Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Ursus c-330 - Remont silnika, prośba o ocenę stanu

bizon_126 14 Nov 2021 16:24 1644 21
  • #1
    bizon_126
    Level 31  
    Witam.
    Tym razem dla odmiany na garażu poczciwy ciapek.
    Miał problemy z ciśnieniem oleju i postukiwaniem od czasu do czasu.
    Po rozebraniu silnika okazało się, że korbowód trzyma się na jednej śrubie, połowę drugiej znalazłem w misce.
    Panewki obrócone, wał nominał nie wygląda najgorzej myślę że szlif wyjdzie.
    Teraz kilka znaków zapytania.
    1. Dawać blok do osiowania? Panewki główne były na swoim miejscu wyraźnie zużyte więc ciężko oceniać.
    2. Korbowód - regeneracja/nowy no name/pom Tyczyn/wymieniać dwa?
    3. Tuleje mają minimalny próg wyczuwalny pod palcem. Nowe jakiego producenta?
    W zeszłym roku do C 360 dawałem org Ursus, zrobiły dopiero 100 mtg więc ciężko mi oceniać.
    Jest do wyboru Zetor i prima i kilku innych.
    Ciągnik zostanie w domu na następne 30 lat, nie chciałbym rozbierać za dwa lata.
    4. Trzpień koła pośredniego rozrządu ma luz osiowy w bloku z tego co się orientuje ma wchodzić na ciasno (nie ma prawa drgnąć).
    Jeśli nowy trzpień nie rozwiąże problemu to co wtedy? Na kleju? Po cynować?
    5. Koło pompy oleju ma luz osiowy - czy jest dopuszczalny/jaki maksymalnie?
    6. Na wał od strony sprzęgła nowy odrzutnik czy zmienić na zimmering?
  • #2
    kwok
    Level 39  
    Osiowanie bloku raczej nie potrzebne, jeśli jest próg na tulei a nie chcesz rozbierać to wymień zestawy, ja daję Mahle, korby daj do regeneracji razem z zestawami żeby dopasowali tulejki do sworzni przy czym niech nie zamieniają sworzni w tłokach, uszczelnienie na simering i tu kup jakiś corteco czy reinz żeby za 3 miesiące nie ciekło. Wał szlif i oczywiście nowe panewki, głowica ocena gniazd i prowadnic, grubości grzybków, ewentualne frezowanie gniazd, wymiana prowadnic itd. Poskładasz i jak zalejesz olejem mineralnym marki Castrol, Mobil czy Elf itp to będzie chodził długo i szczęśliwie. Oleje Superol czy Turdus nadają się do smarowania pługa żeby nie rdzewiał.
  • #4
    Grzegorz_madera
    Level 37  
    Ile ten silnik przepracował, że tak wyglądają panewki? W moim C 330 po 9000mth ledwo widać ślady że pracowały. Co do tulei to zrobiłbym szlif jeżeli są oryginalne. Do tego nowe tłoki WSK Gorzyce i będzie ok. Reszta tak jak kolega @kwok napisał.
    kwok wrote:
    Oleje Superol czy Turdus nadają się do smarowania pługa żeby nie rdzewiał.
    Niekoniecznie. Superol przy częstej wymianie jest tak samo skuteczny jak jakiś castrol. A że niekoniecznie to wychodzi taniej to już inna sprawa. Osobiście sprzętami tej klasy jeżdżę na syntetyku Fuchs, ale to dla niektórych pewnie będzie przesada.
  • #7
    bearq
    Level 38  
    bizon_126 wrote:
    . Dawać blok do osiowania? Panewki główne były na swoim miejscu wyraźnie zużyte więc ciężko oceniać.

    Osiowanie jak osiowanie ale należy sprawdzić czy siedliska panewek nie są rozbite a w tych silnikach to dość częste zjawisko.
    bizon_126 wrote:
    3. Tuleje mają minimalny próg wyczuwalny pod palcem. Nowe jakiego producenta?

    Ja zakładam Mahle, bez zarzutu.
    bizon_126 wrote:
    2. Korbowód - regeneracja/nowy no name/pom Tyczyn/wymieniać dwa?

    Najlepiej regenerować ale jak obróciło panewkę to rzadko uda się go zrobić albo zrobienie go ma średni sens .
    bizon_126 wrote:
    4. Trzpień koła pośredniego rozrządu ma luz osiowy w bloku z tego co się orientuje ma wchodzić na ciasno (nie ma prawa drgnąć).

    Dokładnie
    bizon_126 wrote:
    5. Koło pompy oleju ma luz osiowy - czy jest dopuszczalny/jaki maksymalnie?

    Jak robisz remont to pompę oleju wymień. Ostatnio składałem silnik dla siebie i pompa wyglądała naprawdę dobrze dopóki jej nie rozebrałem. Klin na wałku od pompy ścięty w 3/4 swojej grubości...
    bizon_126 wrote:
    6. Na wał od strony sprzęgła nowy odrzutnik czy zmienić na zimmering?

    Odrzutnik jest dobrym rozwiązaniem ale ma kilka wad. Przy stromych górkach i nie pracującym silniku nie spełnia swojego zadania i może dochodzić do wycieków oleju. Jest wrażliwy na zanieczyszenia oleju oraz przedmuchy do skrzyni korbowej co powoduje jego zaklejanie. Osobiście montuje dla siebie odrzutnik, o ile wymieniamy olej na czas to jest wręcz wieczny a z uszczelniaczami jest różnie...
  • #9
    kowal305
    Level 14  
    Przy nowej pompie oleju warto na początku wkręcić zegar i zobaczyć ciśnienie po remoncie, trafiło mi kilka pomp nowych w których zawór był zbyt mocno zaciśnięty i trzymał ok 7 bar. Co do jakości oleju czy to superol czy turdus to jak wiemy temat rzeka, w c 330 książka podaje wymianę co 250 mth. Ja osobiście zmieniam co 100 - 120 mth. superoli też jest kilka rodzajów trzeba patrzeć na lepkość kinetyczną w 100*C. z tego co pamiętam najgorzej wypada CC30. Sam zalewam superol falco CD 15w40 wymieniam częściej gdyż konstrukcja tego silnika nie potrzebuje oleju lepszej klasy.
  • #10
    bizon_126
    Level 31  
    Pompa oleju już po sekcji zwłok -klin prawie ścięty i kółko rozbite solidnie.
    Wał wyszedł na pierwszy szlif.
    Co do oleju poważnie zastanawiam się nad 10w40
    Ciągnik jeździ przez cały rok również w mroźne zimowe dni a superol na mrozie nie kapie z bagnetu
  • #12
    bizon_126
    Level 31  
    Własnie wracam z garażu gdzie napotkałem dwa problemy .
    Trzpień koła pośredniego można wcisnąć z całej siły ręką w blok.
    Jak byłem dziś w agromie chciałem dwa żeby wziąć ten wykonany na plusie niestety mieli ostatni
    Osadzić na kleju do łożysk? inne pomysły?
    Tulejkę koła pośredniego wycisnąłem na prasie dosyć lekko natomiast nowa wpada sama.
    Zastanawiam się czyżby nowa wadliwa?
  • #13
    kowal305
    Level 14  
    Jakość dzisiejszych części pozostawia bardzo wiele do życzenia, może być wykonana wadliwie. stara tulejka miała aż tak duży luz ? Trzpień można lekko napunktować i osadzić z klejem. Aczkolwiek lepiej było by taki który pasuje na wcisk.
  • #15
    bearq
    Level 38  
    Musi Ci to wejśc ciasno w blok, jak wchodzi luzno to żaden klej Ci nie pomoże. Sprubój oddać ją do jakiegoś tokarza to Ci ją ewentualnie drobno zmoletuje.
    Jesli chodzi o tulejkę koła to najlepiej abyś oddał to do tokarza który dorobi Ci tulejkę, wciśnie w koło i następnie obrobi na gotowo z kołem, wciskanie gotowych tulejek nie ma dużego sensu ponieważ są one zawsze za luźne albo po wciśnięciu nierównomiernie zaciskają.
  • #16
    bizon_126
    Level 31  
    Zastanawiałem się czy nie dać komuś żeby zrobił trzpień nad wymiar tylko on teoretycznie powinien być utwardzany
    Odnośnie tulejki gadałem z moim zaprzyjaźnionym tokarzem że ogarnie tylko załatwić tulejkę zbliżoną wymiarem

    Dodano po 13 [minuty]:

    Trzpień można wbić nadgarstkiem z wyjęciem trochę gorzej
  • #17
    Grzegorz_madera
    Level 37  
    bizon_126 wrote:
    czy nie dać komuś żeby zrobił trzpień nad wymiar
    To jest jedyny właściwy kierunek.
    bizon_126 wrote:
    on teoretycznie powinien być utwardzany
    Nie teoretycznie, a praktycznie. Bez problemu do ogarnięcia w każdym lepszym zakładzie. Robisz dla siebie, więc nie dziaduj i rób porządnie.
  • #18
    mczapski
    Level 39  
    Code: bash
    Log in, to see the code
    bizon_126 wrote:
    Tulejkę koła pośredniego wycisnąłem na prasie dosyć lekko natomiast nowa wpada sama.

    Dawno nie dłubałem w tym sprzęcie ale kombinuję że tulejka może być pływająca więc po co kombinować. Co do "trzpienia" który raczej winien nazywać się osią to też wcale nie jestem pewien, czy ma być osadzony na wcisk. Radzę pozaglądać do dokumentacji. A jakby co to tam napisano:
    Code: bash
    Log in, to see the code
  • #19
    bearq
    Level 38  
    bizon_126 wrote:
    Trzpień można wbić nadgarstkiem z wyjęciem trochę gorzej

    Moleta wystarczy, mówię to z doświadczenia.
    bizon_126 wrote:
    Odnośnie tulejki gadałem z moim zaprzyjaźnionym tokarzem że ogarnie tylko załatwić tulejkę zbliżoną wymiarem

    Tulejka korbowodu do C360 nadwymiarowa.
    mczapski wrote:
    Dawno nie dłubałem w tym sprzęcie ale kombinuję że tulejka może być pływająca więc po co kombinować.

    Nie jest pływająca
    mczapski wrote:
    Co do "trzpienia" który raczej winien nazywać się osią to też wcale nie jestem pewien, czy ma być osadzony na wcisk

    A jak? Ma latać w bloku razem z kołem zębatym?
  • #21
    bearq
    Level 38  
    bizon_126 wrote:
    Po umyciu na starej tulejce znalazłem numer 50001730
    Po wpisaniu w google wyskakuje tulejka korbowodu c 330

    Pasuje tulejka od korby tylko ja dorabiałem od C360 z nadwymiaru. Ośka rozrzadu jak i sworzeń korbowodu w tym ciągniku mają po 38mm. Tulejka musi być surowa i z brązu a nie kompozytu.
  • #22
    bizon_126
    Level 31  
    W auto szlifie powiedzieli żebym przywiózł blok i będą wstawić tulejkę tylko że już założyłem wał i tloki
    Ogólnie jak wbiję nowy trzpień to kręci się ciężko ręką ale luzu brak

    Dodano po 11 [godziny] 6 [minuty]:

    Tulejka dokupiona a odnośnie montażu zastanawiam się jakby dać loctile 603

    Dodano po 4 [minuty]:

    Ewentualnie na moletowac i klej?
    Ciągnik normalnie palił i miał moc
    Odnośnie trzpienia nad wymiar pytałem ale jedną sztukę jeszcze potem obróbka cieplna same ochy i achy