Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Opel Corsa B - Problem z wentylatorem? Gotuje się płyn chlodniczy

lisek10socho 09 Nov 2021 09:50 1050 28
  • #1
    lisek10socho
    Level 10  
    Witam wszystkich, od wczoraj mam problem ponieważ temperatura w mojej Corsie B (kod silnika X14SZ) dochodzi a nawet przekracza 100 stopni. Zauważyłem że nie włącza się wiatrak w chłodnicy (zazwyczaj załączał się przy 95 stopniach).

    - Płyn chłodniczy jest, ubywa go tylko troszkę.
    - Nie ma oczek oleju w płynie / na bagnecie czysty olej.
    - Pod korkiem wlewu oleju lekka maź (ale auto codziennie robi trasę 5km w jedną stronę, nic dłużej)
    - Przy nagrzaniu powyżej 95 stopni zaczyna być słychać bulgotanie w układzie i jakby otworzył korek to wywali płyn
    - A'propo płynu w zbiorniczku, poziom zaczyna wzrastać gdy dochodzi do 100 stopni.
    - Więcej niż 100 stopni nie przekraczałem dla bezpieczeństwa, chłodzenie podczas jazdy i z włączonym grzaniem z silnika do wewnątrz auta nie pomaga zbić temperatury.

    Wrzucę wideo z dzisiejszego poranka gdy sprawdzałem po raz trzeci (to sytuacja po 20 min chodzenia silnika):

    youtu.be/GpheMk0FeXE

    Opel Corsa B - Problem z wentylatorem? Gotuje się płyn chlodniczy

    Po 20 min lewy wąż od chłodnicy gorący po stopniowym wzroście temperatury, chłodnica zimna całą, wąż po prawej od chłodnicy ciągle zimny

    Odpiąłem wtyczkę od silniczka wentylatora próbując sprawdzić na krótko:

    youtu.be/upZGNgGlmjU

    [img-0]

    Opel Corsa B - Problem z wentylatorem? Gotuje się płyn chlodniczy


    Opel Corsa B - Problem z wentylatorem? Gotuje się płyn chlodniczy

    Jeden pin przy styknięciu iskrzy, drugi brak reakcji.


    Ma ktoś jakiś pomysł?

    Sprawdzenie na krótko aku-silniczek wentylatora by coś podpowiedziało?

    Nie znam się więc proszę bez szydery - liczę na rady jak zdiagnozować usterkę.
  • Helpful post
    #3
    kris-644
    Level 21  
    Witaj.
    1. Czujnik temperaturowy na chłodnicy, który załącza wentylator - zewrzyj przewody to pominiesz czujnik.
    2. Zasilanie wentylatora - patrz bezpieczniki duże w komorze silnika.
    Pozdrawiam.
  • Helpful post
    #4
    motyl22
    Level 27  
    lisek10socho wrote:

    Po 20 min lewy wąż od chłodnicy gorący po stopniowym wzroście temperatury, chłodnica zimna cała, wąż po prawej od chłodnicy ciągle zimny


    Termostat?

    Opel Corsa B - Problem z wentylatorem? Gotuje się płyn chlodniczy
  • Helpful post
    #5
    Jędrek59
    Level 21  
    motyl22 wrote:
    lisek10socho wrote:

    Po 20 min lewy wąż od chłodnicy gorący po stopniowym wzroście temperatury, chłodnica zimna cała, wąż po prawej od chłodnicy ciągle zimny


    Termostat?

    Opel Corsa B - Problem z wentylatorem? Gotuje się płyn chlodniczy

    Podobnie będzie przy niesprawnej pompie wodnej: czy z cienkiego przewodu tryska płyn do wnętrza zbiornika wyrównawczego układu chłodzenia podczas pracy silnika?
    Jeśli nie- może to świadczyć o niesprawnej pompie , albo niedrożnym przewodzie powrotnym (układ chłodzenia będzie się zapowietrzał)
  • #6
    lisek10socho
    Level 10  
    To czy płyn wraca do zbiornika małym wężykiem zaraz sprawdzę a na ten moment wiem że wentylator działa jak podłączyłem na krótko prosto z akumulatora
    Sprawdzilem bezpieczniki i przekazniki pod kierownicą, wszystko ok tylko wtyczka pin do wetylatora nie wiem czy powinna wskazywać jakąś wartość po przekręceniu kluczyka czy nie. Załączam zdjęcie Opel Corsa B - Problem z wentylatorem? Gotuje się płyn chlodniczy
  • Helpful post
    #7
    koleś kit
    Level 39  
    Po co robisz takie rzeźby? Już ktoś napisał, żeby zewrzeć wtyczkę czujnika na chłodnicy. Ma działać wtedy wentylator i już. Jak nie działa to szukasz w elektryce, jak działa podmienić czujnik na próbę. Jak nie pomoże to termostat, zapchana chłodnica, leży uszczelka itp. itd. To że był wąż zimny po dwudziestu minutach znaczy tyle co nic. Przy jakiej temperaturze jest zimny to się liczy.
  • #8
    lisek10socho
    Level 10  
    koleś kit wrote:
    zewrzeć wtyczkę czujnika na chłodnicy.


    Ok zrobiłem to co mówiliście i wiatrak się załącza

    ** czyli najpierw wymienić ten czujnik na nowy i zobaczyć czy wróciło do normy i sie załącza powyżej 90 stopni?
  • Helpful post
    #9
    enhanced
    Level 43  
    Wytłumacz jeszcze temperature chłodnicy jak ma już te 90C lub te okolice - czy jest równe ciepła i oba przewody też czy nie?

    Jesteś pewny że włączał sie wentylator przy 100C a nie wyżej? Poczekałeś na postoju do osiągnięcia maksimum na wskaźniku?

    Grzanie w środku auta jest poprawne cały czas czy słabnie czy może w ogóle liche?

    LPG jest? Było coś grzebane ostatnio żeby się mogło coś stać?
  • #10
    lisek10socho
    Level 10  
    enhanced wrote:
    Wytłumacz jeszcze temperature chłodnicy jak ma już te 90C lub te okolice - czy jest równe ciepła i oba przewody też czy nie?


    Wąż z silnika do chłodnicy (czerwone kółko na zdj) - wraz z wzrostem na wskaźniku robi się ciepły a później gorący - chłodnica z jego strony jak i przez całą długość jest zimna, nie czuć od niej ciepła dotykając.
    Przewód z prawej strony gruby jest ciągle zimny. Mały przewód z prawej co wchodzi do zbiorniczka też jest zimny i nie 'wypluwa' plynu do zbiorniczka - nawet jeśli naciska się oba grube węże.

    Mały wężyk dopiero po otwarciu korka zagotowanego plynu w zbiorniczku wypuszcza płyn.

    youtu.be/wjOyEiY-Ou8

    Opel Corsa B - Problem z wentylatorem? Gotuje się płyn chlodniczy
    enhanced wrote:
    Jesteś pewny że włączał sie wentylator przy 100C a nie wyżej? Poczekałeś na postoju do osiągnięcia maksimum na wskaźniku?


    Tak włączał się na 95 stopniach, nie dobijał nigdy do 100.

    Nie chciałem ryzykować żeby dobiło powyżej 100 do czerwonego więc nie wiem - nie chce żeby coś się rozwaliło bardziej

    enhanced wrote:
    Grzanie w środku auta jest poprawne cały czas czy słabnie czy może w ogóle liche?


    Grzanie w środku było i jest bardzo dobre, ale danie na maxa ciepłego podczas jazdy żeby zbić temperature nie dawało od wczoraj efektu.

    enhanced wrote:
    LPG jest? Było coś grzebane ostatnio żeby się mogło coś stać?


    Nic nie było robione, auto bez gazu.
  • Helpful post
    #11
    enhanced
    Level 43  
    Skoro w ogóle się nie nagrzewa a waż już gorący po termostacie to jakby chłodnica zapchana?
    No ale myśle że bez rozbiórki i sprawdzenia co z termostatem i chłodnicą no i przy okazji może pompa wody padła się nie obejdzie.

    95C to raczej nisko - astra z x16szr to normalnie puszczała (na wskaźniku) 95C, napewno powyżej 100C się włączał wentylator a zasada podobna.

    No ale to nie może się nienagrzewać chłodnica.
  • Helpful post
    #12
    motyl22
    Level 27  
    Zdemontuj na próbę termostat. Jak chcesz go jeszcze dodatkowo sprawdzić to możesz wrzucić go do gotującej się wody i obserwować czy otwiera. Ale najprościej pojeździć chwilę bez termostatu i sprawdzić czy chłodnica będzie ciepła. Koszt 0zł.
  • Helpful post
    #13
    koleś kit
    Level 39  
    A widzisz, ale nie tak hop bo jest pod rozrządem. Nie wiemy czy nagrzał go do momentu otwarcia termostatu. Spokojnie można sprawdzać przed setką czy chłodnica gorąca. Jak zimna to bym rwał termostat. Bo jak jest ogrzewanie to pompa raczej sprawna a chłodnica też się chyba nie zapchała z dnia na dzień.
  • Helpful post
    #14
    motyl22
    Level 27  
    koleś kit wrote:
    A widzisz, ale nie tak hop bo jest pod rozrządem. Nie wiemy czy nagrzał go do momentu otwarcia termostatu. Spokojnie można sprawdzać przed setką czy chłodnica gorąca. Jak zimna to bym rwał termostat. Bo jak jest ogrzewanie to pompa raczej sprawna a chłodnica też się chyba nie zapchała z dnia na dzień.

    Nie mam zamiaru kłócić się z kimś, komu mógłbym co najwyżej klucze podawać w warsztacie. Sam mam problemy ze swoim autem, więc czytam sobie, żeby samemu się czegoś dowiedzieć na tym forum. Jak widzę post gdzie mogę coś dodać to czemu nie? Pewnie czasem mogę się mylić.
    Tu akurat nie miałem pojęcia, że termostat jest pod rozrządem no bo niby skąd miałem to wiedzieć? :) Ale może mam rację że to on jest winny, jednak w tym przypadku to i tak niezbyt dobra wiadomość dla autora wątku. Pozdrawiam
  • #15
    lisek10socho
    Level 10  
    Panowie, dziękuje wszystkim za rady i podpowiedzi.

    Taki mały update, bo ja cały czas coś tam grzebie - sprawdziłem wszystkie bezpieczniki i przekazniki (pewnie nie potrzebnie no ale tak zrobiłem) - multimetrem i napięciem i wszystko wyszło ok.

    Ale z rzeczy które może coś bardziej wniosą do diagnozy :

    1) Opel stoi pod blokiem - gdy go załączam na postoju temperatura rośnie w miarę powoli, wtedy wąż od termostatu do chłodnicy jest od zimnego do gorącego i twardnieje (jak go naciskam na włączonym silniku to tak jakby nie było reakcji w zbiorniczku płynu, albo jest bardzo znikoma)
    2) Ale gdy tylko ruszę nim na niedługim odcinku (po 700m w stronę - ciągłej jazdy 50km/h) - temperatura rośnie bardzo szybko w te ok 5 minut do 100 stopni
    3) Zauważyłem że podczas tego krótkiego odcinka nawiew nastawiony na 4 stopień z zewnątrz daje bardzo gorące powietrze do auta - ale to w żadnym stopniu nie obniża lub zatrzymuje wzrost temp podczas jazdy - zero reakcji w dół na takie zbijanie
    4) Po powrocie z tej przejażdżki wróciłem pod blok z temperatura ok 100 stopni - oczywiście cały czas wentylator się nie załączył - ALE gdy go zaparkowałem nie gasząc silnika - temperatura zaczęła wracać do 95stopni (ciężko stwierdzic czy ten goracy nawiew pomógł na postoju czy nie, bo zaczelo spadać i utrzymywało się tak kilka minut, a gdy wyłączyłem nawiew to też było w miare stabilnie z temperatura)

    5) Po chwili znowu się przejechałem nie gasząc wcześniej silnika - dosłownie 100metrow - temperatura z 95 do ponad 100 skoczyła w minute. Skończyłem sprawdzac na takiej temperaturze :

    Opel Corsa B - Problem z wentylatorem? Gotuje się płyn chlodniczy

    Nie chciałem dojść do czerwonego. Wentylator chłodnicy nie załączył się nawet na chwilę.

    Apropo tych węży wychodzących z chłodnicy:

    - ten od termostatu do chłodnicy od strony pasażera robi się ciepły /gorący wraz ze wzrostem temperatury jak wspominałem - ale przy 100stopniach jest on bardzo goracy i twardy ze nie da się go praktycznie nacisnąć
    - ten z drugiej strony gruby jest zimny na początku, przy 100 stopniach przy chłodnicy jest zimny / dopiero od jego połowy tzn od strony zbiorniczka jest trochę ciepły ale nie wiem może to ciepło od silnika go nagrzało
    - chłodnica jest zimna przez całą długość, przy wejściu tego gorącego węża od temrostatu również - nie czuć że chłodnica jest chociaż lekko ciepła

    I ostatni aspekt :
    * po dojściu do maksymalnej temperatury, ok 105 stopni stan plynu w zbiorniczku podniósł się z połowy do 2/3, i słyszę jakies syczenie ciężko stwierdzic skąd. Naciskając jeden czy drugi czy trzeci wąż z układu, nie widać reakcji w zbiorniczku płynu podczas pracy.

    Ale (pewnie nie powinienem) na koniec odkręciłem trochę żółty korek od zbiorniczka - reakcja jak otworzenie wstrzasnietego napoju gazowanego - dlatego nie otwierałem do końca żeby nic się nie wylało. Zatrzymałem otwieranie gdy płyn był pod korkiem - i tutaj ostatnia rzecz która zauważyłem - ten twardy i goracy wąż od termostaru do chłodnicy zmiękł po otwarciu korka, a chłodnica z jego strony zaczęła być gorąca / te gorąco doszło do połowy chłodnicy. Może później już była cała ciepła, nie wiem bo już zamknąłem i wróciłem do domu.


    A czy wogole ten czujnik temperatury na chłodnicy, którego wczoraj pominięcie na krótko uruchomiło wentylator - jest w gronie możliwych przyczyn, czy to nie realne i go nie warto spróbować wymienić na nowy?


    Sorry pewnie chaotycznie i bez ładu i składu, ale starałem się coś zaobserwować żeby być może wykluczyć jakieś wasze podejrzenia.

    Dodam dwa linki na YT z dzisiaj :

    youtube.com/shorts/XWNAuDRoMSE?feature=share


    youtube.com/shorts/lMjU-8XZUyw?feature=share
  • Helpful post
    #16
    andk1eltd
    Level 36  
    Ewidentny brak przepływu. Zapchana chłodnica (łatwo zweryfikować) lub skończyła się pompa - z tym gorzej bo napędzana jest paskiem rozrządu.
  • Helpful post
    #17
    Jędrek59
    Level 21  
    Podsumowując: mały obieg działa bo ogrzewanie jest, a płyn z przewodu zwrotnego w zbiorniczku nie tryska, a powinien. Uruchom zimny silnik z otwartym korkiem zbiorniczka wyrównawczego, jeśli pompa wody jest sprawna i przewody drożne - to po dodaniu gazu woda powinna wypływać silnym strumieniem z przewodu zwrotnego (oczywiście do wnętrza zbiorniczka). Gdy silnik będzie się rozgrzewał włącz nawiew w kabinie i obserwuj temperaturę węży zasilających nagrzewnicę: dopływ i odpływ powinny być ciepłe. Oczywiście odpływ będzie chłodniejszy, ale przy podwyższonych obrotach różnica temperatur powinna maleć bo nagrzewnica nie zdąży całkowicie wystudzić przepływającego płynu. Opisz nam co zaobserwowałeś.
  • Helpful post
    #18
    ociz
    Moderator of Cars
    Możliwości są tylko 2, 90% termostat nie otwiera, 10% chłodnica zalepiona jakimiś "uszczelniaczami". Nie ma nad czym się tu rozwodzić.
  • Helpful post
    #19
    adam7009

    Level 40  
    trzecia możliwość zapowietrzony układ,czwarta brak ciśnienia w układzie bo np.otwiera korek na gorącym lub brak w nim oringu uszczelniającego.
  • Helpful post
    #20
    ociz
    Moderator of Cars
    Nie ma trzeciej możliwości, bo by nie miał ogrzewania w kabinie.
  • #21
    lisek10socho
    Level 10  
    Jędrek59 wrote:
    Uruchom zimny silnik z otwartym korkiem zbiorniczka wyrównawczego, jeśli pompa wody jest sprawna i przewody drożne- to po dodaniu gazu woda powinna wypływać silnym strumieniem z przewodu zwrotnego


    Ok dzisiaj to spróbuję

    A jest wogole możliwosc że układ jest zapowietrzony lub to wina tego czujnika temperatury na chłodnicy?

    Czy to jest nie realne przy takich objawach i podejrzanymi są pompa wody termostat lub zapchanie obiegu.
  • Helpful post
    #22
    Pan.Kropa
    Level 30  
    lisek10socho wrote:
    lub to wina tego czujnika temperatury na chłodnicy?
    Jak chłodnica zimna to proste że czujnik się nie załączy żeby włączyć wentylator. Nie grzeb w elektryce bo nie tam jest przyczyna. Skoro ogrzewanie jest dobre to wątpliwa jest usterka pompy. W zapchanie chłodnicy też jakoś nie za bardzo wierzę. Ja bym zajął sie wymianą termostatu.
  • #23
    lisek10socho
    Level 10  
    Gazowanie po odpaleniu z otwartym korkiem - bez efektu wypluwania plynu z małego wężyka

    youtube.com/shorts/hrMrMwTbLQ0?feature=share

    "Gdy silnik będzie się rozgrzewał włącz nawiew w kabinie i obserwuj temperaturę węży zasilających nagrzewnicę: dopływ i odpływ powinny być ciepłe"

    Jeśli to te węże wchodzące do środka auta z bloku silnika (zaznaczyłem na żółto strzałkami) - to obydwa po nagrzaniu do 95-100 są gorące / nawiew wtedy daje bardzo gorącym powietrzem :

    Opel Corsa B - Problem z wentylatorem? Gotuje się płyn chlodniczy

    Ten wężyk zaznaczony na czerwono wychodzacy z dołu zbiorniczka do silnika też jest goracy.

    Tak jak wczoraj jadąc kawałek auto szybko się grzeje do 95-105 bez załączenia wiatraka ale przy zatrzymaniu potrafi zachamowac ten szybki wzrost i trochę nawet obniżyć temp

    Dodam linki do dwóch filmików na których słychać jak wewnątrz za panelem radia słychać dzwiek 'przelewania sie' gdy wchodzi na obroty powyżej 2tys

    youtube.com/shorts/Cr2SwPgBu8o?feature=share

    youtube.com/shorts/8X1au9M2Lvg?feature=share
  • #24
    motyl22
    Level 27  
    Podsumuję to dla Ciebie.
    Pompa wody sprawna, bo działa ogrzewanie, czyli cos pompuję wode w układzie.
    Czujnik dobry bo nie "zobaczy" temp 90C na zimnej chłodnicy to i nie właczy wentylatora.
    Chłodnica dobra, bo nie mogła zatkać się z dnia na dzień. Chyba że coś wrzuciłeś do środka?
    Pozostaje Ci termostat, albo to jakieś czary.
  • #25
    lisek10socho
    Level 10  
    motyl22 wrote:
    Podsumuję to dla Ciebie.
    Pompa wody sprawna, bo działa ogrzewanie, czyli cos pompuję wode w układzie.
    Czujnik dobry bo nie "zobaczy" temp 90C na zimnej chłodnicy to i nie właczy wentylatora.
    Chłodnica dobra, bo nie mogła zatkać się z dnia na dzień. Chyba że coś wrzuciłeś do środka?
    Pozostaje Ci termostat, albo to jakieś czary.


    Odpowiadając na Twoje pytanie - Nic nie było robione, wlewane, dolewane etc.

    Ten termostat unieszczony jest tak wybitnie ze wcale mnie to nie cieszy że to może być 'tylko' termostat. Kto to z GM umiejscowil za rozrządem jest mistrzem.
  • #26
    motyl22
    Level 27  
    lisek10socho wrote:
    motyl22 wrote:
    Podsumuję to dla Ciebie.
    Pompa wody sprawna, bo działa ogrzewanie, czyli coś pompuje wodę w układzie.
    Czujnik dobry bo nie "zobaczy" temp 90 C na zimnej chłodnicy to i nie włączy wentylatora.
    Chłodnica dobra, bo nie mogła zatkać się z dnia na dzień. Chyba że coś wrzuciłeś do środka?
    Pozostaje Ci termostat, albo to jakieś czary.


    Odpowiadając na Twoje pytanie - Nic nie było robione, wlewane, dolewane etc.

    Ten termostat umieszczony jest tak wybitnie, że wcale mnie to nie cieszy że to może być "tylko" termostat. Kto to z GM umiejscowił za rozrządem jest mistrzem.

    Już wcześniej pisałem o tym, że "tylko termostat" nie jest dobrą wiadomością dla Ciebie. Jedyny plus jakiego trzeba tu szukać, to taki, że może czas rozrządu i tak się zbliżał? No i może nie trzeba go koniecznie zmieniać, żeby dostać się do termostatu.
  • #27
    lisek10socho
    Level 10  
    Termostat wymieniony, temperatura nie przekracza 92, chłodnica od zimnej robi się gorąca.

    PS. Kupując nowy termostat mechanik przed wymiana postanowił go sprawdzić w razie w - okazało się że wogole się nie otwierał we wrzątku, dopiero drugi był sprawny. A co jakby zamontował bez sprawdzenia :/

    Winowajca :Opel Corsa B - Problem z wentylatorem? Gotuje się płyn chlodniczy


    Temat do zamknięcia. Dzięki za wszystkie odpowiedzi
  • #29
    lisek10socho
    Level 10  
    OFF. Thanks!