Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

BT-PEM JZK7114 - Dobór sposobu regulacji silnika jednofazowego.

Grzegorz93 16 Dec 2021 21:46 213 7
  • #1
    Grzegorz93
    Level 10  
    Witam,
    przeszukałem tematy powiązane jednak nadal mam problem z doborem właściwego sposobu regulacji obrotów tego silnika.
    W internecie też nie mogę znaleźć specyfikacji.
    Potrzebuję gotowy układ do regulacji obrotów może być skokowo z zakresu 1400RPM - 400RPM
    Dane z tablicy znamionowej, załącznik.

    BT-PEM JZK7114 - Dobór sposobu regulacji silnika jednofazowego.

    Marka: BT-PEM, model: JZK7114
    Silnik jest jednofazowy, 180W, 50HZ, 230V, 2,5A, 1400RPM
    Na wejściu posiada po dwie pary przewodów które są mostkowane w zależności od kierunku obrotów.
    Silnik jest bez kondensatora, posiada jedynie włącznik.

    Pomóżcie mi wybrać odpowiedni sposób na regulację obrotów.
    Czy taki falownik z AVT załatwi sprawę?
    https://serwis.avt.pl/manuals/AVT5360.pdf
  • #2
    krzysiek7
    Moderator of Electricity
    Grzegorz93 wrote:
    Silnik jest bez kondensatora, posiada jedynie włącznik.

    Rozumiem, że mowa o wyłączniku odśrodkowym, więc z regulacją obrotów będzie problem. Prościej zastosować silnik 3-fazowy i odpowiedni falownik zasilany z jednej fazy.
  • #5
    Grzegorz93
    Level 10  
    krzysiek7 wrote:
    Jaka to maszyna, że chcesz zmieniać prędkość obrotową w tak dużym zakresie?

    To szlifierka do nacinania fasad/płaszczyzn w kamieniach szlachetnych i ozdobnych. Na niższych obrotach się poleruje płaszczyzny.
    Poza tym kamienie mają różne twardości i prędkość szlifowania dobiera się do twardości kamienia i gridu tarczy ściernej..
    BT-PEM JZK7114 - Dobór sposobu regulacji silnika jednofazowego.
    BT-PEM JZK7114 - Dobór sposobu regulacji silnika jednofazowego.

    Płynna regulacja nie jest konieczna, gdybym miał możliwość wyboru 3 trybów np low 500RPM, middle 900RPM i max1400RPM
    to by wystarczyło..
  • #6
    Elmont
    Level 25  
    Wg mojej oceny bez przerobienia tego silnika jego regulacja obrotów w takim stanie jak jest obecnie ,a prawdopodobnie jest tam stosowany wył odśrodkowy
    nie będzie możliwa w oczekiwanym zakresie. Trzeba by go najprościej przezwoić
    na rozruch kondensatorowy ze stałą faza pomocniczą i wtedy takim jak w linku
    falownikiem jego obrotami sterować. Jest to do zrobienia przez doświadczony
    zakład przezwajania silników, bo silnik jest niezbyt dużej mocy i zapewne
    konstrukcja stojana pozwoliła by takie uzwojenie pomieścić.
  • #7
    Grzegorz93
    Level 10  
    Dziękuję za odpowiedź. Rozumiem. podczas wyłączania napięcie słychać jakby coś dodatkowo rozłączało w środku silnik. Tak więc pewnie jest jak piszesz. Koszt zakupu innego silnika jest z pewnością mniejszy niż przezwojenie. Czy to prawda że obrotami silników od pralek łatwo sterować? Może dobiorę taki silnik i przeprojektuję sposób mocowania.
  • #8
    Elmont
    Level 25  
    Pytasz czy obrotami silnika od pralek łatwo sterować , hmm zależy o jakich
    silnikach będziemy tutaj myśleć. Pralki starszego typu były dawniej napędzane
    silnikami asynchronicznymi o różnej konstrukcji ,i w zależności od konstrukcji
    trzeba rozpatrywać sterowanie obrotami. Zazwyczaj silniki starsze miały jedną
    prędkość obrotową redukowaną na przekładni pasowej .Późniejsze silniki były
    już stosowane ze zmienną liczba obrotów/zmienna liczba par biegunów/.Nowsze
    posiadały sterowanie poprzez falownik /czasem z wykorzystaniem prądniczki
    tachometrycznej/ .Obecnie zauważamy w użyciu silniki komutatorowe
    wysokoobrotowe sterowane zaawansowaną elektroniką. Musisz sam zdecydować
    co wybrać i jak "ugryźć " regulację ale tez by nie stracić na momencie .