pomylone. Jedna z nich mrozi w całości na -16C a druga dół -14dół i góra -7C....brak słów. Czujniki mierzyłem pod ręką czy spada i wzrasta temperatura, wydają się być ok, a mam ich z 10 lodówek trochę więc nie mogą być wadliwe. Wyciągałem też czujniki z nowej sprawnej lodówki i działo się to samo jak pamiętasz.
    Reasumując bo może się pogubiłeś w tym w wszystkim bo ja momentami tak :-)

    RCNA366E60ZXBN wymiana : modułu,wyświetlacza na inny i podmiana biegunów,czujniki nfc,gaz i zawór w porządku, obydwie przemrażają góra i dół

    RCNA406I60XBN wymiana : modułu,wyświetlacza na inny ze sprawnej,czujniki nfc,gaz i zawór w porządku, obydwie przemrażają góra i dół.

    Demontowałem też w drugą stronę z tych zepsutych podzespoły zakładałem do sprawnej i co się okazuję, że te co były sprawne działają poprawnie na podzespołach z tych uszkodzonych.
  • #10
    4jerry
    Level 26  
    Te lodówki są jednym wielkim nieporozumieniem. Pięć miesięcy walczyliśmy z żoną o wymianę na inny sprzęt, ponieważ naprawy gwarancyjne nie rozwiązywały problemów. Tak, problemów, bo za każdym razem zdarzała się inna awaria. Serwisanci mieli nas już dość. Aż w końcu wyskoczył błąd E13 z czerwonym wykrzyknikiem i to już przelało czarę. Dopiero kategoryczne żądanie napisania oświadczenia serwisanta, że sprzęt jest nienaprawialny rozwiązał problem.

    Notabene, serwisant po piątym przyjeździe stwierdził, że taka wadliwa partia wyszła z fabryki. Nigdy więcej Beko. Dziś cieszymy się porządną lodówką, działającą jak trzeba. Marki nie podam, żeby się jakaś dyskusja nie wywiązała.
    Pozdrawiam.
  • #11
    jack63
    Level 43  
    lukpolz wrote:
    Co jeszcze może być bo ja już nie wiem...

    A ja wiem. Naprawiacz .... nie myśli. Trzeba wymienić naprawiacza na myślącego lub uruchomić myślenie.
    Ja bym sprawdził która, z dwóch, kapilara idzie, do którego parownika?
    Była okazja to zrobić, ale brakło myślenia.
    lukpolz wrote:
    3. Założyłem sprawny zawór dwudrożny, uzupełniłem czynnik nic nie dało

    Jeżeli to "założenie" zaworu TRÓJDROŻNEGO, a nie dwudrożnego, wiązało się wylutowaniem starego, to można było, używajać azotu, sprawdzić poprawność podłączenia kapilar do tegoż zaworu.
    Z resztą używanie azotu przy lutowaniu jest wręcz obowiązkowe aby nie powstawała zendra wewnątrz lutowanych rurek.
    franmayer wrote:
    Czy na pewno + i - są podłączone do czujnika.

    Jakby nie były, to sterownik zgłosi błąd, a polaryzacja na czujniku jest obojętna.
  • #12
    lukpolz
    Level 7  
    Naprawiacz myślący, ale już zmęczony całą sytuacją najwyraźniej :-)

    Montując zawór bieguny są poznaczone, więc zakładając nowy nie było poprawy, a celowo drugi raz zakładając na odwrót lodówka zupełnie nie ruszyła, gdyż brałem pod uwagę odwrotność kapilar.

    Odnośnie czujników polaryzacja nie ma znaczenia.
  • #13
    jack63
    Level 43  
    lukpolz wrote:
    Montując zawór bieguny są poznaczone, więc zakładając nowy nie było poprawy, a celowo drugi raz zakładając na odwrót lodówka zupełnie nie ruszyła, gdyż brałem pod uwagę odwrotność kapilar.

    Napisz to po ludzku, bo nie wiadomo co zrobiłeś i jakie były tego efekty?
    Jak nie ruszyła, to nie zgłosiła żadnych błędów? Jak wyglądało to "nie ruszenie"? Kompletna cisza?
    Mam w domu taką lodówkę. Zanim ruszy sprężarka lodówka wydaje dźwięki podobne do stukania. Prawdopodobnie ustawia zawór 3D we właściwe położenie.
    Czy mógłbyś zamieścić zdjęcia tego zaworu i jego napędu. Chciałbym się o nim czegoś dowiedzieć na przyszłość. Choćby to ile jest możliwych pozycji zaworu. Wiem, że może być od dwóch do czterech pozycji w zalezności od wykonania i rodzaju napędu przełączającego. Oby ta wiedza mnie się nie przydała.... Jednak może pomóc i innym użytkownikom lodówek beko.
    Czy "dmuchnąłeś" azotem aby sprawdzić drożność kapilar?
    Sam miałem przypadek zatkanej "fabrycznie" kapilary, a fochofcy zdążyli wymienić trzy razy sprężarkę...
    lukpolz wrote:
    Naprawiacz myślący, ale już zmęczony całą sytuacją najwyraźniej

    Mimo dodatkowych informacji dalej uważam, że naprawiacz jest słabo myślący. Robienie podmianek "na pałę" nie jest dobrą metodą diagnostyczną. Wg. mnie najpierw należy dojść jak urządzenie ma działać. Potem zaplanować pomiary i eksperymenty pomiarowe (np. oszukanie czujnika temp) a dopiero na koniec zabierać się za wymiany elementów.
    Przecież dość łatwo jest sprawdzić czy czynnik dociera do danego parownika lub czy czujniki nie są pomylone. Ingerencja w układ chłodniczy jest dla mnie ostatecznością, a jak już muszę ją robić, to przed napełnieniem dokładnie sprawdzam i szczelność i drożność azotem. Z reguły jest możliwość uruchomienia sprężarki "na azocie", choć przy bardziej skomplikowanej automatyce wymaga to oszukania układu sterowania.
  • #14
    lukpolz
    Level 7  
    W załączniku paczki rar,

    Nie - ta która nie działa
    Ok - sprawna lodówka

    Włączyłem dziś 5 szt.

    1. Góra -15°C
    Dół -5°C

    2. W całości -16°C

    3. Góra -5°C
    Dół -16°C

    4. Góra -25°C
    Dół +8°C

    5. Góra -12C
    Dół +8C

    Cyrk na kółkach :-)
  • #15
    jack63
    Level 43  
    4jerry wrote:
    Te lodówki są jednym wielkim nieporozumieniem. Pięć miesięcy walczyliśmy z żoną o wymianę na inny sprzęt, ponieważ naprawy gwarancyjne nie rozwiązywały problemów.

    No to ja jestem chyba w czepku urodzony. :D Moja RCNA366I60XBN działa ok od stycznia. Jestem zadowolony, choć wykonanie takie trochę "kowalskie". Moja, jak sądzę, była z partii przeznaczonej do Niemiec. Naklejki "sprechen". Wygląda jakby beko sporo tego w Niemczech sprzedawało, bo jest sporo informacji na stronach niemiecko-języcznych. Możliwe, że te przeznaczone na rynek polski były rodzajem "odpadu".

    lukpolz wrote:
    W załączniku paczki rar,

    Dzięki za wysiłek, ale nie o to mi chodziło. Takie zdjęcia to ja sobie porobiłem zanim dosunąłem lodówkę do ściany.
    Natomiast rzuciło mi się w oczy kilka szczegółów. Po pierwsze w tych OK są dużo gorsze (wg. mnie) sprężarki TEE (Turk Elektric). w tych nieOK są chyba (bo nie widać nalepek) sprężarki (wg mnie bardzo dobre) Aspera czyli obecnie Nidec.
    Obie tzw inverter co jest obecnie wręcz wymogiem aby spełnić wymagania małego zużycia energii elektrycznej.
    Drugi szczegół to ilość żył kabla zasilającego napęd zaworu 3D. Mianowicie 5szt w różnych kolorach. Podejrzewam, że napęd jest silnikiem krokowym z jakąś przekładnią i właśnie ona ...stuka mi po nocach. Potwierdzeniem mojego podejrzenia będzie ULN 2003 (lub coś adekwatnego) na płycie sterującej w okolicach wtyczki kabla zaworu.
    Z tego co pamiętam na płycie jest zasilacz impulsowy. On też może wybierać jajka, choć wymiana płyty zmniejsza prawdopodobieństwo usterki.

    lukpolz wrote:
    W dniu wczorajszym otrzymałem na serwis kolejne ale trochę inny model RCNA366E60ZXBN

    Czyli co? Jesteś serwisantem beko? Czy może serwisantem sklepu?
    Jak to pierwsze to powinieneś mieć dostęp do serwisówek, o ile w ogóle są...
    Jak drugie lub trzecie, to powinieneś się wykazać większa dozą śledczą niż podmianki.
    lukpolz wrote:
    Demontowałem też w drugą stronę z tych zepsutych podzespoły zakładałem do sprawnej i co się okazuję, że te co były sprawne działają poprawnie na podzespołach z tych uszkodzonych.

    No to chyba w tych lodówkach diabeł siedzi i kropidło (sprawne podzespoły) nie przeszkadza mu robić cię w konia. :D
    Tak na logikę problem jest w którymś z podzespołów lub elementów, którego nie przekładałeś, a wszystkie podmianki nie miały sensu. Sorki gościu, ale w ten sposób będziesz szukał usterki do końca świata.
    Jak chcesz pomocy, to powinieneś zacząć odpowiadać dokładnie(!) na pytania i robić dokładnie to co zostanie ci zalecone. Nic więcej, nic mniej. Oznaką chęci współpracy niech będzie odpowiedź na zadane wcześniej pytania.
  • #16
    franmayer
    Level 19  
    Nie jestem specem od lodówek, ale śledząc temat okiem elektronika, sprawdził bym poniższe gdzie postawiłem ?
    - elektronika czyli moduł sterujący wraz z zasilaczem sprawne, bo podmienione w lodówce uszkodzonej i w lodówce sprawnej, ok.
    - czujniki temperatury 2szt (czy na pewno są dwa, bo w niektórych lodówkach są na przykład 3), sprawdzone!
    - kable z czujników nigdzie nie są przetarte, ściśnięte, i tym podobne?
    - czujniki sprawdzane jedynie na oporność, nie mierzone fizycznie przebieg napięcia docierający do sterownika?
    - zawór trójdrożny podmieniony, ok
    - zawór trójdrożny nie sprawdzony pod względem prawidłowego ustawiania się, to znaczy gdy powinien chłodzić zamrażarkę, zawór chłodzi lodówkę?
    - czy na zaworze nie pomylone przewody na wiązce? Gdzieś nie ściśnięte?
  • #17
    jack63
    Level 43  
    franmayer wrote:
    kable z czujników nigdzie nie są przetarte, ściśnięte, i tym podobne?

    To akurat sprawdza sterownik. Tzn przerwa lub zwarcie generuje błąd. Może coś jeszcze, ale tego nie wiemy, bo jest to tajemnica wytwórcy algorytmu i programu.
    Z resztą autor tematu nic nie pisze o błędach???
    Napisanie: "nie rusza" nie wnosi jakiejkolwiek rzetelnej informacji.
    franmayer wrote:
    zawór trójdrożny nie sprawdzony pod względem prawidłowego ustawiania się, to znaczy gdy powinien chłodzić zamrażarkę, zawór chłodzi lodówkę?
    - czy na zaworze nie pomylone przewody na wiązce? Gdzieś nie ściśnięte?

    Cóż dodać więcej???
    Chyba to, że kolega franmayer po prostu myśli. W przeciwieństwie do autora tematu. :cry:
  • #18
    franmayer
    Level 19  
    jack63 wrote:
    To akurat sprawdza sterownik. Tzn. przerwa lub zwarcie generuje błąd
    Czy na pewno?
    Miałem taki przypadek w piecu dwufunkcyjnym Viessmann. Po nagrzaniu wody, po 30 sek. powinien całkowicie się wyłączyć, a piec wyłączał się albo wcześniej, albo po kilku minutach, albo wcale. Do tego czasem zamiast grzać CWU to grzał CO. Wszystkie filtry wyczyszczone, odpowietrzony. Myślałem, że to sterownik albo zawór 3D, kiedy miałem rozbierać zawór, zaobserwowałem, że temperatura na wyświetlaczu czasem przekracza 90 stopni. Stąd podejrzenie padło na czujnik temperatury. Okazało się, że czujnik zwierał, nie generując żadnego błędu. Błąd wyskakiwał dopiero po odpięciu czujnika. Po wymianie czujnika piec pracuje idealnie. Z tego wniosek, że czujnik musiał wprowadzać jakieś zakłócenia w sterowniku, a ten wariował.
    Moderated By TONI_2003:

    Cytuj selektywnie lub wcale gdy odpowiadasz po osobie cytowanej!

  • #19
    jack63
    Level 43  
    franmayer wrote:
    Czy na pewno?

    Nie cytuję całego postu, bo to bez sensu. Widać, że dalej nie myślisz. Kwestionujesz to co napisałem nie mając pojęcia o co chodzi. Przykład z kotłem jest "z czapy" i przedstawia zupełnie inną sytuację niż ta do której się odniosłem.

    Nie rozróżniasz sytuacji. Ja pisałem o stanach krańcowych, czyli zwarciu lub przerwie w obwodzie czujnika, a ty piszesz o zmianie charakterystyki temp-rezystancja, czyli czymś co jest pomiędzy tymi krańcowymi punktami.
    Przerwę lub zwarcie, czyli rezystancja widziana przez sterownik: nieskończoność lub zero, jest bardzo łatwo wykryć. Nie spotkałem sterownika, który by tego nie robił. Beko robi to na pewno, bo pierwsze kilka błędów z listy tyczy właśnie takich sytuacji.

    Natomiast napisanie algorytmu wykrywającego zmianę charakterystyki czujnika jest bardzo trudne, a w przypadku przypadkowych zmian wręcz niemożliwe. Dużo by pisać o różnych rozwiązaniach programowych i przypadkach złego działania czujników. wg. mnie nic takiego w tym przypadku nie występuje.
    Nie podajesz informacji o ew. błędach zgłaszanych przez ewidentnie źle działające lodówki. Czyżby ich nie było?

    Widząc nieporadne podejście do problemu i brak chęci współpracy (brak odpowiedzi na pytania) tracę chęć pomocy, choć temat jest ciekawy i pośrednio tyczy mojej domowej lodówki. Także baw się dobrze dalej i podrywaj opinię marce Beko, której prawdopodobnie jesteś serwisantem, gdyż nie zaprzeczyłeś wprost.
    Moderated By TONI_2003:

    Cytuj selektywnie lub wcale gdy odpowiadasz po osobie cytowanej!

  • #20
    lukpolz
    Level 7  
    Witam,
    Przepraszam za przerwę w działaniu, ale grypsko mnie rozłożyło i siedzę na L4 w domu, po nowym roku jednak wrócę do tematu który mnie też nurtuje i nie jestem serwisantem beko a serwisantem sklepu, widzę że koledzy z okolic a lodówki mamy w Zatorze może powalczymy wspólnie na miejscu :-)
    Serwis Beko heh, był u nas sprawdził jedną i stwierdził że jej naprawiać nie będzie i przyczyny nie zna i nie będzie się zagłębiać, wystawił protokół o nie naprawialności i tyle ogólnie brak słów i sam z tym walczę a co gorsza mamy je w ciągłych dostawach z podobnymi objawami.
  • #21
    bambus94
    Level 28  
    Ja tam z układami chłodniczymi mam doczynienia rzadko ale co nieco wiem.

    Patrząc na temperatury wychodzi na to że sprężarki są całkiem sprawne, czynnika też raczej nie brakuje.
    Problemu bym upatrywał w zaworze 3D. Lub elektronice nim sterującej.
    Bo żeby uzyskać -16°C w części lodówki to trzeba doprowadzić czynnik do wrzenia w takiej (a nawet niższej) temperaturze. Więc trzeba gdzieś ograniczyć przepływ żeby sprężarka wytworzyła odpowiednie ∆P. Fabryczne kapilary raczej są drożne, więc restrykcja jest gdzieś indziej.

    Pytanie czy kapilary się szronią gdzieś w widocznym miejscu?
  • #22
    lukpolz
    Level 7  
    @bambus94
    Odnośnie kapilar gdyby były zapchane fabrycznie to nie uzyskalibyśmy tak niskich temperatur, sprężarki również wykluczam. Cała elektronika była podmieniana ze sprawnej lodówki i działo się tak samo. Dając znowu całą elektronikę z tej nie sprawnej do sprawnej sztuki to wszystko poprawnie działało mam na myśli czujniki, moduł, wyświetlacz nie podmieniałem tylko wentylatorów i inwertera.

    Kapilary w lodówce są zaszronione i to sporo a w zamrażarkach raczej mniej, zależy też o której sztuce mowa, jedną mam takiego giganta że w zamrażarce robi -34°C, a lodówce -5°C :d
    Moderated By TONI_2003:

    Cytuj selektywnie lub wcale gdy odpowiadasz po osobie cytowanej!

  • #23
    franmayer
    Level 19  
    jack63 wrote:
    Nie cytuję całego postu, bo to bez sensu. Widać, że dalej nie myślisz. Kwestionujesz to co napisałem nie mając pojęcia o co chodzi. Przykład z kotłem jest "z czapy" i przedstawia zupełnie inną sytuację niż ta do której się odniosłem.

    Po co te nerwy. Przypominasz mi serwisanta, który przyszedł do mojej zmywarki na gwarancji, rzucał nią jak piłką, połamał styropian z drzwi, zamiast go delikatnie wyjąć w całości. Dziękuję za takich serwisantów, oczywiście wystawiłem mu odpowiednią opinię.
    jack63 wrote:
    Nie rozróżniasz sytuacji. Ja pisałem o stanach krańcowych, czyli zwarciu lub przerwie w obwodzie czujnika, a ty piszesz o zmianie charakterystyki temp-rezystancja, czyli czymś co jest pomiędzy tymi krańcowymi punktami.

    Sterownik z pieca a lodówki niewiele się różni. Różni się oprogramowaniem. Jeżeli twierdzisz, że w Beko zwarcie wykryje jako błąd to ja Ci wierzę, ale nie zawsze musi być pełne zwarcie na przykład przy ściśniętych kablach. Za to mogę cię zapewnić, że pełne zwarcie czujnika w Viessmannie nie wykaże błędu. I może zakończmy, bo to nie wnosi nic więcej do opisanego przez autora problemu.
  • #24
    jack63
    Level 43  
    lukpolz wrote:
    widzę że koledzy z okolic a lodówki mamy w Zatorze może powalczymy wspólnie na miejscu

    Walczyć można tylko nie dla idei. Ew. propozycje na PW.
    bambus94 wrote:
    Bo żeby uzyskać -16°C w części lodówki to trzeba doprowadzić czynnik do wrzenia w takiej (a nawet niższej) temperaturze. Więc trzeba gdzieś ograniczyć przepływ żeby sprężarka wytworzyła odpowiednie ∆P.

    Ależ to są truizmy dla kogoś kto ma jakiekolwiek pojęcie o chłodnictwie.
    Poza tym nie chodzi o deltaP, ale o poszczególne ciśnienia. To nie jest układ z gazem nieskraplającym się, więc cisnienia mocno zależą od temperatury, a w zasadzie od napływu/odplywu ciepła do/z wymiennika.
    Do tego nie znamy schematu hydraulicznego układu chłodniczego ani nie wiemy jak działa zawór 3D.
    Powtórzę. Aby postawić trafną diagnozę w trudnej sytuacji trzeba dokładnie znać budowę urządzenia i algorytm sterowania.
    Propozycja do autora tematu na nowy rok: Wasz sklep sprzedaje pewnie sporo lodówek beko, więc może spróbujecie poprosić polskie przedstawicielstwo o udostępnienie serwisówki tym bardziej, że jakość polskiego serwisu beko jest ... ogólnie znana i podważa zaufanie do marki, generuje złe opinie, a przez to obniża sprzedaż.
  • #25
    Janusz_kk
    Level 34  
    Pierwsza myśl to zamienione kapilary, ale tego się nie da ot tak zrobić, czyli zawór 3D pracuje odwrotnie. Trzeba mu zamienić przewody, może jest od innego producenta niż w dobrych i beko dało ciała nie sprawdzając połączenia. A że mogą się takie rzeczy zdarzać to przykład płyt PC, Asusa, drogich, gdzie odwrócono jeden kondensator elektrolityczny i płyty płoną.
  • #26
    jack63
    Level 43  
    Janusz_kk wrote:
    Trzeba mu zamienić przewody,

    Tzn jak to sobie wyobrażasz???
    Widziałeś zdjęcia? Czy może tak sobie piszesz...
    Do siłownika zaworu dochodzi PIĘĆ kabelków, więc który z którym chcesz zamieniać???
  • #27
    Janusz_kk
    Level 34  
    jack63 wrote:
    Do siłownika zaworu dochodzi PIĘĆ kabelków, więc który z którym chcesz zamieniać???

    Czyli silnik unipolarny, wbrew pozorom to dość proste, trzeba zlokalizować przewód zasilania, pozostałe 4 to cewki, zamieniamy dwa i patrzymy jak się kręci, jak źle to wracamy i zamieniamy kolejne. To wystarcza żeby zmienić kierunek.
  • #28
    lukpolz
    Level 7  
    Tego nie znałem, powiedz w takim razie w którym kierunku jest prawidłowy ruch?
    Moderated By TONI_2003:

    Cytuj selektywnie lub wcale gdy odpowiadasz po osobie cytowanej!

  • #29
    Janusz_kk
    Level 34  
    Nie ma czegoś takiego, żaden nie jest wyróżniony, wszystko zależy od kierunku wirowania faz, tak samo jak w zwykłym silniku klatkowym 3F, zamieniasz dwa skrajne i zmienia kierunek.
  • #30
    jack63
    Level 43  
    Janusz_kk wrote:
    Czyli silnik unipolarny,

    Taka pierwsza myśl przyszła mi do głowy. Jednak trzeba sprawdzić rezystancje aby mieć 100% pewności.
    Janusz_kk wrote:
    wbrew pozorom to dość proste, trzeba zlokalizować przewód zasilania, pozostałe 4 to cewki, zamieniamy dwa i patrzymy jak się kręci,

    Ciekawe jak chcesz zobaczyć: "jak się kręci" ???
    Poza tym można jeszcze coś nabroić przy takich próbach, więc lepiej było by je robić gdy zawòr jest wymontowany.
    Wg mnie lepiej jest robić szczegółowe porównania między sprzętem ok i nieok.