Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Budowa wzmacniacza gitarowego ax84

01 Lis 2005 17:56 8565 46
  • Poziom 11  
    Witam wszystkich na forum!
    Noszę sie z zamiarem zbudowania wzmacniacza ax84 model P1 (195.178.239.50/ax84/media/ax84_m37.pdf) i mam w związku z tym pewne pytania:
    Wzmacniacz zamierzam zrobić na PCB, i dlatego chcę mieć wszystko dokładnie zaplanowane zanim przygotuję projekt płytki i zacznę budować. Zastanawia mnie sprawa ustawienia biasu. Wg. schematu bias ustawia się wartością rezystora R15, więc w razie potrzeby regulacji muszę za każdym razem wylutować i wlutować nowy rezystor. I w tym miejscu pytam: czy wstawić zamiast R15 jakiś potencjometr (jak tak to jaki?) czy może nie przejmować się tym, wstawić ten rezystor i liczyć na to że będzie wszystko w porządku?
    I pytanie nr.2: chciałbym wprowadzić jedną modyfikację, mianowicie żarzenie lampy preampu prądem stałym wg. projektu ze strony Toma (http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/tom/misc.htm#Super%20ciche) i chciałbym w tym miejcu zapytać jakiej mocy rezystorów użyć? Czy wystarczą 0,5W (gdyż takie akurat posiadam...) czy nie będą za słabe?

    Z góry dziękuje za odpowiedzi
    pozdrawiam, Bartek Kwiecień

    ps. nie wiedzieć czemu ale pierwszy link nie chce wyświetlić sie w formie linku więc proszę o skopiowanie...
  • Specjalista-oldradio
    BartekKwiecien napisał:
    Zastanawia mnie sprawa ustawienia biasu. Wg. schematu bias ustawia się wartością rezystora R15, więc w razie potrzeby regulacji muszę za każdym razem wylutować i wlutować nowy rezystor. I w tym miejscu pytam: czy wstawić zamiast R15 jakiś potencjometr (jak tak to jaki?) czy może nie przejmować się tym, wstawić ten rezystor i liczyć na to że będzie wszystko w porządku?


    Potencjometru nie ma co - potencjometr o tej mocy jest ciężko dostępny. Spokojnie wystarczy dobranie opornika, zwłaszcza, że jest to sprawa jednorazowa - na dobrą sprawę nie ma co go dobierać, wystarczy użyć wartości schematowej.

    BTW. W polskim języku jes słowo polaryzacja, znacznie ładniejsze od 'biasu'.

    BartekKwiecien napisał:
    I pytanie nr.2: chciałbym wprowadzić jedną modyfikację, mianowicie żarzenie lampy preampu prądem stałym wg. projektu ze strony Toma (http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/tom/misc.htm#Super%20ciche) i chciałbym w tym miejcu zapytać jakiej mocy rezystorów użyć? Czy wystarczą 0,5W (gdyż takie akurat posiadam...) czy nie będą za słabe?


    Będą. Wartość mocy zależy od prądu przez nie płynącego, według wzoru P=RI². Policz łączny prąd żarzenia wszystkich lamp, postaw do wzoru i ci wyjdzie potrzebna moc. Ale, żeby nie było za prosto - musisz tez policzyć oporność, podana tam dotyczy konkretnego przypadku (konkretnej lampy i transformatora). Tu niestety dużo zależy od użytych diod i transformatora, musisz ten opornik określić metodą prób i błędów.

    BartekKwiecien napisał:
    ps. nie wiedzieć czemu ale pierwszy link nie chce wyświetlić sie w formie linku więc proszę o skopiowanie...


    Bo to nie jest poprawny URL. URL składa się z adresu internetowego poprzedzonego nazwą protokołu, np. http:\\, ftp:\\, scp:\\
  • Poziom 11  
    Witam
    Lampy preampu nie musisz żarzyć prądem stałym - w tej konstrukcji wystarczy zmiennym, nie jest to "high gain". P1 zrobiłem, nie ma żadnych brumów i zakłóceń. Co do R15 - jeżeli masz napięcie zasilania jak na schemacie możesz śmiało wlutować 130 omów.
    R15 decyduje o prądzie anodowym - w tym układzie ok . 48 mA.
  • Poziom 27  
    bias? o co chodzi??? o opornik przy siatce drugiej?? przeciez to koncowka SE, ja tez to robie dokladnie ten sam projekt tyle ze dodatkowo montuje jeszcze kanal clean Fendera. moje trafo daje nap. zazenia 7,8V wiec stosuje stabilizowane zazenie (LM317) przelaczanie kanalow za pomoca opt-sw (przelacznik na panelu lub foot swith). opoznione zalaczanie nap. anodowego i symulator glosnika. ja robie wg schematu bo trafo zasilajace ktore stosuje bylo przystosowane do pracy z jedna EL84+ kilka malych.

    Dodano po 4 [minuty]:

    polecam montaż przestrzenny. fajna zabawa:)
  • Poziom 11  
    Witam ponownie
    Jako że prześladuje mnie strach przed użyciem zbyt słabych elementów chciałym jeszcze zapytać czy potencjometry 0,25W będą wystarczające dla tej konstrukcji?
    Z góry dzięki
    pozdrawiam
  • Specjalista-oldradio
    BartekKwiecien napisał:
    Witam ponownie
    Jako że prześladuje mnie strach przed użyciem zbyt słabych elementów chciałym jeszcze zapytać czy potencjometry 0,25W będą wystarczające dla tej konstrukcji?


    Oczywiście. Te potencjometry nie przenoszą mocy.
  • Poziom 11  
    Mam jeszcze jedno pytanie na koniec i zabieram sie do roboty :)
    Na schemacie jest bezpiecznik sieciowy o wartości 1A, ale jest tam napięcie sieciowe 115V, jaki bezpiecznik zastosować w "naszych" warunkach? 0,5A?
    pozdrawiam
  • Specjalista-oldradio
    BartekKwiecien napisał:
    Mam jeszcze jedno pytanie na koniec i zabieram sie do roboty :)
    Na schemacie jest bezpiecznik sieciowy o wartości 1A, ale jest tam napięcie sieciowe 115V, jaki bezpiecznik zastosować w "naszych" warunkach? 0,5A?


    Nie wiem dokładnie ile to w całości mocy zje. 0,5A na pewno zadziała poprawnie, pewnie też 315mA też by było dobre - ten układ bierze z sieci zapewne ok 40W - czyli ok 200mA prądu z sieci, nawet dodając prąd jałowy transformatora i udar przy włączaniu to dużo nie wyjdzie.
  • Poziom 27  
    to mi sie podoba:) wzmacniacz 5w a pobiera ok 40W:)
  • Poziom 11  
    Witam ponownie z kolejnym pytaniem.
    Narazie skonstrouwałem zasilacz i wychodzi mi że mam po wyprostowaniu ok 310V. I teraz pytanie co przy takim napięciu zasilania muszę zmienić w układzie? Z katalogu wyczytałem (oczywiście jeśli dobrze to zrozumiałem) że musze zmienić rezystor katodowy R12 z 1,5kohm na 1,2kohm, ale co dalej? Co z rezystorem katodowym drugiej triody oraz lampy wyjściowej? I czy cos jeszcze musze zmienić?
    Proszę o naprowadzenie mnie na właściwą drogę :)
    pozdrawiam
  • Specjalista-oldradio
    BartekKwiecien napisał:
    Witam ponownie z kolejnym pytaniem.
    Narazie skonstrouwałem zasilacz i wychodzi mi że mam po wyprostowaniu ok 310V. I teraz pytanie co przy takim napięciu zasilania muszę zmienić w układzie? Z katalogu wyczytałem (oczywiście jeśli dobrze to zrozumiałem) że musze zmienić rezystor katodowy R12 z 1,5kohm na 1,2kohm, ale co dalej? Co z rezystorem katodowym drugiej triody oraz lampy wyjściowej? I czy cos jeszcze musze zmienić?
    Proszę o naprowadzenie mnie na właściwą drogę :)
    pozdrawiam


    Na razie nie zmianiaj tego opornika. Zmontuj układ, uruchom i zobacz ido jakiego poziomu spadnie napięcie - zasilacz nieobciążony daje większe napięcie niż obciążony. Ewentaulne korekty wprowadź modyfikując opornik w filtrze zasilania - R16
  • Poziom 11  
    Witam ponownie z kolejnymi prostymi pytaniami :]
    Jako że nie mogę nigdzie dostać potencjometru 250k chciałbym zapytać z jaką tolerancja moge dobrać inny pot, najbliższa wartość jaką mogę dostać to 200k, czy mogę takowego użyć i z czym sie to wiąże taka zmiana w działaniu?
    I po drugie zastanawiam się czy użycie przełącznika z wartością graniczną 250V przynapięciu zbliżonym doń, czyli ok 240-245V jest bezpieczne, bo przełącznika powyżej 250V oczywiście dostać również nie mogę...
    pozdrawiam
  • Specjalista-oldradio
    BartekKwiecien napisał:
    Witam ponownie z kolejnymi prostymi pytaniami :]
    Jako że nie mogę nigdzie dostać potencjometru 250k chciałbym zapytać z jaką tolerancja moge dobrać inny pot, najbliższa wartość jaką mogę dostać to 200k, czy mogę takowego użyć i z czym sie to wiąże taka zmiana w działaniu?


    Możesz użyć, zmieni się trochę charakterystyka regulacji, ale raczej niespecjalnie istotnie.

    BartekKwiecien napisał:
    I po drugie zastanawiam się czy użycie przełącznika z wartością graniczną 250V przynapięciu zbliżonym doń, czyli ok 240-245V jest bezpieczne, bo przełącznika powyżej 250V oczywiście dostać również nie mogę...
    pozdrawiam


    Jak jest to 250V prądu stałego to tak. Jak 250V prądu zmiennego (stałego wyjdzie znacznie mniej) to nie - może błyskawicznie wypalić sobie styki.
  • Poziom 11  
    Chciałem dać ten przełącznik na uzw. wtórnym transformatora i mam w tym miejscu właśnie te ok 240-245V. Więc w jaki sposób mogę rozwiązać ten problem? Kupno przełącznika na większe napięcie odpada...
    Tak przy okazji zapytam jak jest to rozwiązane w urządzeniach gdzie jest dużo większe napięcie wtórne? np 400V albo i więcej, bo chyba nie przełącznikiem (no chyba że takie są...)
    pozdrawiam
  • Specjalista - urządzenia lampowe
    Masz kilka możliwości:
    1. wyłącznik dwubiegunowy, w którym oba systemy połączysz szeregowo
    2. Przekaźnik - znajdziesz typy na napięcie > 250V, ponadto równiez możesz zastosować knif z pkt.1
    3. Tyrystor, włączony między ujemny biegun mostka a masę - ze znalezieniem tyrystora na 600V nie będziesz miał problemu.
  • Specjalista-oldradio
    BartekKwiecien napisał:
    Chciałem dać ten przełącznik na uzw. wtórnym transformatora i mam w tym miejscu właśnie te ok 240-245V. Więc w jaki sposób mogę rozwiązać ten problem? Kupno przełącznika na większe napięcie odpada...
    Tak przy okazji zapytam jak jest to rozwiązane w urządzeniach gdzie jest dużo większe napięcie wtórne? np 400V albo i więcej, bo chyba nie przełącznikiem (no chyba że takie są...)


    Są przełączniki i na większe napięcia, choć fakt, że dziś trudiej dostępne.
  • Poziom 11  
    Chyba skorzystam z pomysłu nr.1 jdubowskiego, wydaje się najprostrzy i wymagający najmniej pracy :) Tylko mam pytanie, jak mam przełącznik dwubiegunowy na 250V i łączę szeregowo te systemy to mam wtedy przełącznik na 500V? Bo dałbym go w takim wypadku za filtrem a tam jest już kole 300V
    pozdrawiam
  • Specjalista-oldradio
    BartekKwiecien napisał:
    Chyba skorzystam z pomysłu nr.1 jdubowskiego, wydaje się najprostrzy i wymagający najmniej pracy :) Tylko mam pytanie, jak mam przełącznik dwubiegunowy na 250V i łączę szeregowo te systemy to mam wtedy przełącznik na 500V? Bo dałbym go w takim wypadku za filtrem a tam jest już kole 300V
    pozdrawiam


    Na 500 nie, ale 300 powinien wytrzymać. Głównym problemem ograniczającym napięciowo wyłączniki jest powstający przy rozłączaniu łuk elektryczny. Jak będzie przełącznik wyłączał zawsze bez napięcia, albo przy bardzo małym prądzie, to wtedy każdy będzie poprawnie działał, o ile zapewni bezpieczną wartość napięcia przebicia do elementu manipulacyjnego.
  • Poziom 11  
    Mam jeszcze takie pytanie co do tego przełącznika standby, przez to że płytki zrobiłem wcześniej i ten przełącznik miał być na uzw. wtórnym a teraz jak zewre dwa systemy to nie dam go w tym miejscu, i jedyne miejsce w jakie mogę dać ten przełącznik to przed lub za rezystorem R16 czyli między kondensatorami filtra. Czy mogę tak zrobić? nie zaszkodzi to że jeden kondensator będzie pod napięciem a drugi dopiero później?
    pozdr.
  • Specjalista-oldradio
    BartekKwiecien napisał:
    Mam jeszcze takie pytanie co do tego przełącznika standby, przez to że płytki zrobiłem wcześniej i ten przełącznik miał być na uzw. wtórnym a teraz jak zewre dwa systemy to nie dam go w tym miejscu, i jedyne miejsce w jakie mogę dać ten przełącznik to przed lub za rezystorem R16 czyli między kondensatorami filtra. Czy mogę tak zrobić? nie zaszkodzi to że jeden kondensator będzie pod napięciem a drugi dopiero później?
    pozdr.


    Kondensatorom nie zaszkodzi, w końcu jak układ pracuje to kondensator jest pod prądem, jak jest wyłączony to nie ma napiecia, stan drugiego kondensatora jest mu wtedy obojętny :)
  • Poziom 11  
    Witam ponownie, jestem już na końcowym etapie budowy wzmacniacza, może dzisiaj się już uda skończyć, ale mam jeszcze jedno pytanie: czy lepiej (no i bezpieczniej) podłączać taki wzmacniacz do gniazdka z rzeczywistym uziemieniem czy zerowaniem? Pytam bo słyszałem różne skrajne opinie i wole się upewnić :)
    pozdr.
  • Specjalista-oldradio
    BartekKwiecien napisał:
    Witam ponownie, jestem już na końcowym etapie budowy wzmacniacza, może dzisiaj się już uda skończyć, ale mam jeszcze jedno pytanie: czy lepiej (no i bezpieczniej) podłączać taki wzmacniacz do gniazdka z rzeczywistym uziemieniem czy zerowaniem? Pytam bo słyszałem różne skrajne opinie i wole się upewnić :)
    pozdr.


    Prawdziwe uziemienie jest lepsze i pewniejsze, więc IMO lepiej do gniazdka z normalną ziemią.
  • Poziom 11  
    A więc wreszcie po długich bojach złożyłem to do kupy i jest, działa :) Powiem nawet że działa dobrze, czego sie nie spodziewałem, bez żadnych problemów, nic nie brumi nawet po rozkręceniu więc się cieszę :)
    Tylko że chcę jeszcze dopytać czy mogę spokojnie korzystać ze wzmacniacza ze względu na wyższe nap. zasilania. Dokonałem paru pomiarów i wychodzi następująco:
    lampa wyjściowa (6P14P)
    nap. anody 271V
    nap. katody 7,54V
    nap. siatki 270V
    nap. siatka-katoda -7,24V
    ECC83
    nap. anody 158V
    nap. katody 1,37V
    (napięcia na triodzie wejściowej, na drugiej nie moge pomierzyć bo kable zawadzają i nie mam dostępu :D )
    Napięcia większe niż na schemacie (logiczne w sumie :) ) ale wydaje mi się że wszystko w porządku, czy podzielacie me zdanie? Czy coś zmienić jeszcze?
    pozdr.
  • Poziom 11  
    Witam. Mam jeszcze na koniec jedną prośbę.
    Jako że jednak przy maksymalnym rozkręceniu (co w sumie mnie nie interesuje bo wzmacniacza używam do gry w domu i rozkręcony jest duuużo za głośny do domu) słychać trochę szumu, chciałbym abyście mi podpowiedzieli jakie błedy popełniłem w montażu, co by się ustrzec takowych przy ewentualnych następnych poważniejszych konstrukcjach.
    Przesyłam zdjęcia mej konstrukcji (niestety jakość nienajlepsza bo fotograf kaleka, ale coś tam widać)
    http://img509.imageshack.us/img509/4374/dscf17662ox.jpg
    http://img501.imageshack.us/img501/7268/dscf17670xa.jpg
    http://img501.imageshack.us/img501/7751/dscf17682qj.jpg
    http://img523.imageshack.us/img523/3475/dscf17697tw.jpg
    http://img523.imageshack.us/img523/6357/dscf17705vc.jpg
    http://img524.imageshack.us/img524/1957/dscf17717cn.jpg
    http://img524.imageshack.us/img524/9536/dscf17728ph.jpg
    http://img524.imageshack.us/img524/2813/dscf17734gi.jpg
    ogólnie tak trochę chaotyczna konstrukcja :] więc myśle że jest masa grubych błędów które widać od razu. Proszę więc o wskazanie :)
    pozdr.

    PS. tak jeszcze chciałem się dopytać jak zrobić wyjście za trafem głośnikowym co bym mógł coś np. nagrać no komputer albo podłączyć jakąś większą końcówkę mocy (jeśli się da)
  • Poziom 11  
    Okazuje się że nie jest to takie bezproblemowe jak mi się z początku wydawało, mianowicie jest problem z bezpiecznikami, tzn. za pierwszym uruchomieniem działało normalnie, przy drugim uruchomieniu spalił się jeden bezpiecznik (500mA), wymieniłem na 250mA (taki tylko miałem pod ręką) i działało znów, przez 2dni działało dalej normalnie, pare razy włączany i wyłączany i dzisiaj znów poszedł, tym razem drugi (również500mA) wymieniłem i działa znów. cemu tak sie dzieje że przepalają się bezpieczniki (ale tylko 2 razy, poza tym działa normalnie).

    I prosiłbym też o odpowiedź na poprzedniego mojego posta.

    pozdr.
  • Specjalista-oldradio
    BartekKwiecien napisał:
    Okazuje się że nie jest to takie bezproblemowe jak mi się z początku wydawało, mianowicie jest problem z bezpiecznikami, tzn. za pierwszym uruchomieniem działało normalnie, przy drugim uruchomieniu spalił się jeden bezpiecznik (500mA), wymieniłem na 250mA (taki tylko miałem pod ręką) i działało znów, przez 2dni działało dalej normalnie, pare razy włączany i wyłączany i dzisiaj znów poszedł, tym razem drugi (również500mA) wymieniłem i działa znów. cemu tak sie dzieje że przepalają się bezpieczniki (ale tylko 2 razy, poza tym działa normalnie).


    Załóż bezpiecznik zwłoczny i ewentualnie wprowadź jakiś układ ograniczania prądu udarowego powstającego przy ładowaniu kondensatorów w zasilaczu anodowym - np. oporniki 33Ω w szereg z diodami.
  • Poziom 11  
    Tyle że te bezpieczniki paliły się przy załączaniu żarzenia, zasilacz anodowy wogóle nie pracował (prócz tego jednego kondensatora), i tu jest problem bo nie mogę nic do układu dodać bo musiałbym wszysto przebudować od nowa :/
  • Specjalista-oldradio
    BartekKwiecien napisał:
    Tyle że te bezpieczniki paliły się przy załączaniu żarzenia, zasilacz anodowy wogóle nie pracował (prócz tego jednego kondensatora), i tu jest problem bo nie mogę nic do układu dodać bo musiałbym wszysto przebudować od nowa :/


    Ale prostownik z kondensatorem był podłączony? Jeżeli tak to to właśnie jest przyczyna. A oporniki w szereg z diodą bez problemu można dodać w każdym układzie - spokojnie dwuwatowe wystarczą, z dużym zapasem.

    No i oczywiście zwłoczny bezpiecznik.
  • Poziom 11  
    Ok, więc spróbuję z tym bezpiecznikiem.
    A tak swoja drogą co z tym wyjściem za trafem? Czy wystarczy jak obciąże je tym 8ohm i już mogę podłączyć do komputera na przykład, czy coś innego jeszcze muszę zrobić?