Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Citroen Berlingo 2004 1.6 - Zamiana alternatora

SzkopiX 22 Nov 2021 17:59 216 10
  • #1
    SzkopiX
    Level 9  
    Cześć,

    Mam pytanie odnośnie zamiany alternatora na inny model - w oryginale jest Bosch (0 980 049 370) 70A a ten który chcę zamontować to - Valeo (H541970R) 80 A, przez pomyłkę zamówiłem nie ten co trzeba a jestem w Norwegii i teraz mam kłopot.



    Problem polega na tym że oryginalny alt. BOSCH ma zintegrowany reg. napięcia oraz gniazdo na wtyczkę 2PIN (L, DFM) oraz B+, nowy z kolei ma regulator napięcia osobno na obudowie i wyprowadzone tylko złącza B+ i D+, czy da się w taki razie w jakiś sposób połączyć nowy alternator tak aby działał poprawnie ?

    Edit:
    1.Wywnioskowałem że styk D+ nowego alt. odpowiada stykowi L starego alt.
    2. Pozostaje kwestia DFM, to zestyk sprzężenia zwrotnego do sterownika samochodu regulujący obroty w zależności od obciążenia prądowego alt.

    Czyli jeżeli pozostawie styk DFM samemu sobie to:
    Samochód przy dużym obciążeniu prądowym może mi gasnąć ?
    Jakie są konsekwencje nie podłączenia zestyku DFM ?

    EWENTUALNIE:
    Zestyk DFM to tylko odpowiednie wyprowadzenie z regulatora napięcia i można taki kabel wyprowadzić manualnie, ktoś coś doradzi ?
  • #3
    SzkopiX
    Level 9  
    Ok jutro podłączę i sprawdzę, rozumiem że pomiar mam wykonać między B+ a masą przy wyłączonych wszystkich możliwych odbiornikach, czy tak ?
  • #4
    stalin2
    Level 14  
    Pomiar przy włączonych wszystkich odbiornikach wartość ok 13.9V
  • #5
    SzkopiX
    Level 9  
    Witam ponownie,

    Alternator podłączony, działa i ładuje, kontrolka akumulatora zgaszona, nie zauważyłem istotnych różnic w pracy samochodu bez podłączenia DFM.

    NATOMIAST jakimś dziwnym trafem straciłem przednie światła pozycyjne, żarówki sprawne, cała reszta świateł, akcesoriów i osprzętu działa, bezpiecznik świateł pozycyjnych odpowiada za kilka innych funkcji które działają, także bezpiecznik wykluczony.

    Jakiś trop ?
  • #7
    stalin2
    Level 14  
    Sprawdz czy te światła świecą na włączonym zapłonie i wyłączonym silniku . Jeśli nie świecą to uszkodzenie przełącznika na kierownicy - wystarczy go powąchać .
  • #8
    SzkopiX
    Level 9  
    Piachu 1994: przy zgaszonym silniku nie ma jakiejkolwiek informacji z alternatora do funkcji DFM a światła powinny działać więc obstawiam że nie w tym problem.


    stalin2: przełącznik zespolony wydaje się być sprawny ponieważ mając kluczyk na zapłonie włączają się światła pozycyjne tylnie, podświetlenie deski oraz zegary, jedynie pozycyjne przednie nie działają.

    Przed wymianą alternatora wymieniłem żarówki świateł mijania/drogowe na mocniejsze, z 50/65W na 80/100W.
    Czy jest możliwość że moduł BSI na skutek przeciążenia zablokował obwód świateł postojowych przednich i trzeba go potraktować urządzeniem diagnostycznym np. Lexią ?

    U mnie nie ma osobnych żarówek postojowych, postojowe to światła mijania które świecą na kilkanaście procent mocy. W BSI mam 4 bezpieczniki: do świateł mijania i drogowych lewych i prawych, brak bezpiecznika do postojowych co skłania mnie do szukania przyczyny w BSI i przeciążonym układzie.
  • Helpful post
    #9
    stalin2
    Level 14  
    Najłatwiej zamontować żarówki o właściwej mocy - Nowe zawsze lepiej świecą.

    Jeśli zamontowałeś żarówkę o znacznie większej mocy, to na pewno BSI zarejestrowało przeciążenie .

    Przy stosowaniu żarówek o większej mocy zaczną się topić kostki w tych francuskich lampach i od ciepła odkształcać się gniazda żarówek .

    Należy zamontować właściwej mocy nowe żarówki i pastą G3 polerować szkło lampy - jak jest matowe .
  • #11
    SzkopiX
    Level 9  
    Zamiana żarówek na standardowe i odpięcie akumulatora niestety nie pomogło. Reset BSI według instrukcji z YT również nie pomógł.

    Zostaje w takim razie diagnostyka a w najgorszym wypadku wymiana i kodowanie BSI gdyby obwód okazał się spalony.

    Zrobię update wątku lecz dopiero na święta.

    Dzięki za pomoc 👍🙂