Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Whirlpool AWE 6519P błąd F12 Przewody ok, grzałka (test żarówką) ok, a błąd jest

cocobongo 20 Dec 2021 18:30 747 24
Optex
  • #1
    cocobongo
    Level 10  
    Odświeżę temat błędu F12 (problem w obwodzie grzałki), bo nie znalazłem adekwatnej sytuacji. Podczas kończenia cyklu, inaczej podczas wirowania, wyskoczył błąd F12 i nie można było dokończyć prania. Test również wywalił F12. (test: po włączeniu zasilania ustawić pokrętłem najbliższy program w LEWO i szybko nacisnąć - w ciągu 5 s, pięć razy przycisk ANULUJ. Sterownik przeprowadzi test auto kontroli. Potem jeszcze dwa razy ANULUJ, żeby przejść dalej czyli do wybranego programu i np. go dokończyć). Miernik na najwyższym zakresie (200) pokazuje 24,5 Ohm. Wg wzorów powinno być 25,8. Wydaje mi się, że 24,5 jest w granicach błędu, jeśli napięcie jest nieco niższe np 220V. Test żarówką w szeregu z grzałką - ok, żarówka świeci. Kable zasilające grzałkę sprawne - na odpowiednich biegunach sterownika jest przejście (kostka z dwoma czarnymi przewodami obok drugiej z dwoma pomarańczowymi). Niestety mój tablet zgłasza brak wystarczającej ilości pamięci, gdy chce wkleić fotkę. Oto adres do fotki na zdjęciach Google: https://photos.app.goo.gl/eccRa7rqk1H5B9d88
    Omomierz z sygnałem dźwiękowym piszczy, gdy łączę biegun grzałki z jednym z czarnych kabli (drugi czarny kabel, to drugi biegun grzałki odpowiednio połączone piszczą) w kostce nad dwoma pomarańczowymi.
    Gdzie jeszcze szukać przyczyny?
    Znalazłem jeszcze w podobnej sytuacji:
    A. Wymienić przekaźnik. Proszę o radę (zdjęcie), który to przekaźnik i ew. wskazówki co do wymiany. Czy wymiana nastręcza jakieś problemy?
    B. Wymienić czujnik temperatury. Proszę o radę (zdjęcie), który to czujnik i ew. wskazówki co do wymiany. Czy wymiana nastręcza jakieś problemy?
    Wszystkim na forum z góry dziękuję za wyrozumiałość i ew konkretne rady i życzę zdrowych świąt.
  • Optex
  • Helpful post
    #3
    Robo-technical
    Home appliances specialist
    Grzałka nie ma przebicia?
    Styki we wtyczkach ok?

    cocobongo wrote:
    Wymienić przekaźnik. Proszę o radę (zdjęcie), który to przekaźnik i ew. wskazówki co do wymiany.

    Wklej zdjęcie modułu to Ci pokażemy. Możesz przekaźniki na zdjęciu oznaczyć 1, 2, 3 to zostanie wskazy nr
  • Optex
  • Helpful post
    #4
    TONI_2003
    Moderator
    cocobongo wrote:
    Wymienić przekaźnik. Proszę o radę (zdjęcie), który to przekaźnik i ew. wskazówki co do wymiany. Czy wymiana nastręcza jakieś problemy?
    Delikwent na foto do wymiany, ale zaznaczam od razu, że jak nie masz w prawy to łatwo nie będzie oj nie :D
    Whirlpool AWE 6519P błąd F12 Przewody ok, grzałka (test żarówką) ok, a błąd jest
  • #5
    adamasus
    Level 1  
    Dziękuję wszystkim za wskazówki. Po kilku, kilkunastu testach własnoręcznie wykonanymi kabelkami (wtyki, wtyczki, wsuwki, oprawka żarówki itd.) i złożeniu pralki wykonałem autotest i nie wyskoczył żaden błąd. Choć nie jestem ekspertem, lutownicą się bawię kilkadziesiąt lat. Nabyte doświadczenie podpowiada mi, że to brudne styki były powodem przerw w obwodzie zasilania grzałki, co sterownik natychmiast zinterpretował jako F12. Nic nie wymieniałem, tylko zrobiłem kilkanaście testów, pomiarów. Wsuwki podczas wysuwania i wsuwania przetarły nieco styki, stąd po złożeniu brak błędów. Żona do dziś zrobiła trzy własne testy (czytaj trzy pełne cykle prania) - błędów brak. Jak znam siebie, wkrótce to znów rozbiorę i potraktuję wszystkie kable suchą szmatą, a styki jakimś cleanerem (izopropanol). Nie mniej zyskałem nową porcję rad i wskazówek - co uważam za bezcenne. Jeszcze raz wielki dzięki za udział w dyskusji. Żona zrobi jeszcze kilka własnych testów i zamknę temat. Przy okazji Zdrowych Świąt i spełnienia marzeń w Nowym Roku.
  • #6
    cocobongo
    Level 10  
    Wrócił błąd F12. Grzałka wymieniona, ale pokazał się także błąd F5 - okazało się, że powodem była odwrotnie wsunięta kostka czujnika - coś mi nie dawało spokoju, gdy ją wsuwałem :roll: . Po przełożeniu wtyczki - wyraźny klik - błędu F5 już nie było, ale F12 jak najbardziej. Mimo to, spokój powrócił :D . Sprawdziłem opór czujnika: stary pokazywał 9,11 kΩ. Nowy 3,45 kΩ. Zamieniłem je, ale błąd dalej jest i ze starym i z nowym czujnikiem. Więc chyba jednak przekaźnik HF115F 012-1H3A.
    Z demontażem dam radę. TONI_23 sugeruje "łatwo nie będzie". Myślałem, że chodzi o 2 x 8 nóżek, czy coś takiego. 6 nóżek już wylutowywałem z powodzeniem, więc nie powinno być problemu. Chodzi mi raczej o sam przekaźnik. Na płytce mojej pralki jest biały, jak na fotce od TONI_23 powyżej. Taki biały znalazłem jedynie na Ali Express. U polskich dostawców mają nieco inne oznaczenie np.: HF115F 012-1HS3A i są czarne.
    Moja pralka:
    Whirlpool AWE 6519P błąd F12 Przewody ok, grzałka (test żarówką) ok, a błąd jest
    Piekarz:
    Whirlpool AWE 6519P błąd F12 Przewody ok, grzałka (test żarówką) ok, a błąd jest
    Czy taka rozbieżność (jedna litera (tutaj: S)) w oznaczeniu stanowi dla mnie istotną różnicę?
    Tu link do strony "Piekarza": Link
    Przeniósł sklep z Wolumenu, ale w dalszym ciągu mam rzut beretem do niego :ok:
    ps. Biały przekaźnik znalazłem też tu: Link, choć na pobranej karcie katalogowej produktu też jest czarny... :|
    A może jakiś link do innego sprawdzonego dostawcy...?
  • Helpful post
    #7
    Telo
    Service technician RTV
    Kolor obudowy nie ma znaczenia , ważne napięcie pracy cewki, napięcie stałe,obciążalność styków napięcie panujące na stykach i pasujący rozkład wyprowadzeń oraz działanie przekażnika,zwierny , rozwierny, przełączny.
  • Helpful post
    #8
    kecajk49
    Level 32  
    Weź i kup Relpol-owski RM84-3012-35-1012,wytnij zbędne dwie nóżki , chyba że kupisz nieco inny bez tych nóżek i zamknij ten temat!
    Wiosna nadchodzi.
  • #9
    cocobongo
    Level 10  
    Kupiłem taki jak na zdjęciu Piekarz. HF115F 012-1HS3A. W pralce jest taki sam tylko bez literki S: HF115F 012-1H3A. Ale literka S w oznaczeniu, z tego co odkryłem, w tym przypadku nie ma znaczenia. Jeśli ktoś ma inne zdanie, proszę o info.
    Whirlpool AWE 6519P błąd F12 Przewody ok, grzałka (test żarówką) ok, a błąd jest Whirlpool AWE 6519P błąd F12 Przewody ok, grzałka (test żarówką) ok, a błąd jest
  • Helpful post
    #10
    Robo-technical
    Home appliances specialist
    @cocobongo
    Jak masz wątpliwości to zrób doświadczenie. Narysuj sobie na kartce wyprowadzenia nowego przekaźnika. Tj. cewka i styki NC/NO w poszczególnych torach (liniach).
    To samo zrób w starym (jak jedna linia/tor nie działa to puknij to na chwilę kotwica zaskoczy).

    Jaki piny cewki i prądowe się zgadzają to wiesz co zrobić :)
  • #11
    cocobongo
    Level 10  
    Po wymianie przekaźnika HF115F zrobiłem auto test i zatrzymał się na punkcie 4. Koło jest w stanie spoczynku, po czym zaczyna się obracać, zwiększając powoli prędkość. Po ok. 40 sekundach wchodzi na szybkie obroty, które też stopniowo się zwiększają. Potem następuje jakby blokada (takie odnoszę wrażenie) - silnik chce wejść na jeszcze szybsze obroty, ale coś go blokuje, obroty spadają i koło się zatrzymuje na 2-3 sekundy i cała historia się powtarza. Po dwudziestu takich cyklach, wyłączyłem zasilanie, bo wygląda, że mogłoby pralka mogłaby auto testować się tak bez końca. Wyświetlacz w tym czasie nie wykazuje błędów, a jedynie elementy ósemek wyświetlacza (środkowy świeci się na stałe), zapalają się kolejno, a po prawej wyświetla cyfrę 4. Te zapalające się kolejno segmenty ósemek, to wizualna sygnalizacja auto testu.
    Pytania
    1. Czy to może być czujnik grzałki? Jeżeli nie czujnik, to ki diabeł? Miał ktoś taki objaw?
    Wspomniałem już, że oryginalny czujnik w temperaturze pokojowej pokazuje 11,9 kΩ, a czujnik w nowej grzałce odpowiednio 4,4 kΩ. Po podgrzaniu czujnika suszarką przez ok 20 sek, rezystancja spadła do 1,7 kΩ i pewnie spadałaby dalej, aż odpowiednio niski poziom rezystancji wyłączy dopływ prądu (grzanie).
    2. Czy wartość początkowa rezystancji czujnika grzałki w temperaturze pokojowej (w nowej 4,4 kΩ, w starej 11,9 kΩ) ma znaczenie?
    3. Czy nową grzałkę zamontować ze starym czujnikiem, czy zostawić oryginalny? Osobiście skłaniałbym się, żeby do nowej grzałki przełożyć stary czujnik.
    Przy montażu (akurat w tym modelu), należy zwrócić uwagę, by wewnętrzne rurki grzałki weszły w odpowiednie wgłębienia stelażu wewnątrz bębna. Czarna uszczelka podczas dokręcania wybrzusza się i - zbyt mocno dokręcona - powoduje wysuwanie grzałki z gniazda. Na "niezawodnym" YT, ktoś podpowiada, żeby uszczelkę posmarować czymś redukującym tarcie, np. płynem do zmywania, żeby łatwiej wchodziła w otwór. U mnie to porada bez sensu, bo grzałka łatwo wchodzi w otwór, a jak dokręcę nakrętkę zbyt mocno, to płyn do zmywania jedynie ułatwia wysuwanie grzałki z gniazda, a zależy nam chyba, żeby grzałka się NIE WYSUWAŁA z gniazda, nieprawdaż? :lol:
    Whirlpool AWE 6519P błąd F12 Przewody ok, grzałka (test żarówką) ok, a błąd jest
    Gniazdo montażowe grzałki jest to owalny otwór w plastikowym bębnie. U mnie podłużne ścianki tego otworu nie są równoległe. Zwężają się do środka (żółte strzałki na rysunku).
    Whirlpool AWE 6519P błąd F12 Przewody ok, grzałka (test żarówką) ok, a błąd jest
    Czy krawędzie otworu powinny być równoległe, a u mnie ten skos świadczy o zużyciu, awarii, defekcie? Na skutek czego? Temperatury? - Coś mi się nie wydaje. Nie wiem jak jest w nowej pralce. Nie pamiętam też, czy grzałka była już raz wymieniana. Z reguły piszę wewnątrz obudowy, gdy coś zmieniam - są notatki z datą o wymianie pokrętła programatora, łożyska koła zamachowego, czy czyszczenie styków programatora. Moja ma już ponad 10 lat. Ale stara grzałka wygląda całkiem, całkiem...:
    Whirlpool AWE 6519P błąd F12 Przewody ok, grzałka (test żarówką) ok, a błąd jest
    Mam wrażenie, że skośne ścianki otworu, to powód wysuwania się grzałki z gniazda podczas dokręcania nakrętki montażowej (na rysunku).
    Whirlpool AWE 6519P błąd F12 Przewody ok, grzałka (test żarówką) ok, a błąd jest
    4. Jakiś pomysł, jak to obejść?
    Mój jest taki, żeby z wyczuciem dokręcić nakrętkę, by nie doszło do momentu, w którym grzałka zacznie się wysuwać, można to zrobić doświadczalnie, np. dokręcić jak najmocniej nakrętkę palcami, a dalej kluczem nasadowym. Miejsca jest na około 30-stopniowy obrót. Jeżeli po załóżmy 20 ruchach grzałka się zaczyna wysuwać, poluzować nakrętkę i powtórzyć dokręcanie palcami, a następnie kluczem, ale już nie 20 ruchów, a tylko 15-16, po czym uszczelnić całość silikonem sanitarnym. Odczekać 24 h i zrobić test szczelności - wlać 3 litry wody do bębna i obserwować czy nie kapie spod grzałki. Jak nie kapie, to złożyć wszystko do kupy i prać i... póki co zapomnieć o kupnie nowej pralki... :lol:
    Jakieś uwagi?
  • #12
    Kenworth 18
    Level 42  
    Musisz zastosować oryginalny czujnik temperatury ponieważ zamiennik grzałki jak sam widzisz posiada czujnik z zupełnie inną rezystancją i moduł sterujący nie będzie z nim współpracował. Grzałka identycznej długości jak oryginalna? Jeżeli dłuższa to będzie się wysuwać bo w zbiorniku jest uchwyt, który zapobiega temu by ułożyła się pod kątem i tarł o nią bęben pralki. Zapomnij o silikonie przy grzałce.
  • #13
    cocobongo
    Level 10  
    Kenworth 18 wrote:
    Musisz zastosować oryginalny czujnik temperatury ponieważ zamiennik grzałki jak sam widzisz posiada czujnik z zupełnie inną rezystancją i moduł sterujący nie będzie z nim współpracował. Grzałka identycznej długości jak oryginalna? Jeżeli dłuższa to będzie się wysuwać bo w zbiorniku jest uchwyt, który zapobiega temu by ułożyła się pod kątem i tarł o nią bęben pralki. Zapomnij o silikonie przy grzałce.

    Nowa grzałka jest o 5 mm krótsza i przy montażu zwracam uwagę, by solidnie zaparła się w uchwycie w bębnie.
  • Helpful post
    #14
    Kenworth 18
    Level 42  
    Jeszcze jedna kwestia czy nowa grzałka jest przeznaczona do zbiornika z tworzywa sztucznego? Grzałki do zbiornika ze stali miały inny rodzaj uszczelki a grzałka właśnie trzyma się w zbiorniku i zapewnia szczelność tylko dzięki uszczelce.
  • #15
    kecajk49
    Level 32  
    Zachowanie silnika wskazuje na jego niesprawność i konieczność wymiany na sprawny.
    Puść na wirowaniu a nie na TEST.
    Czy w tym czasie "dyskoteka" ci nie gaśnie???
    Jesli tak to odpowiedź masz w pierwszym zdaniu.
  • #16
    cocobongo
    Level 10  
    Włączyłem przedostatni program (tu: delikatne wirowanie) - doszło do końca. Wyświetlacz spokojnie odliczał minuty, aż do końcowego END.
  • Helpful post
    #17
    kecajk49
    Level 32  
    Tylko na maxa bo to delikatne robi bez problemu ale jak ci wystarczy to zamknij temat.
  • #18
    cocobongo
    Level 10  
    Kenworth 18 wrote:
    czy nowa grzałka jest przeznaczona do zbiornika z tworzywa sztucznego

    Na czym polega różnica? Na zdjęciu powyżej wrzuciłem fotkę obu grzałek. Czy możliwe, żeby jedna była do bębnów plastikowych, a druga do stalowych?

    Dodano po 27 [minuty]:

    A może jakaś podpowiedź, jak montować grzałkę, by uniknąć przecieków. Czy czymś posmarować uszczelkę/gniazdo? Czym? Może stosujecie inne sprawdzone rozwiązania. Jakie?
    Z góry serdeczne dzięki za wskazówki.
    PS. Sprawdziłem starą grzałkę - jest ok, oczyściłem z nalotu i jutro (ciągle brak czasu...) spróbuję ją zamontować z powrotem. Przy nowej niestety jest wyraźny wyciek spod uszczelki. Mimo to, pralka uruchomiona testowo na program "codzienne 40°" (1 h) zrobiła cały program bez błędów, mniej więcej w zadanym czasie. Przy okazji odkryłem przyczynę walenia bębna, co zawsze zwalaliśmy na karb nierównomiernego ułożenia ładunku w bębnie. Okazało się, że puścił czop łączący jeden z amortyzatorów dolnych z uchem w bębnie. Pękł, wypadł i nie ma po nim śladu, a nieprzyczepiony bęben latał sobie w tym miejscu swobodnie, co często przekładało się na donośne walenie i duże drgania, zwłaszcza podczas wirowania i wyhamowywania z wysokich obrotów. Śruba z podkładkami stalowymi i gumowymi z nakrętką załatwiły problem, co było wyraźnie widać (i słychać) podczas cyklu testowego. Aż miło, jak cicho i równomiernie to maleństwo może pracować... :lol:
  • Helpful post
    #19
    kecajk49
    Level 32  
    Obejrzyj DOKŁADNIE otwór po demontażu bo one zazwyczaj lekko nie "wychodzą" i może coś tam uszkodziłeś przy usuwaniu starej.
    Nigdy się nie usuwa starej przd 100% potwierdzeniem że jest uszkodzona, bo ponowne jej włożenie to jest problem!
    Do uszczelnienia silikon sanitarny wystarczy.
  • #20
    cocobongo
    Level 10  
    Nie wiem, co mam o tym sądzić. Wcześniej ktoś odpisał: zapomnij o silikonie. Na obwodzie otworu jest kilka kancer od śrubokręta - grzałka wcale tak łatwo nie wychodziła przy pierwszym podejściu. Ale one - te kancery - są na krawędzi odsuniętej od otworu o kilka milimetrów i żaden element grzałki nie ma z tą krawędzią punktu stycznego. Co do silikonu, to pewnie mój błąd, bo nie dałem mu szans na wyschnięcie - standardowe 24 h, i już po 4 h zrobiłem pierwszy program (codzienny) bez wsadu. Zauważyłem pod koniec cyklu nieco wody na podłodze. Spod grzałki nie mogło to wyciec, bo gdy rozebrałem, to owszem był lekko spocony ten silikon, ale brak oznak przecieku. A woda poleciała przez niedokładnie (za płytko) włożoną końcówkę odpływu i miało to miejsce pod koniec cyklu. Gdy włączyłem ponownie ten program, woda poleciała już po kilku minutach, sprawdziłem i to już było spod grzałki. Widocznie sprawdzając po pierwszym teście, dotknąłem silikonu, a ten jeszcze całkiem świeży rozszczelnił się od sprawdzania. Idę walczyć dalej. Wierzę, że dam radę.
  • Helpful post
    #21
    Kenworth 18
    Level 42  
    Tutaj grzałka dedykowana do Twojej pralki: https://north.pl/karta/grzalka-z-czujnikiem-d...lki-whirlpool-awe-6519-p,ZE2-1J-CMMT-W2B.html a tu do pralki że zbiornikiem stalowym: https://sklep.miromarx.pl/grzalka-pralki-polar-2000w-unidez-75301-p-453.html co prawda obecnie zbiorniki stalowe już nie są stosowane w pralkach, ale wiele pralek pracuje po dziś dzień, które posiadały taki zbiornik i można nadal dostać niektóre części zamienne jak na przykład grzałki. Na zdjęciach może nie widać dobrze różnic, ale uszczelki grzałek różnią się kołnierzem uszczelki. Grzałka musi ładnie "wskoczyć" w gniazdo w zbiorniku i czasem trzeba użyć sporo siły by grzałka usiadła prawidłowo. Po prostu stosowanie silikonu w tym miejscu to zwykła partanina, prawidłowo osadzona grzałka musi się uszczelnić przy dokręceniu nakrętki.
  • #22
    cocobongo
    Level 10  
    Dzięki za linki. Włożyłem starą grzałkę. Wydaje się, że usadzila się prawidłowo w gnieździe - nie za łatwo i nie za mocno. Nakrętkę dokręcona do mocnego oporu, lecz bez przesady. Zalałem bęben kilkoma litrami wody, pod uszczelka sucho. Bez ścianki bocznej włączyłem program, który najczęściej używa żona. 1:25 h. Z wsadem. Czekam. Póki co sucho, program idzie... O! Stanęło! Idę sprawdzić! Czerwona kontrolka odkręć kran. No tak, po podłączeniu rur, nie otworzyłem zaworu. Idzie dalej. 1:15 h do końca. Nic nie kapie...

    Jeszcze jedno. Czarna uszczelka starej grzałki ma po bokach wcięcie - coś na kształt małego ucha, jakbyś nożem zaatakował gałązkę lipy chcąc zrobić karb. Wcięcia wyglądają identycznie, więc to raczej celowa robota. W nowej uszczelce czegoś takiego nie ma i nowa grzałka wchodziła w otwór z dużo mniejszym oporem. W zasadzie niemal bez oporu. Muszę zwrócić chyba uwagę sprzedawcy na Alledrogo, że model mojej pralki powinien usunąć z listy rzekomo pasujących modeli pralek.

    Dodano po 3 [godziny] 3 [minuty]:

    Pralka zakończyła cykl. Nie było wycieku. Grzałka stara. Zmieniony tylko przekaźnik HF115F i wygląda na to, że on był powodem problemu. Dziękuję wszystkim za posty z poradami i linkami. Zamykam temat po raz drugi z nadzieją, że ostatni.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Zostawiam temat otwarty do końca dnia, gdyby ktoś zechciał jeszcze podzielić się doświadczeniem.
  • Helpful post
    #23
    Robo-technical
    Home appliances specialist
    cocobongo wrote:
    W nowej uszczelce czegoś takiego nie ma i nowa grzałka wchodziła w otwór z dużo mniejszym oporem. W zasadzie niemal bez oporu. Muszę zwrócić chyba uwagę sprzedawcy na Alledrogo, że model mojej pralki powinien usunąć z listy rzekomo pasujących modeli pralek.


    I tak ma być! Na starej uszczelce ułożył się ślad mocowania po ściskaniu i działaniu temp. Na nowej jeszcze tego nie ma.
    Jedyne co jest istotne to taka nadlewka

    Whirlpool AWE 6519P błąd F12 Przewody ok, grzałka (test żarówką) ok, a błąd jest

    Raz będąc w sklepie klient się kłócił że złą grzałkę mu sprzedano. Powód taki jak u Ciebie.
    Jeśli jednak cieknie to wina montażu lub defekt fabryczny (zdarzyło mi się to dwa razy)
  • #24
    cocobongo
    Level 10  
    Póki co dwa pelne cykle bez kropli wody na posadzce i bez błędów na displayu. Nie będę wyciągał grzałki, żeby pokazać o jakie "uszy" mi chodziło. Są po obu stronach uszczelki, ale mówiąc żargonem sportowym nie na prostych, ale na wirażach. Na prostych widać ślady od zaciskania (jak zaznaczyłeś na niebiesko - he he lubię, jak ktoś ilustruje co mówi i robi to z głową) i to jest normalne. Co do nadlewki (rant) muszę zauważyć, że o ile szerokość "gzymsu" jest taka sama w obu grzałkach (na oko), o tyle ich wysokość (od metalu do krawędzi nadlewki) jest zdecydowanie różna. Ale może to wynikać z wieloletniego docisku rantu do gniazda grzałki.
  • #25
    cocobongo
    Level 10  
    Dziękuję wszystkim za udział w dyskusji. Zwłaszcza forumowiczowi o nicku TONY_2003. Jego sugestia okazała się trafna. Delikwent wymieniony i pralka z powrotem "wśród żywych". Stara grzałka po delikatnym czyszczeniu w sumie niewielkiego nalotu, wróciła na swoje miejsce i uszczelniła otwór solidnie bez potrzeby stosowania silikonu. Mija kolejny dzień, pralka dosyć intensywnie nadrabia zaległości (3-4 cykle dziennie).
    Minusy:
    - nie zaobserwowano
    Plusy:
    - brak błędów
    - brak wycieków
    - cichsza praca
    - duża, widoczna i odczuwalna redukcja drgań w pełnym zakresie obrotów (od dołu bęben podparty w dwóch punktach - był tylko jeden)
    - uzupełnione odpryski lakieru emalią zaprawkową (przy okazji napraw)
    - generalnie oczyszczona z kurzu i innych zalegających nieczystości (przy okazji napraw) - całość "przejrzała na oczy", aż miło popatrzeć!
    Temat rozwiązany - zamykam.

    Dodano po 9 [minuty]:

    Wymiana przekaźnika HF115F.