Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Volvo FM 2011 - Ciągnik siodłowy słabo hamuje w oparciu o EBS

qruq03 18 Dec 2021 23:39 522 2
Texa Poland
  • #1
    qruq03
    Level 15  
    Problem dotyczy ciągnika siodłowego Volvo FM z 2011 roku. Polega na bardzo słabym hamowaniu całego zestawu, wygląda zupełnie jakby hamowała jedynie przednia oś ciągnika. Problem występuje w dwóch naczepach. Po podpięciu komputera dostałem 3 błędy:

    Czujnik koła ABS, oś 1, prawa strona MID(136) SID:2 FMI (10)
    Czujnik lewego klocka hamulcowego drugiej osi MID(136) SID:72, FMI (1):
    Płytki cierne hamulca zużyte MID(136): PSID:28, FMI (1):

    Diagnozowane Texą, wszystkie aktywne. Otóż z uwagi na brak czasu, nie wymieniłem czujnika ABS, ale mam nieodparte wrażenie, że jeżeli komputer widzi jego błąd, to nie powinien wpływać na pracę całego zestawu, co najwyżej wyłączyć system ABS na tej osi.

    Na szybko sprawdziłem:
    - ciśnienie na złączach pneumatycznych ciągnika - 8 bar na czerwonym, około 6,5-7,5 bar na żółtym przy wciśniętym pedale - pokrywa się z odczytami z komputera
    - zasilanie gniazda EBS - sprawne
    - próba przy odpiętym przewodzie EBS - naczepa oraz ciągnik siodłowy hamują skutecznie, bez regulacji i idą "na suwa".

    Dlaczego zakładam temat? Mam nieodparte wrażenie, że wymienię czujnik ABSu, a siła hamowania nie wróci. Dokonałem też jazdy testowej i zapisałem sobie przejazd wraz z pomiarem czujników ABS z pozostałych kół. Tutaj chyba pudło, bo żaden istotnie nie odstaje od parametrów pozostałych (po za uszkodzonym oczywiście) ani od "prędkości pojazdu". Nie szukam w naczepie, bo problem występuje w dwóch zupełnie różnych naczepach. Proszę o jakieś sugestie, co mógłbym sprawdzić, na co jeszcze zwrócić uwagę.
  • Texa Poland
  • Helpful post
    #2
    marcos5
    Level 22  
    Kolego zrób porządek z abs i ebs ,a potem będziesz mógł zastanawiać dlaczego tak się dzieje.
  • #3
    qruq03
    Level 15  
    No dobra, czasem nie warto snuć teorie tylko wziąć się od razu do demontażu.
    Okazało się, że hamulce na wszystkich kołach ciągnika były zdruzgotane. Samochód ciągnie 2 naczepy (na zmianę), prawdopodobnie w jednej były również zużyte hamulce co drastycznie przyspieszyło zniszczenie hamulców konia. Nie rozumiem wprawdzie, dlaczego texa pokazywała około 20% zużycia klocków, podczas gdy już dawno blacha darła o blachę. Mimo wszystko po zrobieniu hamulców i zapobiegawczo wymianie czujnika skład zachowuje się prawidłowo.