Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Podłączenie płyty indukcyjnej i piekarnika

Karol797 02 Dec 2021 01:29 519 21
Ochrona Domu
  • #1
    Karol797
    Level 3  
    Cześć,
    W domu z lat 80 już po częściowym remoncie (bez zmiany całej instalacji elektrycznej ale jest miedziana) sąsiad po fakcie wymyślił płytę indukcyjną 7,5kW + piekarnik. Firma wykonująca remont z uwagi na zakończenie swoich prac zaproponowała bez rozwalenia mu całego domu przejście kablem YKY 5x4mm? ok 40m z rozdzielnicy po fundamencie (betonie) na zewnątrz budynku na uchwytach chyba UP/UM do kuchni z drugiej strony domu. Pytanie czy taki kabel jest wystarczający i czy może być zamocowany tylko na uchwytach bezpośrednio na betonie (pomiędzy ociepleniem a chodnikiem? Czy jeżeli pod wolną fazę z puszki płyty podłączy jeszcze piekarnik pewnie ok. 3 kW to jakim zabezpieczeniem powinni go zabezpieczyć? Koszt operacji jest spory stąd pytania.

    Z góry dziękuję za informacje.
  • Ochrona Domu
  • Helpful post
    #2
    Greg
    Level 20  
    W instrukcji każdej płyty przeważnie jest określone przez producenta jakie przekroje kabli i zabezpieczenia należy stosować w zależności od opcji zasilanie 230 lub 400V . Dla 400V przeważnie jest to określone jako 16A i 2,5mm² wiec 5x4mm² na pewno będzie ok . Co do montażu kabla na betonie generalnie nie ma przeciwwskazań natomiast ważne żeby miał odpowiednią izolację dostosowaną do warunków środowiskowych . Poza tym dodatkowa ochrona np w postaci rurek PCV myślę że byłaby dobrym pomysłem.
  • Ochrona Domu
  • #3
    Karol797
    Level 3  
    Dzięki za wskazówkę. Zastanawia mnie jedno. Skoro płyta jest zasilana 2 fazami (wg instrukcji jest to podpięcie na 400 V, zrozumiałe) po jednej na 2 pola grzewcze (z czterech), a trzecia pójdzie na piekarnik to płyta będzie działać na 400 a piekarnik na 230? Jest na to jakieś wyjaśnienie bo może za daleko wybiegłem z rozumowaniem). Jak tu obliczyć natężenie, które obciąży kabel w takim wypadku?
  • Helpful post
    #4
    kj1
    Electrician specialist
    Karol797 wrote:
    to płyta będzie działać na 400 a piekarnik na 230?

    Nie. Płyta będzie działać na 230. Tyle, że z różnych faz.
    W instalacji 3f masz dwa napięcia: 230V między fazą, a przewodem N, i 400V między poszczególnymi fazami.
    Nie spotkałem się z płytami indukcyjnymi, które wymagałyby napięcia międzyfazowego do zasilania.
    W różnych krajach napięcia fazowe i międzyfazowe mogą mieć różne wartości. Np. w Norwegii napięcie międzyfazowe to 230V. Często prowadzi to do niewłaściwego podłączenia płyty (zwłaszcza przez laików) skutkujących uszkodzeniem.
  • Helpful post
    #5
    czesiu
    Level 35  
    Płyta korzysta z dwóch faz i N, więc tak naprawdę z napięć 2x 230V, piekarnik z 1x230V, więc ich prądy w kablu nie sumują się algebraicznie. Obecnie płyty mają ograniczenia mocy, które pozwalają pobierać jedynie 16A z danej fazy, więc zabezpieczenie B16A (3 fazowe) jest wystarczające i wskazane jeśli do piekarnika będzie gniazdko 230V/16A. Jeśli piekarnik będzie podłączony bezpośrednio bez gniazdka, to przy kablu 5x4 można zastosować zabezpieczenie B20A, jak kto woli.
  • #6
    Karol797
    Level 3  
    Piekarnik będzie na gniazdku (na 99%)

    Podsumowując:

    Kabel 5x4mm² jego ułożenie i przekrój są wystarczające i może być na zewnątrz.

    Każda faza będzie obciążona mniej więcej równo ok. 16A (patrząc na moce urządzeń), a prądy nie sumują się (z resztą jakby je zsumować to wychodzą ogromne wartości) więc bezpiecznik 3f B16A nie będzie rozłączał obwodu przy pracy płyty i piekarnika pracujących nawet na 100%?

    Patrząc na tabelę obciążalności dla przewodu wielożyłowego 4mm² bezp. na ścianie widnieje wartość 34A. Rozumiem że maksymalnie na każdej żyle mogłoby płynąć nawet 34? Czyli w przyszłości spokojnie można pod taki obwód coś jeszcze dołożyć?

    Ogólnie rozumiem że samo podłączenie płyty i piekarnika jest dobrze zaplanowane?
  • #7
    czesiu
    Level 35  
    Ogólnie jest dobrze zaplanowane. Lepiej nie rozbudowywać już tego obwodu, musiałbyś dołożyć dodatkowe zabezpieczenia (B16A) na końcu kabla. Zauważ, że zarówno płyta jak i piekarnik mają przewody doprowadzające 2,5mm2 więc nie powinno się dokładać odbiorników i pracować na zabezpieczeniu wyższym niż 20A.
  • #8
    Karol797
    Level 3  
    Dobra, a wyjaśnij jeszcze proszę dlaczego te prądy nie sumują się i temat chyba w dużej mierze wyczerpałem ; )
  • #9
    Ktoś_tam
    Level 32  
    czesiu wrote:
    Jeśli piekarnik będzie podłączony bezpośrednio bez gniazdka, to przy kablu 5x4 można zastosować zabezpieczenie B20A, jak kto woli.

    1. Jaki jest sens dawania większego zabezpieczenia niż wymaga urządzenie podłączone na stałe?
    2. Oczywiście wiesz jakie jest zabezpieczenie poprzedzające?
    3. Oczywiście wiesz ze IPZ pozwoli na takie zabezpieczenie?
  • #10
    czesiu
    Level 35  
    Ktoś_tam wrote:
    czesiu wrote:
    Jeśli piekarnik będzie podłączony bezpośrednio bez gniazdka, to przy kablu 5x4 można zastosować zabezpieczenie B20A, jak kto woli.

    1. Jaki jest sens dawania większego zabezpieczenia niż wymaga urządzenie podłączone na stałe?
    2. Oczywiście wiesz jakie jest zabezpieczenie poprzedzające?
    3. Oczywiście wiesz ze IPZ pozwoli na takie zabezpieczenie?


    Takie pytania możesz zadawać zawsze, nawet gdyby chodziło o B6A.
    Oczywiście że nie znam, ani nikt inny na forum (chyba że autor tematu).
    Odnośnie sensu B20 - np. będzie się mniej grzał niż B16.
  • #11
    kj1
    Electrician specialist
    Karol797 wrote:
    wyjaśnij jeszcze proszę dlaczego te prądy nie sumują się

    Sumują się, ale geometrycznie.
    Dla trzech faz obciążonych równomiernie prąd w przewodzie N będzie równy zero.
    A to z powodu tego, że prądy (i napięcia) są przesunięte względem siebie.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Karol797 wrote:
    Patrząc na tabelę obciążalności dla przewodu wielożyłowego 4mm2 bezp. na ścianie widnieje wartość 34A.

    Obciążalność przewodu nie jest jedynym kryterium doboru przekroju przewodu (kabla)
  • #12
    Karol797
    Level 3  
    kj1 wrote:
    Sumują się, ale geometrycznie.
    Dla trzech faz obciążonych równomiernie prąd w przewodzie N będzie równy zero.
    A to z powodu tego, że prądy (i napięcia) są przesunięte względem siebie.


    Odbiegłem trochę od tematu ale jestem ciekawy. A co w przypadku gdyby na jednej/dwóch fazie podać wiekszy/mniejszy prąd?

    Czy faktyczniejest tak, że dla kabla podanego wyżej czysto teoretycznie na każdej z żył może być max ok. 34A jednocześnie?

    Dodano po 8 [minuty]:

    Karol797 wrote:
    Odbiegłem trochę od tematu ale jestem ciekawy. A co w przypadku gdyby na jednej/dwóch fazie podać wiekszy/mniejszy prąd?


    W sumie to tak będzie. Przecież będą różne obciążenia w danej chwili.
  • #13
    czesiu
    Level 35  
    Karol797 wrote:

    Czy faktycznie jest tak, że dla kabla podanego wyżej czysto teoretycznie na każdej z żył może być max ok. 34A jednocześnie?

    Tak w kablu YKY 5x4 możesz obciążyć trzy żyły (nie będę sie rozpisywał czemu trzy a nie pięć) prądem 34A, wówczas w standardowych warunkach ułożenia temperatura żył nie powinna przekroczyć 70stopni C. Ale jak pisał przedmówca nie jest to jedyny warunek, który musi być spełniony żeby było bezpiecznie i w zgodzie z przepisami.
    A gdybyś kupił YKXS zamiast YKY to mógłbyś go obciążyć jeszcze bardziej bo można go podgrzewać (jego żyły) aż do 90stopni C. Tylko czy chciałbyś mieć coś tak gorącego w ścianie.
  • #14
    KonradGatek
    Level 27  
    czesiu wrote:
    Odnośnie sensu B20 - np. będzie się mniej grzał niż B16.

    To B63 prawie wcale?
  • Helpful post
    #15
    kj1
    Electrician specialist
    Karol797 wrote:
    że dla kabla podanego wyżej czysto teoretycznie na każdej z żył może być max ok. 34A jednocześnie
    Tak. Oprócz oczywiście żyły PE

    Dodano po 4 [minuty]:

    Karol797 wrote:
    Odbiegłem trochę od tematu ale jestem ciekawy. A co w przypadku gdyby na jednej/dwóch fazie podać większy/mniejszy prąd?

    A jakiż problem? ołówek, linijka i kątomierz w rękę. Rysujesz wektory o długości odpowiadającej wartości prądu i kącie odpowiednim dla danej fazy. Dodajesz je geometrycznie i masz wynik
  • #16
    Karol797
    Level 3  
    kj1 wrote:
    A jakiż problem? ołówek, linijka i kątomierz w rękę. Rysujesz wektory o długości odpowiadającej wartości prądu i kącie odpowiednim dla danej fazy. Dodajesz je geometrycznie i masz wynik


    Spróbować nie zaszkodzi.
    Ale co w przypadku gdy będzie działać płyta w pełni ok. 7,5 kW na w fazach a piekarnik będzie wyłączony? Zadziała w tym momencie B16?
  • Helpful post
    #17
    Chris_W

    Level 38  
    Karol797 wrote:
    A co w przypadku gdyby na jednej/dwóch fazie podać wiekszy/mniejszy prąd?
    .

    W przypadku pełnego obciążenia kuchenki na dwóch fazach - neutralny ma podobny prąd jak każdy z tych fazowych (trzy prądy, na trzech żyłach) - jak dołożysz piekarnik to ten prąd w neutralnym może tylko zmaleć, wzrośnie natomiast w trzecim fazowym (będzie prąd na 3 żyłach fazowych + "ich różnicowy" na neutralnym)
  • Helpful post
    #18
    kj1
    Electrician specialist
    Karol797 wrote:
    Ale co w przypadku gdy będzie działać płyta w pełni ok. 7,5 kW na w fazach a piekarnik będzie wyłączony? Zadziała w tym momencie B16?

    Wyłącznik B16 zapewni moc ok 4000W, a 7500/2 <4000, więc nie wyłączy.
  • Helpful post
    #19
    lukiiiii
    Level 28  
    Karol797 wrote:
    Zadziała w tym momencie B16?


    Nie, bo ich ma być 3 sztuki, na każdej fazie, a w przypadku mocy 7200W, to moc będzie pobierana z 2 faz po 3600W na fazę, czyli po 16A.

    Prąd na przewodzie N nie przekroczy prądu jednej fazy.

    Tak łopatologicznie, to co wpływa 1 fazą wraca przewodem zerowym oraz przez odbiorniki na 2 i 3 fazie, jeżeli obciążenia są na każdej fazie równe, to przewodem N płynie 0A
  • Helpful post
    #20
    Pawelelemonter
    Level 17  
    Karol797 wrote:
    Piekarnik będzie na gniazdku (na 99%)
    Witam. Karol797 jeżeli jest standardowe gniazdo to wyłącznik nadmiarowo-prądowy maksymanie 16 Amperów. No i oczywiście RCD obowiązkowo, Ja w tym przypadku zastosowałbym RCBO. Kabel pracuje w określonym środowisku więc może być problem z odprowadzeniem ciepła np z powodu styropianu czy nagrzewania kabla przez słońce dlatego ostrożnie należy szacować maksymalne obciążenie któremu podoła.
    Kabel moim zdaniem jeżeli idzie nisko warto czymś osłonić przed uszkodzeniami mechanicznymi. Jeżeli prowadzą oddzielny kabel dla indukcji to może warto dodać drugi dla piekarnika. Dla mnie lepszym rozwiązaniem jest poprowadzenie przewodu czy kabla wewnątrz domu natynkowo w ozdobnych kanałach czy listwach tak jak we wnętrzach typu loft.
  • #21
    William Bonawentura
    Level 33  
    Karol797 wrote:
    Pytanie czy taki kabel jest wystarczający i czy może być zamocowany tylko na uchwytach bezpośrednio na betonie (pomiędzy ociepleniem a chodnikiem?


    Jeśli przewód ma iść po kostce brukowej która dochodzi aż do muru a ocieplenie ściany kończy się z poziomem tej kostki to:
    1) Jest to błąd wykonawczy - ocieplenie powinno kończyć się poniżej poziomu gruntu
    2) Przewód będzie narażony na degradację od zamarzającej wody i śniegu.
  • #22
    Karol797
    Level 3  
    William Bonawentura wrote:
    Karol797 wrote:
    Pytanie czy taki kabel jest wystarczający i czy może być zamocowany tylko na uchwytach bezpośrednio na betonie (pomiędzy ociepleniem a chodnikiem?


    Jeśli przewód ma iść po kostce brukowej która dochodzi aż do muru a ocieplenie ściany kończy się z poziomem tej kostki to:
    1) Jest to błąd wykonawczy - ocieplenie powinno kończyć się poniżej poziomu gruntu
    2) Przewód będzie narażony na degradację od zamarzającej wody i śniegu.



    1) Kabel jest ok 15 cm od płyt chodnikowych i ok 10 od ocieplenia. Jak ono zostało wykonane i kiedy nie mam pojęcia, to już problem sąsiada..

    2) Kabel ten leci następnie 2m pod podjazdem w peszlu na głębokości na moje oko ok 0,5m otoczony piachem później znowu tak jak w punkcie 1. Na koniec wchodzi do pomieszczenia.

    Dodano po 1 [godziny] 11 [minuty]:

    Znowu odbiegając od tematu :)
    Jakie są normy odnośnie układania instalacji elektrycznych w zabudowie z płyt GK w tym sufitach podwieszanych? U moich rodziców jak i u mnie w mieszkaniu przewody w sufitach podwieszanych są ułożone niczym nie osłonięte w liniach prostych. Gdzieniegdzie są umocowane za pomocą opasek do stelaży. W moim zakładzie pracy (nowy budynek) również przewody w sufitach są wrzucone bez żadnych dodatkowych zabezpieczeń.