Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Jakie napięcie 12 Volt można dać do cewki samochodowej, stałe, czy zmienne?

Hejron 15 Dec 2021 11:13 348 14
  • #1
    Hejron
    Level 6  
    Witam.
    Jakie napięcie 12 Volt można dać do cewki samochodowej, stałe, czy zmienne?
    Jakie maksymalne napięcie można dać? Czy można 24 Volt?
    Za pomoc z góry dziękuję.
    Pozdrawiam
    Hejron
  • Helpful post
    #2
    jarek_lnx
    Level 43  
    Żadne transformatory ani cewki nie działają przy napięciu stałym, w samochodzie napięcie jest stałe dlatego potrzebny jest jakiś przerywacz (w starych był mechaniczny przerywacz, we współczesnych elektroniczny moduł zapłonowy).
    W analizie układów elektronicznych, dla prądu stałego idealną cewkę traktuje się jako zwarcie, także trzeba uważać z DC, w starych samochodach, z przerywaczem, cewkę można było przegrzać, zostawiając włączoną stacyjkę przy zgaszonym silniku.

    Napięcie może być inne, niż nominalnie, pod warunkiem że parametry impulsu będą właściwe (czas, prąd szczytowy), w skrajnym przypadku w układach CDI na pierwotne podaje się kilkaset woltów.

    W klasycznym układzie, z gromadzeniem energii w cewce, iskra powstaje w wyniku przerwania prądu pierwotnego, wtedy pojawia się przepięcie na obu uzwojeniach, dlatego nawet w układzie zasilanym z 12 V potrzeba tranzystora na 400 V albo więcej.
  • #3
    Hejron
    Level 6  
    Co się stanie jeśli do cewki samochodowej do jej wejścia podłączę napięcie stałe 12 Volt?
  • #4
    anchilos
    Level 36  
    jarek_lnx wrote:
    potrzeba tranzystora na 400 V


    Chyba kondensatora
    Hejron wrote:
    Co się stanie jeśli do cewki samochodowej do jej wejścia podłączę napięcie stałe 12 Volt?


    Spali się, a nawet może wybuchnąć.
    Impuls wysokiego napięcia ( ok. 15 kV) na wtórnym, uzyskasz jedynie podając impuls 12 V na pierwotne.

    Będzie działała jak trafo.

    Kondensator chroni styki przerywacza. (w starych układach zapłonowych)
  • #5
    Hejron
    Level 6  
    Czy można do uzwojenia pierwotnego cewki samochodowej dać napięcie zmienne 12 Volt i 50 Hz ?
  • #6
    anchilos
    Level 36  
    Może wyprostowane "połówkowo" - jedną diodą - pulsujące.
  • #7
    jarek_lnx
    Level 43  
    anchilos wrote:
    Chyba kondensatora
    Nie miałem na myśli układu z przerywaczem pisząc o tranzystorze, w układzie elektronicznym potrzeba przede wszystkim tranzystora na wysokie napięcie.

    Jesteśmy na forum elektronicznym, więc normalnie nikomu nie proponuję budowania elektromechanicznych generatorów, ale autor ma tak niski poziom zaawansowania w elektronice (i to się nie zmienia od dawna), że w jego zasięgu są tylko ultra-prymitywne rozwiązania, że może brzęczyk na przekaźniku był by dla niego dobrym "generatorem". Jako dzieciak takie rozwiązania stosowałem.

    Hejron wrote:
    Co się stanie jeśli do cewki samochodowej do jej wejścia podłączę napięcie stałe 12 Volt?
    Współczesna cewka przystosowana do układów elektronicznych spali się szybko, stara od układu z przerywaczem mogła by trochę dłużej wytrzymać, jednak nic oprócz ciepła nie wytworzy.

    Hejron wrote:
    Czy można do uzwojenia pierwotnego cewki samochodowej dać napięcie zmienne 12 Volt i 50 Hz ?
    To nie będzie dobrze działać bo zgodnie z prawem Faradaya wysokie napięcia wymagają szybkich zmian (prądu,strumienia magnetycznego)
    Są w internecie schematy z triakiem i diakiem, tam prąd narasta szybko i to może działać sensownie.

    Tyle było już porad (w różnych tematach) jak zrobić wysokie napięcie, a autor zamiast się przyłożyć i zrozumieć podstawy, zaopatrzyć się w źródło regulowanego zasilania i bawić się do woli, robi coś na pałę, co mu się spali, a on znowu szuka innej, lepszej, prostszej metody na wytwarzanie wysokiego napięcia.
    Nie ma innej metody niż robić porządnie, na przyzwoitym sprzęcie i rozumieć co się robi. Każda badziewna robota daje badziewne rezultaty, jest mnóstwo dowodów, w internecie, na to ze ludziom (nawet początkującym) to wychodzi - dowolną metodą, tylko każdą trzeba dopracować.
  • #8
    CYRUS2
    Level 42  
    jarek_lnx wrote:
    potrzeba tranzystora na 400 V
    anchilos wrote:
    Chyba kondensatora.
    jarek_lnx dobrze napisał. tranzystora.
    Tranzystor przerywa obwód uzwojenia pierwotnego cewki
  • #9
    vodiczka
    Level 43  
    Hejron wrote:
    Jakie maksymalne napięcie można dać? Czy można 24 Volt?Za pomoc z góry dziękuję.
    Może wyjaśnisz co chcesz zbudować i jaką cewkę posiadasz? Dyskusja rozwinęła się domyślnie wokół cewki generującej WN a przecież w samochodach są również przekaźniki posiadające cewki.
  • #10
    jarek_lnx
    Level 43  
    @vodiczka Było już wiele tematów tego autora, autor chce mieć wysokie napięcie, robi coś byle jak, spali trochę elementów, nie jest zadowolony z rezultatów, a później szuka nowej lepszej prostszej metody wytwarzania wysokiego napięcia.

    Szukamy sposobu, który zrealizowany byle jak, z przypadkowych elementów (zasilacz 24V o nieznanej wydajności prądowej, jakaś cewka ze złomu) da długotrwałą niezawodną pracę i setki kV na wyjściu, będzie pracował cicho i dawał napięcie ciągłe (gdzieś pisał że nie chce impulsów - iskier)
  • #11
    Hejron
    Level 6  
    Cewka samochodowa jest zasilana z akumulatora prądem stałym o napięciu 12 Volt , działa i się nie zepsuje , dlaczego ?
  • #12
    cirrostrato
    Level 37  
    Hejron wrote:
    Cewka samochodowa jest zasilana z akumulatora prądem stałym o napięciu 12 Volt , działa i się nie zepsuje , dlaczego ?
    Bo ,,coś tam jeszcze jest'' miedzy zasilaniem 12 V prądem stałym a cewką samochodową.......Poznaj ciut temat zanim, dalej będzie pytał......
  • Helpful post
    #13
    bambus94
    Level 28  
    Bo nie jest podpięta jak np żarówka świateł mijania że ma stałe zasilanie tylko bardziej jak żarówka kierunkowskazów. Zasilanie idzie przez przerywacz, ale nie ~1Hz jak w kierunkowskazach a najczęściej od ok 20 do kilku tysięcy Herców.
    Dzięki temu się nie przegrzewa i spełnia swoją funkcję. Podpięta do 12VDC będzie zwykłym rezystorem.
  • #14
    stachu_l
    Level 29  
    Hejron wrote:
    Cewka samochodowa jest zasilana z akumulatora prądem stałym o napięciu 12 Volt , działa i się nie zepsuje , dlaczego ?
    A czytasz co było napisane? Nawet jak w starych układach z przerywaczem napięcie było podawane z zasilania 12V to impuls wysokiego napięcia powstawał w momencie rozwarcia styków przerywacza który łączył druga stronę cewki z masą. Cewki maja zawsze rezystancję wewnętrzną która ogranicza płynący prąd (jego natężenie - to co mierzysz w A). Jak zostawiłeś kluczyk w pozycji uruchomionego zapłonu a nie uruchomiłeś silnika to cewka mogła faktycznie być zasilana dłuższy czas 12V ale: - nie generowała w tedy wysokiego napięcia, - grzała się nawet z możliwością przegrzania i zniszczenia choc pewno wielu ludzi miało zapłon włączony i cewki to przetrwały.
    Przy normalnej pracy silnika cewka jest włączona tylko część czasu - taki swoisty PWM - jaka to część zależy od ilości garbów na krzywce (zależne od ilości cylindrów) oraz kształtu tego garbu - jak długo przerywacz jest zwarty a jak długo rozwarty. Także nie jest to ciągłe 12V prądu stałego tylko impulsy.
    W nowszych konstrukcjach cewki są zasilane z modułu zapłonowego i zależnie od konstrukcji mogą to być napięcia dużo wyższe niż 12V ale zawsze są to impulsy.

    Jak nie wierzysz albo nam nie ufasz to weź taka cewkę i podłącz do akumulatora - sam zobaczysz co się stanie.
  • #15
    Hejron
    Level 6  
    Odpowiedzi forumowiczów wyjaśniły mi o co pytałem.