Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak zrobić podtrzyzmanie dla czujnika typu Normally Closed

wprost123 24 Nov 2021 10:58 441 13
  • #1
    wprost123
    Level 9  
    Witam.
    Proszę o pomoc w poniższej sprawie. Mam czujnik ciśnienia pompy typu NC. Gdy ciśnienie jest z duże to czujnik (na schemacie S3) się rozwiera.
    Pytanie jak zrobić układ który po rozwarciu S3 spowoduje że zaświeci mi się jakaś lampka i będę musiał nacisnąć przycisk Reset żeby czujnik znów mógł działać bo teraz jak ciśnienie się buja to ponoć pompa co chwilę się włącza i wyłącza. Prosiłbym o dorysowanie na schemacie jak to zrobić. Myślę i myślę ale nie wiem jak.

    Jak zrobić podtrzyzmanie dla czujnika typu Normally Closed


    Jak zrobić podtrzyzmanie dla czujnika typu Normally Closed
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • #2
    SebPab
    Level 12  
    Wydaję mi się, że jest to do wykonania na przekaźniku 2 torowym NO/NC (np. PK-2P 24 V), przycisku monostabilnym NO i lampce.
    (Edit: schemat poprawiony podałem niżej)
    Jeżeli czujnik jest nieaktywny (czyli styk zamknięty), to po naciśnięciu przycisku RES zasilamy przekaźnik K1 który dalej sam się podtrzymuje przez styk NO swojego 1 toru.
    Po aktywacji przekaźnika na jego 2 torze styk rozłącza lampkę sygnalizacyjną i sygnał przechodzi do zacisku X5.9.
    Gdy nastąpi rozwarcie czujnika S3 to podtrzymanie się rozłączy, lampka zaświeci i sygnał do X5.9 nie będzie dochodził.
    Warunkiem ponownego ząłączenia poprzez przycisk RES jest aby czujnik S3 znów zamknął styk (czyli przestał być aktywny).
  • #3
    Walery K
    Level 20  
    Ja bym do tego podszedł trochę inaczej, tylko powiedz co ta pompa zasila?
  • #4
    Krzys55
    Level 25  
    Być może za prawidłowe utrzymanie ciśnienia pompy odpowiada inny czujnik, a ten wyłącza tylko awaryjnie z powodu przekroczenia ciśnienia. Z tego powodu pompa może się tak właśnie zachowywać.
  • #6
    Rezystor240
    Level 41  
    wprost123 wrote:
    Walery K wrote:
    Ja bym do tego podszedł trochę inaczej, tylko powiedz co ta pompa zasila?

    Pompa zasila coś w lakierni. Nie wiem co, bo nie wysłali mnie tam tylko kazali zrobić projekt układu.


    Robisz jakąś przeróbkę nie wiesz nawet czy bezpieczną. Jak kogoś zabije wąż pneumatyczny bo coś ocenie było za duże, a ciśnienie było za duże bo ktoś ominął wyłącznik cisnieniowy. Rozumiesz?
    A tak układowo jak ktoś ma pojęcie to jest bardzo proste. A kto nie ma, niech się nie tyka.
  • #7
    wprost123
    Level 9  
    Rezystor240 wrote:
    wprost123 wrote:
    Walery K wrote:
    Ja bym do tego podszedł trochę inaczej, tylko powiedz co ta pompa zasila?

    Pompa zasila coś w lakierni. Nie wiem co, bo nie wysłali mnie tam tylko kazali zrobić projekt układu.


    Robisz jakąś przeróbkę nie wiesz nawet czy bezpieczną. Jak kogoś zabije wąż pneumatyczny bo coś ocenie było za duże, a ciśnienie było za duże bo ktoś ominął wyłącznik cisnieniowy. Rozumiesz?
    A tak układowo jak ktoś ma pojęcie to jest bardzo proste. A kto nie ma, niech się nie tyka.


    Tylko że ja nie mam pomijać presostatu. Jeśli presostat wyłączy bo będzie za duże ciśnienie, to w obecnej wersji po spadku ciśnienia pompa może znów zacząć pracować bo S3 się zewrze. Natomiast modyfikacja ma być taka, że po rozwarciu styku S3 trzeba będzie wcisnąć Reset żeby znów pompa mogła pracować.
  • #8
    SebPab
    Level 12  
    Rezystor240 wrote:
    bo ktoś ominął wyłącznik cisnieniowy.

    Kolego, z tego co zrozumiałem z wypowiedzi autora to nie chce on omijać wyłącznika ciśnieniowego. Chce on jedynie sprawić aby po jego zadziałaniu niemożliwe było samoczynne załączenie pompy, a odbywało się to manualnie przyciskiem. Wydaję mi się, że funkcja wyłącznika nadal jest zachowana. Nie mniej jeżeli proponowane przeze mnie rozwiązanie nie jest bezpieczne, to byłbym wdzięczny za uwagę od bardziej doświadczonego kolegi i wskazanie błędu.

    Po Twoim poście przemyślałem sprawę i w zaproponowanym przeze mnie układziku powyżej lepiej dać gałąź odchodzącą na drugi tor przekaźnika ZA czujnikiem S3.
    Po pierwsze zniknie ryzyko w razie sklejenia styków przekaźnika. W takim wypadku wyłącznik S3 i tak rozłączy sygnał.
    No i lampka sygnalizacyjna zaświeci się dopiero gdy ciśnienie spadnie, czyli S3 się zamknie i będzie można ponownie włączyć pompę. Wcześniej się nie zaświeci.
    Jak zrobić podtrzyzmanie dla czujnika typu Normally Closed
  • #9
    wprost123
    Level 9  
    SebPab wrote:
    No i lampka sygnalizacyjna zaświeci się dopiero gdy ciśnienie spadnie, czyli S3 się zamknie i będzie można ponownie włączyć pompę. Wcześniej się nie zaświeci.


    Bardzo dziękuję za pomysł. Bardziej skłaniam się jednak ku pierwszej propozycji, bo lampka "Zresetuj pompę" powinna się zaświecić gdy ciśnienie zostanie przekroczone. Wtedy np. doczekają chwilę albo jakoś je upuszczą i znów załączą
    To, że idea takiego działania jest trochę bez sensu bo jak za 5 min znów wzrośnie ciśnienie to lakiernik nic nie pomaluje tylko będzie latał do resetowania to już inna kwestia. Jutro to obgadam z przełożonym. Może po prostu da się tę pompę jakoś "przykręcić" żeby nie przekraczała tego ciśnienia, albo wstawić zawór jak w kompresorze z ustawieniem dolnego i górnego zakresu ciśnienia- dla uruchomienia i dla wyłączenia.

    Najlepiej jak tam pójdę i zobaczę w czym rzecz.
  • Helpful post
    #10
    SebPab
    Level 12  
    Proponowana zmiana w poprzednim poście jest głównie z powodów bezpieczeństwa, a nie funkcji lampki. W razie sklejenia styków przekaźnika wyłącznik nadal spełni swoje zadanie i rozłączy sygnał. W pierwotnej propozycji było to ryzykowne.

    wprost123 wrote:
    Bardziej skłaniam się jednak ku pierwszej propozycji, bo lampka "Zresetuj pompę" powinna się zaświecić gdy ciśnienie zostanie przekroczone.

    To zastosuj przekaźnik 3 torowy (np. PK-3P 24V, groszowa różnica cenowa) i lampkę puść przez trzeci styk NC z zasilaniem sprzed czujnika jak dałem na pierwszym schemacie. A przez drugi styk NO puść tylko sygnał zza czujnika na ten zacisk X5.9, tak jak jest na poprawionym.
    Lampka będzie świecić wg. Twoich oczekiwań, a będzie to znacznie bezpieczniejsze.
  • #11
    wprost123
    Level 9  
    SebPab wrote:
    To zastosuj przekaźnik 3 torowy (np. PK-3P 24V, groszowa różnica cenowa) i lampkę puść przez trzeci styk NC z zasilaniem sprzed czujnika jak dałem na pierwszym schemacie. A przez drugi styk NO puść tylko sygnał zza czujnika na ten zacisk X5.9, tak jak jest na poprawionym.
    Lampka będzie świecić wg. Twoich oczekiwań, a będzie to znacznie bezpieczniejsze.


    Bardzo dziękuję za pomoc, schemat zmieniłem i pokazałem przełożonemu. Stwierdził że może być. Zastanawiam się jeszcze czy dodać diodę prostowniczą na cewce, czy raczej w tym układzie nie ma obaw że napięcie powstałe po wyłączeniu cewki stycznika trafi w PLC?
  • #12
    romulus73
    Level 26  
    "Reset żeby czujnik znów mógł działać bo teraz jak ciśnienie się buja to ponoć pompa co chwilę się włącza i wyłącza"
    Trzeba rozwiązywać przyczynę a nie skutek:
    Jeżeli jest dużo startów to nie ma odbiorów, to zarzyna silniki dlatego wymyślono falownik z przetwornikiem ciśnienia jako sprzężenie zwrotne.
  • #13
    SebPab
    Level 12  
    wprost123 wrote:
    Zastanawiam się jeszcze czy dodać diodę prostowniczą na cewce, czy raczej w tym układzie nie ma obaw że napięcie powstałe po wyłączeniu cewki stycznika trafi w PLC?

    Szczerze mówiąc nie mam pewności. Po odłączeniu S3 przez ułamek sekundy cewka będzie miała przez jej jeszcze zamknięte styki zwarcie do wejścia PLC. W środku nie wiem co siedzi - może jakiś transoptor którego dioda może oberwać prądem SEMu cewki? Nie czuję się na tyle biegły w elektronice aby rzeczowo pomóc. Może ktoś bardziej doświadczony podpowie.
    Osobiście bym dał dla pewności aby mieć święty spokój.
  • #14
    wprost123
    Level 9  
    romulus73 wrote:
    Trzeba rozwiązywać przyczynę a nie skutek:
    Jeżeli jest dużo startów to nie ma odbiorów, to zarzyna silniki


    Ponoć jednak wcale nie jest to takie częste- że ten presostat wyłącza silnik, niemniej co jakiś czas się zdarza, typu 2-3 razy dziennie. Więc trochę na początku chyba ktoś się za bardzo przejął. Nie mniej układ o którym piszemy się przyda.