Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Dewalt - Akumulator 18V pytanie o budowę

zybex 25 Nov 2021 10:24 312 24
NextPCB
  • #1
    zybex
    Helpful for users
    Dostałem do naprawy akumulator Dewalt 18V Li-Ion 3,0Ah.
    Nie jest widziany przez ładowarkę. Podobno wkrętarka upadła na podłogę i od tej pory nie daje oznak życia.
    Otworzyłem ów pakiet i jak widać są dwa główne wyprowadzenia i trzy pomocnicze. Wszystko wygląda na całe. Nie zauważyłem żadnej przerwy patrząc od góry (nie wyciągałem ogniw z obudowy. Moje główne pytanie, to czemu mają służyć te dodatkowe wyprowadzenia?

    Dewalt - Akumulator 18V pytanie o budowę

    Dewalt - Akumulator 18V pytanie o budowę

    Dewalt - Akumulator 18V pytanie o budowę

    Jak ewentualnie podładować ten pakiet inną ładowarką?
    Kamery 3D Time of Flight - zastosowania w przemyśle. Darmowe szkolenie 16.12.2021r. g. 10.00 Zarejestruj się
  • NextPCB
  • #2
    yogi009
    Level 43  
    Zakładając, że to są ogniwa Li-Ion i jest ich 5, powinieneś mieć 2 główne wyprowadzenia pociągnięte grubszym drutem i 4 mniejsze linie i styki do balansera ładowarki. Jeżeli przyjrzeć się dokładnie samej płytce, na dole widać jakby 4 wejścia, ale na PCB nie widać żadnej aktywnej elektroniki balancera, więc trudno mi mówić, jak to jest dokładnie zrobione. Sprawdź napięcie między minusem, a każdym z tych 4 wejść na PCB. Jeżeli każde kolejne będzie wyższe o napięcie akumulatora Li-Ion (czyli circa about 3,3-4,2V), to mamy przynajmniej pewność co do wyprowadzeń akumulatorów. Potem możesz zastosować np. ładowarkę modelarską Li-Ion (minimum 5S, w praktyce spotkasz modele 6S lub 8S), trzeba będzie zrobić wiązkę na 2 główne przewody i 6 cienkich do balansowania (zero i każdy kolejny poziom dodatni).
  • NextPCB
  • #3
    zybex
    Helpful for users
    Względem minusa na poszczególnych stykach ma następujące napięcia:
    10,4V, 3,4V, 11,0V i 11,2V.
  • #5
    zybex
    Helpful for users
    Cały ma 11,2V. Zapewne długo był nieładowany. Pomierzyłem poszczególne ogniwa i wszystkie mają w tej chwili podobnie po około 3,4V a jedno ma zaledwie 1,2V. Ciekawe czy można jedno takie ogniwo podładować bezpośrednio, aby jakby je wspomóc?
  • #6
    yogi009
    Level 43  
    Tak, możesz to podładować przez taką najprostszą chińską ładowarkę z TP4056 do Li-Ion (kosztuje u nas pewnie piątaka). Każde ogniwo oddzielnie tym naładujesz.

    Dodano po 1 [minuty]:

    11,2V : 5 = 2,24V średnio na ogniwo. Zdecydowanie za mało. Moim zdaniem 1 lub 2 ogniwa przebywają już w litowo-jonowym niebie.
  • #7
    zybex
    Helpful for users
    yogi009 wrote:
    Tak, możesz to podładować przez taką najprostszą chińską ładowarkę z TP4056 do Li-Ion (kosztuje u nas pewnie piątaka). Każde ogniwo oddzielnie tym naładujesz.

    Czy nie muszę się obawiać o tą elektronikę na płytce? Nie chcę jej odłączać, chociaż gdyby trzeba było, to ostatecznie mógłbym odłączyć.
  • #9
    zybex
    Helpful for users
    Jak podłączyłem żarówkę samochodową 12V/5W do całej baterii to niestety nie świeci. Jak podłączam kolejno do ogniw to świeci poza jednym. Próba ładowania niestety nie jest możliwa, bo ogniwo wykazuje przerwę. Czy ktoś wie czy ten pakiet jest tylko wciśnięty, czy być może wklejony? Z tego co się można zorientować, to widać iż już było w nim coś robione, bo są ślady srebrnego markera i są lutowane wyprowadzenia plusa i minusa (głównych) oraz najprawdopodobniej tych pomocniczych.
  • #11
    yogi009
    Level 43  
    zybex wrote:
    Z tego co się można zorientować, to widać iż już było w nim coś robione


    Jak jest jakaś "rzeźba", trzeba niestety po kolei zdekodować każdy element układanki. Czyli łączysz się od strony pakietu z kolejnymi ogniwami i testujesz co działa (i jakie ma realne napięcie), a co umarło. Możesz też sprawdzić, czy nie są to przypadkiem ogniwa z wbudowanym zabezpieczeniem.
  • #12
    zybex
    Helpful for users
    E8600 wrote:
    Mogło w tym ogniwie w którym nie świeci wywalić bezpiecznik CID próbowałeś podładować to ogniwo? Pobiera prąd?

    Tak ale właśnie nie pobiera prądu.
  • #13
    BANANvanDYK
    Level 39  
    W baterii Dewalta są wyprowadzone styki poszczególnych celi pakietu, od C1 do C4. Sprawdź czy masz na nich prawidłowe napięcia (ew. czy ogniwa mają prawidłowe napięcia, czy któryś nie jest uszkodzony), ponieważ ładowarka kontroluje te napięcia. Ewentualnie mogła powstać przerwa na płytce drukowanej. Poza tym na złączu ładowania jest jeszcze styk ID i termistora.
    Kiedyś taką baterię rozbierałem, ale nie pamiętam czy coś w niej naprawiałem. Musiałbym poszukać zdjęcia.

    edit:
    Rzeczywiście miałem przypadek braku przejścia na płytce drukowanej, naprawiłem mostkiem z kawałka przewodu.
    Dewalt - Akumulator 18V pytanie o budowę Dewalt - Akumulator 18V pytanie o budowę Dewalt - Akumulator 18V pytanie o budowę Dewalt - Akumulator 18V pytanie o budowę
  • #14
    Unitra153
    Level 18  
    Wygląda na uszkodzone ogniwo ,w tych pakietach dla zwiększenia pojemności jest dodany drugi pakiet ogniw, czyli jest ich 10.Równolegle połączone do tamtych ogniw , 3,0Ah. Dodatkowo przy upadku może puścił jeszcze zgrzew w dolnym pakiecie.
  • #15
    E8600
    Level 39  
    zybex wrote:
    Tak ale właśnie nie pobiera prądu.

    To znaczy, że zadziałał bezpiecznik CID i ta para ogniw jest do wymiany. Niestety ale by usterka nie powróciła za kilka miesięcy na innych zużytych ogniwach najlepiej wymienić wszystkie ogniwa.
    Zapewne podobnie było zanim bateria trafiła do Ciebie ktoś wymienił tylko uszkodzone ogniwa a za jakiś czas padły następne.
  • #16
    Unitra153
    Level 18  
    Zgadzam się najlepiej wymienić wszystkie ogniwa , bo prędzej lub później ulegną uszkodzeniu pozostałe .
  • #17
    zybex
    Helpful for users
    Nie mając zgrzewarki, trudno będzie je wymienić. To ogromny pakiet. Przylutowanie cienkich kabelków jest niewłaściwe, a zastosowanie grubego drutu zapewne uniemożliwi włożenie całości do obudowy. W tej chwili nawet mam problem z wyjęciem obecnych ogniw. Nie wiem jak się za to zabrać.
  • #19
    popiol21
    Level 10  
    zybex wrote:
    Nie mając zgrzewarki, trudno będzie je wymienić. To ogromny pakiet. Przylutowanie cienkich kabelków jest niewłaściwe, a zastosowanie grubego drutu zapewne uniemożliwi włożenie całości do obudowy. W tej chwili nawet mam problem z wyjęciem obecnych ogniw. Nie wiem jak się za to zabrać.


    Jak już trzeba lutować to albo ekran kabla antenowego(ta siatka) wtedy jest płasko, albo blaszka niklowa w której robisz dziurki dziurkaczem do papieru i lutujesz z dobrym aktywnym topnikiem i mocną lutownicą transformatorową tak żeby było szybko i sprawnie bez grzania ogniw zwłaszcza na - bo plus jest odseparowany i sie nie przegrzeje.

    Te środkowe styki są piętrowe, jest ich 6 i są do balansera w ładowarce identycznie jak w makita.

    Dodano po 2 [minuty]:

    zybex wrote:
    Nie mając zgrzewarki, trudno będzie je wymienić. To ogromny pakiet. Przylutowanie cienkich kabelków jest niewłaściwe, a zastosowanie grubego drutu zapewne uniemożliwi włożenie całości do obudowy. W tej chwili nawet mam problem z wyjęciem obecnych ogniw. Nie wiem jak się za to zabrać.


    Odrywaj blaszki od plusa, jak dobrze to zrobisz to będziesz mógł je dolutować jak rozerwiesz to będzie rzeźba.
  • #20
    yogi009
    Level 43  
    Dobra jest też plecionka miedziana 2,5mm. Ważne, żeby lutować tylko punktowo, kawałek plecionki między ogniwami powinien być wiotki. Wtedy przy drganiach będzie amortyzował mikroprzesunięcia ogniw. Przy sztywnych połączeniach (sprawdzone empirycznie) lutowanie potrafi puścić w jakimś punkcie.
  • #21
    popiol21
    Level 10  
    yogi009 wrote:
    Dobra jest też plecionka miedziana 2,5mm. Ważne, żeby lutować tylko punktowo, kawałek plecionki między ogniwami powinien być wiotki. Wtedy przy drganiach będzie amortyzował mikroprzesunięcia ogniw. Przy sztywnych połączeniach (sprawdzone empirycznie) lutowanie potrafi puścić w jakimś punkcie.



    Plecionka jest bardzo dobra ale nie każdy ma pod ręką, blaszki też przy wysokoprądowych bateriach 5s2p to minimum 10x0,2mm, optymalny jest dobry miedziany ekran kabla koncentrycznego, co do wiotkości między ogniwowej to nie ma w tym przypadku znaczenia bo jest firmowy holder.
  • #22
    zybex
    Helpful for users
    Pakiet mam już rozebrany. Nie puścił żaden spaw (zgrzew). Kupiłem już dwa identyczne ogniwa (Sanyo) i będę je podmieniał. Temat praktycznie mógłbym już zamknąć, ale wstrzymam się jeszcze aby napisać jaki będzie efekt końcowy.
  • #24
    zybex
    Helpful for users
    Kupiłem ogniwa z demontażu uszkodzonych pakietów. W końcu te naprawiane też nie są pierwszej młodości. Na pewno przyjdzie taki czas, że trzeba będzie wymienić od razu cały pakiet.
  • #25
    yogi009
    Level 43  
    Ok, rozumiem, że czasem trzeba coś połatać. Optymalnie jest, kiedy masz serię ogniw o podobnej, mieszczącej się w normach katalogowych, Rw. W praktyce oznacza to przetestowane ogniwa z tej samej serii produkcyjnej.