Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Naprawa przekaźnika pompy, vag - porsche 924, próba naprawy przekaźnika

FensterjokeR 14 Nov 2021 13:49 744 29
  • #1
    FensterjokeR
    Level 4  
    Witam serdecznie,

    problem z przekaźnikiem. ( numer częsci 433906059 lub 3.300.300 przekaznik pompy paliwa. 30 na dole 87 góra, po lewej 1, po prawej 15 i pod niej 31 mały.)


    Gdy ręcznie docisnę w środku to miernik mówi że styka 30 a 87.

    Po podaniu prostownikiem 12v na 15 oraz 1, oraz masy na 31 - nie zamyka się przekaźnik i nie styka 30 i 87.







    Na 1 ma iść sygnał z cewki zapłonowej który ma odcinać pompę w razie gdy padnie silnik, czyli triggeruje cały układ. podejrzewam że może coś nie tak sprawdzam. Planuję polutować styki. Będę wdzięczny za sugestje

    Dodano po 1 [minuty]:

    Naprawa przekaźnika pompy, vag - porsche 924, próba naprawy przekaźnika Naprawa przekaźnika pompy, vag - porsche 924, próba naprawy przekaźnika Naprawa przekaźnika pompy, vag - porsche 924, próba naprawy przekaźnika
  • #2
    spinacz
    Level 41  
    Masz tam tylko kilka elementów, miernik w rękę i mierz, jak nic nie zdiagnozujesz zawsze możesz iść na łatwiznę i kupić wszystkie elementy nowe i wymienić wyjdzie parę złotych.
  • #3
    koleś kit
    Level 39  
    Jak tam widzę zimny lut.
  • #4
    FensterjokeR
    Level 4  
    podlutowałem trochę co mogłem, miernikiem ciągłość po ścieżkach pomierzyłem...

    kiedy zamieniam polaryzację prostownika 12v podaję na 31, oraz masy na na 15 oraz 1 - jest wyraźny dźwięk, czy mogę przy takim podpięciu coś uszkodzić? tylko przyłożyłem
  • #5
    spinacz
    Level 41  
    Oczywiście że możesz uszkodzić zmieniając polaryzację, po za tym skoro cewka daje sygnał dla przekaźnika żeby był załączony to tam muszą być impulsy a nie stały sygnał.
  • #6
    koleś kit
    Level 39  
    Właśnie nie wiem po co te kombinację widzę że zamierzasz go wykończyć całkowicie. Masa 31 ,stały plus 30 ,po zapłonie 15. A ten jeden to albo jakieś impulsy albo masa z ecu. A nie jest tak że po zapłonie ma uruchomić pompę na chwilę a do piero po podaniu impulsów na 1 załacza pompę?
  • #7
    spinacz
    Level 41  
    http://924.pl/forum/viewthread.php?forum_id=9&thread_id=296
    Jak dla mnie tak powinien działaś ten przekaźnik że po pojawieniu się 15 uruchamia się pompa na jakiś czas, a po pojawianiu się impulsów masy załącza się, po zaniku impulsów wyłącza pompę.
    Kupuj nowe elementy wymieniaj zakładaj do auta i powinno być ok.
  • #8
    FensterjokeR
    Level 4  
    pompa działa jak połączę 30 i 87 bez przekaźnika, teraz pomierzyłem i podejrzenia padają na terminal 1 czyli ten co od cewki, a mianowicie na rezystor, który idzie od tego.

    Dodano po 3 [minuty]:

    pomiędzy 15 a 31 jest ok 15 kOhm, więc dziwne że pod czas kręcenia kluczykiem pompa nie chodziła. Swoją drogą naprawiłem coś takiego wczoraj w drukarce poprzez skrócenie sprężynki, którą tą ruchomą część trzyma
  • #9
    spinacz
    Level 41  
    Ok, ja już nie mam nic do dodania jak Ty mechanicznie przerabiasz przekaźnik. Powodzenia.
  • #10
    FensterjokeR
    Level 4  
    Pewnie to błędna diagnoza ale próbuję coś wywnioskować, sam rezystorów nie będę raczej wymieniał
  • #11
    spinacz
    Level 41  
    To po co się dotykasz jak nie potrafisz wymienić rezystora ?? Jak dla mnie to oddaj to komuś kto Ci to naprawi albo kup nowy sprawny.
  • #12
    FensterjokeR
    Level 4  
    Może i potrafię ale trzeba przynajmniej lutownicę normalną, dzisiaj chyba tego nie ogarnę a nowy sprawny na allegro to 480 pln ;)
  • #13
    spinacz
    Level 41  
    Za 200zł wyprodukuje Ci nowy chcesz ? hehe ;)
  • #14
    FensterjokeR
    Level 4  
    To byś mógł zrobić biznes bo szukają widzę nie tylko w europie :D
  • #15
    spinacz
    Level 41  
    Haha no może i jest to jakiś pomysł, ale musiał byś podesłać swój jako wzór, bo nie mam takiego auta by robić doświadczenia.
  • #16
    FensterjokeR
    Level 4  
    Jak nie zreanimuję to podeślę jak chcesz. Swoją drogą, to może sformułuję pytanie by wątek nie poszerzać, jak poprawnie sprawdzić przekaźnik?

    rezystancja z jakiegoś forum:
    30 Battery and 31 Ground -- 1 (zgadza się)
    31 Ground and 87 Pump -- 1 (zgadza się)
    31 Ground and 15 Ignition Switch -- ~15 KOhm (zgadza się)
    15 Ignition Switch and 1 Ignition Coil -- ~35 KOhm ( Nie zgadza się - u mnie 53)
    15 Ignition Switch and 87 Pump -- 1 (zgadza się)
    87 Pump and 30 Battery -- 1 (zgadza się)
    87 Pump and 1 Ignition Coil 1 (zgadza się)
    1 Ignition Coil and 30 Battery -- ~20 KOhm (Nie zgadza się - u mnie 1)

    oraz to, co tu nie zaznaczone czyli 31 ground - 1 ignition coil : ok.40 kohm

    moim skromnym zdaniem, podejrzenia wzbudza 1 od cewki zapłonowej...
  • #17
    spinacz
    Level 41  
    Kolego nie mając tego przed sobą ciężko jest coś z tego wywnioskować.
  • #18
    tzok
    Moderator of Cars
    To nie jest "przekaźnik" tylko elektroniczny moduł sterujący, który zawiera w sobie przekaźnik. Przede wszystkim, zasilnie z akumulatora lub lepiej, z zasilacza warsztatowego, nigdy z prostownika do akumulatorów (jeśli tak go zasiliłeś, to już w tym momencie pewnie był do śmieci).

    Rezystancje nie są tu kluczowe. Po podaniu zasilania przekaźnik powinien się załączyć i po kilkunastu sekundach wyłączyć, podanie impulsu na pin 1 powinno go ponownie na jakiś czas załączyć. Ciągle impulsy na pinie 1 powinny go utrzymywać w stanie załączonym.

    Jeśli oryginalność nie jest priorytetem, to powinieneś móc go zastąpić czymś bardziej współczesnym, np.:
    https://allegro.pl/oferta/przekaznik-372-pompy-paliwa-vw-passat-b5-benzyna-11234580468

    Znalazłem zamiennik pasujący wprost:
    https://allegro.pl/oferta/przekaznik-pompy-paliwa-audi-lucas-fdb508-10723727699
  • #19
    FensterjokeR
    Level 4  
    A czy prypadkiem nie brakuje mi lutu na płycie tam gdzie jest litera P? Naprawa przekaźnika pompy, vag - porsche 924, próba naprawy przekaźnika

    Dodano po 39 [minuty]:

    tzok wrote:
    To nie jest "przekaźnik" tylko elektroniczny moduł sterujący

    Znalazłem zamiennik pasujący wprost:


    Chętnie bym zastąpił czymś takim, tylko jeśli numery się zgadzają, czy oznacza to, że mogę spokojnie podpinać nawet jeśli są w innym układzie? ponieważ nawet ten zamiennik jest nieco inny w układzie. Generalnie powinno się chyba posiadać taką wiedzę by porównać ich płyty i stwierdzić czy wykonują taką samą funkcję. Zanim sprawdzałem z prostownikiem był w samochodzie i nie działał
  • #20
    piotrekwoj1
    Level 39  
    Nie nie brakuje. Podając odwrotnie zasilanie uwaliłeś na 100% tranzystory i pewnie NE555. Już miałeś napisane części do tego to koszt 20 zł bez przekaźnika bo pewnie jest sprawny. Bez przesady to nie statek kosmiczny tylko układ z kilku elementów a temat juz ma 19 postów i nadal nic nie zrobiłeś. Twoje pomiary nic nie wnoszą. Nie masz pojęcia to kup drugi lub oddaj do kogoś kto to ogarnie w 15 minut.
  • #21
    tzok
    Moderator of Cars
    FensterjokeR wrote:
    Chętnie bym zastąpił czymś takim, tylko jeśli numery się zgadzają, czy oznacza to, że mogę spokojnie podpinać nawet jeśli są w innym układzie? ponieważ nawet ten zamiennik jest nieco inny w układzie.

    To prymitywny układ, nie realizuje żadnej wyszukanej funkcji, wszystkie te "przekaźniki" pompy paliwa działają podobnie. Ten który podałem ma zgodne numery (poza prefiksem marki) i taki sam układ wyprowadzeń.
  • #22
    FensterjokeR
    Level 4  
    Zrobiłem obrazek, ilustrujący różnicę w wyprowadzeniu. Po lewej jest ten z linku, a po prawej z właściwym układem. Jak widać jest różnica. Pytanie: czy wtedy po prostu podpinać wg. numeru? Chodzi mi o to, że w moim przypadku na styk nr.1 idzie sygnał z cewki triggerujący, co chyba nie jest często spotykane w tych autach, stąd pytanie o różnice wnętrz.

    Naprawa przekaźnika pompy, vag - porsche 924, próba naprawy przekaźnika
  • #23
    tzok
    Moderator of Cars
    Tak, podłącz w/g oznaczeń. Te oznaczenie są uniwersalne, 1 to zawsze jest sygnał z przerywacza/na cewkę (czasem oznaczany 31b), 15 to zasilanie po stacyjce, 30 to stałe zasilanie, a 31 to masa. Dodatkowo 87 (i ew. 87b) to wyjście przekaźnika normalnie otwarte (n.o.), a 87a - normalnie zwarte (n.c.).
    Przy takim prostym sterowaniu pompy paliwa (bez "komputera"), zawsze na "przekaźnik" pompy przychodzą impulsy z cewki.

    Tu masz pasujący (tylko z "nadmiarowym" stykiem 87b i 50 - sterownie rozrusznika):
    https://allegro.pl/oferta/przekaznik-pompy-paliwa-hitachi-132010-10043053339
  • #24
    FensterjokeR
    Level 4  
    Ok, wyczerpujące, dzięki!
  • #26
    FensterjokeR
    Level 4  
    Po przelutowaniu wszystkiego na nowo sprawdzałem z akumulatorem i nic nie klika. Już przeglądałem zamienniki ale stwierdziłem, że spróbuję założyć do samochodu i chyba wszystko działa. Pompa paliwa ożyła, więc wnioskuję, że przekaźnik chodzi. Tzok fajnie tam jest opisane rzeczywiście na stronie volvo, więc

    wniosek jest taki - że nie jest tak proste sprawdzenie tego przekaźnika, ponieważ sygnał z cewki jest nie stały i przy podpięciu 12v w ramach testu przekaźnik nie działa. Jeśli diagnoza się zmieni to zrobię update
  • #28
    FensterjokeR
    Level 4  
    Witam po czasie. Może komuś się przyda kiedyś rozwiązanie :twisted:

    Przekaźnik był raczej sprawny cały czas. I tak oddałem go do elektryka by przelutował wszystko świeżą cyną na wszelki wypadek.

    Ale problem polegał na tym, że przekaźnik nie załączał się, ponieważ na ten sam styk, gdzie podawane są impulsy z cewki, należało też podłączyć przewód z tachometru - u mnie był to zielony przewód z gniazda nr.6 w tachometrze. I wszystko działa jak należy.

    pozdrawiam
  • #29
    FensterjokeR
    Level 4  
    Witam po czasie. Może komuś się przyda kiedyś rozwiązanie :twisted:

    Przekaźnik był raczej sprawny cały czas. I tak oddałem go do elektryka by przelutował wszystko świeżą cyną na wszelki wypadek.

    Ale problem polegał na tym, że przekaźnik nie załączał się, ponieważ na ten sam styk, gdzie podawane są impulsy z cewki, należało też podłączyć przewód z tachometru - u mnie był to zielony przewód z gniazda nr.6 w tachometrze. I wszystko działa jak należy.

    pozdrawiam

    Dodano po 3 [minuty]:

    :)
  • #30
    FensterjokeR
    Level 4  
    tzok wrote:
    To nie jest "przekaźnik" tylko elektroniczny moduł sterujący, który zawiera w sobie przekaźnik. Przede wszystkim, zasilnie z akumulatora lub lepiej, z zasilacza warsztatowego, nigdy z prostownika do akumulatorów (jeśli tak go zasiliłeś, to już w tym momencie pewnie był do śmieci).

    Rezystancje nie są tu kluczowe. Po podaniu zasilania przekaźnik powinien się załączyć i po kilkunastu sekundach wyłączyć, podanie impulsu na pin 1 powinno go ponownie na jakiś czas załączyć. Ciągle impulsy na pinie 1 powinny go utrzymywać w stanie załączonym.

    Jeśli oryginalność nie jest priorytetem, to powinieneś móc go zastąpić czymś bardziej współczesnym, np.:
    https://allegro.pl/oferta/przekaznik-372-pompy-paliwa-vw-passat-b5-benzyna-11234580468

    Znalazłem zamiennik pasujący wprost:
    https://allegro.pl/oferta/przekaznik-pompy-paliwa-audi-lucas-fdb508-10723727699



    dla przyszłych pokoleń dodam, że sprawdzone te przekaźniki "podobne", które są od vw i audi oraz zamienniki, i nie działają w tym układzie. trzeba używać oryginalnych np. nr. 3.300.300.