Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Dotykowy włącznik światła przekazuje napięcie na sufit, po podłączeniu lampy nie

Vendeur 05 Dec 2021 14:08 246 3
Testo
    Vendeur
    Level 10  
    Cześć.

Mam pytanie odnośnie nurtującej mniej kwestii. Dodam, że nie jestem elektrykiem, ale wiele razy instalowałem lampy, kontakty i włączniki.

Kupiłem sobie na Allegro dotykowy włącznik światła, coś takiego https://allegro.pl/oferta/wlacznik-swiatla-led-pojedynczy-szklany-dotykowy-9428978617 . Włącznik wygląda i działa genialnie. Żarówki LED nie migają, ani nie żarzą. Natomiast zastanawia mnie i trochę martwi jedna kwestia. Otóż, gdy podłączę w sieć standardowy włącznik, który jest wpięty w przewód napięcia (neutralny jest bezpośrednio do lampy), no to wydaje się, że działa jak nakazuje logika, standardowo, czyli przy wyłączonym nie przekazuje napięcia na przewód wyjściowy do lampy. Mogę bezpiecznie majstrować przy lampie, bo nie ma przy niej napięcia. Natomiast w przypadku tego włącznika dotykowego jest coś dziwnego... Otóż, gdy wepnę go w obwód (napięcie z sieci pod L, drugi przewód do lampy), to włącznik od razu przekazuje prąd dalej do lampy i jakiegokolwiek prace przy niej wymagają wyłączenia bezpiecznika. Co równie dziwne... Gdy już podłączę lampę, to wtedy napięcie przestaje być na nią przekazywane...

Sprawdzałem to na 2 włącznikach i 2 osobnych gniazdach.

Czy to normalne i tak powinno być? Że te włączniki działają inaczej, niż standardowe?
  • Testo
    stanislaw1954
    Level 43  
    Nie odniosę się do działania opisanego wyłącznika, ale do tego, że nie wolno "grzebać przy lampie, oprawce, ani przy przewodach, bez wcześniejszego wyłączenia bezpiecznika w obwodzie i sprawdzeniu, pewnym( sprawdzonym na innym obwodzie )wskaźniku obecności(w tym przypadku -nieobecności) napięcia.