Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jak naprawić czujnik ciśnienia różnicowego DPF 39210-27401 z KIA Sportage 2.0?

diga 03 Dec 2021 19:06 630 17
Texa Poland
  • #1
    diga
    Level 11  
    Mam następujący problem.
    Zepsuł mi się czujnik ciśnienia różnicowego DPF w KIA Sportage 2.0 2006 VTG.
    Wystarczy wymienić - cena 800 PLN..troszkę drogo.
    Na ali 90 PLN...oczywiście jakość chińska, ale w końcu nie jest to element kluczowy dla bezpieczeństwa...zaryzykowałem.
    Nowy działa gorzej niż stary. Od razu daje P0473 (signal high) nawet bez zapalania.
    Podłączyłem na biurku: stary "trochę działający" daje na wyjściu 1V które w zależności od różnicy ciśnień oscyluje na plus/minus.
    Nowy chiński ma to samo ale "wokół" 3V...wniosek prosty...3V to jest już "high".
    Rozebrałem stary - konstrukcja oczywista ale jest zamknięty membranami na oringach i wypełniony olejem silikonowym.
    Czyli zapewne nie da się go "mechanicznie skalibrować".
    Faktycznie złączka ma 3+1 pin. Ten jeden pin jest w takim miejscu, że z pewnością podłączenie ładne 4 pinów, wymaga specjalnej wtyczki, zupełnie innej niż w samochodzie - co sugeruje że służy on do kalibracji. Napięcie na tym pinie wynosi cały czas 0.
    Zatem mam do znawców dwa pytania:
    1. Jakie powinno być napięcie na wyjściu gdy różnica ciśnień wynosi 0
    2. Jak skalibrować ten czujnik dodatkowym pinem? To magistrala, czy np. wystarczy zwarcie na chwilę do +12
    Czujnik ma oznaczenie KIA 39210-27401
  • Texa Poland
  • #2
    andrzej20001
    Level 43  
    325 nowy na all.. o
  • Texa Poland
  • #3
    diga
    Level 11  
    Na all czyli gdzie?
    Bo na allegro od 349 zaczynają się używane.
    Nowy 690.
    Dalej drogo.
  • #5
    diga
    Level 11  
    Może zostawmy udowadnianie sobie czy jest na allegro czy nie ma, skupmy się na zagadnieniach technicznych.
    A ten czujnik z allegro ma dwie wady - po pierwsze jest bez blachy mocującej, a po drugie nie ma na nim napisów - czyli nie ma dwóch cech czujnika OE. I z tego co widzę to jest dokładnie ten czujnik który kupiłem na ali. - na niektórych aukcjach też jest opis OE.
  • #6
    ZIBI1970zd
    Level 5  
    ten za 325 zl zakupiony i bład P0472
    nawet zdjecia nie zmienili i taki sam jest na ali za 170zl
  • #7
    koleś kit
    Level 39  
    Pierwsze co to sprawdź czy ECM poprawnie zasila czujnik.
  • #8
    ZIBI1970zd
    Level 5  
    jesli to do mnie to na starym czujniku 0 błedów ale tez zerowa różnica cisnień przy przegazowywaniu
  • #9
    diga
    Level 11  
    Jestem elektronikiem, tyle że nie samochodowym. Sprawdzanie poprawności zasilania pod obciążeniem to oczywiście pierwsza rzecz którą zrobiłem. Czujniki na stole zasilam z zasilacza laboratoryjnego a napięcie sprawdzam oscyloskopem, bo w sumie nie wiem czy wyjście to nie jakaś magistrala czy pwm - wychodzi że nie. Wielce prawdopodobne jest dla mnie, że bez różnicy ciśnień czujnik powinien dawać 2,5V. Problem jest tylko z kalibracją fizyczną czujnika - trzeba troszkę oleju silikonowego odlać/dolać i z różną siłą skręcić obudowę. Pewnie jest możliwość kalibracji elektronicznej przez ten dodatkowy pin.
    ZIBI - a wiem może jakie napięcie daje Twój czujnik? Nie wyskakują Tobie błędy P1405 i P1406?
  • #10
    koleś kit
    Level 39  
    NIe wiem, nie słyszałem by ktoś kalibrował czujnik różnicowy poza fabryką. Dla mnie jest to nie normalne .Dolewanie oleju ?Rozumiem że to twój domowy eksperyment? A jak się mylę to proszę podać jakieś źródło że tak trzeba. A jak chcesz zobaczyć jakie ma być napięcie spoczynkowe to wejdź z parametry i zobacz co widzi ECM. Choć 2.5volta to połowa zakresu 5v. I chcesz by ci pokazywał 0 Kpa ? Powinno być w spoczynku jakieś 0.5 volta inaczej czujnik szrot.
  • #11
    ZIBI1970zd
    Level 5  
    diga wrote:

    ZIBI - a wiem może jakie napięcie daje Twój czujnik? Nie wyskakują Tobie błędy P1405 i P1406?

    Nowy??juz odesłany a starego nie mierzylem
  • #12
    diga
    Level 11  
    A może chcesz się starego wyzbyć. Albo chociaż zmierzyć napięcie na nim?
  • #13
    ZIBI1970zd
    Level 5  
    diga wrote:
    A może chcesz się starego wyzbyć. Albo chociaż zmierzyć napięcie na nim?

    Jak zwalcze to pogadamy,miałem 2 błędy p2002 i P1405.Na razie wymienione wężyki(za dpf rozerwany) ,sprawdzony dpf na przepływ(sprawny),olej wymieniony(ze 4 litry ropy) a auto przez 20km cały czas 650-670*Cna dpf, ciśnienie dpf 899,49 różnica ciśnień 0 i tak stoi(czasami w czasie jazdy skoczyło na ponad 1000 a różnica na ponad 100)
  • #14
    diga
    Level 11  
    koleś kit wrote:
    NIe wiem, nie słyszałem by ktoś kalibrował czujnik różnicowy poza fabryką. Dla mnie jest to nie normalne .Dolewanie oleju ?Rozumiem że to twój domowy eksperyment? A jak się mylę to proszę podać jakieś źródło że tak trzeba. A jak chcesz zobaczyć jakie ma być napięcie spoczynkowe to wejdź z parametry i zobacz co widzi ECM. Choć 2.5volta to połowa zakresu 5v. I chcesz by ci pokazywał 0 Kpa ? Powinno być w spoczynku jakieś 0.5 volta inaczej czujnik szrot.


    Cóż jest dziwnego w dolewaniu oleju? Zapewne znasz budowę tego czujnika i wiesz że jest trzyfazowy. I właśnie fazę ciekłą stanowi olej silikonowy. Jest on złożony tak, że nie sposób żadną metodą przewidzieć jaka będzie dokładne ciśnienie różnicowe po złożeniu, nawet w fabryce, ponieważ nie ma jakiegoś zaworka umożliwiającego regulację różnicy. Dlatego w fabryce zapewne składają to jak wypadnie, a potem elektronicznie przesuwają charakterystykę. Wiem co było mojemu staremu czujnikowi - pogięta membrana. Po co mam zobaczyć co widzi ECM? Czy zobaczy coś innego niż woltomierz? Czy to 0,5V to z czegoś wynika czy tak Ci się wydaje? Bo jeśli jesteś pewny to skalibruje go na taką wartość i będzie po sprawie.
  • #15
    diga
    Level 11  
    koleś kit wrote:
    I chcesz by ci pokazywał 0 Kpa ? Powinno być w spoczynku jakieś 0.5 volta inaczej czujnik szrot.

    No cóż.. właśnie zapłaciłem godziną pracy przez bezgraniczną wiarę w Twoje teorie. Zamiast spróbować sterowania dzielnikiem napięcia, od razy skalibrowałem czujnik dokładnie na napięcie 0,500V . Efekt? Błąd P0472 czyli za niski sygnał wyjściowy. Nawet bez odpalania silnika.
  • #16
    leszekklij
    Level 2  
    Witam
    Mam ten sam błąd. Udało się Panu rozwiązać problem.
  • #17
    diga
    Level 11  
    O ile z błędem P0472 sobie radzę, to niestety nadal mam błędy P1405 i P1406. Dostałem nowy czujnik od chińczyka, i okazuje się że na biurku zachowuje się dokładnie tak samo jak czujnik naprawiony przeze mnie. Niestety nie wiem co to są za błędy. Bardzo proszę o powstrzymanie mądrości w stylu "ask google" bo w zależności od strony błędy są równie opisane. Zazwyczaj dotyczą czujnika ciśnienia różnicowego, ale jest też opis że to błąd czujnika temperatury EGR lub błąd położenie iglicy EGR. Problem jest tylko w tym, że EGR nie ma czujnika temperatury, jeden jest na kolektorze wylotowym, a drugi dopiero w DPF. No i EGR nie ma sprzężenia zwrotnego zatem nijak ECU nie pozna że nie działa. Mam jeszcze pomysł aby skasować adaptację tego czujnika, z tego co pamiętam w TEXA była taka możliwość, tyle że TEXY nie mam pod ręką.
  • #18
    diga
    Level 11  
    Problem rozwiązany. Okazuje się że wbrew zapisom w programach do ODB2, błędy P1405 i P1406 nie dotyczą ani ciśnienia różnicowego, ani EGR-a.
    Po wymianie czujnika temperatury spalin 3922027450, skasowaniu błędów i przejechaniu 5 km po mieście pojawił się tylko błąd P1405. Po przejechaniu 20km autostradą błąd P1405 zniknął sam.
    Wnioski:
    P1406 oznacza błąd czujnika spalin
    P1405 oznacza niezakończone wypalanie dpf-a (co jest zgodnie z jedną z teorii internetowych)
    I o samych czujnikach.
    Czujnik ciśnienia różnicowego podłączony (góra GND, środek WYJŚĆIE, dół +5V) bez różnicy ciśnień powinien dawać około 1V. Po wymuszeniu ustami lekkiego ciśnienia napięcie powinno zmieniać się do 0,5V i 1,5V (w zależności w który króciec dmuchamy)
    Czujnik temperatury spalin zimny ma rezystancję ponad 10 megaomów, po podgrzaniu zapalniczką rezystancja spada do kilkudziesięciu kiloomów.
    Proszę o powstrzymanie szyderstw z sposobów testowania - jest to nieprofesjonalne, ale proste i wykrywa większość usterek kiedy to czujnik jest zupełnie martwy.