Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] VW Crafter 2.5TDI BJL - Przy pełnym obciążeniu zamiast przyspieszać, zwalnia

adamus202 09 Nov 2021 13:11 1383 9
  • #1
    adamus202
    Level 12  
    Mam zagadkę z VW Crafterem 2.5TDI BJL 136KM 2006
    Auto zachowuje się w następujący sposób;
    Przy pełnym obciążeniu (czyli pedał gazu na 100% lub blisko 100) no i jak jedzie na pusto to minimum 3 bieg. Rozpędza się normalnie, gdy dojdzie do 3500-4000 obr/min mimo wciśniętego gazu w podłogę auto zwalnia tak jak by dawka paliwa została natychmiast zredukowana prawie do zera. Gdy podczas tego zwalniania puści się pedał gazu na 2-3 sekundy i ponownie wciśnie auto znowu normalnie przyspiesza do granicy tych 3500-4000obr/min. Natomiast gdy pedału gazu się nie odpuści i trzyma się go dalej w podłodze auto zwalnia do prędkości obrotowej około 2000obr/min i zaczyna mrugać spirala od świec żarowych i ECU przechodzi w tryb awaryjny wyrzucając błąd P0299 ( przekroczona wartość min. ciśnienia doładowania, czyli za niskie doładowanie) innych błędów nie pokazuje.
    Crafter ma wyłączony egr i usunięty dpf. i tak jeździł bezproblemowo około roku czasu od zakupu.
    Przez powyższą niesprawność w przeciągu paru miesięcy zostały wymienione następujące części:
    -regenerowana turbosprężarka z nowym elektrozaworkiem podciśnienia N75
    - nowy regulator i nowy czujnik ciśnienia na listwie paliwowej
    - nowe wtryskiwacze i zregenerowana pompa CR z zaworem wydatku paliwa

    Pompka w zbiorniku generuje ciśnienie statyczne 0,5bara.
    Auto praktycznie nie dymi ani na czarno ani na niebiesko.

    Wymiana wtryskiwaczy i pompy cr spowodowała to, że opisywane odcięcie mocy
    występuje teraz już przy 2500-3000obr/min
    Wstawiam logi zrobione po wymianie tych wszystkich części:
    Ciśnienie CR

    log 2

    log 3


    Z tych logów wyraźnie wychodzi że podczas tego gdy pedał przyspieszenia jest wciśnięty wynikowa dawka paliwa jest na około 50mg/skok a mimo to silnik zwalnia a ciśnienie na listwie wzrasta ponad wartość wymaganą.
    Próbowałem też zrobić pomiar prądu oscyloskopem pracy wtryskiwacza w czasie jazdy gdy odcina. Trudno było to uchwycić, ale z tego co udało się zaobserwować wysterowanie wtryskiwaczy jest a mimo to obroty gwałtownie spadają.
  • #2
    sigwa18
    Level 41  
    Pokaż wartości z przepływomierza i ciśnienia doładowania (zadane plus rzeczywiste).
  • #3
    adamus202
    Level 12  
    sigwa18 wrote:
    Pokaż wartości z przepływomierza i ciśnienia doładowania (zadane plus rzeczywiste).

    Te parametry są pokazane w linkach Log 2 i Log 3
    Log 2 doładowanie grupa 011
    Log 3 przepływ grupa 003
  • #4
    sigwa18
    Level 41  
    Wygląda na przytkany wydech. Nagły spadek ciśnienia doładowania oraz przepływu powietrza przy 2500-3000 RPM. Możliwe że coś blokuje dolot przed czujnikiem ciśnienia doładowania.

    PS Gdyby nie DPF kopcił by wtedy jak parowóz. To nie jest zdrowe dla DPF.
  • #5
    adamus202
    Level 12  
    Przecież napisałem że w aucie od samego początku DPF był i jest fizycznie usunięty.
    Wylot jest bardzo "luźny" że aż wyraźnie słychać każdą zmianę geometrii na turbosprężarce.
  • #6
    sigwa18
    Level 41  
    Jak odetnie moc to przy tej dawce i ilości powietrza powinno być ciemno za tobą. Jak nie jest tzn że dawka jest rzeczywiście mniejsza i do sprawdzenia ciśnienie na listwie czy czujnik ciśnienia nie głupieje.
  • #7
    ignac112
    Level 20  
    Ciekawe czy po wycięciu dpf auto nie wchodzi w tryb awaryjny.
  • #8
    sigwa18
    Level 41  
    Może być też turbo przy pewnych obrotach zaczyna latać po obudowie.
  • #9
    adamus202
    Level 12  
    Czujnik ciśnienia paliwa wymieniony na nowy i żadnej zmiany.
    Auto bez DPF-u jeździło przez długi czas bez tego problemu.
    Ja uważam z obserwacji że zachowuje się tak jak by zanikał fizycznie wtrysk paliwa, bo w chwili odcięcia nie widać dymu a z logów wyraźnie widać że ECU "wali" pełną max dawkę paliwa.
    Chyba muszę np. podmienić ECU, bo już nie mam się do czego przyczepić lub co wymienić w układzie paliwowym.
  • #10
    adamus202
    Level 12  
    Problem rozwiązany. Zapominałem i zlekceważyłem jedną istotną rzecz, mianowicie przelewy wtryskiwaczy a dokładniej regulator ciśnienia, zainstalowany na końcu wężyka. Uszkodził się ten regulator w taki sposób że nie wytwarzał ciśnienia na przelewach wtryskiwaczy. A skutek był właśnie taki że przy dużym wydatku paliwa z wtryskiwaczy fizycznie w tym momencie zanikało wtryskiwanie paliwa.