Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak zabezpieczyć pompę ciepła przed chwilową utratą napięcia?

tadeuszcnc 01 Dec 2021 19:15 870 25
Computer Controls
  • #1
    tadeuszcnc
    Level 3  
    Problem z jakim się mierzę, to sposób w jaki najłatwiej zabezpieczyć pompę ciepła do ogrzewania domu. Otóż z racji użytkowania jej na końcu linii sieci energetycznej pojawia się problem z niskim napięciem (dość często dochodzi do 190V) ale to co dla niej gorsze to chwilowe zaniki napięcia 1 sekunda bądź mniej spowoduje jej wyłączenie a ponowne uruchomienie nie jest taki proste bo wymaga ręcznej ingerencji. Problem zaniku potrafi pojawić się raz bądź dwa razy w tygodniu. Proszę o podpowiedź w którą stronę najlepiej szukać rozwiązania, darujmy sobie wojnę z PGE bo to walka z wiatrakami. Na chwilę obecną poszedłem najprostszą drogą i zaopatrzyłem się w dużego UPS 6000VA ( pompa pobiera max 3500W) i wszystko by było ok gdyby ten UPS nie pobierał ok 200W na h - dla mnie to trochę za dużo i nie po to człowiek inwestuje w inteligentne i oszczędne rozwiązania żeby potem 2,5 kWh na dobę zużywały urządzanie pośrednie. Zastanawiam się nad zastosowaniem jakiegoś przemiennika faz ale czy 30milisekudn reakcji nie spowoduje również wyłączenia pompy... Czy może przetwornica i stycznik... ale on też ma czas reakcji zbliżony- z góry dziękuje za wskazówki.
  • Computer Controls
  • #2
    kris8888
    Level 35  
    tadeuszcnc wrote:
    Zastanawiam sie nad zastosowaniem jakiegos przemiennika faz ale czy 30milisekudn reakcji nie spowoduje również wyłączenia pompy... Czy może przetwornica i stycznik... ale on też ma czas reakcji zbliżony- z góry dziękuje za wskazówki.

    A te zaniki i spadki napięcia to występują w danej chwili tylko na jednej fazie? Czy na wszystkich na raz? Bo jak na wszystkich to automatyczny przełącznik faz nic ci nie da.
    Ja bym mimo wszystko nie odpuszczał walki z PGE bo te częste spadki do 190V to jest już sporo poniżej normy.
  • #3
    Ktoś_tam
    Level 32  
    tadeuszcnc wrote:
    Otóż z racji użytkowania jej na końcu linii sieci energetycznej pojawia sie problem z niskim napięciem (dość czesto dochodzi do 190V) ale to co dla niej gorsze to chwilowe zaniki napięcia 1 sekunda bądź mniej spowoduje jej wyłączenie a ponowne uruchomienie nie jest taki proste bo wymaga ręcznej ingerencji. Problem zaniku potrafi pojawić sie raz bądź dwa razy w tygodniu. Proszę o podpowiedź w którą stronę najlepiej szukać rozwiązania, darujmy sobie wojne z PGE bo to walka z wiatrakami.

    Próbowałeś już coś w PGE robić? Zgodnie z prawem napiecie w sieci może być w zakresie 230V +/-10%, czyli musi być wyższe niż 207V.
    Pytanie gdzie jest aż taki duży spadek napięcia, czy po stronie dostawcy czy po twojej stronie? Jeśli spory spadek napięcia jest po twojej stronie to musisz to sam lub przy pomocy elektryka ogarnąć. W którym miejscu mierzyłeś?
  • #4
    tadeuszcnc
    Level 3  
    Napięcie mierzyłem w kontaktach, ale słusznie zmierzę jeszcze na rozdzielni- raczej to wina PGE ponieważ w lecie napięcie jest stosunkowo wysokie (powyżej 240) oczywiście przez wszechobecną fotowoltaike stąd pewnie obniżyli napięcie na transformatorze a jako ze jest zima a ja na końcu sieci to napięcie znikome. Co do walki z PGE myśle o wypożyczeniu lub zakupie jakiegos analizatora żeby mieć dowody bo na chwilę obecną to tylko słowa i chwilowe pomiary, więc pewnie swoją drogą bede jakieś roszczenia robił ale nie chce liczyć tylko na nich. Zanik prądu występuje raczej na pojedynczej fazie bo urządzenia z innej fazy nie zareagują, stąd pomysł na przemiennik faz tylko zastanawiam sie czy te 15ms wystarczy żeby moja pompa nie zauważyła zaniku?
  • Computer Controls
  • #6
    KonradGatek
    Level 27  
    tadeuszcnc wrote:
    pojawia sie problem z niskim napięciem (dość czesto dochodzi do 190V)

    tadeuszcnc wrote:
    w lecie napięcie jest stosunkowo wysokie (powyżej 240) oczywiście przez wszechobecną fotowoltaike

    Pora się przyzwyczaić. Tak jak mówią eksperci-ekonomiści z TVN: tanio już było, pora się przyzwyczaić.
    Przecież nikt nie będzie wysyłał ekipy w słoneczny dzień do obniżenia napięcia, coby mogli ludzie prąd produkować, a wieczorem inna ekipa podnosi napięcie, coby ludzie się mogli grzać.

    Sieci i instalacje są projektowane "przy użyciu" współczynnika jednoczesności, ogólnie zakłada się, że nie będzie takiej sytuacji, w której większość pobiera (oddaje) dużą część zamówionej mocy. Tylko że przez FV się to zmieniło - jest słońce, wszyscy we wsi produkują 100%, za 2 godziny słońca nie ma, wszyscy chcą prąd z węgla. Bo nie ma żadnego fizycznego magazynu - działa to jak pieniądze w ZUSie.
    W związku z tym, potrzebna jest modernizacja i włożenie duuużych pieniędzy w sieć, abyście mogli razem produkować i razem pobierać. Oczywiście, jakbyś miał je zapłacić do spółki z sąsiadami razem z instalacją FV (teraz lub na kredyt) to byś oczywiście FV nie wykonał, bo się nigdy nie zwróci. Na szczęście płacą te złodzieje z PGE, czyli nikt.
  • #7
    kris8888
    Level 35  
    tadeuszcnc wrote:
    Zanik prądu występuje raczej na pojedynczej fazie bo urządzenia z innej fazy nie zareagują, stąd pomysł na przemiennik faz tylko zastanawiam sie czy te 15ms wystarczy żeby moja pompa nie zauważyła zaniku?

    Jaki masz dokładnie typ pompy? Silnik kompresora jest inwerterowy czy zwykły? Teoretycznie tak krótki zanik nie powinien być zauważony przez elektronikę i kompresor pompy ale to jest loteria. Jak nie zamontujesz przełącznika to się nie dowiesz.
    Tylko że jeśli faktycznie masz krótkie zaniki (sekunda i mniej) i są ciągle na jednej fazie to zacznij przede wszystkim od dokładnego sprawdzenia swojej instalacji, począwszy od licznika aż do przyłącza pompy. Pod kątem luźnych złącz i styków.
  • #8
    tadeuszcnc
    Level 3  
    Strumien swiadomosci swia wrote:
    No dobra a gdzie jest problem? Jaki masz dokladnie typ ups bo nie widzialem takiego co na stb pobiera 0,2kW.

    UPS Digital Energy GT Series 6000VA

    Dodano po 9 [minuty]:

    kris8888 wrote:
    tadeuszcnc wrote:
    Zanik prądu występuje raczej na pojedynczej fazie bo urządzenia z innej fazy nie zareagują, stąd pomysł na przemiennik faz tylko zastanawiam sie czy te 15ms wystarczy żeby moja pompa nie zauważyła zaniku?

    Jaki masz dokładnie typ pompy? Silnik kompresora jest inwerterowy czy zwykły? Teoretycznie tak krótki zanik nie powinien być zauważony przez elektronikę i kompresor pompy ale to jest loteria. Jak nie zamontujesz przełącznika to się nie dowiesz.
    Tylko że jeśli faktycznie masz krótkie zaniki (sekunda i mniej) i są ciągle na jednej fazie to zacznij przede wszystkim od dokładnego sprawdzenia swojej instalacji, począwszy od licznika aż do przyłącza pompy. Pod kątem luźnych złącz i styków.

    Pompa Mitshubishi PUHZ-ZRP100YKA (230 V) silnik inwerterowy. Zaniki występują na jednej fazie ale nie zawsze na tej samej, choć słusznie spróbuje podmienić fazę na inną i po obserwuje efekty, dzięki za wskazówkę.
  • #10
    jack63
    Level 43  
    Strumien swiadomosc... wrote:
    Jaki masz dokladnie typ ups bo nie widzialem takiego co na stb pobiera 0,2kW.

    Mój stary APC 700 pobiera 80W w stb.
    tadeuszcnc wrote:
    Pompa Mitshubishi PUHZ-ZRP100YKA (230 V) silnik inwerterowy.

    A co z resztą "gratów" ? Przecież to nie jest klimatyzator tylko PC i musi mieć co najmniej jedną pompę obiegową (jak jest powietrzna) i układ(y) kontroli przepływu cieczy.
    tadeuszcnc wrote:
    chwilowe zaniki napięcia 1 sekunda bądź mniej spowoduje jej wyłączenie a ponowne uruchomienie nie jest taki proste bo wymaga ręcznej ingerencji.

    Jaki błąd zgłasza układ sterowania po zaniku/zapadzie zasilania?
    Faktycznie skorzystanie z innej fazy może rozwiązać problem lub przynajmniej przybliżyć do znalezienia przyczyny.
  • #11
    kris8888
    Level 35  
    jack63 wrote:

    A co z resztą "gratów" ? Przecież to nie jest klimatyzator tylko PC i musi mieć co najmniej jedną pompę obiegową (jak jest powietrzna) i układ(y) kontroli przepływu cieczy.

    To już jest raczej nieistotne bo to główny sterownik pompy wykrywa zanik napięcia i zatrzymuje całość, wszystkie pozostałe elementy systemu.
    Jeśli jest to silnik inwerterowy to być może główny sterownik jest na tej samej płytce co inwerter, mają wspólne zasilanie i filtrację i krótki, kilkunasto milisekundowy zanik nie spowoduje wyłączenia. Choć z reguły w sterownikach kontrolę obecności fazy/zasilania robi się jeszcze sprzed układu prostownika i filtru.
    Należałoby wysłać zapytanie do producenta pompy czy taki zanik zostanie zarejestrowany jako błąd i zablokuje pompę. Bo niestety dokumentacja dostępna w sieci na temat tej pompy nic odnośnie tego nie mówi.
  • #12
    jack63
    Level 43  
    kris8888 wrote:
    To już jest raczej nieistotne bo to główny sterownik pompy wykrywa zanik napięcia i zatrzymuje całość, wszystkie pozostałe elementy systemu.

    W sumie to nie wiadomo co się dzieje? Autor nie był łaskaw napisać nic poza:
    tadeuszcnc wrote:
    ponowne uruchomienie nie jest taki proste bo wymaga ręcznej ingerencji.

    Dlatego pytam: Jak wygląda sytuacja po tym dziwnym zdarzeniu? Coś się świeci/ nie świeci? Mruga? Jakieś cyfry na wyświetlaczu, o ile jest ? Trudno szukać w dokumentacji jak nie wiadomo czego?
    kris8888 wrote:
    Jeśli jest to silnik inwerterowy to być może główny sterownik jest na tej samej płytce co inwerter, mają wspólne zasilanie i filtrację i krótki, kilkunasto milisekundowy zanik nie spowoduje wyłączenia. Choć z reguły w sterownikach kontrolę obecności fazy/zasilania robi się jeszcze sprzed układu prostownika i filtru.

    To są spekulacje z dobrymi chęciami. Też nie znam tego urządzenia, choć tak jak ty znam ogólne zasady zabezpieczeń tego typu urządzeń.
    kris8888 wrote:
    Należałoby wysłać zapytanie do producenta pompy czy taki zanik zostanie zarejestrowany jako błąd i zablokuje pompę.

    Pomysł niezły. Tylko co to znaczy : "zablokuje pompę"??? Na czym ma polegać ta blokada?
    A może wystarczy zmienić jakiś parametr sterownika aby po zaniku/zapadzie zasilania układ ruszał z automatu?
  • #13
    tadeuszcnc
    Level 3  
    jack63 wrote:
    Strumien swiadomosc... wrote:
    Jaki masz dokladnie typ ups bo nie widzialem takiego co na stb pobiera 0,2kW.

    Mój stary APC 700 pobiera 80W w stb.

    Ok czyli mnie uspokoiłeś że poprostu tak duży UPS musi mieć swój pobór prądu i że z nim wszystko ok ale raczej to nie jesrt na kieszen zwykłego zjadacza chleba (może kiedys jakis magazyn rozwiąze problem) bo sam szum jest denerwujący a co dopiero koszty utrzymania
    tadeuszcnc wrote:
    Pompa Mitshubishi PUHZ-ZRP100YKA (230 V) silnik inwerterowy.

    A co z resztą "gratów" ? Przecież to nie jest klimatyzator tylko PC i musi mieć co najmniej jedną pompę obiegową (jak jest powietrzna) i układ(y) kontroli przepływu cieczy.[/quote]
    Sterownik wewnętrzny to: mitsubishi ecodan PAC-IF063B-ER2
    Wg informacji producenta model ma automatyczny restart... Sam nie doszedłem czy to jest kwestia ustawień ale w każdym razie nie to jest problemem ze pompa sie nie uruchomi po zaniku napięcia, największy problem to to ze po odpaleniu jej ponownie po ok 10 min pracy zapala sie bląd UL ( wspólnie z chłodniarzem doszedłem ze zawór niskiego ciśnienia nie otwiera sie,) w efekcie najpierw po uruchomieniu pompa musi pochodzić w trybie chłodzenia przez ok 10-20 min a następnie przełączam ją na grzanie i dopiero wtedy wszystko jest ok.
    tadeuszcnc wrote:
    chwilowe zaniki napięcia 1 sekunda bądź mniej spowoduje jej wyłączenie a ponowne uruchomienie nie jest taki proste bo wymaga ręcznej ingerencji.

    Jaki błąd zgłasza układ sterowania po zaniku/zapadzie zasilania?
    Niestety "spece" od Mitschubishi rozłożyli ręce i dopiero stary chodniarz zanalazł przyczynę z tym zaworem i dzięki temu pomp w ogole działa, jak to oni stwierdzili "nie montują tego modelu"
    Faktycznie skorzystanie z innej fazy może rozwiązać problem lub przynajmniej przybliżyć do znalezienia przyczyny.[/quote]

    Dodano po 2 [minuty]:

    jack63 wrote:
    kris8888 wrote:
    To już jest raczej nieistotne bo to główny sterownik pompy wykrywa zanik napięcia i zatrzymuje całość, wszystkie pozostałe elementy systemu.

    W sumie to nie wiadomo co się dzieje? Autor nie był łaskaw napisać nic poza:
    tadeuszcnc wrote:
    ponowne uruchomienie nie jest taki proste bo wymaga ręcznej ingerencji.

    Dlatego pytam: Jak wygląda sytuacja po tym dziwnym zdarzeniu? Coś się świeci/ nie świeci? Mruga? Jakieś cyfry na wyświetlaczu, o ile jest ? Trudno szukać w dokumentacji jak nie wiadomo czego?
    kris8888 wrote:
    Jeśli jest to silnik inwerterowy to być może główny sterownik jest na tej samej płytce co inwerter, mają wspólne zasilanie i filtrację i krótki, kilkunasto milisekundowy zanik nie spowoduje wyłączenia. Choć z reguły w sterownikach kontrolę obecności fazy/zasilania robi się jeszcze sprzed układu prostownika i filtru.

    To są spekulacje z dobrymi chęciami. Też nie znam tego urządzenia, choć tak jak ty znam ogólne zasady zabezpieczeń tego typu urządzeń.
    kris8888 wrote:
    Należałoby wysłać zapytanie do producenta pompy czy taki zanik zostanie zarejestrowany jako błąd i zablokuje pompę.

    Pomysł niezły. Tylko co to znaczy : "zablokuje pompę"??? Na czym ma polegać ta blokada?
    A może wystarczy zmienić jakiś parametr sterownika aby po zaniku/zapadzie zasilania układ ruszał z automatu?

    W Polsce umywają rece i nie potrafią pomóc bo jak stwierdzili tego typu urządzenie raczej nie było sprzedawane na nasz rynek wiec zastanawiam sie czy próbowac szukac wskazówek w Angli...? może to jest jakas droga do rozwiązania problemu.
  • Helpful post
    #14
    kris8888
    Level 35  
    tadeuszcnc wrote:
    w każdym razie nie to jest problemem ze pompa sie nie uruchomi po zaniku napięcia, największy problem to to ze po odpaleniu jej ponownie po ok 10 min pracy zapala sie bląd UL ( wspólnie z chłodniarzem doszedłem ze zawór niskiego ciśnienia nie otwiera sie,) w efekcie najpierw po uruchomieniu pompa musi pochodzić w trybie chłodzenia przez ok 10-20 min a następnie przełączam ją na grzanie i dopiero wtedy wszystko jest ok.

    To w takim razie ten problem trzeba przede wszystkim rozwiązać. Ja nie znam się na tyle na pompach ciepła żeby coś doradzić, nie kojarzę czegoś takiego jak zawór niskiego ciśnienia. W mojej pompie ciepła jest tylko automatyczny zawór rozprężny, który pracuje non stop regulując ilość podawanego czynnika na parownik i regulując w ten sposób też ciśnienie po stronie niskiej.
    A próbowałeś ten zawór wymienić?
    Może ktoś tutaj coś więcej Tobie doradzi. Albo przenieś temat do innego działu dotyczącego chłodnictwa
  • #15
    jack63
    Level 43  
    kris8888 wrote:
    Ja nie znam się na tyle na pompach ciepła żeby coś doradzić, nie kojarzę czegoś takiego jak zawór niskiego ciśnienia.

    Ja się znam i też nie kojarzę tak nazwanego zaworu. Gościu coś ściemnia. Ciekawe co zrobił? Po co takie kombinacje z pracą na chłodzeniu czyli defrostem?
    kris8888 wrote:
    W mojej pompie ciepła jest tylko automatyczny zawór rozprężny, który pracuje non stop regulując ilość podawanego czynnika na parownik i regulując w ten sposób też ciśnienie po stronie niskiej.

    Widać, że się nie znasz. To nie jest tak proste jak opisujesz. Mniejsza o to.
    W sieci dostępny jest service manual do tego urządzenia. Dla mnie dziwnym jest, że autor tematu go nie znalazł. Choćby po to aby odkodować pojawiający się błąd.
    Ze schematu hydraulicznego wynika, że nie ma żadnego zaworu niskiego ciśnienia. Za to są dwa zawory rozprężne.
    Starając się uporządkować napiszę:
    Trzeba zdiagnozować co jest przyczyną problemów. Narzucają się dwa kierunki poszukiwań.
    1. Sugerowany przez autora problem z zasilaniem.
    2. Wypływający "bokiem" proble z samym urządzeniem.
    Ad1. Trzeba sprawdzić instalację. Pomiary IPZ w miejscu przyłączenia PC obowiązkowe. Wstępnie zasilenie z innej fazy, ale nie przedłużaczem od kosiarki!!! Monitorowanie napięć fazowych w rozdzielnicy też by się przydało.
    Ad.2. Trzeba zrobić próbę następującą: pracującą( ponoć prawidłowo?) PC należy odciąć od zasilania "siekierką" (jej, bo ma mieć obowiązkowo(!) swój obwód, wyłącznikiem nadprądowym). Po chwili włączyć. Ma ruszyć bez ŻADNYCH ingerencji! Ew może sama zrobić defrost.
    Jak jak nie ruszy po ok 20 minutach lub zgłosi błąd, to ona jest uszkodzona, a nie zasilanie robi psikusy.
    Co wcale nie znaczy że problemy z niskim napięciem nie mogły wpłynąć na pojawienie się usterki.
    Po wykonaniu ww prób autor niech złoży sprawozdanie i albo temat tu zostanie albo należy założyć nowy w dziale wentylacji.

    Dodano po 16 [minuty]:

    tadeuszcnc wrote:
    po ok 10 min pracy zapala sie bląd UL

    W tabeli błędów UL nie występuje.
    Jest PL czyli problemy z "obwodem"czynnika.
    Trzeba to sprawdzić!
  • #16
    kris8888
    Level 35  
    jack63 wrote:

    W tabeli błędów UL nie występuje.

    Oczywiście że występuje w service manualu tej pompy (strona 87). Błąd UL - "Abnormal low preasure".

    Czyli problem po stronie niskiego ciśnienia.

    W przypadku mojej pompy taki błąd może wystąpić w przypadku: uszkodzenia czujnika niskiego ciśnienia, za niskiej temperatury po stronie parownika (za mało ciepła dostarczonego do parownika), uszkodzonego zaworu rozprężnego lub zbyt małej ilości czynnika w obiegu. Tylko że ja mam zupełnie inną pompę.

    Do autora: dobry fachowiec od spraw chłodnictwa powinien to bez problemu ogarnąć.
  • #17
    jack63
    Level 43  
    kris8888 wrote:
    jack63 wrote:
    W tabeli błędów UL nie występuje.

    Oczywiście że występuje w service manualu tej pompy (strona 87). Błąd UL - "Abnormal low preasure".

    Tak masz rację. Też znalazłem w innej wersji SM na stronie 48 i też 87.
    Problem polega na tym, że schemat hydrauliczny z naniesionymi czujnikami nie zawiera .... żadnego elementu mierzącego LP.
    Czyli ta sytuacja awaryjna jest wynikiem analizy danych z czujników temperatury i pewnie założonych wielkości otwarcia EEV (elektronicznych zaworów rozprężnych - DWÓCH!).
    Także:
    kris8888 wrote:
    W przypadku mojej pompy taki błąd może wystąpić w przypadku: uszkodzenia czujnika niskiego ciśnienia,

    nie pasuje do sytuacji.
    kris8888 wrote:
    dobry fachowiec od spraw chłodnictwa powinien to bez problemu ogarnąć.

    Powinieneś słowo dobry zamienić na bardzo dobry i je wytłuścić. Jeden już był...
    Bardziej potrzebny jest specjalista od automatyki chłodniczej, bo to ktoś o większej wiedzy niż chłodniarz.

    Po znalezieniu SM okazało się że mamy do czynienia z ... klimatyzatorem, a nie typową pompą ciepła. Autor tematu nas oszukał. Tak przynajmniej na ta chwilę wygląda sytuacja. Jeżeli to Mitsubishi jest przerobionym na pompę ciepła (powietrze woda) klimatyzatorem, to oszustwo będzie pełne.
    Podsumowując. Wg. mnie problemem nie jest zasilanie tylko uszkodzenie klimatyzatora, jak mamy z nim do czynienia lub źle wykonana przeróbka klimatyzatora na PC.
  • #18
    kris8888
    Level 35  
    jack63 wrote:

    Po znalezieniu SM okazało się że mamy do czynienia z ... klimatyzatorem, a nie typową pompą ciepła. Autor tematu nas oszukał. Tak przynajmniej na ta chwilę wygląda sytuacja. Jeżeli to Mitsubishi jest przerobionym na pompę ciepła (powietrze woda) klimatyzatorem, to oszustwo będzie pełne.

    Jakbyś się dobrze wczytał to to konkretnie urządzenie jest uniwersalne, może pracować zarówno w trybie klimatyzatora jak i pompy ciepła, co też przewidział producent.

    Ja nie wiem kto dotychczas był u autora, ale napisałem że dobry fachowiec powinien to moim zdaniem ogarnąć bo problem nie wygląda na jakiś bardzo złożony.

    Z jakichś powodów po stronie "zimnej" układu (na parowniku) jest zbyt niska temperatura która powoduje że ilość dostarczanego czynnika przez zawór rozprężny nie jest w stanie w odpowiednim czasie odparować. Nie wiem, może oblodzenie parownika lub coś innego co blokuje przepływ powietrza przez parownik. To że autor przełącza w tryb klimatyzacji to prawdopodobnie powoduje, że parownik podwyższa chwilowo swoją temperaturę.
    Ale tak jak napisałem, ja się nie znam, to są moje domysły. Ja mam gruntową pompę ciepła i błąd niskiego ciśnienia wyskakuje u mnie jeśli jest zbyt niski przepływ solanki przez parownik co skutkuje tym że za mało ciepła jest dostarczanego do parownika. U mnie jest tylko jeden, automatyczny zawór rozprężny.
    Możliwe że pompa autora typu powietrze-woda może mieć jeszcze jakieś inne przyczyny pojawienia się błędu po stronie niskiego ciśnienia.
    Dlatego sugerowałem autorowi żeby przeniósł temat do działu Wentylacja i Klimatyzacja, tam może szybciej jakiś fachowiec coś konkretnego doradzi.
    jack63 wrote:

    Problem polega na tym, że schemat hydrauliczny z naniesionymi czujnikami nie zawiera .... żadnego elementu mierzącego LP.
    Czyli ta sytuacja awaryjna jest wynikiem analizy danych z czujników temperatury i pewnie założonych wielkości otwarcia EEV (elektronicznych zaworów rozprężnych - DWÓCH!).

    Faktycznie, nie ma wprost czujnika ciśnienia po stronie niskiej. To ciśnienie jest określane tylko na bazie różnicy z odczytów z poszczególnych termistorów (temperatur) i warunków jakie te różnice muszą spełnić. Takie trochę na "okrętkę", zamiast dać wprost czujnik ciśnienia, bez sensu. Czyli dochodzi jeszcze ewentualny problem z uszkodzeniem któregoś z termistorów TH (TH2 do TH7), ewentualnie słabego styku termicznego pomiędzy którymś termistorem a elementem który jest mierzony.
  • #19
    jack63
    Level 43  
    kris8888 wrote:
    akbyś się dobrze wczytał to to konkretnie urządzenie jest uniwersalne, może pracować zarówno w trybie klimatyzatora jak i pompy ciepła, co też przewidział producent.

    Jakbyś znał angielski i angielską nomenklaturę marketingową (niestety), to być wiedział, że klimatyzator z funkcją grzania też nazywany jest pompą ciepła. A tytuł Sm jest:
    "SPLIT-TYPE, HEAT PUMP AIR CONDITIONERS"
    Niestety w tym SM Mitsubishi nie jest łaskawe, w przeciwieństwie do np. Daikina, podawać listy pasujących JW. Aby to była pompa ciepła w naszym polskim rozumieniu, to powinno to być urządzenie powietrze-woda. Aby tak było w zestawieniu JW powinien się pojawić tzw. hydrobox.
    W parametrach wszystkich wymienionych w SM jednostek wewnętrznych występuje fraza: "Intake air temperature" co ewidentnie sugeruje .... wymiennik powietrze-czynnik chłodniczy, a nie woda czynnik chłodniczy.
    Nie można wykluczyć, że Mitsubishi przewidziało jakieś hydroboxy tej JZ nie opisane w tym SM.
    To jaki jest stan faktyczny może rozstrzygnąć tylko autor tematu. Pożyjemy zobaczymy.
  • #20
    kris8888
    Level 35  
    jack63 wrote:
    kris8888 wrote:
    akbyś się dobrze wczytał to to konkretnie urządzenie jest uniwersalne, może pracować zarówno w trybie klimatyzatora jak i pompy ciepła, co też przewidział producent.

    Jakbyś znał angielski i angielską nomenklaturę marketingową (niestety), to być wiedział, że klimatyzator z funkcją chłodzenia też nazywany jest pompą ciepła. A tytuł Sm jest:
    "SPLIT-TYPE, HEAT PUMP AIR CONDITIONERS"

    Tylko że to urządzenie które ma autor akurat faktycznie ma funkcję grzania na zasadzie transportu ciepła (pompy ciepła) z jednostki zewnętrznej do wewnętrznej a nie na zasadzie zwykłych grzałek elektrycznych w jednostce wewnętrznej. Po to między innymi jest ten poczwórny zawór przestawiany solenoidem, który zamienia funkcję jednostki zewnętrznej z parownika na skraplacz i odwrotnie. Widać też że fabrycznie jest też funkcja defrost jednostki zewnętrznej, również na zasadzie chwilowej zmiany obiegu i odwrócenia roli parownika na skraplacz.
    Nie chce przesądzać, zobaczymy co autor odpisze, ale moim zdaniem nic samodzielnie nie musiał przerabiać w tym urządzeniu.
  • #21
    jack63
    Level 43  
    kris8888 wrote:
    Tylko że to urządzenie które ma autor akurat faktycznie ma funkcję grzania na zasadzie transportu ciepła (pompy ciepła) z jednostki zewnętrznej do wewnętrznej a nie na zasadzie zwykłych grzałek elektrycznych w jednostce wewnętrznej.

    Widać, że nie znasz branży, ale i ja swoją pomyłką przyczyniłem się do pewnego zamieszania.
    Napisałem chłodzenia , a powinienem napisać grzania.
    Post edytowałem. Błędna wersja pozostanie w cytacie.
    Od kilkunastu już lat klimatyzatory zawierają zawór 4D i oprogramowanie umożliwiające pracę w trybie grzania. Czyli stały się czymś co potocznie nazywane jest pompą ciepła.
    To tyle wyjaśnień w kwestii mojej pomyłki.
  • #22
    tadeuszcnc
    Level 3  
    Dziekuje Panowie za zaangażowanie, nie liczyłem że tak bardzo beziecie drążyć temat, kwoli wyjaśnien z mojej strony.
    Nie chcialem nikogo oszukać, a może byłem nie precyzyjny w moich zapiskach ponieważ próbowałem rozwiązać problem na forum pompy ciepła z facebooka ale tam nikt ochoczo do tematu nie podszedł.
    Tak jak wspominalem urządzenie pracuje jako pompa ciepła a w angli były sprzedawane jako standard- jednostak nie ma hydroboxa ale ma wymiennik płytowy i jednostkę wewnętrzną MITSUBISHI ECODAN PAC IF 063 z kontrolerem FTC5 Controller więc w sumie wszystko co zawiera hydrobox tylko że więcej do pospinania i więcej do zepsucia- nie mniej jednak z pomocą dobrego elektronika udało mi sie ją podopiąć (chłopak nie zna sie na pompach ciepła al zna sie na elektronice) i wszystko działa bez zarzutów ( z jednostki jestem bardzo zadowolony, zużywa ok 30 kWh na dobe powierzchnia domu 160m2 nowe budownictwo WY2017, tem w środku 21-22 a na zewnątrz 0) jedyny problem to fakt ze po zaniku napięcia nawet chwilowym jednostka uruchomi sie normalnie ale po 10 min pracy wyskakuje błąd UL- który oczywiście znalazłem (jaki i wy chłopaki) i zgodnie z instrukcją próbowałem rozwiącać problem, niestety wszystkie parametry które tam podano nie odbiegają od normy- termistory wykluczyłem gdyż po przełączeniu na tryb chłodzenia i wymuszeniu grzania po 20 min pompa działa a czujniki pokazują prawidłowe wskazania (sprawdzane z pirometrem), błednie nazwałem zawór rozpręzający niskiego ciśnienia jako zawór niskiego ciśnienia (skrót myślowy low presure) ale podejrzewam w nim problem mimo prawidłowych wskazań oporu gdyż pierwszą porade jaką otrzymałem od chłodniarza przez tel to żeby w niego postukac bo najprawdopodobniej sie zaciął i za pierwszym razem pomogło (potem już nie) stąd kolejna porada zeby puscic na chłodzenie a potem na grzanie i tym sposobem cały czas korzystam z pompy. Serwis Mitshubishi rozłożył ręce bo jak zobaczył ze nie ma gotowego hydroboxa tylko osobno płyta i pozostałe podzespoły to sprawdzili tylko zgodnie z instrukcją wskazania czujników ( wymienili gaz bo przypuszczali brud w obiegu i nieszczelnośc co sie nie potwierdziło)- skasowali 1 tyś i tyle ich widziałem ale sam im sie nie dziwie bo panowie po kursie umią rozwiązywać problemy z gotowych schematów a przy czymś nowym nie mają pojęcia - niestety rynek wymusza, ze i z "piekarza" można zrobić instalatora. Zastanawia mnie przypadkiem że z racji iż jednostka produkowana była jako klimatyzacja z funkcją grzania to czy producent po restarcie (zaniku napięcia) nie wymusił zeby zawsze uruchamiac jej w trybie chłodzenia.
  • #23
    jack63
    Level 43  
    tadeuszcnc wrote:
    Serwis Mitshubishi rozłożył ręce bo jak zobaczył ze nie ma gotowego hydroboxa tylko osobno płyta i pozostałe podzespoły to sprawdzili tylko zgodnie z instrukcją wskazania czujników ( wymienili gaz bo przypuszczali brud w obiegu i nieszczelnośc co sie nie potwierdziło)- skasowali 1 tyś i tyle ich widziałem

    Dla mnie to były ćwoki, a nie serwisanci. Ciekawe jak wymiana czynnika, ciekawe co zrobili z tym "brudnym" czynnikiem(?), pomoże w sytuacji "zatkania" instalacji??? Dla mnie to była zwykła ściema i naciąganie na zbędne koszty. Jak nie naprawili to powinni odejść i przeprosić, a nie żądać pieniędzy.
    Ciekawe czy przeprowadzili próby, które proponowałem wyżej tobie? Ciekawe czy ty takie próby przeprowadziłeś???
    Pewnie nie , bo nic nie piszesz o wynikach.
    Temat nie dotyczy zasilania tylko problemów z układem chłodniczym i jego automatyką, więc powinien być przeniesiony do innego działu.
    Ja mam hipotezy w tym zakresie, ale ich potwierdzenie wymaga wykonywania zaproponowanych czynności.
    Nie widzę chęci w tym zakresie, więc proponuję ...wezwanie serwisu lub bujanie się z problemem do poważniejszej usterki.
  • #24
    kris8888
    Level 35  
    tadeuszcnc wrote:

    Tak jak wspominalem urządzenie pracuje jako pompa ciepła a w angli były sprzedawane jako standard- jednostak nie ma hydroboxa ale ma wymiennik płytowy i jednostkę wewnętrzną MITSUBISHI ECODAN PAC IF 063 z kontrolerem FTC5 Controller więc w sumie wszystko co zawiera hydrobox tylko że więcej do pospinania

    Tak właśnie coś czułem że masz nietypową wersję na Anglię z wbudowanym już wymiennikiem płytowym. Zresztą dokumentacja MITSUBISHI podaje też tą wersję tego urządzenia i dokładnie wskazuje że na rynek angielski. To mnie właśnie tylko nurtowało gdzie masz ten wymiennik płytowy.
    A jeszcze żeby rozwiać wątpliwości, do tego wymiennika masz podłączony cały system hydrauliczny z zaworem trójdrożnym, podłogówką i zasobnikiem CWU? Czy masz jeszcze jakiś bufor po drodze?

    Co do błędu to nie jest dziwne, że wyskakuje po 10 minutach bo dokładnie serwisówka tak to podaje. Jeśli po 10 minutach nie zgadzają się odczyty z termistorów, a konkretnie ich wzajemne zależności, to wyrzuca błąd. Według serwisówki jedną z podstawowych przyczyn jest awaria zaworu rozprężnego. Stawiam na ten zawór który w trybie grzania pracuje po stronie niskiego ciśnienia.
    Warto byłoby też sprawdzić odczyty wszystkich termistorów i porównać je pirometrem ale po zasymulowaniu krótkiego wyłączenia zasilania i włączeniu tylko w tryb grzania. W instrukcji serwisowej masz też podane jaką oporność powinien mieć każdy z termistorów w danej temperaturze.
    Czy po bardzo długim wyłączeniu pompy z zasilania i jej włączeniu w tryb grzania działa prawidłowo i nie wyrzuca błędu po 10 minutach?
    Tam są elektroniczne zawory rozprężne, mało prawdopodobne że się zacinają, a stukanie w nie nic nie da. Trochę zaskakujące że ich sterowanie odbywa się pośrednio też tylko na bazie odczytów z termistorów a nie czujników ciśnienia, więc kółko problemów się niestety zamyka.
    W instrukcji jest opisane jak sprawdzić każdy z zaworów rozprężnych, jak stwierdzić w jakiej pozycji otwarcia w danej chwili się znajduje. To serwisant producenta powinien bez problemu zdiagnozować, dziwię się że umywają ręce.
    tadeuszcnc wrote:
    Zastanawia mnie przypadkiem że z racji iż jednostka produkowana była jako klimatyzacja z funkcją grzania to czy producent po restarcie (zaniku napięcia) nie wymusił zeby zawsze uruchamiac jej w trybie chłodzenia.

    Wątpię.
    tadeuszcnc wrote:
    więcej do pospinania i więcej do zepsucia- nie mniej jednak z pomocą dobrego elektronika udało mi sie ją podopiąć (chłopak nie zna sie na pompach ciepła al zna sie na elektronice) i wszystko działa bez zarzutów

    No właśnie jestem ciekaw jak on to wszystko pospinał. Bo na przykład jednostka zewnętrzna (jej sterownik) potrzebuje odczytów między innymi z termistorów Th2 i Th5, które normalnie są w jednostce wewnętrznej i których odczyty idą prawdopodobnie po kablu sygnałowym pomiędzy tymi jednostkami. Odczyt z nich jest też kluczowy dla pojawienia się błędu UL. Skoro wewnątrz masz ECODAN PAC IF 063 i on ma własne termistory to czy na pewno właściwie to wszystko jest skonfigurowane.
  • #25
    tadeuszcnc
    Level 3  
    jack63 wrote:
    tadeuszcnc wrote:
    Serwis Mitshubishi rozłożył ręce bo jak zobaczył ze nie ma gotowego hydroboxa tylko osobno płyta i pozostałe podzespoły to sprawdzili tylko zgodnie z instrukcją wskazania czujników ( wymienili gaz bo przypuszczali brud w obiegu i nieszczelnośc co sie nie potwierdziło)- skasowali 1 tyś i tyle ich widziałem

    Dla mnie to były ćwoki, a nie serwisanci. Ciekawe jak wymiana czynnika, ciekawe co zrobili z tym "brudnym" czynnikiem(?), pomoże w sytuacji "zatkania" instalacji??? Dla mnie to była zwykła ściema i naciąganie na zbędne koszty. Jak nie naprawili to powinni odejść i przeprosić, a nie żądać pieniędzy.
    Ciekawe czy przeprowadzili próby, które proponowałem wyżej tobie? Ciekawe czy ty takie próby przeprowadziłeś???
    Pewnie nie , bo nic nie piszesz o wynikach.
    Temat nie dotyczy zasilania tylko problemów z układem chłodniczym i jego automatyką, więc powinien być przeniesiony do innego działu.
    Ja mam hipotezy w tym zakresie, ale ich potwierdzenie wymaga wykonywania zaproponowanych czynności.
    Nie widzę chęci w tym zakresie, więc proponuję ...wezwanie serwisu lub bujanie się z problemem do poważniejszej usterki.


    Dziękuje bardzo za Twoje wskazówki, które bardzo cenie odnosząc sie do pierwszej jak wspominałem instalcje robił porządny autoamtyk ale kompletnie nie zna sie na pompach ciepła, stąd jak pisałeś oczywiście moja pompa ma osobną skrzyneczkę i nawet jest wpięta na dwa obwody duży do jednostki zewnętrznej zabezpieczony B20 i mały do jednostki wewnętrznej zabezpieczony B10 i już od początku pojawił sie problem z jej uruchomieniem a kolega rozkładał ręce bo kabelki sprawdzał po kilka razy i wszystko było w porządku. Dopiero potem pomógł chłodniarz. Co do Twojej pierwszej sugestii od razu powiem, że po wyłączeniu zasilania nawet gdy jednostka zewnętrzna nie pracuje na 100% nie uruchomi sie normalnie w trybie grzania. (nie mogąc dojść do usterki wymyśliłem ze pompa bedzie cały czas miała zasilanie i nie dojdzie do awarii stąd pojawił sie UPS i inne pomysły)
    Masz rację jack że serwis to jakas pomyłka tym bardziej ze podkreśle polecili mi go Mitsubishi Warszawa ze na moim rejonie oni są specjalistami ale nie bede ich hejtował stąd nie wymienie miejscowości. Człowiek po takim kontakcie nie za bardzo może liczyć na specjalistów stąd dziękuje wam za pomoc bo na pewno juz mam uraz do pseudo fachowców.
    Moja jednostka ma możliwość odczytu wskazań czy to napięcia czy natężenia z chwilą pojawienia sie błędu stąd całkowicie wykluczyłem problem prądu (natężenie do 14 A napiecie min 200V)
    Problem niskiego napięcia na chwilę obecną ustąpił po n-tym telefonie Panowie z PGE chyba podniesli napiecie na transformatorze bo teraz ma wskazania idealne- wykluczyłbym przyczynę niskiego napięcia jako przyczynę uszkodzen bo jak wspominałem pompe przywiozłem z Angli jako nówke i sam rozpakowywałem z pudełka i problem pojawił sie od pierwszego uruchomienia.
    Co do wskazówek krissa zeby sprawdzić wskaznia w pierwszych 10 minutach jej pracy na pewno wezmę pod uwagę ale musze uwzględnić poprawke na pogode bo pompa ciągle w użytku i jeszcze kogos do pomocy bo sporo danych do sprawdzenia a pasuje to robic w jednym momencie.
    Mójm zawór wygląda mniej więcej tak : https://pl.aliexpress.com/item/4000029176793....&terminal_id=0b56480e97c14d42b21fe5ffd7eec595
    Czy ewentualna wymiana to skomplikowany problem, czy da sie to zrobić na miejscu przy użyciu sprytnego lutowacza..?

    Dodano po 17 [minuty]:

    kris8888 wrote:
    tadeuszcnc wrote:

    Tak jak wspominalem urządzenie pracuje jako pompa ciepła a w angli były sprzedawane jako standard- jednostak nie ma hydroboxa ale ma wymiennik płytowy i jednostkę wewnętrzną MITSUBISHI ECODAN PAC IF 063 z kontrolerem FTC5 Controller więc w sumie wszystko co zawiera hydrobox tylko że więcej do pospinania

    Tak właśnie coś czułem że masz nietypową wersję na Anglię z wbudowanym już wymiennikiem płytowym. Zresztą dokumentacja MITSUBISHI podaje też tą wersję tego urządzenia i dokładnie wskazuje że na rynek angielski. To mnie właśnie tylko nurtowało gdzie masz ten wymiennik płytowy.
    A jeszcze żeby rozwiać wątpliwości, do tego wymiennika masz podłączony cały system hydrauliczny z zaworem trójdrożnym, podłogówką i zasobnikiem CWU? Czy masz jeszcze jakiś bufor po drodze?

    Co do błędu to nie jest dziwne, że wyskakuje po 10 minutach bo dokładnie serwisówka tak to podaje. Jeśli po 10 minutach nie zgadzają się odczyty z termistorów, a konkretnie ich wzajemne zależności, to wyrzuca błąd. Według serwisówki jedną z podstawowych przyczyn jest awaria zaworu rozprężnego. Stawiam na ten zawór który w trybie grzania pracuje po stronie niskiego ciśnienia.
    Warto byłoby też sprawdzić odczyty wszystkich termistorów i porównać je pirometrem ale po zasymulowaniu krótkiego wyłączenia zasilania i włączeniu tylko w tryb grzania. W instrukcji serwisowej masz też podane jaką oporność powinien mieć każdy z termistorów w danej temperaturze.
    Czy po bardzo długim wyłączeniu pompy z zasilania i jej włączeniu w tryb grzania działa prawidłowo i nie wyrzuca błędu po 10 minutach?
    Tam są elektroniczne zawory rozprężne, mało prawdopodobne że się zacinają, a stukanie w nie nic nie da. Trochę zaskakujące że ich sterowanie odbywa się pośrednio też tylko na bazie odczytów z termistorów a nie czujników ciśnienia, więc kółko problemów się niestety zamyka.
    W instrukcji jest opisane jak sprawdzić każdy z zaworów rozprężnych, jak stwierdzić w jakiej pozycji otwarcia w danej chwili się znajduje. To serwisant producenta powinien bez problemu zdiagnozować, dziwię się że umywają ręce.
    tadeuszcnc wrote:
    Zastanawia mnie przypadkiem że z racji iż jednostka produkowana była jako klimatyzacja z funkcją grzania to czy producent po restarcie (zaniku napięcia) nie wymusił zeby zawsze uruchamiac jej w trybie chłodzenia.

    Wątpię.
    tadeuszcnc wrote:
    więcej do pospinania i więcej do zepsucia- nie mniej jednak z pomocą dobrego elektronika udało mi sie ją podopiąć (chłopak nie zna sie na pompach ciepła al zna sie na elektronice) i wszystko działa bez zarzutów

    No właśnie jestem ciekaw jak on to wszystko pospinał. Bo na przykład jednostka zewnętrzna (jej sterownik) potrzebuje odczytów między innymi z termistorów Th2 i Th5, które normalnie są w jednostce wewnętrznej i których odczyty idą prawdopodobnie po kablu sygnałowym pomiędzy tymi jednostkami. Odczyt z nich jest też kluczowy dla pojawienia się błędu UL. Skoro wewnątrz masz ECODAN PAC IF 063 i on ma własne termistory to czy na pewno właściwie to wszystko jest skonfigurowane.


    Żebyśmy sie dobrzez zrozumieli to wymiennik płytowy (troszkę przewymiarowany ale to chyba lepiej) znajduje sie w domu jakies 5 m od jednostki zewnętrznej od niego idzie juz hydraulika, zamiast zaworu trójdrożnego zastosowałem dwa elektroniczne zawory dwudrożne jeden na cwu a drugi do co, nie mam żadnego bufora (na chwilę obecną mam jeszcze wpięty piec c.o. i dlatego pewnie mam jakies 200 l załadunku razem z podłogówką, na podłogówce wyrzucone wysztko co mogło ograniczyć przepływ wiec nie narzekam na efekty a jak dojde ładu jeszcze z tym uruchamianiem to piec wyrzuce i zastąpie jakim buforem.
    Masz racje ze tych kabelków troche było ale te jednostki są ze sobą połączone nie pamiętam jakim kabelkiem a termistory wpięte do jedonski wewnętrznej (tak jak pisałes) i wierzyłbym w to co piszesz ale dla przykładu odczyt czujników z przed chili wygląda następująco: TH1A 22 stopnie (tem w domu), THW1 35 stopni (tem zasilania), THW2 29 stopni (tem powrotu) THW5 35 (cwu) i TH7 -1 stopien (na zewnątrz)
    nie widzę w tym nic podejrzanego.
    Zaskoczyłes mnie z tymi THw i TH5, u mnie TH2 jest pusty a TH5 w ogóle nie ma- zaraz poszukam w manualu o czym piszesz...
  • #26
    kris8888
    Level 35  
    tadeuszcnc wrote:

    Żebyśmy sie dobrzez zrozumieli to wymiennik płytowy (troszkę przewymiarowany ale to chyba lepiej) znajduje sie w domu jakies 5 m od jednostki zewnętrznej od niego idzie juz hydraulika, zamiast zaworu trójdrożnego zastosowałem dwa elektroniczne zawory dwudrożne jeden na cwu a drugi do co, nie mam żadnego bufora (na chwilę obecną mam jeszcze wpięty piec c.o. i dlatego pewnie mam jakies 200 l załadunku razem z podłogówką, na podłogówce wyrzucone wysztko co mogło ograniczyć przepływ wiec nie narzekam na efekty a jak dojde ładu jeszcze z tym uruchamianiem to piec wyrzuce i zastąpie jakim buforem.
    Masz racje ze tych kabelków troche było ale te jednostki są ze sobą połączone nie pamiętam jakim kabelkiem a termistory wpięte do jedonski wewnętrznej (tak jak pisałes) i wierzyłbym w to co piszesz ale dla przykładu odczyt czujników z przed chili wygląda następująco: TH1A 22 stopnie (tem w domu), THW1 35 stopni (tem zasilania), THW2 29 stopni (tem powrotu) THW5 35 (cwu) i TH7 -1 stopien (na zewnątrz)
    nie widzę w tym nic podejrzanego.
    Zaskoczyłes mnie z tymi THw i TH5, u mnie TH2 jest pusty a TH5 w ogóle nie ma- zaraz poszukam w manualu o czym piszesz...

    Czyli masz jednak system Split z zewnętrznym wymiennikiem płytowym. Termistor Th2 musi być podłączony w takim przypadku do sterownika w środku. On mierzy temperature rury pomiędzy jednostką zewnętrzną a wymiennikiem płytowym w której jest czynnik w fazie ciekłej.
    Tylko coś mi tu jednak nie pasuje, bo ten model zewnętrznej jednostki nie jest standardowo przystosowany do współpracy z zewnętrznym wymiennikiem płytowym ani ze sterownikiem wewnętrznym typu MITSUBISHI ECODAN PAC IF 063. Dlatego zastanawiam się jak to wszystko zostało spięte i jak się wzajemnie komunikuje.
    Natomiast termistor Th5, który fizycznie nie występuje w zewnętrznej jednostce ale występuje w wewnętrznej, mierzy temperaturę otoczenia (w pomieszczeniu, w okolicy parownika/skraplacza). Jego odpowiednikiem w przypadku modułu MITSUBISHI ECODAN PAC IF 063 jest termistor TH1, który tez powinien być podłączony do tego modułu. To wszystko pod warunkiem, że jednostka zewnętrzna PUHZ-ZRP100YKA prawidłowo komunikuje się z tym modułem ECODAN PAC IF 063, czego producent chyba nie przewidział. Standardowo z tym modułem powinny być być skojarzone jednostki zewnętrzne jak na poniższej liście. Packed to są z wbudowanym wymiennikiem płytowym, a Split z zewnętrznym wymiennikiem:


    Packaged model:
    PUHZ-W50
    PUHZ-W85
    PUHZ-W112
    PUHZ-HW112
    PUHZ-HW1

    Split model:
    SUHZ-SW45
    PUHZ-SW40
    PUHZ-SW50
    PUHZ-FRP71
    PUHZ-SW75
    PUHZ-SW100
    PUHZ-SW120
    PUHZ-SW160
    PUHZ-SW200
    PUHZ-SHW80
    PUHZ-SHW112
    PUHZ-SHW140
    PUHZ-SHW230