Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Kopiowanie ruchów silnika DC 24v

zyziuhh 06 Dec 2021 13:20 276 2
  • #1
    zyziuhh
    Level 8  
    Jeżeli zły dział to proszę o wybaczenie.

    Witam. Posiadam kierownice Logitech g29 do konsoli ps5.
    Wyposażona jest ona w system force feedback. Sprzęt technologicznie jest przestarzały, wiec chcialbym go troche ulepszyc.
    Nie bede wchodzic w szczegóły.

    W kierownicy jest silniczek odpowiedzialny za forcefeedback, jest to zwykły silnik na 24v, generujący około 4400 obr/min.
    na osi silnika jest również zamontowany enkoder, dzięki któremu sterownik kierownicy czyta pozycje oraz kat obrotu wału.
    do mojej przeróbki chciałbym użyć innego większego i mocniejszego silnika, może być na 24v lub więcej.
    po zagłębieniu się w temat, wyczytałem że żeby wsadzić do tej kierownicy mocniejszy silnik, trzeba przelutować Mosfety na mocniejsze.
    Chciałbym tego uniknąć i doprowadzić osobne zasilanie do nowego silnika z jakiegoś zasilacza i dopiero teraz przechodzę do mojego pytania.



    Czy jeśli zostawię aktualny silniczek z enkoderem w miejscu w którym jest oryginalnie, i wykorzystam go tylko jako czujnik obrotu oraz kierunku obrotu, to będę w stanie " skopiować " sygnał który szedłby do oryginalnego silniczka, na ten większy z zewnętrznym zasilaniem ?

    Rozumiem ze pewnie będzie potrzebny jakiś sterownik, o ile mój pomysł jest w ogóle realny do wykonania.

    Jeśli gra uznałaby ze silniczek ma się zacząć obracać w prawo, to dokładnie taki sam sygnał zostałby przeniesiony na duzy silnik.

    Mam nadzieje ze wyjaśniłem wszystko, i wiadomo o co chodzi.
  • #2
    kindlar
    Level 41  
    Sprzężenie mechaniczne nie wchodzi w grę?
  • #3
    bart-projects
    Level 25  
    Badając obydwa wejścia małego silniczka jak najbardziej będziesz w stanie to "skopiować" tylko tu musisz sprawdzić jedną rzecz. W prawdziwym samochodzie im on szybciej jedzie tym wspomaganie powinno działać słabiej żeby nie "myszkował" po drodze. W miejscu lub małej prędkości jest najsilniejsze.
    Nie wiem jak rozwiązane jest w tym Logitech`u "force feedback", ale musisz wiedzieć, że silnikiem prądu stałego można też właśnie hamować zwierając jego uzwojenia. Tak działa na przykład silnik wycieraczek w wielu samochodach. Wyjmiesz przekaźnik od "czasówek" to nigdy się Tobie nie uda zatrzymać ich na spodzie szyby bo to on zwiera na dole uzwojenia silnika.
    Możliwe więc że w tym Logitech`u też to wykorzystano i najprostszy sterownik (jakiś mostek H) się nie sprawdzi.
    Takie mostki z hamulcem to np. IFX007T lub dużo droższy a wcale nie lepszy bo większy i bardziej awaryjny VNH3SP30 (jest jeszcze podobny na wyższe napięcia).
    Sterowanie bezpośrednio INA i INB może z dodaniem dzielników napięcia a może właśnie przyda się wejście PWM.

    Dwa plusy na INA i INB - leci luzem
    Różnica pomiedzy INA i INB - kreci w lewo albo w prawo
    Dwa minusy na INA i INB - rzuca kotwicę i silnik hamuje :D

    Takie układy rozwiązują problem sterowania. Nie zapomnij połączyć mas układów sterowania :D