Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jaguar X6J 4.0 1991 r - silnik nie odpala, rozrusznik ani drgnie, sprawy elektro

Arsenek-galu 22 Dec 2021 12:43 693 12
Automation24
  • #1
    Arsenek-galu
    Level 3  
    Witam serdecznie wszystkich zainteresowanych tematem blaszanych kotów, zwanych Jaguarami (w tym przypadku X6J).

    Otóż, mam zagwozdkę związaną z Jaguarem X6J, który to po 2 latach stania na zewnątrz, i nie użytkowania (takiego nabyłem), nie próbuje nawet odpalić. Prawdziwej historii eksploatacyjnej auta nie znam. A dokumenty pojazdu, jak wiadomo, niewiele o tym mówią, chyba, że ktoś takowe dostarcza razem z autem - rzadkość.

    Jeśli ktoś potrzebuje jakiegoś zdjęcia silnika/liczników etc lub filmiku - proszę pisać, to zrobię i wstawię.

    Opis:
    Zaraz po załączeniu akumulatora i niekiedy po wyjęciu kluczyka, słychać subtelne piski z głośniczka w okolicy kierownicy. Przekręciwszy kluczyk, zapalają się wszelakie kontrolki, po czym większość gaśnie i zostają 2 czerwone i 2 żółte (po moich wstępnych pracach to mój najlepszy wynik, bo wcześniej świeciło się ich więcej - opis poniżej). I cisza, przekręcam kluczyk, słyszę styk przekaźnika i dalej cisza... Sytuacja jest jednakowa dla biegów N i D (na pozostałych raczej się nie odpala) oraz bez względu na wciśnięcie pedału gazu i hamulca (wtedy dodatkowo świeci kontrolka czerwona dot hamulca, z nowszych aut znana jako: brak płynu hamulcowego lub zaciągnięty ręczny, tutaj płyn jest, a w przypadku ręcznego, zamiast wykrzyknika jest P. - więc są 2 kontrolki od hamulców).

    Opis kontrolek świecących:
    Czerwone:
    *kontrolka: olej w silniku - (istotnie, bo nie było go chyba wcale, co wywnioskowałem po dolaniu około 4 litrów oleju i uzyskaniu średniego poziomu na bagnecie. Auto stoi na prostym podłożu, silnik oczywiście - zimny).
    - dolałem oleju, poziom jest, ale ona nie gaśnie.
    * otwarty bagażnik (opis w temacie drugorzędnym - pod spodem).
    Żółte:
    *anti lock - i tutaj bym szukał problemu, bo to pewnie ten pieprzony imobiliser, albo jakieś inne zabezpieczenie, antywłamaniowe nie chce funkcjonować - w żadnym kluczyku chyba nie ma pestki immo (może to nie te lata), mam jeden kluczyk będący tylko i wyłącznie rdzeniem metalowym (bez obudowy do trzymania). Po przekręceniu efekt jest ten sam co kluczami z oryginalną obudową plastikową.
    *rezerwa paliwa (domyślam się, że bak był pusty, dlatego dolałem około 4 Litrów paliwa - to na rozruch powinno wystarczyć).

    Dodam, że auto jest zastane.


    Jako temat drugorzędny; dziwnym trafem, po zapięciu akumulatora, zatrzasnął się bagażnik (elektronicznie), a ja nie potrafię go otworzyć.

    Pozdrawiam i czekam na podpowiedzi/wskazówki.
  • Automation24
  • Helpful post
    #2
    kindlar
    Level 41  
    Do rozrusznika napięcia dochodzą?
  • Helpful post
    #3
    Jędrek59
    Level 21  
    Czy wał korbowy silnika da się ręcznie obrócić? Sprawdź połączenie silnika z nadwoziem i minusem akumulatora, rozłącz, oczyść połączenia do żywego metalu i powtórnie połącz (punkt po punkcie). Jeśli masa zespołu napędowego poprowadzona jest od skrzyni biegów, poprowadź tymczasowo dodatkowy przewód od korpusu silnika do minusa akumulatora. Napięcia dochodzące do rozrusznika sprawdzaj najlepiej względem korpusu rozrusznika żarówką a nie cyfromiarką!!!. Do dzieła.
  • Automation24
  • #4
    Arsenek-galu
    Level 3  
    Wczoraj troszeczkę pogrzebałem przy X6J, i poczyniłem pewne postępy (zaraz po utworzeniu tego posta).

    1. Sprawdzałem wszystkie przekaźniki pod maską i przeczyściłem zaśniedziałe styki. Jednego przekaźnika brakowało, w drugim ułamała się nóżka, ale tyczą się one teraz nieistotnych rzeczy, bo przełożyłem je tak, że nie będzie działało sprzęgło od kompresora klimy, oraz klakson, ale przekaźniki nowe załatwię jeszcze dziś.

    2. Wykonałem kilkanaście fotografii (liczniki, kontrolki, stan wtyczek po rozłączeniu, puszeczki przekaźników, silnik oraz "elektroniczne centrum dowodzenia'' pod schowkiem od strony pasażera) - foty niebawem wrzucę.

    3. Nagrałem także cyklicznie powtarzające się dźwięki, które dochodzą z okolicy skrzyni biegów oraz bagażnika) - mogę dźwięki także zamieścić razem z fotkami.

    4. Zwarłem styk przekaźnika od pompy paliwa (pompy nie słychać, ale prąd płynie, więc może pracuje bardzo cicho).

    5. Zwarłem styki przekaźnika od rozrusznika (IGNITION), i silnik zagadał... Zaczął się obracać bez większego trudu, więc silnik nie jest zatarty.

    6. Sprawdziłem możliwość odpalenia na plaka, ale nic z tego. Wnioskuję, że sterownik lub immo - BLOKUJE ISKRĘ I/LUB NIE URUCHAMIA WTRYSKÓW PALIWA.

    Zadaję sobie z tego sprawę, że jeśli z kluczyka nie można uruchomić tak naprawdę niczego w silniku, to robienie to metodą "na krótko" nie uruchomi wszystkich niezbędnych układów za pomocą 1 czy dwu zworek...
  • Helpful post
    #5
    web69
    Level 32  
    Sprawdź włącznik maski. Jest w narożniku na podszybiu, lub na pasie przednim. Ma on położenie serwisowe (chyba trzeba go wyciągnąć) i silnik powinien odpalić z otwartą maską. Miałem taki przypadek w XJ12
  • #6
    Arsenek-galu
    Level 3  
    web69 wrote:
    Sprawdź włącznik maski. Jest w narożniku na podszybiu, lub na pasie przednim. Ma on położenie serwisowe (chyba trzeba go wyciągnąć) i silnik powinien odpalić z otwartą maską. Miałem taki przypadek w XJ12


    To może być cenna wskazówka, gdyż ani razu nie próbowałem na zamkniętej masce.
    Tutaj ten wyłącznik znajduje się nad prawą przednią lampą (patrząc od strony kierownicy), bo maska w tym modelu otwiera się od podszybia do przodu samochodu...

    Dodano po 19 [minuty]:

    Jaguar X6J 4.0 1991 r - silnik nie odpala, rozrusznik ani drgnie, sprawy elektro Jaguar X6J 4.0 1991 r - silnik nie odpala, rozrusznik ani drgnie, sprawy elektro Jaguar X6J 4.0 1991 r - silnik nie odpala, rozrusznik ani drgnie, sprawy elektro Jaguar X6J 4.0 1991 r - silnik nie odpala, rozrusznik ani drgnie, sprawy elektro Jaguar X6J 4.0 1991 r - silnik nie odpala, rozrusznik ani drgnie, sprawy elektro Jaguar X6J 4.0 1991 r - silnik nie odpala, rozrusznik ani drgnie, sprawy elektro Jaguar X6J 4.0 1991 r - silnik nie odpala, rozrusznik ani drgnie, sprawy elektro Jaguar X6J 4.0 1991 r - silnik nie odpala, rozrusznik ani drgnie, sprawy elektro Jaguar X6J 4.0 1991 r - silnik nie odpala, rozrusznik ani drgnie, sprawy elektro Jaguar X6J 4.0 1991 r - silnik nie odpala, rozrusznik ani drgnie, sprawy elektro Jaguar X6J 4.0 1991 r - silnik nie odpala, rozrusznik ani drgnie, sprawy elektro Jaguar X6J 4.0 1991 r - silnik nie odpala, rozrusznik ani drgnie, sprawy elektro Jaguar X6J 4.0 1991 r - silnik nie odpala, rozrusznik ani drgnie, sprawy elektro Jaguar X6J 4.0 1991 r - silnik nie odpala, rozrusznik ani drgnie, sprawy elektro Jaguar X6J 4.0 1991 r - silnik nie odpala, rozrusznik ani drgnie, sprawy elektro Jaguar X6J 4.0 1991 r - silnik nie odpala, rozrusznik ani drgnie, sprawy elektro Jaguar X6J 4.0 1991 r - silnik nie odpala, rozrusznik ani drgnie, sprawy elektro Jaguar X6J 4.0 1991 r - silnik nie odpala, rozrusznik ani drgnie, sprawy elektro Jaguar X6J 4.0 1991 r - silnik nie odpala, rozrusznik ani drgnie, sprawy elektro Jaguar X6J 4.0 1991 r - silnik nie odpala, rozrusznik ani drgnie, sprawy elektro Jaguar X6J 4.0 1991 r - silnik nie odpala, rozrusznik ani drgnie, sprawy elektro


    Zaztanowił mnie jeszcze jeden fakt... dlaczgo czasami stan licznika wynosi nieco ponad 48 tys. km, a normalnie ponad 245 tys. km ? Czy ta mniejsza wartość to jakaś funkcja od-do, którą można resetować ?

    + Zaznaczam, iż samochód ten jest wyposażony w kiliku-letnią instalacje LPG (wiek oceniłem po elementach składowych tej instaslacji). Podejżewam, iż fakt ten nie jest żródłem problemu z odpaleniem, chociaż kto wie ?

    Dodano po 1 [godziny] 59 [minuty]:

    Arsenek-galu wrote:
    web69 wrote:
    Sprawdź włącznik maski. Jest w narożniku na podszybiu, lub na pasie przednim. Ma on położenie serwisowe (chyba trzeba go wyciągnąć) i silnik powinien odpalić z otwartą maską. Miałem taki przypadek w XJ12




    Jaguar X6J 4.0 1991 r - silnik nie odpala, rozrusznik ani drgnie, sprawy elektro Jaguar X6J 4.0 1991 r - silnik nie odpala, rozrusznik ani drgnie, sprawy elektro Jaguar X6J 4.0 1991 r - silnik nie odpala, rozrusznik ani drgnie, sprawy elektro Jaguar X6J 4.0 1991 r - silnik nie odpala, rozrusznik ani drgnie, sprawy elektro Jaguar X6J 4.0 1991 r - silnik nie odpala, rozrusznik ani drgnie, sprawy elektro

    Zastanawiający jest fakt 2 złącz gniazdowych w okolicy sterownika silnika, czyli za lewym tylnym kołem.
    (Bagażnik zdołałem odemknąć dziś. Okazało się, że klapa była sowicie przymarznięta.)
  • #7
    web69
    Level 32  
    To nie jest sterownik silnika. Odpalaj na P
  • #8
    carrot
    Moderator of Cars
    Do sprawdzenia masz tak naprawdę dwie rzeczy: czy pojawia się iskra podczas kręcenia rozrusznikiem (widzę, że zapala się check engine, więc sterownik raczej dostaje zasilanie) oraz czy działa pompa paliwa i fizycznie je pompuje

    Całą resztę (anti lock) to kontrolka ABS, na zdjęciach jest również jego sterownik, przekaźniki do świateł czy wentylatorów na razie zostaw w spokoju.
  • #9
    marszałekkom
    Level 29  
    Tak kompletnie poza tematem, jeśli to nie tajemnica, ile zapłaciłeś za ten samochód w takim stanie?
  • #10
    Arsenek-galu
    Level 3  
    web69 wrote:
    To nie jest sterownik silnika. Odpalaj na P


    Co też czynię, ale bez owocnie

    Dodano po 1 [minuty]:

    marszałekkom wrote:
    Tak kompletnie poza tematem, jeśli to nie tajemnica, ile zapłaciłeś za ten samochód w takim stanie?


    W stanie ,,Takim" - to znaczy jakim ?

    Dodano po 7 [minuty]:

    carrot wrote:
    Do sprawdzenia masz tak naprawdę dwie rzeczy: czy pojawia się iskra podczas kręcenia rozrusznikiem (widzę, że zapala się check engine, więc sterownik raczej dostaje zasilanie) oraz czy działa pompa paliwa i fizycznie je pompuje


    Na plaka nie odpalał, więc podejrzewam, że iskry nie ma, bo w innym wypadku było by słychać, jakiekolwiek wybuchy, a tu nic.
    Natomiast co do pompy... nie słychać jej po zamknięciu styku przekaźnika, ale prąd płynie, bo jak sprawdzałem amperomierzem, wyjąwszy przekaźnik, to prąd do pompy płynie tylko może coś jej dolega ? - Najpierw zajrzę do pompy czy działa, ale to jutro.
  • #11
    marszałekkom
    Level 29  
    Tzn. nie odpalającym.
  • #12
    Arsenek-galu
    Level 3  
    marszałekkom wrote:
    Tzn. nie odpalającym.

    Przyjacielu, napisz na priv. a odpowiem Ci jeśli to jest dla Ciebie ważne.
  • #13
    Arsenek-galu
    Level 3  
    carrot wrote:
    Do sprawdzenia masz tak naprawdę dwie rzeczy: czy pojawia się iskra podczas kręcenia rozrusznikiem (widzę, że zapala się check engine, więc sterownik raczej dostaje zasilanie) oraz czy działa pompa paliwa i fizycznie je pompuje

    Całą resztę (anti lock) to kontrolka ABS, na zdjęciach jest również jego sterownik, przekaźniki do świateł czy wentylatorów na razie zostaw w spokoju.


    Wybaczcie że z takim opóźnieniem, aczkolwiek dopiero dziś miałem sposobność zająć się tematem...

    Oto owoce moich dochodzeń (oczywiści silnik odpalany po zbocznikowaniu przekaźnika IGNITION:
    *ISKRA - JEST
    * PALIWO W SILNIKU - BRAK
    POMPA - USZKODZONA (zatarta, lub zablokowana jakimś ciałem stałym, bo nie pracuje a pobiera prądy o natężeniu 14,7-15,2 A, czyli zdecydowanie za duże)

    Dostęp do pływaka jest wspaniały, bo z pozycji bagażnika po ściągnięciu filcowego obicia, już widać jego ,,dekiel'', stąd wiem że pompa nie pracuje bo nie było jej słychać. Do pompy dostęp jest taki, że bardzo słaby...
    W tym modelu trzeba wyjąc cały bak, by mieć dostęp do pompy. Wyjąć go mozna tylkoprzez bagażnik, tak więc, po drodze należy zdemontować butlę LPG, zmieniarkę /CD i kilka drobniejszych rzeczy.
    Może jeszcze wyrobię się w tym roku ? :)
    - Idę działać póki co.

    ! Zajrzawszy do baku przez otwór po wyjęciu pływaka, zobaczyłem pompę paliwa... marki: audi/VW ?! Co dziwniejsze, zamontowaną pod kątem około 20-30° w kierunku tyłu baku. Niczego nie słyszałem na temat kolejnej współpracy Niemiców i Brytyjczyków... Może to ktoś po prostu założył jako zamiennik, albo o czymś nie wiem ?