Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Cobra 21XLR - Czy klasyk CB radio jest warty reanimacji? Wskazówki dla początkujących

26 Nov 2021 06:54 783 26
NDN
  • #1
    Anonymous
    Level 1  
  • NDN
  • Helpful post
    #2
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Azog_Plugawy wrote:
    Sprzęt chyba jest z USA?

    Może być, mają takie ciągotki do wszystkiego co błyszczy i świeci w aucie. Niedawno znajomemu podłączałem albo 25 albo Unidena bo specjalnie przehandlował jakieś nowsze Stabo na błyszczące do ciężarówki. Radio do naprawy takie sobie, może być problem z dość egzotyczną syntezą PLL. Schemat i instrukcja strojenia są dostępne; http://www.cbtricks.com/radios/cobra/21xlr/index.htm
  • Helpful post
    #3
    Preskaler
    Level 39  
    Czy pani Marta jest grzechu warta? :wink:
    Nie wiem w czym problem? Podłącz do zasilania 12V/5A przez bezpiecznik, podłącz kawałek drutu jako antenę i spróbuj coś na nim odebrać. Jeśli coś złapiesz to wtedy do nadawania koniecznie trzeba usunąć ten drut z gniazda antenowego i najlepiej podpiąć tam rezystor 50 omów/5W tylko nie drutowy lecz masowy. Mogą być np. 2 omigi po 100 omów/2W połączone równolegle. Wtedy możesz sprawdzić nadawanie przy pomocy drugiego radia CB ustawionego na odbiór w niewielkiej odległości. Ja na takich sztucznej antenie miałem zasięg sprawdzony do 100m z stacjonarną anteną odbiorczą. Z resztą wystarczy przytrzymać przycisk nadawania przez chwilę i sprawdzić czy rezystory w antenie się grzeją? Jeśli tak to nośna jest i należy potem sprawdzić modulację przy prawidłowo zestrojonej antenie.
  • #4
    gumisie
    Level 43  
    Nośną widać na wskaźniku. Należy sprawdzić czy jest przestrojone w "0".
  • Helpful post
    #5
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    gumisie wrote:
    Nośną widać na wskaźniku. Należy sprawdzić czy jest przestrojone w "0".

    Nośna przy np. wzbudzeniu końcówki na wskaźniku i tak się pojawi (choć w tym przypadku mało prawdopodobne).
    Preskaler wrote:
    najlepiej podpiąć tam rezystor 50 omów/5W

    Z braku laku, można żarówkę 5W/24V. Mało dokładne ale sprawną końcówkę mocy można ocenić.
    Preskaler wrote:
    Jeśli tak to nośna jest i należy potem sprawdzić modulację przy prawidłowo zestrojonej antenie.

    Jeśli @azogplugawy nie miał styczności z CB czy ogólnie sprzętem radiowym to ciężko będzie mu ocenić wyniki. Przydałaby się "hercmiarka" + ewentualny oscyloskop czy nawet SWR miarka+sztuczne obciążenie (rezystory bądź żarówka).
  • NDN
  • #6
    Anonymous
    Level 1  
  • Helpful post
    #7
    Anonymous
    Level 1  
  • #8
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Adaś masz rację, jednak podejrzewam że Autor choćby z chęci próby naprawy będzie "łapki wsadzał". Ale... Ale dobrze zaczął podejście do tematu od zapytania na forum. Przecież do podstawowych usterek nie potrzeba np. analizatora widma RF za kilka kilo €.
    Azog_Plugawy wrote:
    Podłączyłem zasilanie i antenę CB samochodową, radio śmiga(nadaje i odbiera).

    Wypadałoby sprawdzić jak w częstotliwości stoi (F-miarka), bo to że nadaje i odbiera nie świadczy o stanie sprzętu (pomiary).
  • #9
    Anonymous
    Level 1  
  • Helpful post
    #10
    gumisie
    Level 43  
    Azog_Plugawy wrote:
    Co to jest F-miarka w częstotliwości?
    Miernik częstotliwości w.cz.

    W Polsce jest używany tzw. standard "0" np: CH4 = 27,000 MHz a na "Zachodzie": 27,005 MHz. Tak najprościej mówiąc, sprzęt przywieziony z Zachodu należy przestroić i do tego przydatny jest częstotliwościomierz.
  • #11
    Anonymous
    Level 1  
  • #12
    gumisie
    Level 43  
    Azog_Plugawy wrote:
    Jasne, i o te ...,005 się rozchodzi? to moze jakiś niemiec je przestrajał pod zachodnie standardy?
    Wątpię aby Niemiec, tam to CB jest "zakazane".
    Azog_Plugawy wrote:
    Czy przy tej różnicy w Polsce te zachodnie radia będą jako tako działały?
    Owszem, lecz należy je przestroić w "zera".
  • #13
    Anonymous
    Level 1  
  • #14
    gumisie
    Level 43  
    Azog_Plugawy wrote:
    Od wieków czy od np. dziesięciu lat? Bo radyjko pewnie ma ze 30.
    Ale co?
    To, że w Niemczech jest zakazane?
  • #15
    Anonymous
    Level 1  
  • #16
    gumisie
    Level 43  
    W Niemczech, z tego, co mi wiadomo, to od zawsze, mówiąc kolokwialnie.
    W AM: 12 CH, "5", 1 W.

    Kurcze, nie obraź się, ale to wszystko zostało opisane wielokrotnie i moim zdaniem dodawanie kolejnych, podstawowych informacji nie ma sensu.

    Azog_Plugawy wrote:
    Co potrzebuję, by sprawdzić czy stoi w 0? Sztuczne obciążenie i miernik częstotliwości?
    "Sztuczne", jak najbardziej, no i miernik częstotliwości dostosowany do pomiaru częstotliwości większej od 26 MHz.
  • Helpful post
    #17
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Azog_Plugawy wrote:
    może Niemiec je zestroił na zachodni standard, jak nie było zakazane.

    Siatka częstotliwości (poza lokalnymi regulacjami radiowymi) jest taka, że dla zachodniej Europy oraz "reszty świata" końcówka częstotliwości kanału to 5 kHz. Dla Polski i wschodniej Europy to "0". Np. kanał 19. EU to 27,185 MHz a w Polsce to 27,180 MHz. Stąd zwyczajowe nazywanie "piątki" vs "zera". Nawet w Wikipedii są podane różnice; https://pl.wikipedia.org/wiki/CB-radio
    Dodatkowo dochodzą ograniczenia mocy w poszczególnych krajach. Np. w Niemczech moc jest ograniczona do 1 W dla modulacji AM w zakresie od 4. do 15. kanału, a standardem w DE jest modulacja FM z mocą 4 W.

    Azog_Plugawy wrote:
    Gumisie, co potrzebuję by sprawdzić, czy stoi w 0? Sztuczne obciążenie i miernik częstotliwości?

    Odpowiem za Rocha. Sztuczne obciążenie (chyba że masz zestrojoną antenę) + miernik częstotliwości. Dla ułatwienia, na 4. kanale przy nadawaniu powinieneś mieć 27,000 MHz mierzone na sztucznym obciążeniu.
  • #18
    Anonymous
    Level 1  
  • #19
    gumisie
    Level 43  
    ArturAVS wrote:
    Odpowiem za Rocha.
    Może nie tak szczegółowo, jak Ty, lecz Roch odpowiedział (#16). :wink:

    Pozdrawiam.

    EDIT:

    Azog_Plugawy wrote:
    Nigdy nie miałem styczności z CB. Postaram się sam zorientować co i jak.
    Wpisz w google np: cb pomiar częstotliwości.
    Azog_Plugawy wrote:
    P.S. Jeśli temat jest założony w złym dziale, z góry przepraszam i proszę o przeniesienie go tam gdzie trzeba.
    Moim zdaniem jest we właściwym miejscu.
  • #20
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Oj, nie przepychajmy się w odpowiedziach. Zanim ją zdążę jedną ręką odpisać to trzy razy mnie ubiegniesz.
  • #21
    Preskaler
    Level 39  
    Bo to bogaty temat. Każda odpowiedź 6 pkt. :wink:
  • #22
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    @Preskaler mi na punktach nie zależy a skoro @azogplugawy twierdzi że z CB nigdy nie miał do czynienia... To staram się pomóc na miarę swojej wiedzy i doświadczenia.
  • #23
    gumisie
    Level 43  
    Preskaler wrote:
    Bo to bogaty temat. Każda odpowiedź 6 pkt. :wink:
    Nie mierz innych swoją, miarą.
    Jak Ci tak na punktach zależy, to masz +31, ode mnie.

    EDIT:

    A co mi tam?
    Jak szaleć, to na maksa.
    +100 pkt. poszło. :D

    W sumie: 131.
  • #24
    Anonymous
    Level 1  
  • #25
    Anonymous
    Level 1  
  • #26
    ArturAVS
    Moderator HP/Truck/Electric
    Azog_Plugawy wrote:
    A Cobra? Jednym słowem "wymiata". W lini prostej zapytania dolatują do około 5-10km.

    Radia nawet "chińskie" wprowadzane na rynek EU muszą posiadać odpowiednie badania dopuszczające, a te w głównej mierze dotyczą nadajnika.
    Azog_Plugawy wrote:
    Antena bat z cewką około 1,6 m (model santiago)?

    Każda antena im bardziej jest wymiarami zbliżona do długości fali lub jej części jest sprawniejsza. Spójrz na anteny stacjonarne CB, od 3 do blisko 7m. 5-10km w aucie to bardzo dobry wynik. Ja w latach świetności CB (1990-2000r) z 70cm antenki miałem zasięgi rzędu 60-100km ze stacjami bazowymi przy typowych 4W bez żadnych "dopałów".
  • #27
    Anonymous
    Level 1