Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Mercedes Actros MP4 2648 - Podłączenie dodatkowego oświetlenia dalekosiężnego

Max93 09 Nov 2021 11:28 1071 9
  • #1
    Max93
    Level 9  
    Witam.

    Chciałem podłączyć dodatkowe lampy na dachu, wiązka oryginał, przełącznik pod kierownicą, przekaźnik i bezpiecznik do instalacji jest, lecz nie ma w ogóle prądu w przewodach na dachu.

    Sprawdzałem prąd na przekaźniku i jest w normie, lecz na bezpieczniku nie pokazywało nic.

    Wiem, że to auto było wyposażone w dodatkowe oświetlenie i działało ale poprzedni właściciel je ściągną.



    Co można by było jeszcze sprawdzić albo, ominąć, żeby zaczęło to działać, choć wolałbym trzymać się oryginalnej wiązki.

    Wiązka na dachu ma 4 przewody, biały, czarny, brązowy i czerwony.

    Po przeciągnięciu masy z akumulatora, szukałem miernikiem prądu (oczywiście przy włączonych światłach, na włączonym zapłonie i z włączonym przełącznikiem) i na żadnym z przewodów nie było napięcia.

    VIN WDB96302010201967

    Mercedes Actros MP4 2648 - Podłączenie dodatkowego oświetlenia dalekosiężnego
    Mercedes Actros MP4 2648 - Podłączenie dodatkowego oświetlenia dalekosiężnego
    Mercedes Actros MP4 2648 - Podłączenie dodatkowego oświetlenia dalekosiężnego
    Mercedes Actros MP4 2648 - Podłączenie dodatkowego oświetlenia dalekosiężnego
  • #2
    Gerri
    Mercedes specialist
    Max93 wrote:
    VIN WDB96302010201967

    Auto ma rzeczywiście kod L9C - czyli dodatkowe lampy na dachu. Tylko że kolory kabli się nie zgadzają. Facet pewnie nie umiał znaleźć oryginalnej wiązki nad podsufitką i pociągnął swoje kable. Oryginalna wiązka ma kable szaro-żółty, biało-szary i brązowy i powinna być dostępna w zasięgu ręki po wyjęciu lampki sufitowej. Lampka na włączniku się zapala?
    Max93 wrote:
    Sprawdzałem prąd na przekaźniku i jest w normie, lecz na bezpieczniku nie pokazywało nic

    Tylko że najpierw jest bezpiecznik (F4 na listwie A1), a potem większy przekaźnik dla świateł drogowych (K8 na listwie A31) i mniejszy dla pozycyjnych z tego samego bezpiecznika (K3 na listwie A32)
  • #3
    Max93
    Level 9  
    Wiązka ma wyjście za osłoną przeciwsłoneczną, sprawdzałem po słupku i idzie kabel od skrzynki bezpieczników w tamtą stronę.

    Sprawdzę jeszcze tak jak mówisz, czy nie ma wiązki przy lampce sufitowej.

    Włącznik jest bez diody sygnalizującej (pierwszy od prawej, drugi nie mam bladego pojęcia od czego jest ale się nie zapala, kolejny jest od oświetlenia roboczego, tak samo jak i pierwszy od lewej pod włącznikiem 12V).

    Czyli dobrze rozumując, prąd na bezpieczniku powinien być przed przekaźnikiem i dopiero z bezpiecznika powinien iść na przekaźnik. Chyba, że coś źle sprawdziłem.
    Dodatkowo na zdjęciu widać, że nie mam listwy A32.
  • #4
    Gerri
    Mercedes specialist
    Ja obcuję z autami z kierownicą po niewłaściwej stronie więc tak prawdę mówiąc, to nigdy nie wiadomo czy dana rzecz jest w lustrzanym odbiciu czy we wszystkich tak samo. Tak więc musisz to wziąć pod uwagę. Jako lampy na dachu proponuję lampy ledowe - bo oryginalna instalacja jest przeznaczona tylko do dwóch lamp halogenowych. Jak walniesz sześć halogenów, to ci tak napięcie siądzie, że raczej zadowolony nie będziesz. Sześć ledów spokojnie na tym kablu powiesisz. I auto ma od razu look bardziej nowoczesny. Bo te dwie lampy co widać na zdjęciu to (wybacz) ale "ni z gruszki ni z pietruszki". Jakiś taki koszmarek... Zamów porządną, chromowaną rurę, do tego LED-y i będzie odlot.
    Max93 wrote:
    drugi nie mam bladego pojęcia od czego jest ale się nie zapala, kolejny jest od oświetlenia roboczego

    Te włączniki są programowalne. Jak auto przychodzi z fabryki, to one nie mają przeznaczenia. Dopiero klient sobie coś życzy i serwisant przy pomocy komputera je zgodnie z życzeniem programuje. Na przykład "jak auto przekroczy 30 km/h z włączonym lewym migaczem to po otwarciu lewych drzwi zawieszenie obniży się na poduszkach". Czyli w zasadzie co chcesz.
    Jak na bezpieczniku nie masz napięcia, to sprawdź bezpieczniki we wstępnej skrzynce (wysokoprądowej). Początkowo była ona montowana za przednim kołem, na nadkolu (tam gdzie bolce do odpalania) a później przeniesiono ją za akumulatory.
  • #5
    Max93
    Level 9  
    Jeżeli chodzi o lampy to te dwie w zupełności mi wystarczą, a to co mówisz to kwestia gustu. Mi osobiście ledy nie za bardzo podchodzą, choć ilość światła, które dają jest ogromna.

    O belce myślałem ale to nie moje auto więc nie będę jakoś kosmicznie inwestował, ani ingerował w karoserię/poszycie kabiny, a te są przykręcone w fabryczne mocowania blendy, więc bez wiercenia i kombinacji.

    A w razie czego, jakby było za mało światła to można żarówki H3 dostać już ledowe ale...

    Na razie to w ogóle trzeba jakoś uruchomić. Znalazłem tą wiązkę, o której wspominałeś. Sprawdzałem miernikiem, włączone lampy, długie, przełącznik - zero prądu (chyba, że jest jakieś zabezpieczenie na przykład w postaci tego, że się nie uruchomią, jeżeli silnik nie będzie odpalony)

    Jak będę miał trochę więcej czasu, to będę musiał kontener ściągnąć z auta i zobaczyć tą skrzynkę bezpieczników za akumulatorami.

    Mercedes Actros MP4 2648 - Podłączenie dodatkowego oświetlenia dalekosiężnego

    Nocna zmiana i dość ciasno dograny czas nie pomaga ale drobnymi kroczkami do przodu i oby coraz bliżej rozwiązania
  • #6
    Gerri
    Mercedes specialist
    Jak masz niechęć do zrzucania kontenera to zasil bezpiecznik który podałem spod śruby głównego zasilania skrzynki ( ten gruby, czerwony). Trochę partyzantka, ale prąd skrzynki nie będzie przekroczony.
  • #7
    Max93
    Level 9  
    W poniedziałek powinienem mieć trochę więcej luzu, to spróbuję zobaczyć na ramie jak to wygląda.

    Zastanawiałem się właśnie w razie co, czy nie można tego ominąć.
    Będzie trzeba spróbować, jakoś musi się tą zagadkę rozwiązać.

    Tak z innej beczki trochę i poza tematem ale dalej w strefie oświetlenia.

    Chcę dołożyć lampy obrysowe z przodu samochodu ale na osobnym włączniku i przekaźniku. Schemat mniej więcej sobie rozrysowałem ale zastanawiam się praktycznie tylko nad dwoma sprawami - plus do przekaźnika brać prosto z akumulatora czy z zasilania skrzynki i impuls chciałem brać z postojówek i najlepiej chyba wpiąć się w bezpiecznik w skrzynce, tylko który by to ewentualnie był
  • #8
    Max93
    Level 9  
    Sprawdziłem miernikiem bezpieczniki w tej głównej skrzynce i albo coś robię źle albo coś jest nie tak, bo na żadnym nie było napięcia (przed próbą sprawdzałem napięcie na akumulatorach, każdy pokazał mi 12.5V)

    Mercedes Actros MP4 2648 - Podłączenie dodatkowego oświetlenia dalekosiężnego
  • #9
    Gerri
    Mercedes specialist
    Sprawdzałeś względem masy auta. To auto ma instalację dwuprzewodową - czyli masa auta nie ma połączenia z minusem akumulatorów. Dlatego nic ci nie pokazało.
  • #10
    Max93
    Level 9  
    Witam z powrotem.
    Przepraszam za brak kontaktu ale działo się wokół tyle, że ciężko było cokolwiek ogarnąć.

    Nie sprawdzałem do masy samochodu, może to być trop, chociaż dzisiaj rozkręciłem cały słupek, żeby znaleźć te przewody i gdzie one idą.

    Jestem coraz bliżej rozwiązania ale i coraz dalej.

    Mercedes Actros MP4 2648 - Podłączenie dodatkowego oświetlenia dalekosiężnego Mercedes Actros MP4 2648 - Podłączenie dodatkowego oświetlenia dalekosiężnego Mercedes Actros MP4 2648 - Podłączenie dodatkowego oświetlenia dalekosiężnego Mercedes Actros MP4 2648 - Podłączenie dodatkowego oświetlenia dalekosiężnego Mercedes Actros MP4 2648 - Podłączenie dodatkowego oświetlenia dalekosiężnego Mercedes Actros MP4 2648 - Podłączenie dodatkowego oświetlenia dalekosiężnego


    Patrząc po tym, to wychodzi na to, że wiązka, choć nieoryginalna, jest wpięta poprawnie.
    Masy są wpięte w kostkę z masą, a plusy w przekaźnik w skrzynce A32 (więc od czego jest A31?)

    Jedyne co mnie ciekawi, to dlaczego jest jeden przewód odcięty od tego przekaźnika z A32.

    Sprawdzałem jeszcze próbnikiem po przewodach w słupku czy jest prąd ale nic się nie pojawia.



    Gdzie ewentualnie jest ta masa auta? Pod maską, dobrze kojarzę?