Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Amica ZIA628 - grzeje ciągle wodę, nawet przy płukaniu.

balcerowicz79 06 Dec 2021 17:28 780 45
Testo
  • #1
    balcerowicz79
    Level 16  
    Witam.
    Mam kolejną awarię...tym razem wczoraj zauważyłem, ze grzeje wodę cały czas i czy to zmywanie, czy płukanie... Zaraz po uruchomieniu natychmiast sie załączała, aż syczało z rury z wodą. Po rozłożeniu drzwi na płycie był przytopiony przekaźnik grzałki. Wymieniłem go na inny wraz z kondensatorem zasilania x2 na którym było tylko polowa pojemności z deklarowanej 1µF. Podmieniłem przy okazji dwa elektrolity w których spadły pojemności.

    Po złożeniu nadal grzałka grzeje na płukaniu wstępnym na programie EKO mimo, że nie powinna. O co chodzi... znowu urwany kabelek czy NTC czy padł sterownik.
    Czy może źle dobrany przekaźnik bo na tym oryginalnym i zamienniku nie było schematu. Zielony to zamiennik który wstawiłem.
    Amica ZIA628 - grzeje ciągle wodę, nawet przy płukaniu.20211206_1..303.jpg Download (314.97 kB) Amica ZIA628 - grzeje ciągle wodę, nawet przy płukaniu.20211206_1..239.jpg Download (603.75 kB) Amica ZIA628 - grzeje ciągle wodę, nawet przy płukaniu.20211206_1..229.jpg Download (2.19 MB) Amica ZIA628 - grzeje ciągle wodę, nawet przy płukaniu.20211206_1..945.jpg Download (600.36 kB)
    :arrow: Poprawiłem TONI_2003
  • Testo
  • #2
    balcerowicz79
    Level 16  
    Nie zmieniłem jeszcze tego niebieskiego MKP oraz z drugiej płytki... to też chyba zasilacze. Czy one mogą powodować takie usterki? Bo jak pierwszy MKP już osłabł z parametrami to zapewne na drugiej płytce też. Na razie usiłuję rozszyfrować parametry tych kondensatorów.

    Rano obejrzałem płytkę od spodu i zauważyłem fizycznie uszkodzony chyba triak Z3M. Ma przebicie z prawego wyprowadzenia na ścieżkę wyjściową, miernik pokazuje 500Ω. Reszta triaków sprawna. Ale czym steruje on, wymiana obowiązkowa, tylko jaka przyczyna przepalenia? Na co go podmienić? Może coś z wylutu.
    Na R7 brak przejścia czy mogę zastosować zwykły opornik przewlekany?
    Amica ZIA628 - grzeje ciągle wodę, nawet przy płukaniu.20211206_1..010.jpg Download (761.03 kB) Amica ZIA628 - grzeje ciągle wodę, nawet przy płukaniu.20211206_1..914.jpg Download (1.51 MB) Amica ZIA628 - grzeje ciągle wodę, nawet przy płukaniu.20211207_0..358.jpg Download (869.67 kB) Amica ZIA628 - grzeje ciągle wodę, nawet przy płukaniu.20211207_0..833.jpg Download (2.6 MB)
    :arrow: Poprawiłem TONI_2003
  • Testo
  • #3
    balcerowicz79
    Level 16  
    Piszę chyba sam do siebie ale idę do przodu.
    Czy ktoś z forumowiczów wie czym steruje czerwony przewód który obsługuje uszkodzony triak? Grzałkę raczej nie bo i przewód za cienki i triak też.
    Schematów brak a nie chcę znowu wyciągać zmywarki bo jest pod zabudowę i ciężko to zrobić.

    Dodam że kondensator zasilania 2 plytki ma 720nF zamiast 1uF. Też bedzie wymiany?
  • #4
    Janek_15
    Level 24  
    balcerowicz79 wrote:
    Schematów brak a nie chcę znowu wyciągać zmywarki bo jest pod zabudowę i ciężko to zrobić.

    Musisz. Bo na tym przewodzie na pewno jest zwarcie.
  • #5
    mrice
    Moderator of Home appliances
    balcerowicz79 wrote:
    zauważyłem fizycznie uszkodzony chyba triak Z3M. Ma przebicie z prawego wyprowadzenia na ścieżkę wyjściową, miernik pokazuje 500Ω.

    Owszem, triak jak sasiednie, Z3M, uszkodzony i nie ma co mierzyć. Również uszkodzona rezystancja R7 w bramce triaka. Następny chętny jako uszkodzony port procka.

    balcerowicz79 wrote:
    Ale czym steruje on

    O ile kojarzę to elektrozawór dopływu wody, ale musisz sprawdzić po instalacji. Przy okazji samą instalację również.

    balcerowicz79 wrote:
    jaka przyczyna przepalenia? Na co go podmienić?

    Przyczyną jest uszkodzony element którym on steruje, a podmienić do na Z3M, to obyczajny element.

    balcerowicz79 wrote:
    Schematów brak a nie chcę znowu wyciągać zmywarki bo jest pod zabudowę i ciężko to zrobić.

    Samo życie, chciało się ładnie w zabudowie, teraz trzeba pocierpieć. Wyjęcie i tak Cię nie minie. Naprawiać bez wyjęcia jej z zabudowy to jak robić remont silnika w aucie przez rurę wydechową ;-)
  • #6
    franmayer
    Level 20  
    Jak triak dostał zwarcia do bramki to wypaliło i R7 i może tylko na tym się zatrzymało albo poszło dalej. Znasz wartość R7? Bo po cyfrze 10 nie widać kolejnej, a to jest mnożnik.
  • #7
    balcerowicz79
    Level 16  
    franmayer wrote:
    Jak triak dostał zwarcia do bramki to wypaliło i R7 i może tylko na tym się zatrzymało albo poszło dalej. Znasz wartość R7? Bo po cyfrze 10 nie widać kolejnej, a to jest mnożnik.
    Niby wszystkie małe triaki są na rezystorach 301, sąsiednie mają po pomiarze 300Ω. Tylko triak, który zamówiłem ma prąd bramki 7mA, a nie 3mA więc nie wiem czy będzie ok.

    No i nie znam powodu takiej awarii, jakby ktoś miał serwisówkę to bym ustalił od czego jest przewód koloru czerwonego, którym steruje uszkodzony triak.
  • #8
    mrice
    Moderator of Home appliances
    balcerowicz79 wrote:
    Niby wszystkie małe triaki są na rezystorach 301,

    I tak samo będzie R7

    balcerowicz79 wrote:
    No i nie znam powodu takiej awarii,

    Już pisałem Ci który obwód masz sprawdzić.

    balcerowicz79 wrote:
    Tylko triak, który zamówiłem ma prąd bramki 7mA, a nie 3mA więc nie wiem czy będzie ok.

    Może nie być. To 233% nominału.
  • #9
    TONI_2003
    Moderator
    balcerowicz79 wrote:
    małe triaki są na rezystorach 301, sąsiednie mają po pomiarze 300Ω
    No nie wszystkie, ale sąsiednie.
    balcerowicz79 wrote:
    Tylko triak, który zamówiłem ma prąd bramki 7mA, a nie 3mA
    Zatem można przyjąć, że nie będzie ok.
    balcerowicz79 wrote:
    jakby ktoś miał serwisówkę to bym ustalił od czego jest przewód koloru czerwonego, którym steruje uszkodzony triak.
    Tak to jest konieczne, ale sam to zrób (po kolorze i miernikiem) albowiem trzeba ustalić co spowodowało uszkodzenie triaka, rezystora oraz również ustalić czy istnieje jeszcze zasadność podejmowanych czynności. Czyli np. sprawdź zaznaczone kondensatory na foto jaką mamy na nich rezystancję na mierniku... Ponieważ może okazać się, że procesor odszedł i szkoda naszych zabiegów :idea:
    Amica ZIA628 - grzeje ciągle wodę, nawet przy płukaniu.
  • #10
    balcerowicz79
    Level 16  
    @Mr.Ice
    Wydzieram zmywarkę...sprawdzę po instalacji jak radzisz.
    Mam nadzieję że procek przeżył bo już 4 czy 5 naprawa, a zmywarka pracuje 12 lat. Na razie wszystkie naprawy były robione po kosztach samemu z pękającymi grubymi kablami instalacji w drzwiach na czele.
    @TONI_2003
    Jaką impedancję mają mieć te kondensatory czy rosnąć do nieskończoności. Bo ostatnio mam lenia i większe rzeczy mierze testerem made in china.
    Edit:

    Oba wskazane kondensatory po sprawdzeniu miernikiem są sprawne, rośnie impedancja do końca skali miernika. Dobra moja, a Triak 3mA zamówiony.

    Przewód czerwony to zasilanie silnika zaworu 3W, który już kiedyś wymieniałem bo pociekł. Silnik podłączyłem do sieci przez żarówkę 15W w szeregu i działa, żarówka nie żarzy się. Bez żarówki też się obraca powoli i bez zgrzytów, nie grzeje się. Wnętrze zaworu obraca się lekko, a krańcówka sprawna.
    :arrow: Poprawiłem TONI_2003
  • #11
    mrice
    Moderator of Home appliances
    balcerowicz79 wrote:
    Silnik podłączyłem do sieci przez żarówkę 15w w szeregu, działa

    Tylko przy zasilaniu z sieci odpada problem ograniczenia prądu z racji możliwości triaka. Podłączony na krótko może działać, a podłączony do modułu rozwali elementy sterujące. Należało by wykonać pomiary natężenia pobieranego prądu. Kolejna kwestia to stan wiązki elektrycznej.
  • #12
    balcerowicz79
    Level 16  
    A nie powinno zażarzyć żarówki wpiętej szeregowo tak jak to się robi na tym forum?
    @Mr.Ice
    Sprawdzałem przewody, nie widać załamań. Ruszałem nimi na zagięciu drzwi i wszystko jest ok. Grube od grzałki 2 razy zarabiałem bo się przełamały na zagięciu drzwiczek. To zrobiłem bypass z trzech cieńszych przewodów. Cienkie się przesuwają w osłonie więc je nie przerywa.

    Silnik na uzwojeniach pokazał 13 kΩ rezystancji - czyli zwarcie...
    Nie mogę znaleźć samego silnika... Zwykle są do mikrofali, ale ma inną końcówkę literową kodu silnika.
    Amica ZIA628 - grzeje ciągle wodę, nawet przy płukaniu.Screenshot...Chrome.jpg Download (95.44 kB) Amica ZIA628 - grzeje ciągle wodę, nawet przy płukaniu.20211209_1..846.jpg Download (1.88 MB) Amica ZIA628 - grzeje ciągle wodę, nawet przy płukaniu.Screenshot...Chrome.jpg Download (144.74 kB)
    :arrow: Poprawiłem TONI_2003
    Moderated By TONI_2003:

    Cytuj selektywnie lub wcale gdy odpowiadasz po osobie cytowanej!

  • #13
    franmayer
    Level 20  
    balcerowicz79 wrote:
    Silnik na uzwojeniach pokazał 13 kΩ rezystancji - czyli zwarcie..
    Te 13 kΩ rezystancji to jest zwarcie silnika?
  • #14
    balcerowicz79
    Level 16  
    @franmayer
    No tak bym dedukował tylko, że on się kręci i przez żarówkę nic nie wskazuje żeby zwierał. Bez żarówki też nic mu nie jest i nie śmierdzi spalenizną, nie grzeje się.
  • #15
    mrice
    Moderator of Home appliances
    Albo policzysz, masz pobór mocy silniczka 2,5W, napięcie sieciowe znane, parę prostych rachunków, albo robisz pomiar pobieranego prądu przez silniczek i będziesz wiedział. Triak o ile pamiętam dobrze, wytrzymuje do 1A, później robi bum.
  • #16
    franmayer
    Level 20  
    Silnika mają na ogół kilkanaście do kilkadziesiąt omów. Ja bym na Twoim miejscu wymienił uszkodzony triak i rezystor prawdopodobnie 100 omów i podłączył bym zasilanie na razie bez obciążenia, czyli bez silnika. Jeżeli nic by się nie wypaliło, to podłączam silnik i sprawdzam. UWAGA na triakach masz 230V.
  • #17
    mrice
    Moderator of Home appliances
    franmayer wrote:
    rezystor prawdopodobnie 100 omów
    Oznaczenie 301 na rezystorze SMD to wg. Ciebie 100 Ω ?
    franmayer wrote:
    podłączył bym zasilanie na razie bez obciążenia, czyli bez silnika. Jeżeli nic by się nie wypaliło, to podłączam silnik i sprawdzam.
    Jednak jeśli silnik jest uszkodzony to znów jest bum, i być może przy następnym moduł ubity na amen, bo tu procesor nie jest w żaden sposób chroniony przed takim przygodami, więc jeśli w ogóle jeszcze żyje po ostatnim, to autor ma farta.
  • #18
    franmayer
    Level 20  
    mrice wrote:
    Oznaczenie 301 na rezystorze SMD to wg. Ciebie 100 Ω ?
    Jeżeli jest odwrotnie wlutowany to być może ma oznaczenie 301, logicznie tak powinno być, a to znaczy, że ma 300Ω. Sugerowałem się dwoma pierwszymi cyframi.
    mrice wrote:
    Jednak jeśli silnik jest uszkodzony to znów jest bum, i być może przy następnym moduł ubity na amen, bo tu procesor nie jest w żaden sposób chroniony przed takim przygodami, więc jeśli w ogóle jeszcze żyje po ostatnim, to autor ma farta.
    Procesor jest w jakiś sposób chroniony przez rezystor, pod warunkiem, że autor da taki sam, a nie jakiś drutowy. Oczywiście najlepiej sprawdzić pobór prądu przez silnik. Autor tego z jakiś powodów nie zrobił wcześniej, a sprawdzał silnik za pomocą żarówki. Nie ma odpowiedniego sprzętu, czy wiedzy jak to zrobić? Nie wiem. Jednak silnik pomimo, że prymitywnie to jakoś został sprawdzony. W znacznej większości są przypadki zwarcia triaka bez zewnętrznej przyczyny, natomiast zwarcie triaka skutkuje innymi uszkodzeniami.
    :arrow: Poprawiłem TONI_2003
  • #19
    balcerowicz79
    Level 16  
    franmayer wrote:
    Procesor jest w jakiś sposób chroniony przez rezystor, pod warunkiem, że autor da taki sam a nie jakiś drutowy.
    Wymienię na rezystor SMD 300 Ω, ale niestety te co kupiłem są za małe.
    franmayer wrote:
    . Autor tego z jakiś powodów nie zrobił wcześniej, a sprawdzał silnik za pomocą żarówki. Nie ma odpowiedniego sprzętu, czy wiedzy jak to zrobić?
    Mam zwykły multimetr cyfrowy, jakoś nie przyszło mi do głowy mierzyć pobór prądu silnika bo nie mam miernika cęgowego. Żarówkę wpinałem w szereg bo tak mnie tutaj nauczono. Parę razy uchroniło mnie to od wyzwolenia bezpiecznika na tablicy i uszkodzenia starego radia czy ampli tunera. Elektronikiem nie jestem niestety.
    Edit:
    Forumowicz podesłał mi link z Link. Tłumaczenie z angielskiego:

    "Pokazuje to cewkę z silnika kuchenki mikrofalowej, która jest używana jako cewka napędowa dla silnika impulsowego mikro amperowego. Rezystancja cewki wynosi 11,5 kΩ i jest wykonana z cienkiego drutu magnetycznego".
    :arrow: Poprawiłem TONI_2003
  • #21
    franmayer
    Level 20  
    Czyli montować nowego triaka i próba.
  • #22
    balcerowicz79
    Level 16  
    franmayer wrote:
    Czyli montować nowego triaka i próba.


    Dzisiaj wymieniam triaka, kondensatory mkp mam już wymienione. Czekam jeszcze na rezystory bo taki urok małego miasta, że takich części nie ma gdzie kupić.

    Jak będę miał szczęście to zmywarka ponownie ruszy.
  • #23
    balcerowicz79
    Level 16  
    Panowie awaria pomocy...odpadły ścieżki prowadzące do triaka podczas wylutu...nie wiem jak to się stało ale tak wyszło. Chyba zbyt małe podgrzanie pinów.
    Lewy pin mogę poprowadzić zyłą przewodu do rezystora i po problemie.
    Prawy skrajny pin triaka to chyba ta jasna plamka pod nim.
    Tylko co ze środkowym który ma przejście na drugą stronę...gdzie go podłączyć?
  • #24
    franmayer
    Level 20  
    W ogóle to chyba odwrotnie patrzysz na triaka, ale patrząc według zdjęcia to masz tak:
    z lewej strony jest bramka, którą podłączasz do rezystora, wystarczy cieniutki drucik,
    z prawej strony jest elektroda A1, tam dochodzi 230V prawdopodobnie z dołu płytki jakąś przelotką, więc nie wiem po co tam zrobiłeś kreskę,
    w środku jest elektroda A2, z niej wychodzi 230V do silnika kiedy bramka jest zasterowana napięciem z procesora przez rezystor.
    Prawdopodobnie, a sprawdź jeszcze multimetrem, czy ta środkowa elektroda jest połączona z metalową blaszką triaka. Jeżeli są połączone to wystarczy jak przylutujesz tylko tą blaszkę pomijając środkową elektrodę.
  • #25
    balcerowicz79
    Level 16  
    franmayer wrote:
    W ogóle to chyba odwrotnie patrzysz na triaka, ale patrząc według zdjęcia to masz tak:
    z lewej strony jest bramka, którą podłączasz do rezystora, wystarczy cieniutki drucik,
    z prawej strony jest elektroda A1, tam dochodzi 230V prawdopodobnie z dołu płytki jakąś przelotką, więc nie wiem po co tam zrobiłeś kreskę,
    w środku jest elektroda A2, z niej wychodzi 230V do silnika kiedy bramka jest zasterowana napięciem z procesora przez rezystor.
    Prawdopodobnie, a sprawdź jeszcze multimetrem, czy ta środkowa elektroda jest połączona z metalową blaszką triaka. Jeżeli są połączone to wystarczy jak przylutujesz tylko tą blaszkę pomijając środkową elektrodę.


    Już wszystko wiem. Rzuciłem temat w innym dziale.
    Masz rację srodkowy pin jest połączone galwanicznie z tym z drugiej strony czyli nie jest źle.
    A1 jest polączone z tym co zaznaczyłem, krawędź urwanej ścieżki ma przejście z tym punktem, bo z drugiej strony nie ma druku....zapewne jest to płytka wielowarstwowa.
    Lewa to sterowanie bramką. Patrząc tak jak jest zrobione zdjęcie.

    Dxięki kolego za szybką reakcję
  • #26
    mrice
    Moderator of Home appliances
    balcerowicz79 wrote:
    nie wiem jak to się stało ale tak wyszło

    Za mocno grzane.

    balcerowicz79 wrote:
    zapewne jest to płytka wielowarstwowa.

    Zapewne nie, jest to płyta robiona po taniości i ścieżki są tylko na zewnątrz.
  • #27
    balcerowicz79
    Level 16  
    mrice wrote:
    Za mocno grzane

    Chyba za mało podniosłem stronę urwaną i jeszcze cyna trzymała...albo tak jak piszesz...temat by załatwiła lutownica na gorące powietrze.👍
    mrice wrote:
    balcerowicz79 wrote:
    zapewne jest to płytka wielowarstwowa.

    Zapewne nie, jest to płyta robiona po taniości i ścieżki są tylko na zewnątrz.

    Myślałem. że jest płytką wielowarstwową bo jest jednostronna.
  • #28
    mrice
    Moderator of Home appliances
    Jest po prostu uproszczona do niezbędnego minimum. Ma to tylko jedną zaletę, jest szybkie i proste w diagnostyce. Wada zasadnicza, zwykle nie wytrzymuje przepięć i ubija procesor. Czyli w pewnym sensie jednorazówka.
  • #29
    balcerowicz79
    Level 16  
    mrice wrote:
    Jest po prostu uproszczona do niezbędnego minimum. Ma to tylko jedną zaletę, jest szybkie i proste w diagnostyce. Wada zasadnicza, zwykle nie wytrzymuje przepięć i ubija procesor. Czyli w pewnym sensie jednorazówka.


    A czym się prosto zabezpiecza procesor przed przepięciem bo znając życie to zapewne koszta groszowe.
  • #30
    Janek_15
    Level 24  
    Nie ma 100% bezpieczeństwa. Istnieje kilka schematycznych rozwiązań. Ale sam proces jest bardzo szybki i te rozwiązania pomagają 50/50.