Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Opel Meriva B 1.4 - Dziwne zachowanie podczas uruchomienia silnika

madamsz1 02 Dec 2021 18:21 687 12
  • #1
    madamsz1
    Level 38  
    Witajcie
    Auto tak jak w temacie Opel Meriva B 1.4 turbo 120KM (B14NEL) dzisiaj odebrałem auto po wymianie rozrządu, całego uszczelnienia lewej strony silnika i ... dziwne zachowanie.
    Co któryś raz przy próbie odpalenia zachowuje się tak:
    przekręcamy kluczyk, kontrolki normalnie ( acz nie wiem czy gasną po teście bo nie zauważyłem ) próbuje uruchomić silnik i
    - rozrusznik kręci
    - kontrolki jednak nie gasną są wszystkie
    - puszczam kluczyk
    - auto dalej kręci samo rozrusznikiem nie zapala (przez chyba 20 s)
    - wyłączam zapłon
    Druga próba uruchomienia i działa od tyku.
    Nie ma gazu jak gdzieś tam sugerowali że może robić problem, nie ma żadnego start-stopu ani systemu bez kluczykowego. Skrzynia automatyczna.
    Brak błędów w systemie.
    Czy to wina jakiegoś przekaźnika podającego zasilanie ? (auto stało 2 dni z odpiętym aku) czy może gdzieś coś innego ?
    Do tej pory żona nie zgłaszała żadnych takich problemów.
  • #2
    piotrekwoj1
    Level 39  
    Trzeba by sprawdzić co tam steruje rozrusznikiem. Można też sprawdzić kostkę stacyjki, od czegoś trzeba zacząć. Podejrzewam że w chwili gdy nie odpala brakuję któregoś napięcia na ECU a po wyłaczeniu i włączeniu się pojawia i odpala.
  • #3
    madamsz1
    Level 38  
    Nie mam schematów do tego. Jak ktoś coś to może poratować schematem, opisem przekaźników.
    Podejrzewałem stacyjkę lub rozrusznik, ale akurat zauważyłem raz jak to wyszło że nie przechodzi testu zegarów, i właśnie przy samokręceniu rozrusznikiem są wszystkie kontrolki co przy normalnym uruchomieniu nie występuje, bo wygasza kontrolki na czas uruchomienia silnika.

    PS. widzę, że w głównym nie podałem roczniki - 2012 Meriva B
  • #4
    koleś kit
    Level 39  
    A dlaczego podejrzewasz stacyjkę ?Wątpię by tam było bezpośrednio ze stacyjki. Przekaźnik rozrusznika(ster)leci raczej z ECM albo CIM. A że kręci po opuszczeniu klucza to nie jeden nowszy tak ma. Ja bym szukał jakichś problemów z pompą paliwa albo zapłonem. Czujnik wału ,wałka itd.
  • #5
    madamsz1
    Level 38  
    Gdzieś ktoś miał w Astrze podobne zachowanie i nie do końca okazało się co było - ale tam coś z gazem (sterownikiem).
    Bardziej podejrzewam któryś przekaźnik nie podający napięcia ( linia 15 ; 30 ). dlatego że jak nic się nie dzieje to podczas uruchomienia silnika po teście zegarów kontrolki gasną i pozostają tylko te które sygnalizują nie uruchomiony silnik (ładowanie, ciśnienie oleju, i coś tam jeszcze - nie pamiętam) a przy kręceniu rozrusznikiem całkiem wyłącza wszystkie kontrolki do czasu uruchomienia silnika.
    Natomiast przypadek (2x) był taki że nie wygasły kontrolki po teście (szybka próba uruchomienia) i pomimo cofnięcia klucza z rozruch do pozycji II dalej kręcił 20sekund, kontrolki wszystkie jakie tylko są świecą na zegarach i nie uruchomi się.
  • #6
    andrzej20001
    Level 43  
    A jak odpalisz i cofniesz kluczyk, wyjmiesz go od razu i druga próba jak????
  • #7
    madamsz1
    Level 38  
    Chyba było normalnie, ale sprawdzę jeszcze jutro - uruchomienie pod rząd 3-4 razy.
    Wczoraj zrobił psikusa 2x w odstępnie 2-3h. Po takim nie odpaleniu uruchamia się normalnie za drugim razem, po oczywiście pełnym wyłączeniu zapłonu - bez wyciągania klucza ze stacyjki.
  • #8
    koleś kit
    Level 39  
    Załóżmy że sterownik zasila cewkę przekaźnika rozrusznika (masa) to raczej nie linia 15.Przy braku lini 15 czy 30 na ECM nie było by startu ani zasilania przekaźnika bo ECM by nie żył. Tak mnie się wydaje bo nie mam schematu pod ręką. Może sprawdź czujnik wału. W jakimś 1.6 łopelu chyba astra h)kiedyś odpinałem czujnik wału i nie załapało błędu. Nie palił na zimnym. Błędu nie było. Czujnik szrot.

    Dodano po 6 [minuty]:

    madamsz1 wrote:

    Brak błędów w systemie.

    Mówisz o silniku ? A reszta? Nie ma błędów komunikacji z silnikiem, zasilania itp. w innych modułach?
  • #9
    madamsz1
    Level 38  
    W silniku czysto. Co do innych modułów to od czasu do czasu pojawiają się:

    EBCM - Moduł sterujący elektronicznym hamulcem
    U0140 Nieciągłe - Utrata komunikacji z pokładowym modułem sterowania nieprawidłowe działanie
    (ręczny w aucie używany 2-3 razy w roku :) )

    EHPS - wspomaganie kierownicy
    C0000 Nieciągłe - Informacja o prędkości własnej pojazdu nieważne dane
    U0100 Nieciągłe - Sterownik silnika; błędy komunikacji nieprawidłowe działanie

    Raz nie wiem na jaki czas coś takiego, chociaż nigdy nie ma błędu na desce wychodzi jak sporadycznie podłączę pod kompa.
    Jak odebrałem od mechanika po robocie to wisiały właśnie te i jeszcze był check bo w sterowniku był błąd związany z ubogą mieszanką, ale założyłem, że jak uruchamiał auto to coś jeszcze sprawdzał - miał sprawdzić gruszkę turbo i odmę.
    Może jak to opel winowajcą jest instalacja na jakimś styku.
  • #10
    madamsz1
    Level 38  
    Nie było czasu na to popatrzyć, acz i warunki na zewnątrz nie są sprzyjające (a tu brak garażu i pewnie zostanie tak do wiosny).
    Na obecną chwilę od ostatniego dziwnego zachowania zdarzyło się tak łącznie 2x i za każdym razem było powiązane z szybką próba uruchomienia silnika bez przejścia testu zegarów do końca. Dodatkowo podobno od czasu do czasu daje znać o problemie z automatyczną blokadą tylnych drzwi po ruszeniu (ale chodzi za każdym razem), dlatego obstawiam na jakieś problemy elektryczne - może masa, może jakieś złącze.
  • #11
    malyG
    Level 2  
    Witam,
    mam tą samą przypadłość.
    w mojej merivie pojawiło się to po naprawie silnika.
    Czy udało ci się ten problem rozwiązać?
    będę wdzięczny za pomoc w tym temacie.
    przekaźniki zmieniałem robiłem roszadę (przekaźnik pompy paliwa, zapłonu)
    czyściłem czujnik wału
    nic nie pomogło
  • #12
    madamsz1
    Level 38  
    Nie robiłem przy tym nic, żona się przyzwyczaiła, musi odczekać po przekręceniu kluczyka kilka sekund i pali normalnie. W jakimś wątku ktoś miał prawie podobnie ale u niego czujnik temperatury szalał i niby po wymianie ustąpiło.
  • #13
    malyG
    Level 2  
    Dzięki,
    Ja jeszcze podjadę do elektryka. Może to stacyjka?
    Ale obstawiałbym coś z kostkami. Pan miał robiony rozrząd u mnie też przy remoncie silnika był on demontowany. Mój samochód stał w częściach z miesiąc, więc coś mogło zasniedziec