Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak sprawdzić sprawność pompy AdBlue Denoxtronic 2.2?

kruk76 18 Nov 2021 20:19 1065 9
Bosch
  • #1
    kruk76
    Level 10  
    Witam.
    Moje pytanie dotyczy modułu adblue denoxtronic 2.2.
    Chcę sprawdzić sprawność pompy tego modułu, ma ona wyjścia:
    1 masa
    2 +
    3 pwm
    Chciał bym się upewnić czy dobrze chcę podłączyć.
    Pompę chcę zasilić sygnałem 24 V, na 2 sygnał pwm z generatora, na 3 masa zarówno z zasilacza 24 V jak z generatora pwm na 1.
  • Bosch
  • #2
    mi-cha-el
    Level 14  
    Przydało by się trochę więcej szczegółów i ewentualnie zdjęcia aby można było cokolwiek doradzić. Domyślam się że mowa tu o pompie z pojazdu ciężarowego o czym świadczy próba zasilenia pompy napięciem 24 V. Uruchomienie pompy "na stole" to raczej kiepski pomysł, z uwagi na to że w samej pompie (przynajmniej z takimi się do tej pory spotykałem) znajduje się cały sterownik który tym zarządza, komunikuje się ze sterownikiem silnika po magistrali CAN i wspólnie z nim oraz zestawem czujników na układzie wydechowym (NOx temperatury, PM itp.) realizuje wtrysk adblue. Nie mówię że nie jest to możliwe do wykonania poza pojazdem, ale +/- i PWM to raczej tej pompy nie zmusi do pracy, no chyba że mówimy o czymś czego jeszcze nie widziałem, to chętnie się zapoznam z takowym rozwiązaniem.
  • Bosch
  • #3
    kruk76
    Level 10  
    Moduł dozujący ma stosunkowo prostą budowę, jest pompa z blokiem zaworowym, cewka realizująca zapewne tryb praca, oczyszczanie i czujnik ciśnienia, reszta to elementy mechaniczne.
    Pompa ma elektronikę, ale moim zdaniem odpowiada ona za diagnostykę, pracę i odczyt prędkości obrotowej.
    Cel do jakiego dążę by podłączyć pompę jest bardziej poznawczy i by wykluczyć wadę tego modułu.
    Większość awarii związana jest z odkształceniem membran i niską jakością def, zdarzyło mi się już, że w nowo otwartej mańce stężenie nox było na poziomie 26%.
  • #4
    mi-cha-el
    Level 14  
    Oczywiście zgodzę się że głównym problemem tych pomp są oczywiście elementy gumowe które często zużywają się, ale ta przypadłość wynika jeszcze z innej przyczyny, niejednokrotnie do zbiornika adblue trafiają substancje ropopochodne które "zabijają" tę pompę w krótkim czasie, gdyż uszczelnienia, membrany znajdujące się wewnątrz na tego typu substancję są zwyczajnie nieodporne. Wielokrotnie miałem okazję weryfikować takie uszkodzenia, klient zapierał się że tankuje mocznik z dystrybutora, a po otwarciu takiego zbiornika nie widać było jego dna.
    Jeśli koledze zależy tylko na ustaleniu czy pompa "buduje ciśnienie" to należało by napędzić silnik który tam się znajduje, i przeważnie nie jest to zwykły silnik DC tylko jakiś "korkowiec", ja robiłem to za pomocą wkrętarki bo konstrukcja jej na to pozwalała, była to pompa z autobusu Solaris produkcji Grundfos-a napędzany mimośród za pośrednictwem paska zębatego.Wymiana uszczelnień nie zawsze uzdrawiała pompę ze względu na ich mierną jakość.
  • #5
    kruk76
    Level 10  
    Tu masz racjię to ze pompa nie buduje cisnienia mozna wywnioskowac z djagnostyki no raczej testu układu scr
    Mówile ze bardziej zalezy mi na stwierdzeniu czy silnik pompy jest sprawny i jestem leniwy glównie zajmuje się koparkami dostemp do modułu jest ograniczony z racji ograniczonego miejsca
    Ponizszy schemat jest z koparki volvo
  • #6
    kruk76
    Level 10  
    Przepraszam oszukałem Cat
  • #7
    gucio~1
    Level 23  
    Ja sprawdzam pompy adblue od strony mechanicznej, napędzając je wkrętarką z gumową tulejką. Albo testerem, podpinając do samochodu.
  • #8
    kruk76
    Level 10  
    Myślę że wszyscy zaczynamy od komputera temat zaczołem raczej z myślą naprawy i sprawdzenia tak zwanych leżaków trzeba albo je naprawić albo wyrzucić po co zagracać magazyn i tak wygląda ciekawie a przy okazji poznać parametry pwm podłączenia coś nowego bym się dowiedział a i może by to ułatwiło życie w przyszłości
    Na tą chwilę brak czasu zamówiłem generator pwm jakie będą efekty to się podzielę
    PS Mam nadzieję że obędzie się bez fajerwerków

    Dodano po 10 [minuty]:

    Jakby kogoś interesowało prosis volvo pompy denoxtronic 2.2
    Bosch 0 444 042 012
  • #10
    kruk76
    Level 10  
    Oscyloskopem sprawdzę parametry ale temat się rozjeżdża z braku czasu