Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Opel Vectra C - Tryb awaryjny chyba problem z EGR

Bałdyzer 19 Dec 2021 00:21 879 44
  • #1
    Bałdyzer
    Level 10  
    Moje auto to Opel Vectra C rocznik 2003 silnik diesla 2,0 74KW 101KM

    Podczas kilku ostatnich dni podczas jazdy wyświetla mi się na liczniku żółta kontrolka z kluczem , samochód przechodzi w tryb awaryjny , silnik słaby , nie da się przyspieszyć powyżej 2,5 tys. obr. . Sprawdziłem go komputerem i wyskakuje cały czas ten sam błąd P0400 recyrkulacja spalin . Podejrzewam , że trzeba będzie wyczyścić EGR. I teraz mam kilka pytań.

    1. Ponieważ przed świętami ciężko będzie mi ogarnąć temat chciałbym zapytać, czy taka jazda przez tydzień w trybie awaryjnym może wywołać jakieś konsekwencje dla silnika , czy może się przez to coś uszkodzić ?

    2. Jak to jest w VC z 2004 roku z silnikiem 2,0 101KM , czy można zawór EGR zaślepić i jakoś zaprogramować ECU aby nie wyskakiwały błędy ?

    3. Czy ktoś z was może w tym silniku robił czyszczenie EGR i czy może podzielić się wiedzą jak to zrobić , ewentualnie może macie jakieś strony z fotorelacją lub filmikiem ?
  • #2
    MikeC
    Level 29  
    Ad1 - jazda z awarią układu recyrkulacji spalin raczej nic nie uszkodzi (bo dpf tam nie ma) , będzie ewentualnie syfić silnik
    Ad2 - tylko przez modyfikację oprogramowania
    Ad3 - egr jest tam mechaniczny (sterowany podciśnieniem) czy elektrycznie sterowany (z silnikiem elektrycznym) ??? (były dwa typy)
  • #4
    Bałdyzer
    Level 10  
    MikeC wrote:
    Ad1 - jazda z awarią układu recyrkulacji spalin raczej nic nie uszkodzi (bo dpf tam nie ma) , będzie ewentualnie syfić silnik
    Ad2 - tylko przez modyfikację oprogramowania
    Ad3 - egr jest tam mechaniczny (sterowany podciśnieniem) czy elektrycznie sterowany (z silnikiem elektrycznym) ??? (były dwa typy)

    Mam Wahlera na zdjęciu poniżej to chyba elektryczny

    Opel Vectra C - Tryb awaryjny chyba problem z EGR Opel Vectra C - Tryb awaryjny chyba problem z EGR Opel Vectra C - Tryb awaryjny chyba problem z EGR
  • #5
    Digi-Tech
    Level 16  
    Czyli sprawa sterowania podciśnieniem odpada, zaślepienie też nic nie da bez modyfikacji softu, który jest w pompie wtryskowej PSG16.
    Zacznij od wyczyszczenia EGRa i kolektora.
  • #6
    Bałdyzer
    Level 10  
    Mam pytanie , czy według was na początek doraźnie można by spróbować bez wyjmowania EGR-u zdjąć tę osłonkę z lewej strony i popsikać jakimś preparatem czyszczącym tak jak na tym filmiku https://www.youtube.com/watch?v=2WJNxhejskQ
  • #7
    Digi-Tech
    Level 16  
    Nie będziesz miał pewności czy EGR chodzi w pełnym zakresie od jednej skrajnej pozycji do drugiej. Nie wiesz jak grzybek EGRa pracuje w środku. Może nagar blokować siłownik w skrajnej pozycji, a to już jest powód do zarejestrowania błędu.
    Ale warto spróbować.
  • #8
    Bałdyzer
    Level 10  
    Digi-Tech wrote:
    Czyli sprawa sterowania podciśnieniem odpada, zaślepienie też nic nie da bez modyfikacji softu, który jest w pompie wtryskowej PSG16.
    Zacznij od wyczyszczenia EGRa i kolektora.

    A czy do wyjęcia EGR-u trzeba demontować znajdującą się nad nim przepustnice ?
    Czy po wyczyszczeniu EGR-u montuje się go i nie trzeba robić jakiegoś kodowania czy innych czynności komputerem ?
    Czy kolektor dolotowy do czyszczenie się demontuje czy można to zrobić specjalnym preparatem aplikując go za pomocą długiej rurki ?
  • #10
    Bałdyzer
    Level 10  
    Dziś straszna śnieżyca i udało mi się zdjąć tę osłonę z lewej strony EGR , a to co zobaczyłem pod nią to szok , tyle syfu było . Kupiłem preparat czyszczący w sprayu do EGR-ów , wyczyściłem to, rozruszałem tę dzwigienkę i skasowałem błąd. Wieczorem pojadę do domu 30km to zobaczymy czy będzie jakaś poprawa. Mam nadzieję, że nie będzie jakiś czas wyskakiwał błąd i tryb awaryjny, bo nie mam garażu żeby wyjąć EGR , a na mrozie i śnieżycy ciężko coś zrobić.

    Opel Vectra C - Tryb awaryjny chyba problem z EGR Opel Vectra C - Tryb awaryjny chyba problem z EGR Opel Vectra C - Tryb awaryjny chyba problem z EGR
  • #12
    Bałdyzer
    Level 10  
    Chciałbym to zaślepić i wyłączyć programowo więc zapytam czy ktoś z forum ze Śląska ogarnął by ten temat ? Najlepiej z okolic Żywca Bielska Białej , oczywiście nie za darmo zapłacę ile trzeba.
    A co sądzicie o zaślepieniu i podpięciu emulatora ( to był bym w stanie sam zrobić ) ?
  • #13
    adam7009

    Level 40  
    Tam nic nie musisz zaślepiać ,a jeśli nawet to odkrywasz plastikowy dekielek i cofasz dźwignię aby się zamknął skoro otwarty odpinasz wtyczkę i jest zamknięty . Oświęcim okolice ,mogę polecić kolegę ,ogarnie temat.
    https://www.facebook.com/elektronikaoswiecim/
  • #14
    Bałdyzer
    Level 10  
    Mam jeszcze pytanie. Czy po wyjęciu, wyczyszczeniu i ponownym zamontowaniu EGR-u trzeba go jakoś komputerowo adoptować żeby działał poprawnie ?
  • #16
    Bałdyzer
    Level 10  
    A tak przy okazji zapytam może ktoś z was się orientuje czy w silniku Vectry C rocznik 2004 2,0 DITD 74KW trudne jest wyjęcie kolektora dolotowego w celu jego dokładnego wyczyszczenia ? Nie mogę nigdzie wyszukać video lub fotorelacji z tych czynności.
  • #17
    lukaszmech
    Level 17  
    Potrzebne narzędzia, trochę wiedzy mechanicznej, wyobraźni i dużo cierpliwości a jak zdejmiesz kolektor to się nogą przeżegnasz co tam się dzieje. Miałem taki tylko w astrze g w zasadzie jest to samo. Ten błąd odpowiada również za elektrozawory sterujące podciśnieniem od klap i turbo i często pęka w nich membrana znajdują się w lewym rogu przy lampie od klap i przy turbo drugi
  • #18
    Digi-Tech
    Level 16  
    O tych klapach właśnie pisałem, stały dęba !!!
    Delikatnie trzeba wyczyścić, odessać nagary, bo jak nagar podejdzie pod zawory będzie problem z odpaleniem (brak kompresji)

    Opel Vectra C - Tryb awaryjny chyba problem z EGR
  • #19
    Bałdyzer
    Level 10  
    lukaszmech wrote:
    Potrzebne narzędzia, trochę wiedzy mechanicznej, wyobraźni i dużo cierpliwości a jak zdejmiesz kolektor to się nogą przeżegnasz co tam się dzieje. Miałem taki tylko w astrze g w zasadzie jest to samo. Ten błąd odpowiada również za elektrozawory sterujące podciśnieniem od klap i turbo i często pęka w nich membrana znajdują się w lewym rogu przy lampie od klap i przy turbo drugi

    Chodzi mi o jakiś przybliżony opis co po kolei trzeba demontować aby wyjąć ten kolektor i czy potrzeba jakieś specjalistyczne narzędzia do tego ?
  • #20
    lukaszmech
    Level 17  
    Na pewno torxy nasadowe. Odkręcasz przewody paliwowe od wtrysków i pompy. Pod pokrywą kolektora masz nakrętki trzymające kolektor 13 tylko trzeba je odkopać nie wiem jak u ciebie. Nie radzę czyścić kolektora na silniku można sobie narobić roboty i kłopotów. Klapki można wywalić i zdejmujesz cięgno z siłownika lub zaślepiasz przewód podciśnienia i wywalasz siłowniczek od klap. Warto odkręcić szpilki do czyszczenia płaszczyzny od strony głowicy tylko przed tą robotą włóż zwinięte papiery do kanałów w głowicy żeby nie wpadło nic niepożądanego. Czyścisz stronę głowicy myjesz kolektor i składasz. Z grubsza tak to wygląda
  • #21
    Bałdyzer
    Level 10  
    Mam jedno pytanie dotyczące czyszczenia EGR w silniku diesla 2,0 101KM . Dziś go zdemontowałem z samochodu i już jest prawie wyczyszczony specjalnym preparatem w sprayu. Gdy części mechaniczne bezpośrednio po czyszczeniu były mokre to ten języczek , który jest na sprężynce chodził ładnie lekko i wracał w swoje pierwotne położenie. Jednak po 2 godzinach leżakowania EGR-u kiedy już płyn wyschnął ten języczek znowu się zaczął zacinać i trzeba go było kilka minut palcem rozruszać aby chodził lekko i wracał do pozycji pierwotnej.

    Moje pytanie , czy można ten EGR ( właściwie jego lewą stronę) zamoczyć w benzynie lub ropie na kilka godzin aby się ta sadza , która zalega pewnie w środku trzpienia rozpuściła ?
  • #22
    Bałdyzer
    Level 10  
    Dziś zamontowałem wyczyszczony EGR do swojej Vectry . Po zamontowaniu silnik zapalił od razu i chodził ładnie przez 2-3 minuty,wyjechałem na drogę a następnie silnik zgasł i nie chce odpalić . Sprawdzałem komputerem i żadnych błędów nie pokazuje . Wszystko jest dobrze zamontowane . Co według was może być przyczyną ? Czy można jakoś awaryjnie go zapalić np. odpinając rurkę z EGR-u od spalin ( tę po prawej patrząc z przodu) żeby auto wróciło do domu te 200 metrów ?

    Dodano po 8 [minuty]:

    Przy okazji zapytam czy pomiędzy EGR-em a blokiem przepustnicy powinna być uszczelka ?
  • #23
    Digi-Tech
    Level 16  
    Przewody paliwowe odłączałeś?
    Jest kompresja przy kręceniu rozrusznikiem?
  • #24
    Bałdyzer
    Level 10  
    Przewodów nie odkręcałem bo EGR jest z przodu i jest do niego dobry dostęp. Odpinałem dwie rurki , odpiąłem wtyczkę , wykręciłem dwie śruby i EGR wyszedł.
    Nie wiem czy tak ma być ale z tego wężyka po lewej stronie jak go wyjmowałem wylało się trochę płynu chłodniczego.
    Ponawiam pytanie , czy pomiędzy EGR a blokiem przepustnicy powinna być uszczelka ?
  • #25
    lukaszmech
    Level 17  
    Powinien być oring. Sprawdź czy paliwo dochodzi te silniki mają problem jak się zapowietrzy układ paliwowy. Druga sprawa między wtryskiem a przewodami wysokiego ciśnienia są tzw mostki a pod nimi są uszczelniacze które lubią się rozszczelnić i wtedy zapowietrza się układ paliwowy no i są problemy

    Dodano po 59 [sekundy]:

    A najprościej spróbuj z plaka jak załapie to brak paliwa
  • #26
    Bałdyzer
    Level 10  
    Naładowałem dziś akumulator i poszedłem próbować zapalić . Przed zapaleniem coś mnie tknęło , że może by tak odłączyć wtyczkę od EGR-a i tak zrobiłem . jak odłączyłem wtyczkę to auto zapaliło od strzału, czyli na pewno nie było zapowietrzone. Oczywiście wyświetlił się błąd autko z kluczem ale silnik pracował równiutko. Skoro po odpięciu wtyczki EGR samochód zapalił to chyba winny jest zawór EGR. Po przyjeździe do domu wyłączyłem silnik , podpiąłem wtyczkę i zapaliłem . Silnik zapalił ale na początku przez kilka sekund miał lekkie dławienie ale idzie już 15 minut na biegu jałowym i na razie nie zgasł. Mam jednak wrażenie że z odpiętą wtyczkę silnik na biegu jałowym ładniejszy miał dzwięk niż z podłączonym EGR-em. .
  • #27
    lukaszmech
    Level 17  
    Pewnie uszkodzony elektrycznie. Jeśli masz zamiar tym jeździć zaślep egr-a i podjedź do jakiegoś tunera żeby ci go wywalił z sterownika
  • #28
    Bałdyzer
    Level 10  
      Zastanawiam się czy jeśli EGR jest uszkodzony elektrycznie to czy powinien wyskoczyć jakiś błąd ?
    Jeszcze dodam , że jak zapaliłem na podłączonym EGR i na biegu jałowym dodawałem gazu to słychać było jakieś pluski przelewającej się wody 
  • #29
    lukaszmech
    Level 17  
    Ciężko stwierdzić zdalnie może jakieś nagranie jak to chodzi. Podczas czyszczenia nic ci nie wpadło do kolektora?
  • #30
    Bałdyzer
    Level 10  
    Nie mogło wpaść bo zatkałem dziurę folią na czas czyszczenia i wężyki też zatkałem śrubkami
    Jeszcze jest jedna możliwość , bo z tego co wiem na EGR powinien być oring uszczelniający , a ja u siebie takiego nie zauważyłem przy demontażu. Może jest nieszczelność w miejscu połączenia EGR z kolektorem