Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wymiana starych rurek i zbiornika wyrównawczego

marcinn856 25 Nov 2021 07:48 198 7
  • #1
    marcinn856
    Level 1  
    Witam mam problem wymieniłem 2 stare rurki i zbiornik wyrównawczy i mam problem bo po zalaniu całego układu wodą ta zostaje cała wypchnięta z układu rurką odprowadzającą przez zbiornik.
    Zbiornik zamontowany na jednym pionie podłączona rurką z ciepłą wodą a pompka jest podłączona na powrocie w piwnicy przy piecu
    Wymiana starych rurek i zbiornika wyrównawczego
    Wymiana starych rurek i zbiornika wyrównawczego
    Wymiana starych rurek i zbiornika wyrównawczego
    Wymiana starych rurek i zbiornika wyrównawczego
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • #2
    aadamuss
    Level 20  
    Na przelewie przydałby się otwarty do góry trójnik żeby uniemożliwić zasys wody. pozdr adam
  • #3
    stanislaw1954
    Level 43  
    Wyprowadzenie z dołu powinno być wpięte również od góry, ( czyli na dole + obejście do góry)by ewentualna para wodna nie musiała przeciskać się przez całą wysokość wody w zbiorniku. Góra zbiornika musi być otwarta, ale jak masz u samej góry przelew, to wyprowadź rurkę 15-20 cm wyżej.
  • #4
    Plumpi
    Heating systems specialist
    Utworzyłeś tzw. lewar wodny. Tam przy naczyniu musisz mieć jeszcze rurę odpowietrzającą.
    Swoją drogą zapytam: Jaka idea przyświecała tej wymianie i popsuciu całej instalacji CO?
    Przypuszczam, że posiadasz kocioł stałopalny? Jakiej mocy?
    Jeżeli do 25kW to wewnętrzna średnica rur musi mieć minimum 25mm. Taki warunek spełnia standardowa rura stalowa 1" lub rura stalowa systemu zaprasowywanego lub miedziana o średnicy 28mm.
    W przypadku kotłów o większej mocy przekroje rur muszą być odpowiednio większe.
    Takich naczyń nie wolno jest podłączać rurami z tworzyw sztucznych, ponieważ rury takie w razie zagotowania się wody w kotle mogą ulec zasklepieniu (zamknie się przepływ), a wtedy kocioł może zostać rozerwany.
    Aby Ci uzmysłowić jakie są skutki wybuchu takiego kotła, obejrzyj te materiały:
    https://www.youtube.com/watch?v=QGYd85zCG6Q
    https://kalisz.naszemiasto.pl/kotly-jak-bomby/ar/c16-5674853
    https://www.rybnik.com.pl/wiadomosci,wybuch-p...erpienie-potrzebna-pomoc,wia5-3266-44875.html
    https://www.google.com/search?q=wybuch%C5%82+...HWKCA_sQ_AUoAnoECAEQBA&biw=1600&bih=789&dpr=1

    Nie dość, że masz rury plastikowe to jeszcze o zbyt małej średnicy.
  • #5
    kots
    Level 11  
    "bo po zalaniu całego układu wodą ta zostaje cała wypchnięta z układu rurką odprowadzającą przez zbiornik."

    Robi Ci się tzw lewar, podobnie jak pobiera się paliwo ze zbiornika.

    By doszło do wylewu, to rurka odpływowa musi być zalana wodą i musi być dopływ powietrza do instalacji wyżej niż koniec rurki.
    Koniecznie musisz zapewnić dopływ powietrza do górnej części naczynia wzbiorczego lub rurki w postaci rurki wyprowadzonej wyżej i otwartej na górze, jeżeli nie ma takiej możliwości to zawór zwrotny doprowadzający powietrze.

    Powietrze do instalacji dostaje się prawdopodobnie innymi pionami, bezpiecznie byłoby zainstalować na nich nich zawory odpowietrzające, a jeśli są, to prawdopodobnie źle działają i wpuszczają powietrze do instalacji.

    Ważne jest też by w końcówce przelewania zapewnić opróżnienie rurki przelewowej i dostanie się powietrza do zbiornika wyrównawczego. Dlatego jeśli nie ma dodatkowej rurki dopowietrzającej zbiornik, to rurka przelewowa musi mieć otwarty dolny koniec (zawsze tak powinno być) i średnicę rurki i wylewu co najmniej taką by po zatrzymaniu się wody w wylewie rozpoczęło się pobieranie powietrza tą rurką i opróżnienie rurki z wody.
  • #6
    aadamuss
    Level 20  
    Zmiana rury na stalową musiałaby być od samego kotła bo teraz to i tak jest to dopięte do plastikowej instalacji, czyli tak jak pisze Plumpi może dojść do zatkania przy wysokiej temperaturze, choć pewnie prędzej rury wyskoczą ze złączek.
  • #7
    stanislaw1954
    Level 43  
    Zastanawia mnie mentalność wielu domorosłych instalatorów- im cieńsze rury, tym lepiej(taniej -mniej opału ?)grzeje CO. Jaka szkoda, że nie ma jeszcze cieńszych przekrojów rur., a później stosuje się kilka pompek, by instalacja chciała poprawnie działać.
  • #8
    kots
    Level 11  
    Co tam, błędów w tej instalacji jest wiele.
    1. Za cienkie rurki. Wg PN przy kotle węglowym powinno być co najmniej 25 mm.
    2. Złączki na rurkach. W złączkach są przewężenia, które utrudniają przepływ
    3. Nieprawidłowe ustawienie naczynia wyrównawczego (wzbiorczego).

    Zbiornik powinien być obrócony o pół obrotu. ta górna to odpowietrzenie, te boczne to przelew i bezpieczeństwa. No i one powinny być połączone.

    Schematy znajdziesz w sieci.

    Dodano po 7 [godziny] 48 [minuty]:

    stanislaw1954 wrote:
    wielu domorosłych instalatorów- im cieńsze rury, tym lepiej(taniej -mniej opału ?)grzeje CO.


    Nie tylko domorośli, jest to pogląd powszechny wśród hydraulików w mojej okolicy. Drugi szkodliwy pogląd to zbyt duże kotły CO. jest to jedna z głównych przyczyn rudego dymu, głównej przyczyny smogu.