Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Renault Captur 2013 1.2 TCe - usterka ładowania akumulatora

ktm77 24 Nov 2021 20:58 2469 22
Testo
  • #1
    ktm77
    Level 3  
    Witam. No i dopadło to mojego Captura "USTERKA ŁADOWANIA AKUMULATORA" Byłem w ASO. Alternator, regulator napięcia, akumulator, IBS jest ok.
    Komputer na czerwono (źle) pokazuje:
    - połączenie UPC - alternator
    - moduł odłączający akumulator
    - czujnik natężenia prądu akumulatora 12V
    - ogranicznik prędkości
    - elektrozawór przełącznika płynu
    na pomarańczowo (błędy zależne):
    - regulator napięcia
    - światła przeciwmgielne
    - zestaw wskaźników manetki
    - obwód + blokada kolumny kierownicy, zapłon
    Dla ASO jest to na tyle problematyczne, że aby to naprawić kierują się procedurą naprawy tzn., że naprawiając ten problem będą po kolei sprawdzać tak jak podaje instrukcja przy tego typu usterkach. Więc naprawa tak naprawdę może kosztować 300zł albo nawet 3000zł. W takich przypadkach nawet wymieniali całe wiązki.
    Jeszcze przed wizytą w ASO wymieniłem regulator napięcia i sprawdziłem kabelek ten z jednym pinem czy nie jest przerwany. Czy ktoś z Was ma pomysł co mógłbym jeszcze sprawdzić, bo mi już ręce opadają?
  • Testo
  • Helpful post
    #2
    decybel91
    Level 42  
    Jeśli odłączyć wtyczkę od alternatora ładuje awaryjnie 13v?
  • #3
    ktm77
    Level 3  
    decybel rozumiem, że mam odłączyć ten kabelek z jednym pinem i wtedy sprawdzić jakie jest ładowanie?
    Dodam, że wcześniej pojawił się komunikat: "SKONTROLUJ WTRYSKI" ale za bardzo nie wziąłem tego do siebie ponieważ samochód przesiedział kilka miesięcy w garażu a dzisiejsze paliwa stać miesiącami nie mogą. Zresztą po dłuższej jeździe komunikat znikł. Niestety po paru dniach ten komunikat powrócił a niedługo potem następna niespodzianka: "USTERKA ŁADOWANIA AKUMULATORA". Na początku ta druga usterka pojawiała się raz na jakiś czas. Częściej przy szybszej jeździe lub w gorące dni w staniu w korkach a na przykład jadąc nocą nie pojawiła się ani razu. Teraz jest już cały czas.
  • Testo
  • Helpful post
    #4
    user64
    Level 27  
    Czytałeś cokolwiek na temat tego C0300 czy ślepo wierzysz iż kasowanie to naprawa?
    Jakie jest teraz napięcie akumulatora w spoczynku i jakie jest napięcie ładowania?
  • Helpful post
    #5
    andrzej20001
    Level 43  
    Regulator musi byc oryginalny valeo. Ma ladowac be z wtyczki.
  • #6
    ktm77
    Level 3  
    user64 wrote:
    Czytałeś cokolwiek na temat tego C0300 czy ślepo wierzysz iż kasowanie to naprawa?

    user64 nie czytałeś co napisałem wcześniej: ..."Napiszę jeszcze co zrobiłem źle co może mieć związek z tą usterką ładowania: jak pojawił się ten pierwszy komunikat o wtryskach podłączyłem modem diagnostyczny"... to nie jest ślepa wiara? Opisałem błędy które popełniłem.
    Nie sprawdzałem jeszcze według Twoich wytycznych bo jeszcze nie ma mnie w domu. Samochód siedzi już kilka miesięcy więc pewnie akumulator będzie już trochę rozładowany.

    andrzej2001 tak regulator kupiłem oryginalny valeo taki sam jak miałem wcześniej ale niepotrzebnie bo okazuje się, że stary był ok. Po prostu podszedłem do tej naprawy jak amator zamiast zacząć od wszystkich pomiarów. Jak wrócę sprawdzę napięcie tak jak piszecie.

    Pozdrawiam wszystkich. Do następnego postu.
  • #8
    ktm77
    Level 3  
    Czytałem o tym kodzie ale nie było tak fachowo opisane jak na tej stronie co teraz podałeś. Dziękuję za link. Wcześniej sugerowałem się podpowiedziami z forum Renault ale wychodzi na to, że chłopaki są bardziej miłośnikami marki. Kupiłem lepszy multimetr typowo samochodowy UNI-T UT107 bo ten mój stary to typowy "marketowiec". Jak dla takiego amatora jak ja który próbuje liznąć trochę mechaniki powinien być ok. Pozdrawiam.
  • #11
    ktm77
    Level 3  
    Panowie spokojnie. Wracam do domu pod koniec przyszłego tygodnia. Obecnie nie mam możliwości sprawdzić samochodu. Jak przyjadę pomierzę, posprawdzam i wtedy pomyślimy co dalej. Umówmy się, że przynajmniej do środy macie mnie z głowy.
  • #13
    ktm77
    Level 3  
    Witam. Wszystko się przeciągnęło bo załapałem jeszcze koronawirusa. Jestem już po kwarantannie więc zrobiłem pomiary:
    Temp. powietrza ok. -8 stopni. Dzisiaj mamy akurat mróz.
    Urządzenie pomiarowe: UNI-T UT107
    Akumulator napięcie spoczynkowe (samochód nie używany przez kilka tygodni): 12,28V
    Akumulator podczas rozruchu silnika: spadło do 10,99V
    Ładowanie zaraz po zapaleniu silnika: 14,23V potem po kilku minutach spadło do 14,20 - 14,19 i tak się utrzymywało
    Ładowanie na pełnym obciążeniu (klimatyzacja na max, światła, radio) 14,14V potem spadło do 14,12 i tak się utrzymywało

    A teraz najlepsze: po odłączeniu od alternatora tego kabelka 1-pin pomiary w ogóle się nie zmieniły. Wszystko wskazywało tak samo jak przy podłączonym kabelku. Kolega wyżej pisał, że po odłączeniu tego kabelka alternator powinien ładować awaryjnie 13V
  • #14
    goldwinger
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Należałoby więc powtórzyć pytanie:
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    Ok a jaki jest problem?
  • #15
    ktm77
    Level 3  
    Jaki jest problem? Komunikat: "USTERKA ŁADOWANIA AKUMULATORA". Taki jest problem. goldwinger nie czytałeś pierwszego postu. Z tej usterki wynikają inne problemy z samochodem. Nie można już nim spokojnie jechać. Po piskliwym komunikacie o usterce ładowania zaraz przestaje działać tempomat, nie wyłącza się wentylator chłodnicy itp.
    Błędy które mi wyszły w ASO:
    - połączenie UPC - alternator
    - moduł odłączający akumulator
    - czujnik natężenia prądu akumulatora 12V
    - ogranicznik prędkości
    - elektrozawór przełącznika płynu
    - regulator napięcia
    - światła przeciwmgielne
    - zestaw wskaźników manetki
    - obwód + blokada kolumny kierownicy, zapłon
    Samochód napchany jest elektroniką nawet skrzynia jest automatyczna a taka usterka ładowania ciągnie za sobą inne usterki. Są to prawdopodobnie błędy zależne. Chcę po prostu znaleźć przyczynę tej usterki. Tak naprawdę powód może być prozaiczny lub wymagający rozbebeszenia instalacji. W niektórych przypadkach kończyło się na podpięciu nowego kabla bo stary był złamany lub wymiany alternatora lub regulatora napięcia. Jeżeli faktycznie problem może być poważny to oddam go do naprawy ale póki co chcę sam poszukać. Potrzebuję wskazówek co teraz źle działa i co muszę jeszcze sprawdzić. Przeczytaj mój pierwszy post a najlepiej wszystkie. W poprzednim poście zrobiłem pomiary.
  • #16
    andrzej20001
    Level 43  
    Wrzuc zdjecie kartonika od regulatora
  • Helpful post
    #19
    andrzej20001
    Level 43  
    Nie ten regulator captur 1,2tce ma sterowanie lin nie bss are3324 powinien być

    TG12C164 valeo typ alternatora
    Fajne aso tak przy okazji. Mi dojscie zajelo 10min z telefonu
    Od 06-2013 byla zmiana
  • #20
    ktm77
    Level 3  
    andrzej2001 jesteś mistrz... muszę to wymienić. Wezmę się także za wtryski tak jak mi user64 napisał bo to był pierwszy problem jaki wystąpił. Na bieżąco opiszę postępy. Może jeszcze przy okazji coś zepsuje ;) Pozdrawiam.
  • #21
    ktm77
    Level 3  
    Witam po długim czasie. Wczoraj wreszcie znalazłem czas na wymianę regulatora napięcia na odpowiedni to tego modelu: ARE3324(VALEO). Przy okazji sprawdziłem wszystkie wtyczki od wtrysków i dodatkowo je zabezpieczyłem specjalnym środkiem. Wszystkie styki w idealnym stanie. Zapalam silnik i jest jak było: powiadomienie skontroluj wtryski i pisk usterka ładowania akumulatora. W zasadzie nie udało mi się naprawić tego problemu. Mało tego. Wcześniej jak zamontowałem zły regulator ARE3094(VALEO) ładowanie miałem idealne lecz komputer nadal powiadamiał o problemach. Teraz jak zamontowałem ARE3324(VALEO) kupiony i dobrany w sklepie zajmującym się alternatorami to mam takie ładowanie:
    Akumulator napięcie spoczynkowe: 12,37V
    Akumulator podczas rozruchu silnika: spadło do 11,46V
    Ładowanie zaraz po zapaleniu silnika: 13,71 - 13,77V i tak ganiało w tej skali
    Ładowanie na pełnym obciążeniu (klimatyzacja na max, światła, radio) 13,66 - 13,68V
    Ładowanie przy 2000 obr/min. 13,81 - 13,91V a po kilku minutach po ponownej próbie już 13,97 - 14,00V
    Zrobiłem jazdę testową i są także te same problemy tempomat nie działa a po zgaszeniu silnika chodzi bardzo długo wiatrak od chłodzenia. Na tablicy nie mogę nic sprawdzić bo cały czas widnieje ostrzeżenie o złym ładowaniu i sygnalizacja STOP
    Macie jeszcze jakiś pomysł? Może coś z programem w komputerze?
  • Helpful post
    #22
    andrzej20001
    Level 43  
    Jesli jest prawidlowy podzespół pozostaje sprawdzic fizycznie przejscie przewodu sterujacego do kontrolera i odczyty testerem diagnostyki.
  • #23
    ktm77
    Level 3  
    Witam. Panowie dziękuję wszystkim za pomoc. Nie miałem już za wiele czasu aby dalej bawić się w mechanika więc oddałem samochód do ASO. Problem tkwił w podwyższonej temperaturze chłodzenia. Moduł chłodzenia uległ awarii i komputer wskazywał wyższą temperaturę niż powinna być. Moduł wymieniony i wszystko wróciło do normy. Jeśli chodzi o ładowanie to problem był banalny i taki jak niektórzy z Was przewidywało. Przy samej wtyczce od regulatora napięcia ułamał się w środku kabel. Po odłączeniu przewodził prąd ale trzeba go było go wygiąć i napięcie zanikało. Po wymianie wtyczki jest ładowanie. Pozdrawiam wszystkich.