Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Multiplexer audio, jaki układ scalony?

olto_alto 22 Nov 2021 23:42 210 8
  • #1
    olto_alto
    Level 3  
    Potrzebuję zrobić przełącznik źródeł do systemu caraudio, 3 źródła plus możliwość wyciszenia. Możliwość regulacji głośności mile widziana, ale nie niezbędna.
    Nie chciałbym budować czegoś w oparciu o 4066 albo 4051, poszukując układów dedykowany do audio znalazłem Sanyo LA7221 i Samsung KA8403 ale to raczej też jakieś retro. Źródło "główne", czyli radio ma 6 kanałów audio więc tyle sygnałów trzeba przełączać. Jakieś sugestie jakiego układu użyć?
  • #3
    olto_alto
    Level 3  
    Marek_Skalski wrote:
    Może coś z tej serii: ROHM_BD370xx?
    Dobry hint, będę szukać pod hasłem "sound processor".
    Przejrzałem kilka modeli od ROHM, niestety potrafią obsłużyć tylko do 4 kanałów, zamiast tych wodotrysków do regulacji, wolałbym więcej prostszych przełączników.
  • #4
    Marek_Skalski
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Ten linkowany oraz pozostałe BD3706x obsługują 6 sygnałów wejściowych (A do F) i mają wyjście na 6 głośników (C, S, R1, R2, F1, F2). Dodatkowo mają jeszcze wejście po przełącznikach, które jest używane dla głosu nawigacji. Na pewno dobrze odczytałeś schemat?
  • #5
    olto_alto
    Level 3  
    Marek_Skalski wrote:
    Ten linkowany oraz pozostałe BD3706x obsługują 6 sygnałów wejściowych (A do F) i mają wyjście na 6 głośników (C, S, R1, R2, F1, F2). Dodatkowo mają jeszcze wejście po przełącznikach, które jest używane dla głosu nawigacji. Na pewno dobrze odczytałeś schemat?

    Patrze na to:
    Multiplexer audio, jaki układ scalony?mux.jpg Download (416.31 kB)
    Wejścia od A do F to wejścia 6 źródeł, każde ma 2 kanały (w różnej konfiguracji), dopiero wejścia INx, jako jedyne mają 6 oddzielnych kanałów które można przekierować na wyjście.
    Dla wejść A do F, kanał subwoofera i kanał centralny są "generowane" z kanału tylnego, a kanały "tylny" generowany z kanału "przedniego" który wychodzi bezpośrednio z multiplexera który wybiera kanały A do F.
    Czy się mylę w czytaniu tego schematu blokowego?

    Wracając do tematu, przyszły mi głowy jeszcze dwie możliwości:
    1. Był sobie taki scalak, nie pamiętam typu, ale miał matrycę 16x16 albo 16x4. W obudowie PLCC często był montowany w rejestratorach wideo o centralach telefonicznych. Za chol... nie mogę sobie przypomnieć typu.
    2. Układy "przełączników" Analog ADGxxxx, Vishay DGxxxx, tam jest np podwójny przełącznik 4:1 Są stosunkowo łatwe do kupienia i pasmo nie najgorsze.
    Jakieś opinie?
  • #6
    Marek_Skalski
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Źródło główne, czyli radio z 6 kanałami podłączasz w miejsce DAC.
    Pozostałe źródła (chyba nie mają 6 kanałów) podłączasz do wejść A-F.
    Wyjścia sterujesz ustawiając odpowiednio przełączniki sygnałów oraz poziom głośności na Input Gain i Fader Att.
    Można też użyć 3 układów, jeżeli wszystkie źródła sygnału mają 6 wejść. Gotowy switch 6-kanałowy dla wielu źródeł, to jednak niszowe zastosowanie.
  • #7
    olto_alto
    Level 3  
    Marek_Skalski wrote:
    Źródło główne, czyli radio z 6 kanałami podłączasz w miejsce DAC.
    Pozostałe źródła (chyba nie mają 6 kanałów) podłączasz do wejść A-F.
    Wyjścia sterujesz ustawiając odpowiednio przełączniki sygnałów oraz poziom głośności na Input Gain i Fader Att.
    Dobry hint, w tym układzie mogłoby zadziałać. To jak już biorę tak dedykowany układ to mógłbym zrealizować coś jeszcze w jednej kostce.
    1. Filtr do subwoofera, tak żeby "wygenerować" sygnał z kanałów stereo, niby układ to potrafi, ale IMHO wolałbym jakiś filtr dla pewności.
    2. Jakby by się dało wycinać zupełnie głośniki przednie, np żeby kierowca nie słyszał audio z tylnych monitorów, może by się jakoś dało użyć Fader ATT/boost, żeby wyłączyć cały kanał. Jak rozumiem Fader ATT/boost "aktywuje" się tylko w momencie przełączania, ale to doczytam.

    No i pytanie główne, gdzie to cudo można łatwo kupić? Bo ostatnio są duże braki na magazynych. Tylko Farnell, czy może gdzieś jeszcze?
  • #8
    Marek_Skalski
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Link, który podałem prowadzi do Mouser. Są dostępne.
    Wyciszanie przednich głośników, można zrobić przełączając na sygnał z nawigacji (MN).
    Ale chyba łatwiej kontrolować wszystko z poziomu rejestrów 28-2D (strona 18).
    Zadaniem advanced switch jest zapobieganie glitchom. Po prostu łagodnie zmienia amplitudę sygnału w czasie zadanym w rejestrze 01.
  • #9
    olto_alto
    Level 3  
    Marek_Skalski wrote:
    Wyciszanie przednich głośników, można zrobić przełączając na sygnał z nawigacji (MN).
    Ale to jest tylko opcja mieszania z wejściem MN albo braku mieszania (czyli czysty sygnał), no chyba że sugerujesz żeby zmieszać z odwrotnością żeby wyzerować.
    Marek_Skalski wrote:
    Ale chyba łatwiej kontrolować wszystko z poziomu rejestrów 28-2D (strona 18).
    Czy te rejestry regulują konkretnymi kanałami, czy "głebokością" Fader boost/Attenuation?

    Dodano po 10 [godziny] 49 [minuty]:

    Przemogłem wewnętrzne fuj przy zamawianiu scalaków zza granicy i przy okazji postanowiłem poszukać alternatyw. A może taki TDA7715? W Mouser mają tylko w wersji LV (zasilanie 8.5V). Wydaje się bardziej elastyczny niż układy ROHM. Ma 3 kanały stereo z możliwością bypass regulacji, 5 kanałów stereo z możliwością regulacji które później trafiają na wybrane kanały wyjściowe. Do tego wbudowane programowalne filtry. Martwią mnie tylko następujące rzeczy:
    - prąd pracy 48 do 60mA, niby nie jest to dużo w porównaniu poborem jednostki multimedialnej albo wzmacniacza, ale trzeba jakoś wygenerować to napięcie z napięcia 12-14V. Czy ten prąd to nie jest nieco za dużo? ROHM dla swoich czipów podaje tylko prąd dla stanu bez sygnału, więc trudno porównywać te układu.
    - piny 27-32 po przełączaniu z trybu QD na AC i piny 11-20, to wystarczy przed kondensator rzędu 100-200nF podać sygnał z wyjścia jednostki multimedialnej?
    - czy warto kombinować z trybami wejść quasi-diferential, czy typowe tunery i odtwarzacze DVD mają masy wyjść sygnałowych zwarte z masą pojazdu?
    - producent nazywa piny zasilające VCC1 i VCC2, ale nie precyzuje że trzeba zapewnić oddzielne zasilanie, czy można je zasilić z jedno stabilizatora.
    - czy na wyjściach sygnałowych do wzmacniacza trzeba dawać kondensatory filtrującą składową stałą, czy takie coś może powinno być po stronie wzmacniacza i wystarczy sygnały ze scalaka podać od razu na wzmacniacz.