Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Jaki akumulator do auta - Kwasowo/ ołowiowo/ wapniowy (PbCa), EFB, AGM, SMF, czy

bartolomeeu123 23 Nov 2021 00:52 1995 50
  • #1
    bartolomeeu123
    Level 8  
    Hej forumowicze może ktoś z Was poratuje fachową radą?
    Jestem zmuszony kupić 2 akumulatory do dwóch różnych aut.
    Kiedyś przy kwasowo- ołowiowych sprawa była w zasadzie prosta i nie miałem z tym problemu. Przy obecnym wyborze technologii na rynku mam dylemat, a chciałbym dokonać dobrego zakupu , żeby nie było potem z nimi problemu.
    Na rynku dostępne są teraz kwasowo olowiowe z technologią PbCa, akumulatory EFB /start-stop/, akumulatory AGM, SMF I Silver Dynamic. Noe wiem czy wszystkie wymieniłem, ale tyle udało mi się ogarnąć.

    1. Pierwsze autko to VW Polo 6n2 1.9 sdi. Do tej pory jeździł z baterią 64 Ah 540 EAN. Jest użytkowany głównie w mieście 8 dojazdy do pracy ok 15km w jedną stronę i sporadycznie na trasach do 150 km.



    2. Drugie autko to BMW e91 325d. Miał baterię 90Ah 720 EAN. Nie ma mechanizmu start/ stop. Użytkowany jest raczej na dłuższych trasach i w mieście.

    Czy jest może ktoś wśród Was, kto siedzi głęboko w temacie i może doradzić jaki najlepiej aku i w jakiej technologi dobrać do tych aut żeby nie trzeba było powiedzmy za 2 lata znów kupować nowego bo obecny padł?

    Z góry serdeczne dzięki za każdą poodpowiedź.

    Panowie, a macie może wiedzę jak jest z tymi akumulatorami start/stop? Warto więcej zapłacić i wsadzić go do auta bez systemu start/stop? Chodzi mi o to czy dłużej wytrzyma niż tradycyjny Pb czy Pb/Ca w aucie bez start/stop? Chodzi mi fokladnie o opcję do bmw.
  • #2
    kotweiler
    Level 17  
    Varta silver dynamic. W sklepie jest najmniej reklamacji tak mi powiedział kiedyś zaprzyjaźniony sprzedawca i miał rację. Akumulatory mam w swoich samochodach i zakładam też klientom no i nie ma problemów, poza ceną, trochę boli. w niektórych samochodach założyłem i mają już po 4-5 lat z tego co pamiętam. Tylko przy zakupie trzeba sprawdzić datę produkcji jest kodowana w nr akumulatora, żeby nie była jakaś zleżała ze dwa lata. Amper maks podobno dobre i dają trzy lata gwarancji ale ja bym nie ryzykował.
  • #4
    adse
    Level 21  
    Czyli w obu autach są teraz zwykłe kwasowo-ołowiowe. No to takie mogą zostać. Pojemność ta sama lub zbliżona, prąd podobnie, ale trudno byłoby znaleźć np. akumulator 64Ah z prądem mniejszym niż 540 więc raczej trzeba brać z większym prądem. Pojemność może być większa, ale wygodnie jest trzymać się rozmiaru takiego samego jak jest obecnie. W tym rozmiarze co w Polo chyba nie ma więcej niż 66Ah.
    W wersji budżetowej polecane są Kozaki np. KO660 za ok. 200 zł. W wersji z wyższej półki Banner Pro 63Ah albo Amega7 62Ah za ok. 350 zł. Na przyzwoitej średniej półce są np. Fiamm, Centra/Exide, Varta/Bosch.
  • #5
    eurotips
    Level 38  
    bartolomeeu123 wrote:
    Na rynku dostępne są teraz kwasowo olowiowe z technologią PbCa, akumulatory EFB /start-stop/, akumulatory AGM, SMF I Silver Dynamic. Noe wiem czy wszystkie wymieniłem,


    Sporo wiesz, najważniejsze że jesteś świadom że wszystkie są nadal kwasowo-ołowiowe.
    Czasami producentów ponosi fantazja i ich produkt promowany jest pod jakąś marketingową nazwą która z technicznego punktu widzenia nic nowego nie wnosi.
    Skoro chcesz czegoś się dowiedzieć to stare akumulatory miały płyty ołowiowe z domieszką antymonu i nazwijmy je Pb/Sb.
    No ale były za drogie więc zamiast antymonu dodali wapń i tak powstały Pb/Ca które wychwalali że mają bardziej trwałe płyty. Trochę w tym prawdy jest bp teraz płyty robione są wyłącznie w technologii cięto-ciągnionej i z dodatkiem antymonu pewnie nie dałoby się ich wykonać. W międzyczasie ktoś do wapnia dodał odrobinę srebra i tak powstały Silver Dynamic czyli w sumie nic innego jak Pb/Ca-Ag.

    I na koniec najciekawsze: wszystkie aku z dodatkiem Ca mają końcowe napięcie ładowania 16.2V w odróżnieniu od startych z Sb gdzie koniec ładowania następował przy 14.4V (mowa o aku 12V)
    Wszyscy te Silvery zachwalają ale proszę mi powiedzieć, w którym samochodzie (ja znaqm tylko Mercedesa) można bezkarnie zamiast Pb/Sb wstawić aku w technolgii Pb/Ca-Ag bo to pociąga za sobą konieczność przeprogramowania parametrów alternatora z 14.4 na 16.2V. Wszyscy milczą na ten temat.
  • #6
    adse
    Level 21  
    eurotips wrote:

    I na koniec najciekawsze: wszystkie aku z dodatkiem Ca mają końcowe napięcie ładowania 16.2V w odróżnieniu od startych z Sb gdzie koniec ładowania następował przy 14.4V (mowa o aku 12V)
    Wszyscy te Silvery zachwalają ale proszę mi powiedzieć, w którym samochodzie (ja znaqm tylko Mercedesa) można bezkarnie zamiast Pb/Sb wstawić aku w technolgii Pb/Ca-Ag bo to pociąga za sobą konieczność przeprogramowania parametrów alternatora z 14.4 na 16.2V. Wszyscy milczą na ten temat.
    Coś nie do końca się zgadza. Akumulatory z dodatkiem Ca dominują na rynku co najmniej kilkanaście lat, a samochodowe altermatory (i procesorowe ładowarki) nadal ładują tylko do 14,4V. Niestety gdyby pociągnęły do 16,2V to przy dłuższej trasie szybko by wyparowała woda z elektrolitu.
  • #7
    M.R-V4
    Level 21  
    eurotips wrote:
    teraz płyty robione są wyłącznie w technologii cięto-ciągnionej

    Ukraiński Megatex robi chyba akumulatory z odlewanymi płytami.
  • #8
    eurotips
    Level 38  
    adse wrote:
    Coś nie do końca się zgadza. Akumulatory z dodatkiem Ca dominują na rynku co najmniej kilkanaście lat, a samochodowe altermatory (i procesorowe ładowarki) nadal ładują tylko do 14,4V. Niestety gdyby pociągnęły do 16,2V to przy dłuższej trasie szybko by wyparowała woda z elektrolitu.


    Absolutnie się z Tobą nie zgodzę.
    Jak myślisz dlaczego kiedyś zalecano aku taki jaki max się zmieści na podstawce a od pewnego czasu jest "moda" na dobieranie aku do auta ? już ci odpowiadam, aku z płytami Pb/Ca byłby notorycznie niedoładowany jakby stosować starą metodę, dlatego jest parcie na wstawianie jak najmniejszych pojemności. Kto na tym korzysta, kierowca ? Dalej twierdzę że producenci nie dostosowali swoich aut do nowej technologii i każdy cIurnia wala. Tyle wyjaśnienia z mojej strony.
  • #9
    ^ToM^
    Level 40  
    eurotips wrote:

    I na koniec najciekawsze: wszystkie aku z dodatkiem Ca mają końcowe napięcie ładowania 16.2V w odróżnieniu od startych z Sb gdzie koniec ładowania następował przy 14.4V (mowa o aku 12V)
    Wszyscy te Silvery zachwalają ale proszę mi powiedzieć, w którym samochodzie (ja znaqm tylko Mercedesa) można bezkarnie zamiast Pb/Sb wstawić aku w technolgii Pb/Ca-Ag bo to pociąga za sobą konieczność przeprogramowania parametrów alternatora z 14.4 na 16.2V. Wszyscy milczą na ten temat.


    Nie jest to prawda. Było już o tym 101x na elektrodzie. Weź pierwszą lepszą książkę o akumulatorach z lat 70-80 i zajdziesz tam informację. Końcowe napięcie ładowania akumulatora Pb wynosi 2,7 do 2,75 V na celę czyli 16,2-16,5 V. W tamtych czasach 100% akumulatorów miało płyty z dodatkiem antymonu a nie wapnia i właśnie 16 V było końcowym napięciem ładowania.

    Wapń został dodany po to, aby podnieść napięcie gazowania elektrolitu co umożliwiło wyprodukować tzw. akumulatory bezobsługowe (czyli zaspawane monowieczko bez możliwości okresowego dolewania wody przez cały żywot baterii). Jednak końcowe napięcie ładowania nie ma z tym właściwie nic wspólnego.
  • #10
    Kantylena
    Level 20  
    Dla mnie sprawa jest prosta, to co zaleca producent z jak największym prądem rozruchowym.
    Poza tym o jakiej technologii akumulatora mówimy dla Polo sprzed 25 lat? i to w SDI? Dla mnie to taki bardziej "luksusowy" traktor

    Do Polo najlepiej coś w stylu Futury CA640 (prąd rozruchowy 640A)
    Do BMW jak się zmieści Futra CA1000 (900A prądu na rozruch)

    i tyle w temacie.
    Najważniejsze żeby szczególnie to Polo miało sprawny układ ładowania bo wykończy się każdy akumulator

    ~95Ah powinien być aku w BMW
    ~60Ah w Polo
  • #11
    bartolomeeu123
    Level 8  
    Kantylena wrote:
    Dla mnie sprawa jest prosta, to co zaleca producent z jak największym prądem rozruchowym.
    Poza tym o jakiej technologii akumulatora mówimy dla Polo sprzed 25 lat? i to w SDI? Dla mnie to taki bardziej "luksusowy" traktor

    Do Polo najlepiej coś w stylu Futury CA640 (prąd rozruchowy 640A)
    Do BMW jak się zmieści Futra CA1000 (900A prądu na rozruch)

    i tyle w temacie.
    Najważniejsze żeby szczególnie to Polo miało sprawny układ ładowania bo wykończy się każdy akumulator

    ~95Ah powinien być aku w BMW
    ~60Ah w Polo


    Kantylena dzięki za cenne Info. Faktycznie raczej wybiorę Centrę, bo już kiedyś miałem w bezyniaku i dawała znakomicie radę. Pytając o pplo chodziło mi o to czy z nowych technologii będzie coś lepiej się sprawowało niż to co było wczesniej. Nie wiem czy np EFB start/stop mają dłuższą żywotność niż zwykle kwasówki Pb. Polo to może nie szczyt technologiczny, ale nie do zdarcia. Co do BMW zastanawialem się czy przypadkiem nie założyć zamiast 90 Ah 80 żeby był zawsze doładowany. Ty proponujesz nawet 95 czyli w odwrotnym kierunku niż myślałem.
  • #12
    Kantylena
    Level 20  
    bartolomeeu123 wrote:
    Co do BMW zastanawialem się czy przypadkiem nie założyć zamiast 90 Ah 80 żeby był zawsze doładowany. Ty proponujesz nawet 95 czyli w odwrotnym kierunku niż myślałem.

    Takie są zalecane, 80Ah to jest akumulator pod 318d ewentualnie 320d
    Możesz nawet 70 Ah wsadzić ale nie zdziw się jak Ci szybko padnie, z resztą sporo mniej prądu na rozruch będzie.
    Nawet 100 Ah będzie zawsze doładowany, chyba że 2 km do sklepu i gasisz to każdy akumulator się wykończy bo będzie bilans ujemny, wtedy prostownik będzie konieczny.
  • #13
    bartolomeeu123
    Level 8  
    Kantylena masz rację. W sumie to przecież logiczne.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Panowie, a macie może wiedzę jak jest z tymi akumulatorami start/stop? Warto więcej zapłacić i wsadzić go do auta bez systemu start/stop? Chodzi mi o to czy dłużej wytrzyma niż tradycyjny Pb czy Pb/Ca w aucie bez start/stop?
  • #14
    ^ToM^
    Level 40  
    Akumulator najlepiej wsadzić możliwie duży, jaki tylko się zmieści do zasobnika. Jeżeli standardowo jest 45 Ah a zmieści się 60 Ah to lepiej taki właśnie założyć (oczywiście jak przeszkodą nie jest nieco wyższa cena). Duży akumulator będzie mniej obciążony, ma większą wytrzymałość i trwałość niż mały. Zwykle większe baterie są lepiej wykonane niż małe. Nie należy się martwić problemem niedoładowania z powodu większej pojemności baterii. Obecnie w samochodach są montowane alternatory o mocy 1 kW lub więcej i można do samochodu wsadzić właściwie dowolnej wielkości akumulator (nawet 100 Ah dla Pandy w gazie nie będzie wyzwaniem!). Ze względu na fakt, że alternator nie ma tak naprawdę ogranicznika prądu ładowania (max. tego prądu limituje rezystancja uzwojeń akumulatora) więc duży prąd początkowy jaki występuje po rozruchu silnika (rzędu kilkudziesięciu amperów) będzie łatwiejszy do zniesienia przez dużą baterię niż małą. Po prostu duże prądy znacznie mniej szkodzą dużym akumulatorom. Polecam zatem założenie możliwie dużego akumulatora. Zwykle jest tak, że zamiast standardowego da się założyć o jedną wartość typoszeregu większą. Np, zamiast 54 Ah wejdzie 60 Ah albo 70 Ah. Zamiast 45 Ah wejdzie 54 Ah, itd.
  • #15
    bartolomeeu123
    Level 8  
    Dièki ^ToM^ za info. Do Polo już zakupilem- Centerkę 60Ah 540EAN. Zastanawiałem się czy nie kupić 640Ah FUTURA, ale ze wzgl. budżetowych zdecydowałem się na tą /FUTURA była jakieś 20€ droższa/. W kolejce stoi bmw i tam kupię 100Ah tak jak radził Kantylena i Ty.
  • #16
    ^ToM^
    Level 40  
    bartolomeeu123 wrote:
    Dièki ^ToM^ za info. Do Polo już zakupilem- Centerkę 60Ah 540EAN. Zastanawiałem się czy nie kupić 640Ah FUTURA, ale ze wzgl. budżetowych zdecydowałem się na tą /FUTURA była jakieś 20€ droższa/. W kolejce stoi bmw i tam kupię 100Ah tak jak radził Kantylena i Ty.


    Słusznie postąpiłeś. Większa bateria = dłuższe życie = mniejsze obciążenie dla środowiska.

    Jeszcze jedna ważna uwaga. Dziś jakość baterii określamy na podstawie wagi. Im cięższy tym lepszy. Akumulator 74 Ah o wadze 17 kg będzie znacznie lepszy niż 74 Ah o wadze 15 kg. Cena obu zazwyczaj będzie zbliżona.
  • #17
    eurotips
    Level 38  
    ^ToM^ wrote:
    Dziś jakość baterii określamy na podstawie wagi. Im cięższy tym lepszy. Akumulator 74 Ah o wadze 17 kg będzie znacznie lepszy niż 74 Ah o wadze 15 kg. Cena obu zazwyczaj będzie zbliżona.


    Tak tak. Producenci o tym nie wiedzą.
    Już od dawna na potęgę pchają szkło aby zwiększyć wagę.
  • #18
    M.R-V4
    Level 21  
    Możesz podać jakiś przykład takiego oszustwa? Będzie wiadomo czego się wystrzegać.
  • #19
    eurotips
    Level 38  
    A jakie to oszustwo ? szkło dodaje się w celu "wzmocnienia konstrukcji".
    Teraz wszystkie aku bezobsługowe, trzeba zrobić sekcję zwłok aby zobaczyć co jest w środku,
    ilu ludzi to robi ? Nieuczciwi producenci wiedzą że nikt trupów nie rozpruwa tylko oddaje przy zakupie nowego.
  • #21
    ^ToM^
    Level 40  
    eurotips wrote:

    Tak tak. Producenci o tym nie wiedzą.
    Już od dawna na potęgę pchają szkło aby zwiększyć wagę.


    Opowieści z mchu i paproci. Co by tu napisać, aby napisać, chociaż nie mam nic do powiedzenia w temacie.

    Zastanów się co piszesz. Jak masz dwie baterie o takich samych wymiarach, ale o masie różnej o 2-3 kg to nie ma możliwości, że którykolwiek producent wsadza tyleż kg szkła. Różnica w masie wynika z zawartości ołowiu, czyli grubości i jakości płyt.

    Natomiast co wiedzą producenci? Ano to, że 99% klientów nie przychodzi do sklepu z wagą i nie porównuje masy. Większość klientów nie ma świadomości, że akumulator od producenta X czy Y ma różną wagę i należy ten parametr brać pod uwagę. O tym wie tylko świadomy klient i dla niego jest podawana waga na obudowie baterii.

    vorlog wrote:
    Co się szkła czepiacie, wszak technologia AGM właśnie na matach szklanych bazuje :D
    https://www.akumulator.pl/technologie/agm/
    V.


    Mata szklana a szkło to zasadnicza różnica co do formy materiału. Mata szklana w akumulatorze jest absorberem elektrolitu. Nie zwiększa ona znacząco masy baterii, bo taka bateria mam po prostu mniej elektrolitu i koniec końców na jedno wychodzi.
  • #22
    kolo9
    Level 12  
    ^ToM^ wrote:
    Obecnie w samochodach są montowane alternatory o mocy 1 kW lub więcej i można do samochodu wsadzić właściwie dowolnej wielkości akumulator (nawet 100 Ah dla Pandy w gazie nie będzie wyzwaniem!). Ze względu na fakt, że alternator nie ma tak naprawdę ogranicznika prądu ładowania (max. tego prądu limituje rezystancja uzwojeń akumulatora) więc duży prąd początkowy jaki występuje po rozruchu silnika (rzędu kilkudziesięciu amperów) będzie łatwiejszy do zniesienia przez dużą baterię niż małą. .

    Wyszedłem z tego samego założenia (wierząc w alternator) i poprosiłem pana sprzedawcę o stosowny jego zdaniem akumulator do 20 letniego VW Sharan 1,9tdi (pracującym dotąd na starym nieoryginalnym kwasowym antymonowym). Otrzymałem Ca-Ca Cartechnic 74Ah/680A. Oczywiście kręci raz i odpala bo nowy. Ale auto jeździ rzadko ok 1-2/tydzień po kilkanaście km i zaczyna mi rano piszczeć zgłaszając słabość. Czy ten typ Ca-Ca nie jest po prostu niedoładowywany? Po naładowaniu prostownikiem z odłączaniem na 14,9V i 12godz odpoczynku napięcie wynosi 12,61V. Czy coś mogę poprawić bo sytuacja zaczyna się powtarzać? Myślałem o zmianie regulatora.
  • #24
    ^ToM^
    Level 40  
    oldking wrote:
    Dają szkło zamiast płyt - filmiki z rozbiórki są na you.... Waga wychodzi trochę mniejsza a pojemność znacznie, o trwałości nie wspomnę.


    To chyba w jakimś chińskim badziewiu bo jednak ołów waży ponad 12 ton /m³ a szkło tylko 2,5 tony /m³, więc prawie 10x mniej. Myślę, że baterie renomowanych producentów (powszechnie znanych w każdym razie) nie wsadzają szkła ani nie sypią piasku, natomiast mimo to różnice w wadze są spore. Łatwo to sprawdzić mając wagę ze sobą, albo czytają po prostu specyfikację techniczną danej baterii.
  • #25
    kolo9
    Level 12  
    Niejasny pozostaje dylemat czy akumulator EFB ca-ca będzie prawidłowo ładowany w starszych autach regulowanych do 14,4V, zwłaszcza jeżdżących rzadko?
    Mój Ca-Ca Cartechnic 74Ah/680A waży 17,5kg i w aucie ze światłami i wentylatorami dostaje 14,36V przy 900 obr, a 14,39V analogicznie obc, przy 3000obr, jednak wymaga doładowywania raz w miesiacu.
  • #26
    ^ToM^
    Level 40  
    kolo9 wrote:
    Niejasny pozostaje dylemat czy akumulator EFB ca-ca będzie prawidłowo ładowany w starszych autach regulowanych do 14,4V, zwłaszcza jeżdżących rzadko?
    Mój Ca-Ca Cartechnic 74Ah/680A waży 17,5kg


    Solidny wyrób będzie - sądząc po kilogramach.
  • #27
    kolo9
    Level 12  
    Marna pociecha jeśli mam te 17,5 kg co miesiąc wyciągać czy rozpinać do ładowania w aucie(+zabawa w ustawienia). Nasz temat jest konkretny, auto i akumulator też taki a nie inny (bo kupiony w dobrej wierze jako najlepsza obecna alternatywa) Pytam o radę co zrobić by działać optymalnie?
  • #30
    eurotips
    Level 38  
    ^ToM^ wrote:
    ołów waży ponad 22 ton /m³ a szkło tylko 2,5 tony /m³, więc prawie 10x mniej.


    Jakim cudem skoro ciężary właściwe to odpowiednio 11.2 i 2.7
    Mnie wychodzi 4x tylko że do szkła można dodać dodatki,
    już nie ołów jak w przypadku kryształów ale kto oszukuje na wadze zna sposoby na zagęszczenie szkła.